REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady zatrudniania nauczycieli w szkołach i placówkach oświatowych

Doktor nauk prawnych, specjalista z zakresu prawa pracy, prawa oświatowego i prawa ubezpieczeń społecznych

REKLAMA

Szczegółowe warunki, jakie musi spełniać kandydat do pracy na stanowisku nauczyciela określone zostały w art. 10 ust. 5 Karty Nauczyciela. Przepis ten na pierwszy rzut oka odnosi się wyłącznie do przesłanek zatrudnienia nauczycieli mianowanych i dyplomowanych na podstawie mianowania, ale 4 spośród wymienionych w nim 6 warunków zatrudnienia, musi spełniać każdy, kto chce pracować na stanowisku nauczyciela

Wymagania dotyczące zajmowania stanowiska nauczyciela

Stanowisko nauczyciela może zajmować osoba, która:

REKLAMA

1.    Posiada wyższe wykształcenie z odpowiednim przygotowaniem pedagogicznym lub ukończyła zakład kształcenia nauczycieli i podejmuje pracę na stanowisku, do którego są to wystarczające kwalifikacje;

2.    Przestrzega zasad moralnych;

3.    Spełnia warunki zdrowotne niezbędne do wykonywania zawodu (art. 9 ust. 1 Karty Nauczyciela).

REKLAMA

Szczegółowe warunki, jakie musi spełniać kandydat do pracy na stanowisku nauczyciela określone zostały w art. 10 ust. 5 Karty Nauczyciela. Przepis ten na pierwszy rzut oka odnosi się wyłącznie do przesłanek zatrudnienia nauczycieli mianowanych i dyplomowanych na podstawie mianowania, ale 4 spośród wymienionych w nim 6 warunków zatrudnienia, musi spełniać każdy, kto chce pracować na stanowisku nauczyciela (art. 10 ust. 8 Karty Nauczyciela). Poniżej zostały szczegółowo omówione warunki zatrudnienia nauczyciela w szkole i placówce oświatowej:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

1.    nauczyciel posiada obywatelstwo polskie, z tym że wymóg ten nie dotyczy obywateli państw członkowskich UE, Konfederacji Szwajcarskiej lub państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu (EFTA) – stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym (warunek zatrudnienia na podstawie mianowania),

2.    ma pełną zdolność do czynności prawnych i korzysta z praw publicznych,

3.    nie toczy się przeciwko niemu postępowanie karne lub dyscyplinarne albo postępowanie o ubezwłasnowolnienie ,

4.    nie był karany za przestępstwo popełnione umyślnie,

5.    posiada kwalifikacje wymagane do zajmowania danego stanowiska,

6.    istnieją warunki do zatrudnienia nauczyciela w szkole w pełnym wymiarze zajęć na czas nieokreślony (warunek zatrudnienia na podstawie mianowania).

1.    Obywatelstwo

REKLAMA

Warunek pierwszy dotyczy wyłącznie zatrudnienia nauczycieli mianowanych i dyplomowanych na podstawie mianowania. Nie muszą go spełniać nauczyciele stażyści i kontraktowi, a także ci nauczyciele mianowani i dyplomowani, którzy będą zatrudniani w szkołach na podstawie umowy o pracę.

W praktyce warunek ten nie budzi większych wątpliwości, gdyż dyrektor bardzo łatwo może ustalić obywatelstwo nauczyciela – wystarczy spojrzeć do dowodu osobistego. Pewne trudności może natomiast budzić ocena, czy nauczyciel jest obywatelem państwa członkowskiego UE lub państwa członkowskiego Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu, które ponadto musi być stroną umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym.

Od 1 maja 2004 r. liczba państw członkowskich Unii Europejskiej zwiększyła się. Obecnie członkami UE są następujące państwa:

-    Francja, Niemcy, Włochy, Belgia, Holandia, Luksemburg,

-   Wielka Brytania, Irlandia, Dania (od 1973 r.),

-    Grecja (od 1981 r.),

-    Hiszpania, Portugalia (od 1986 r.),

-    Austria, Finlandia, Szwecja (od 1995 r.),

-    Cypr, Czechy, Litwa, Łotwa, Estonia, Malta, Polska, Słowacja, Słowenia, Węgry (od 2004 r.)

-    Bułgaria, Rumunia (od 2007 r.).

Ponadto wymóg posiadania obywatelstwa polskiego nie dotyczy obywateli państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym Handlu, stron umowy o Europejskim Obszarze Gospodarczym. Oprócz państw członkowskich UE stronami tej umowy są następujące państwa:

-    Islandia,

-    Liechtenstein,

-    Norwegia.

Oznacza to, że również obywatele tych państw, które choć nie są członkami UE, mogą zostać zatrudnieni na podstawie mianowania jako nauczyciele polskich szkół.

Czytaj także: RAPORT: Nauczyciele - stan i struktura zatrudnienia>>

2.    Pełna zdolność do czynności prawnych i korzystanie z praw publicznych

Jest to warunek dotyczący każdej osoby, która ma być zatrudniona na stanowisku nauczyciela. Zgodnie z art. 11 Kodeksu cywilnego, pełną zdolność do czynności prawnych nabywa się z chwilą uzyskania pełnoletniości. Pełnoletnim jest natomiast ten, kto ukończył lat 18. Osoba młodsza może uzyskać pełnoletniość przez zawarcie małżeństwa.

Brak pełnej zdolności do czynności prawnych może zatem wynikać z wieku, a w stosunku do osób pełnoletnich utrata pełnej zdolności do czynności prawnych może nastąpić w wyniku ubezwłasnowolnienia (całkowitego lub częściowego). Biorąc pod uwagę wymagania kwalifikacyjne do pracy na stanowisku nauczyciela i czas potrzebny do ich spełnienia, można przyjąć, że każda osoba, która ma kwalifikacje – jako osoba pełnoletnia – warunek ten spełnia.

Warunkiem zatrudnienia na stanowisku nauczyciela, oprócz pełnej zdolności do czynności prawnych, jest korzystanie z praw publicznych. