Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady zatrudniania nauczycieli w szkołach i placówkach oświatowych

Doktor nauk prawnych, specjalista z zakresu prawa pracy, prawa oświatowego i prawa ubezpieczeń społecznych
Szczegółowe warunki, jakie musi spełniać kandydat do pracy na stanowisku nauczyciela określone zostały w art. 10 ust. 5 Karty Nauczyciela. Przepis ten na pierwszy rzut oka odnosi się wyłącznie do przesłanek zatrudnienia nauczycieli mianowanych i dyplomowanych na podstawie mianowania, ale 4 spośród wymienionych w nim 6 warunków zatrudnienia, musi spełniać każdy, kto chce pracować na stanowisku nauczyciela

Wymagania dotyczące zajmowania stanowiska nauczyciela

Stanowisko nauczyciela może zajmować osoba, która:

1.    Posiada wyższe wykształcenie z odpowiednim przygotowaniem pedagogicznym lub ukończyła zakład kształcenia nauczycieli i podejmuje pracę na stanowisku, do którego są to wystarczające kwalifikacje;

2.    Przestrzega zasad moralnych;

3.    Spełnia warunki zdrowotne niezbędne do wykonywania zawodu (art. 9 ust. 1 Karty Nauczyciela).

Szczegółowe warunki, jakie musi spełniać kandydat do pracy na stanowisku nauczyciela określone zostały w art. 10 ust. 5 Karty Nauczyciela. Przepis ten na pierwszy rzut oka odnosi się wyłącznie do przesłanek zatrudnienia nauczycieli mianowanych i dyplomowanych na podstawie mianowania, ale 4 spośród wymienionych w nim 6 warunków zatrudnienia, musi spełniać każdy, kto chce pracować na stanowisku nauczyciela (art. 10 ust. 8 Karty Nauczyciela). Poniżej zostały szczegółowo omówione warunki zatrudnienia nauczyciela w szkole i placówce oświatowej:

1.    nauczyciel posiada obywatelstwo polskie, z tym że wymóg ten nie dotyczy obywateli państw członkowskich UE, Konfederacji Szwajcarskiej lub państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym (warunek zatrudnienia na podstawie mianowania),

2.    ma pełną zdolność do czynności prawnych i korzysta z praw publicznych,

3.    nie toczy się przeciwko niemu postępowanie karne lub dyscyplinarne albo postępowanie o ubezwłasnowolnienie ,

4.    nie był karany za przestępstwo popełnione umyślnie,

5.    posiada kwalifikacje wymagane do zajmowania danego stanowiska,

6.    istnieją warunki do zatrudnienia nauczyciela w szkole w pełnym wymiarze zajęć na czas nieokreślony (warunek zatrudnienia na podstawie mianowania).

1.    Obywatelstwo

Warunek pierwszy dotyczy wyłącznie zatrudnienia nauczycieli mianowanych i dyplomowanych na podstawie mianowania. Nie muszą go spełniać nauczyciele stażyści i kontraktowi, a także ci nauczyciele mianowani i dyplomowani, którzy będą zatrudniani w szkołach na podstawie umowy o pracę.

W praktyce warunek ten nie budzi większych wątpliwości, gdyż dyrektor bardzo łatwo może ustalić obywatelstwo nauczyciela – wystarczy spojrzeć do dowodu osobistego. Pewne trudności może natomiast budzić ocena, czy nauczyciel jest obywatelem państwa członkowskiego UE lub państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu, które ponadto musi być stroną umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym.

Od 1 maja 2004 r. liczba państw członkowskich Unii Europejskiej zwiększyła się. Obecnie członkami UE są następujące państwa:

-    Francja, Niemcy, Włochy, Belgia, Holandia, Luksemburg,

-   Wielka Brytania, Irlandia, Dania (od 1973 r.),

-    Grecja (od 1981 r.),

-    Hiszpania, Portugalia (od 1986 r.),

-    Austria, Finlandia, Szwecja (od 1995 r.),

-    Cypr, Czechy, Litwa, Łotwa, Estonia, Malta, Polska, Słowacja, Słowenia, Węgry (od 2004 r.)

-    Bułgaria, Rumunia (od 2007 r.).

Ponadto wymóg posiadania obywatelstwa polskiego nie dotyczy obywateli państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu, stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym. Oprócz państw członkowskich UE stronami tej umowy są następujące państwa:

-    Islandia,

-    Liechtenstein,

-    Norwegia.

Oznacza to, że również obywatele tych państw, które choć nie są członkami UE, mogą zostać zatrudnieni na podstawie mianowania jako nauczyciele polskich szkół.

Czytaj także: RAPORT: Nauczyciele - stan i struktura zatrudnienia>>

2.    Pełna zdolność do czynności prawnych i korzystanie z praw publicznych

Jest to warunek dotyczący każdej osoby, która ma być zatrudniona na stanowisku nauczyciela. Zgodnie z art. 11 Kodeksu cywilnego, pełną zdolność do czynności prawnych nabywa się z chwilą uzyskania pełnoletniości. Pełnoletnim jest natomiast ten, kto ukończył lat 18. Osoba młodsza może uzyskać pełnoletniość przez zawarcie małżeństwa.

Brak pełnej zdolności do czynności prawnych może zatem wynikać z wieku, a w stosunku do osób pełnoletnich utrata pełnej zdolności do czynności prawnych może nastąpić w wyniku ubezwłasnowolnienia (całkowitego lub częściowego). Biorąc pod uwagę wymagania kwalifikacyjne do pracy na stanowisku nauczyciela i czas potrzebny do ich spełnienia, można przyjąć, że każda osoba, która ma kwalifikacje – jako osoba pełnoletnia – warunek ten spełnia.

Warunkiem zatrudnienia na stanowisku nauczyciela, oprócz pełnej zdolności do czynności prawnych, jest korzystanie z praw publicznych. Dla zdefiniowania tego warunku najlepiej posłuży wyjaśnienie, kto i kiedy jest pozbawiony praw publicznych. Zgodnie z art. 39-40 Kodeksu karnego , pozbawienie praw publicznych jest to środek karny obejmujący utratę czynnego i biernego prawa wyborczego do organu władzy publicznej, organu samorządu zawodowego lub gospodarczego, utratę prawa do udziału w sprawowaniu wymiaru sprawiedliwości oraz do pełnienia funkcji w organach i instytucjach państwowych i samorządu terytorialnego lub zawodowego, jak również utratę posiadanego stopnia wojskowego i powrót do stopnia szeregowego.

Pozbawienie praw publicznych obejmuje ponadto utratę orderów, odznaczeń i tytułów honorowych oraz utratę zdolności do ich uzyskania w okresie trwania pozbawienia praw. Sąd może orzec pozbawienie praw publicznych w razie skazania na karę pozbawienia wolności na czas nie krótszy od lat 3 za przestępstwo popełnione w wyniku motywacji zasługującej na szczególne potępienie.

Z powyższego wynika, że korzystanie z praw publicznych oznacza:

-    posiadanie czynnego i biernego prawa wyborczego do organu władzy publicznej, organu samorządu zawodowego lub gospodarczego,

-    prawo do udziału w sprawowaniu wymiaru sprawiedliwości oraz do pełnienia funkcji w organach i instytucjach państwowych i samorządu terytorialnego lub zawodowego.

Reasumując, jeżeli kandydat do pracy na stanowisku nauczyciela jest pełnoletni i niekarany, to spełnia ten warunek zatrudniania.


3.    Postępowanie karne, dyscyplinarne lub o ubezwłasnowolnienie

Przesłanka zatrudnienia nauczyciela określona w tym punkcie ma charakter negatywny. Przeciwko osobie, która stara się o zatrudnienie na stanowisku nauczyciela, nie może toczyć się postępowanie karne, dyscyplinarne lub o ubezwłasnowolnienie.

Postępowanie karne obejmuje dwie fazy: ad rem i ad personam. W pierwszej fazie postępowanie toczy się „w sprawie”, tzn. ustala się, czy przestępstwo miało miejsce, ustala się krąg podejrzanych. W następnej fazie toczy się już przeciwko konkretnej osobie, gdy pierwsza faza uprawdopodobni sprawcę przestępstwa (jest już podejrzany i są mu przedstawione zarzuty). Przeszkoda zatrudnienia na stanowisko nauczyciela zaistnieje dopiero w tej drugiej fazie, w momencie kiedy danej osobie zostaną przedstawione zarzuty. Dopiero wówczas można powiedzieć, że postępowanie karne toczy się przeciwko komuś.

Postępowanie dyscyplinarne toczy się przeciwko nauczycielowi od chwili postanowienia właściwej komisji dyscyplinarnej o wszczęciu postępowania dyscyplinarnego. Również w tym przypadku samo podejmowanie czynności wyjaśniających przez rzecznika dyscyplinarnego nie stanowi przeszkody zatrudnienia na stanowisko nauczyciela. Przeszkodą tą będzie dopiero postanowienie komisji dyscyplinarnej o wszczęciu postępowania dyscyplinarnego przeciwko nauczycielowi.

Postępowanie o ubezwłasnowolnienie toczy się na podstawie przepisów Kodeksu postępowania cywilnego (art. 544 – 560).  Prawo cywilne przewiduje dwie formy ubezwłasnowolnienia – częściowe i całkowite. Zgodnie z art. 13 Kodeksu cywilnego, osoba, która ukończyła lat 13, może być ubezwłasnowolniona całkowicie, jeżeli wskutek choroby psychicznej, niedorozwoju umysłowego albo innego rodzaju zaburzeń psychicznych, w szczególności pijaństwa lub narkomanii nie jest w stanie kierować swym postępowaniem. Z kolei na podstawie art. 16 Kodeksu cywilnego, osoba pełnoletnia może być ubezwłasnowolniona częściowo z powodu choroby psychicznej, niedorozwoju umysłowego albo innego rodzaju zaburzeń psychicznych, w szczególności pijaństwa lub narkomanii, jeżeli stan tej osoby nie uzasadnia ubezwłasnowolnienia całkowitego, lecz potrzebna jest pomoc do prowadzenia jej spraw.

W przypadku warunku zatrudnienia nauczyciela, konieczne jest by w stosunku do kandydata do pracy nie toczyło się żadne postępowanie o ubezwłasnowolnienie (ani częściowe ani całkowite).

Problemem praktycznym dla oceny tej przesłanki może być dla dyrektora, to – jak stwierdzić, czy takie postępowanie się toczy wobec kandydata do pracy. Sięgnąć tu można do przepisów Kodeksu pracy (art. 22 § 3), zgodnie z którymi udokumentowanie danych, wymaganych do zatrudnienia, następuje w formie oświadczenia osoby, której one dotyczą. Jeśli następnie okazałoby się, że oświadczenie to zawiera nieprawdziwe dane (tzn. w momencie nawiązania stosunku pracy toczyło się przeciwko nauczycielowi jedno z w/w postępowań), to wówczas następuje wygaśnięcie tego stosunku pracy na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 5 Karty Nauczyciela.

Czytaj także: Podwyżki dla nauczycieli - wrzesień 2010>>

4.    Niekaralność

 Dla zatrudnienia nauczyciela wymagane jest, aby nie był on karany za przestępstwo popełnione umyślnie. Od 23 sierpnia 2008 r. w celu potwierdzenia spełniania tego warunku nauczyciel, przed nawiązaniem stosunku pracy, jest obowiązany przedstawić dyrektorowi szkoły informację z Krajowego Rejestru Karnego (art. 10 ust. 8a Karty Nauczyciela – dodany ustawą z dnia 25 lipca 2008 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty, ustawy – Karta Nauczyciela oraz ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich, Dz.U. Nr 145, poz. 917 ze zm.). Wymóg dotyczący zaświadczeń o niekaralności budzi wiele wątpliwości w praktyce.

Okres ważności zaświadczenia o niekaralności

Częstym problemem w praktyce jest odpowiedź na pytanie, jak długo ważne jest zaświadczenie o niekaralności. Odpowiedź w gruncie rzeczy jest prosta – zaświadczenie jest ważne tak długo, jak długo dana osoba jest niekarana.

Przepisy o Krajowym Rejestrze Karnym, ani przepisy oświatowe nie wskazują na okres ważności zaświadczenia o niekaralności. Oznacza to, że z punktu widzenia dyrektora oraz obowiązku wynikającego z art. 10 ust. 8a Karty Nauczyciela, wynika, że w aktach osobowych każdego nauczyciela zatrudnianego po 23 sierpnia 2008 r. powinno znajdować się zaświadczenie o niekaralności.

Natomiast data wystawienia takiego zaświadczenia nie ma znaczenia prawnego. Często w szkołach nauczyciele bywają zatrudniani na czas określony jednego roku szkolnego. Następnie otrzymują kolejną umowę o pracę na następny rok szkolny. Pojawia się wówczas wątpliwość, czy przy zawieraniu kolejnej umowy o pracę z tym samym nauczycielem, musi on przedstawić „aktualne” zaświadczenie o niekaralności. W obecnym stanie prawnym nauczyciel nie musi aktualizować zaświadczenia o niekaralności.

Niejednokrotnie słyszy się również argumenty, że przecież nauczyciel po wydaniu zaświadczenia z KRK mógł przestępstwo popełnić. Co wówczas? Sytuacja taka jest uregulowana w art. 26 ust. 1 pkt 5 Karty Nauczyciela, zgodnie z którym stosunek pracy nauczyciela wygasa w razie stwierdzenia, że jego nawiązanie nastąpiło na podstawie fałszywych lub nieważnych dokumentów albo zostało dokonane z naruszeniem warunków określonych w art. 10 ust. 5 pkt 1-5. Oznacza to, że z punktu widzenia dyrektora szkoły ważne jest, aby przy zatrudnianiu nauczyciela posiadał on zaświadczenie o niekaralności z KRK, natomiast kwestia, czy zaświadczenie jest aktualne czy nie obciąża nauczyciela, który nim się posługuje. W razie ustalenia, że zaświadczenie, które złożył nauczyciel jest nieaktualne, gdyż po jego wystawieniu popełnił on przestępstwo, stosunek pracy nauczyciela wygaśnie.

Jeżeli dyrektor ma wątpliwości, może sam z własnej inicjatywy  wystąpić z zapytaniem o karalność pracownika do Biura Informacyjnego Krajowego Rejestru Karnego lub jego punktów informacyjnych, działających przy niektórych sądach powszechnych. Opłaca wówczas wniosek w wysokości 50 zł, w postaci znaków opłaty sądowej, w które może się zaopatrzyć w siedzibie Rejestru albo w kasie sądu.

Oryginał czy kopia

Dyrektorzy często mają wątpliwości, czy w aktach osobowych nauczyciela powinien znajdować się oryginał, czy kopia zaświadczenia o niekaralności z KRK. Pracodawca przechowuje w aktach osobowych odpisy lub kopie składanych przez pracownika dokumentów, a oryginały może żądać tylko do wglądu albo sporządzenia z nich kopii. Tak więc również zaświadczenie o niekaralności występuje w aktach osobowych nauczyciela w formie uwierzytelnionej przez dyrektora kopii. Oryginał tego zaświadczenia jest własnością nauczyciela, który przecież ponosi koszty jego uzyskania (50 zł). Oznacza to, że na podstawie tego samego zaświadczenia nauczyciel może uzyskać pracę jednocześnie w kilku szkołach.

Kiedy żądamy zaświadczenia

Warunek niekaralności za przestępstwo umyślne, jako przesłanka zatrudnienia na stanowisku nauczyciela istniał od początku Karty Nauczyciela. Do 23 sierpnia 2008 r. nauczyciele potwierdzali spełnienie tego warunku składając stosowne oświadczenie. Wymóg zaświadczeń pojawił się dopiero w dniu 23 sierpnia 2008 r. Oznacza to, że zaświadczenia o niekaralności obowiązkowo powinny znajdować się w aktach osobowych tylko tych nauczycieli, którzy byli zatrudniani w szkole lub placówce po dniu 23 sierpnia 2008 r. Jeśli chodzi o nauczycieli, którzy byli zatrudnieni w szkole przed tą datą na czas nieokreślony, to w ich aktach osobowych nie musi być zaświadczeń, a jedynie oświadczenia o niekaralności za przestępstwo umyślne.

Przedstawienie przez nauczyciela zaświadczenia z KRK jest warunkiem nawiązania z nim stosunku pracy. Oznacza to, że zaświadczenie to nauczyciel powinien przedstawić dyrektorowi zanim dojdzie do podpisania umowy o pracę, czy zatrudnienia na podstawie mianowania.

Rodzaj stosunku pracy zawieranego z nauczycielem również nie ma znaczenia przy obowiązku przedstawienia zaświadczenia o niekaralności. Zaświadczenie to jest wymagane zarówno do zawarcia stosunku pracy na podstawie mianowania, jak i przy umowach o pracę czy to na czas nieokreślony, czy określony, a nawet na zastępstwo. Obowiązek ten dotyczy każdego przypadku zatrudnienia na stanowisko nauczyciela, bez względu na to, jaki awans zawodowy ma nauczyciel oraz jego uprawnienia emerytalne.


Zaświadczenie przy przekształceniu stosunku pracy

Na podstawie art. 10 ust. 5a Karty Nauczyciela, stosunek pracy nawiązany na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony przekształca się w stosunek pracy na podstawie mianowania z pierwszym dniem miesiąca kalendarzowego następującego po miesiącu, w którym:

-    nauczyciel uzyskał stopień nauczyciela mianowanego – o ile spełnione są warunki określone w ust. 5,

-    w przypadku nauczyciela mianowanego lub dyplomowanego w czasie trwania umowy o pracę zostały spełnione warunki, o których mowa w ust. 5.

Przekształcenie potwierdza na piśmie dyrektor szkoły.

W obu przedstawionych przypadkach przekształcenie formy zatrudnienia następuje, o ile spełnione są warunki określone w ust. 5, a więc m.in. warunek niekaralności. Pojawia się w związku z tym wątpliwość, czy w celu potwierdzenia przekształcenia formy zatrudnienia nauczyciela konieczne jest występowanie do KRK o zaświadczenie o niekaralności. Uważam, że nie jest to konieczne, gdyż przepis mówiący o zaświadczeniu (art. 10 ust. 8a) stanowi wyraźnie, że żąda się go przed nawiązaniem stosunku pracy. Przekształcenie formy zatrudnienia dotyczy natomiast stosunku pracy, który już istnieje, a zamiana dotyczy umowy o pracę w mianowanie.

Umyślność przestępstwa

Przeszkodą do zatrudnienia nauczyciela jest jedynie przestępstwo popełnione umyślnie. Nawet jeśli nauczyciel jest w KRK, ale z tytułu skazania za przestępstwo nieumyślne – dyrektor może go zatrudnić. Problemem dla wielu dyrektorów jest stwierdzenie, czy przestępstwo było  popełnione umyślnie, czy nieumyślnie.

Zgodnie z teorią prawa karnego, przy przestępstwie umyślnym sprawca chce popełnić czyn zabroniony (dolus directis - zamiar bezpośredni) lub też godzi się na jego popełnienie (dolus eventualis – zamiar ewentualny), przy przestępstwie zaś nieumyślnym sprawca nie ma zamiaru popełnienia czynu zabronionego, lecz popełnia go na skutek niezachowania wymaganych w danej sytuacji reguł ostrożności, mimo że możliwość popełnienia czynu zabronionego mógł lub powinien był przewidzieć (lub inaczej popełnia czyn zabroniony na skutek lekkomyślności lub niedbalstwa).

Przestępstwa nieumyślne są zagrożone niższymi karami. Nie jest jednak tak, że każde przestępstwo może być umyślne i nieumyślne. Ogromna większość przestępstw w kodeksie karnym, to przestępstwa umyślne. Czyny popełnione nieumyślnie tylko wtedy są karane, gdy ustawa tak stanowi.

W wypadku, gdy przestępstwo może być dokonane nieumyślnie, to jest to wyraźnie ujęte w przepisie przez tzw. klauzulę nieumyślności. W informacji z KRK jest wskazany artykuł z Kodeksu karnego, z którego dana osoba została skazana. Nawet jeśli nauczyciel przedkłada zaświadczenie z KRK, z którego wynika, że był skazany, to dyrektor obowiązany jest ustalić jaki charakter miało przestępstwo – umyślny czy nieumyślny.

Zatarcie skazania

Co do zasady zatarcie skazania z rejestru skazanych następuje po 10 latach w przypadku, gdy sąd orzeka karę pozbawienia wolności. Jednak na wniosek skazanego sąd może (ale nie musi!) zarządzić zatarcie skazania już po upływie 5 lat, jeżeli skazany w tym okresie przestrzegał porządku prawnego, a wymierzona kara pozbawienia wolności nie przekracza 3 lat. Po upływie okresu wymagane do zatarcia skazania, informacja o karalności danej osoby znika z KRK.

Czytaj także: Nowe zmiany w Karcie Nauczyciela>>

5.    Kwalifikacje

Bezwzględnym warunkiem zatrudnienia nauczyciela jest posiadanie przez niego kwalifikacji wymaganych do zajmowania danego stanowiska. Kwalifikacje wymagane od nauczycieli określa art. 9 Karty Nauczyciela oraz wydane na jego podstawie rozporządzenie MEN z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli nie mających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli.

Warunek ten będzie spełniony wówczas, gdy nauczyciel będzie miał w momencie nawiązania stosunku pracy kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska określonego w umowie o pracę lub akcie mianowania.

Nie ocenia się tutaj ogólnych kwalifikacji nauczyciela ubiegającego się o zatrudnienie, ale konkretne wymagane do zajmowania stanowiska, o które stara się nauczyciel. Jeśli okaże się, że nauczyciel nie ma tych konkretnych kwalifikacji, to wówczas dyrektor nie może z nim nawiązać stosunku pracy na podstawie mianowania.

Należy zaznaczyć, że w świetle aktualnie obowiązujących przepisów o kwalifikacjach wymaganych od nauczycieli wystarczającym dokumentem potwierdzającym posiadanie kwalifikacji jest zaświadczenie o ukończeniu studiów lub zakładu kształcenia nauczycieli. Wynika to z ogólnego sformułowania zawartego w tych przepisach, zgodnie z którym kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w określonych typach szkół ma osoba, która ukończyła studia danego stopnia lub zakład kształcenia nauczycieli. Poprzednie rozporządzenie (z 10 września 2002 r. – Dz.U. Nr 155, poz. 1288 ze zm.) przewidywało natomiast, że kwalifikacje ma osoba, która legitymuje się dyplomem ukończenia studiów lub zakładu kształcenia nauczycieli. Tak więc do 1 września 2009 r. zatrudnienie nauczyciela zgodnie z kwalifikacjami mogło nastąpić jedynie na podstawie odpowiedniego dyplomu, co w praktyce uniemożliwiało podjęcie pracy i rozpoczęcie awansu zawodowego osobom, które wprawdzie ukończyły już studia lub zakład kształcenia nauczycieli, ale nie posiadały jeszcze dyplomu.

Zatrudnienie bez kwalifikacji

Istnieje jednak prawna możliwość zatrudnienia na stanowisko nauczyciela osoby, która nie posiada wymaganych kwalifikacji. Dopuszczalne jest to w zasadzie w dwóch przypadkach:

1)    W przypadku, gdy zaistnieje potrzeba wynikająca z organizacji nauczania lub zastępstwa nieobecnego nauczyciela, a nie ma możliwości zatrudnienia osoby posiadającej wymagane kwalifikacje, dyrektor może – za zgodą organu sprawującego nadzór pedagogiczny – zatrudnić nauczyciela nie posiadającego wymaganych kwalifikacji (art. 10 ust. 9 Karty Nauczyciela). W takiej sytuacji stosunek pracy zostaje jednak nawiązany na podstawie umowy o pracę na czas określony, a dla celów płacowych nauczyciele zatrudnieni w ten sposób traktowani są jak nauczyciele stażyści.

2)    W szkole można także zatrudnić osobę, która nie jest nauczycielem do prowadzenia zajęć. Następuje to na podstawie art. 7 ust. 1a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, zgodnie z którym w uzasadnionych przypadkach w szkole publicznej może być, za zgodą kuratora oświaty, a w przypadku szkoły artystycznej - ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, zatrudniona osoba niebędąca nauczycielem, posiadająca przygotowanie uznane przez dyrektora szkoły za odpowiednie do prowadzenia danych zajęć. Jeżeli  osoba taka ma prowadzić zajęcia z zakresu kształcenia zawodowego, zatrudnienie wymaga zgody organu prowadzącego szkołę. Osoba taka, mimo że jest zatrudniona na stanowisku pedagogicznym, jest zatrudniana na zasadach określonych w Kodeksie pracy, z tym że do osób tych stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć edukacyjnych nauczycieli oraz ustala się wynagrodzenie nie wyższe niż przewidziane dla nauczyciela dyplomowanego.

6.    Gwarancja zatrudnienia w pełnym wymiarze zajęć na czas nieokreślony

Występowanie warunków do zatrudnienia nauczyciela w szkole w pełnym wymiarze zajęć na czas nieokreślony wymagane jest jedynie w razie zatrudniania nauczyciela na podstawie mianowania. Mianowanie jako forma zatrudnienia oznacza bowiem pracę w pełnym wymiarze na czas nieokreślony i aby doszło do zatrudnienia nauczyciela w tej formie w szkole muszą istnieć ku temu warunki organizacyjne. Należy jednak wyraźnie zaznaczyć, że gwarancja pełnego etatu na czas nieokreślony nie jest warunkiem zatrudnienia w szkole nauczyciela w ramach umowy o pracę.

Dla zatrudnienia nauczyciela na podstawie mianowania istotne jest więc, aby w szkole była możliwość zatrudnienia go w pełnym wymiarze w czasie nieokreślonym. Oba te warunki muszą zostać spełnione łącznie – to znaczy, nie wystarczy, aby w chwili zatrudnienia nauczyciela miał on pełny wymiar zajęć. Ten pełny wymiar zajęć musi być gwarantowany w niedającej się przewidzieć przyszłości. Zgodnie z wyrokiem Sądu Najwyższego z dnia 13 września 2006 r. (II PK 4/2006, OSNP 2007/17-18 poz. 249), warunki zatrudnienia nauczyciela w pełnym wymiarze zajęć na czas nieokreślony w rozumieniu art. 10 ust. 5 pkt 6 Karty Nauczyciela nie występują, jeżeli z oceny konkretnej sytuacji wynika, że możliwość zapewnienia takiego zatrudnienia istnieje tylko w danym roku szkolnym, a szkoła nie planuje zajęć pozwalających na to w kolejnym roku.

Dariusz Dwojewski

Poznaj pierwszą w Polsce Platformę Rachunkowości Budżetowej przygotowaną z myślą o księgowych w budżecie.
Skorzystaj z bezpłatnego dostępu przez 30 dni! Szczegóły promocji znajdziesz na www.inforrb.pl

Reklama
Zaktualizuj swoją wiedzę z naszymi publikacjami i szkoleniami
Źródło: Samorzad.infor.pl
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Sektor publiczny
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Pierwszy stały garnizon US Army w Polsce od 21 marca 2023 r. "Camp Kościuszko"

    We wtorek 21 marca 2023 r. w poznańskim "Camp Kościuszko" odbędzie się uroczystość przekształcenia Regionalnej Grupy Wsparcia w Garnizon Sił Zbrojnych US Army w Polsce. Jak podkreśla Ministerstwo Obrony Narodowej, będzie to pierwszy stały garnizon wojsk amerykańskich w Polsce. 

    Nowe świadczenie wspierające 3176,88 zł dla niepełnosprawnych. Trzeba zrezygnować z renty socjalnej i świadczenia pielęgnacyjnego

    Od 1 stycznia 2024 r. osoba niepełnosprawna może otrzymać świadczenie wspierające w kwocie dwa razy większej niż renta socjalna.  Na dziś jest to 3176,88 zł brutto. Skorzystanie z niego wymaga jednak rezygnacji z renty socjalnej i świadczenia pielęgnacyjnego.

    Jak rozliczyć składkę zdrowotną za 2022 r. w ZUS RCA [nowy wzór od 1 maja 2023 r.]

    W 2023 r. po raz pierwszy masz obowiązek złożyć roczne rozliczenie składki na ubezpieczenie zdrowotne za 2022 r. Rozliczenie roczne przekazujesz w dokumencie za kwiecień 2023 roku

    Jak często Polacy myją zęby? Sytuacja nie wygląda najlepiej

    Jak często Polacy myją zęby?  Z najnowszego badania opinii społecznej wynika, że blisko 60% Polaków myje zęby dwa razy dziennie, a niecałe 20% robi to tylko raz. Z kolei ponad 11% ankietowanych sięga po szczoteczkę trzy razy w ciągu dnia, a niespełna 3% – częściej. Tylko nieco ponad 2% czyści zęby po każdym posiłku. Sondaż pokazuje też, że blisko 3% ankietowanych nie szczotkuje ich codziennie. Brakuje polityki profilaktycznej. 

    Co to jest wyspa ciepła w miastach? [wywiad]

    W miastach powstają tzw. wyspy ciepła, które - w połączeniu z falami upałów - dla wielu mogą być niebezpieczne. Aby sprawdzić, jak zmiany klimatu wpływają na miasta, Polska Agencja Kosmiczna zleciła wykonanie analizy wysp ciepła dla pięciu dużych polskich miast - mówi Jolanta Orlińska z POLSA.

    Nowy wzór ZUS DRA w PDF dla rozliczenia składki zdrowotnej od 1 maja 2023 r. [zasady ogólne, ryczałt, podatek liniowy]

    Do rozliczenia składki zdrowotnej za 2022 r. wypełnia się blok XII nowego wzoru ZUS DRA. Formularz jest już opublikowany, ale obowiązuje od 1 maja 2023 r.

    ZUS ZSWA do 31 marca 2023 r. Poradnik ZUS [PDF do ściągnięcia]

    31 marca 2023 r. upływa termin na złożenie dokumentu ZUS ZSWA – Zgłoszenie / korekta danych o pracy w szczególnych warunkach lub o szczególnym charakterze za 2022 rok.

    Nowelizacja Kodeksu wyborczego - Dz.U. poz. 497 [Centralny Rejestr Wyborców]

    Bezpłatne przewozy dla wyborców w gminach bez publicznego transportu, powstanie Centralnego Rejestru Wyborców, zmiany w zasadach nagrywania prac obwodowej komisji wyborczej.

    Skierowanie do sanatorium w formie elektronicznej od 17 marca 2023 r.

    Od piątku, 17 marca, działa e-skierowanie do sanatorium. Przyszły kuracjusz będzie mógł śledzić na Internetowym Koncie Pacjenta, na jakim etapie przetwarzania jest jego e-skierowanie - informuje Centrum e-Zdrowia

    Darowizna na krwiodawstwo

    Honorowy dawca krwi może skorzystać z ulgi w zeznaniu rocznym za 2022 r. Limit darowizn wynosi 6% dochodu/przychodu.

    MRiPS: 3176,88 zł świadczenia wspierającego dla osób niepełnosprawnych. Potrzebne orzeczenie od wojewódzkiego zespołu orzeczniczego

    Od 1 stycznia 2024 r. rząd wprowadzi nowy system pomocy osobom niepełnosprawnym. Będą trzy poziomy wsparcia osób niepełnosprawnych i ich opiekunów. Na najwyższym osoba niepełnosprawna otrzyma dwukrotność obecnej renty socjalnej, czyli 3176,88 zł brutto.

    Tabletka, kapsułka, czopek, globulka, syrop, zawiesina. Dlaczego lekarstwa mają różną postać?

    Z jakiego powodu lekarstwo jest produkowane w formie tabletki, kapsułki, czopka, syropu? Wyjaśniają to farmaceuci z Uniwersytetu Medycznego w Białymstoku w opublikowanym na YouToube filmie "Tabletka tabletce nierówna - czyli o nowoczesnych postaciach leku". 

    Zmiany w umundurowaniu policjantów w 2023 r. Nowy rodzaj spodni ochronnych. Normy dla ubioru ćwiczebnego

    Zostaną wprowadzone spodnie ochronne, które wraz z kurtką ochronną będą stanowiły ubiór przeznaczony dla policjantów oddziałów prewencji Policji i samodzielnych pododdziałów prewencji Policji.

    Egzamin ósmoklasisty z języka obcego [2023 r. i 2024 r., wymogi, podstawa programowa, rozporządzenie]
    Lektury obowiązkowe na egzaminie ósmoklasisty w 2023 r. i 2024 r.

    Lektury obowiązkowe na egzaminie ósmoklasisty w 2023 r.

    Egzamin ósmoklasisty z matematyki [wymogi, rozporządzenie]

    Jakie są wymagania dla egzaminu ósmoklasisty z matematyki w roku szkolnym 2022/2023 i 2023/2024?

    Nowe zasady wypłaty ekwiwalentu dla strażaków OSP [Nowelizacja, zmiany]

    Do Sejmu trafił projekt nowelizacji ustawy o ochotniczych strażach pożarnych oraz niektórych innych ustaw. Zmiany dotyczą m.in. możliwości wypłacania ekwiwalentu kandydatom na strażaków OSP uczestniczącym w szkoleniu podstawowym. Będą też nowe zasady naliczania ekwiwalentu za udział w akcji ratowniczej.

    P. Czarnek: Chcesz być lekarzem? Idź na studia. Będą miejsca. Potrzebujemy 60 000 lekarzy

    Min. Czarnek: zwiększamy liczbę osób studiujących na kierunku lekarskim.

    Minister P. Czarnek do rodziców: nie dezerterujcie z waszych obowiązków wychowawczych [wywiad]

    Dzieci rodzą się w rodzinie i ich kondycja - również moralna - zależy od kondycji moralnej rodziny – powiedział PAP szef MEiN Przemysław Czarnek odnosząc się do ostatnich przypadków agresji młodych ludzi wobec rówieśników. I zaapelował: nie możemy dezerterować z naszych obowiązków wychowawczych.

    Egzamin ósmoklasisty z języka polskiego [wymogi, lektury, rozporządzenie]

    Jakie są wymagania dla egzaminu ósmoklasisty z języka polskiego w roku szkolnym 2022/2023 i 2023/2024?

    OpenAI: nowy GPT-4 zda egzamin prawniczy. Czy za 10 lat zastąpi prawnika, księgową, programistę, dziennikarza?

    Firma OpenAI zaprezentowała najnowszą wersję swojego modelu sztucznej inteligencji, GPT-4. Model językowy ma być m.in. zdolny do zdania egzaminu prawniczego z bardzo dobrym wynikiem i udzielać bardziej poprawnych odpowiedzi niż jego poprzednie wersje, takie jak GPT-3 i ChatGPT. Microsoft poinformował, że na nowym systemie oparł swoją wyszukiwarkę Bing.

    Ustawa o Planie Strategicznym dla WPR na lata 2023-2027 już obowiązuje

    Ustawa o Planie Strategicznym dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027 obowiązuje od 15 marca. Regulacja stwarza ramy prawne dla realizacji unijnej polityki rolnej w naszym kraju.

    Rusza przyjmowanie wniosków o dopłaty bezpośrednie. Wnioski można składać tylko w formie elektronicznej

    Wnioski o przyznanie płatności bezpośrednich oraz płatności obszarowych w ramach II filara Wspólnej Polityki Rolnej za 2023 r. można składać już od 15 marca. Jest to pierwszy nabór wniosków w ramach Planu Strategicznego dla Wspólnej Polityki Rolnej na lata 2023-2027.

    Wszystkie umowy zlecenia oskładkowane w I kwartale 2024 r.? Umowy o dzieło bez ZUS [NEWS DGP]

    Umowy zlecenia zostaną oskładkowane w całości od przyszłego roku - takie zobowiązanie wynika z najnowszego Krajowego Planu Reform na lata 2023/2024. Dokument trafił do konsultacji. 

    Światowy Dzień Recyklingu. Marnujemy co najmniej 90% wszystkich wydobywanych surowców

    Światowy Dzień Recyklingu. Zaledwie 10% odpadów z tworzyw sztucznych jest poddanych realnemu recyklingowi w Polsce – wynika z dochodzenia przeprowadzonego przez Plastics Review w 2021 r. Konsumenci w kraju nad Wisłą chcą, by kupowane przez nich produkty powstawały z materiałów z recyklingu, co obrazują wyniki raportu Circular Voice. Niestety obecnie zaledwie 8,6% z tego, co zostaje wyprodukowane, jest przetwarzane i ponownie wykorzystywane – oznacza to, że marnujemy co najmniej 90% wszystkich wydobywanych surowców, co potwierdzają wyniki analizy Stena Recycling.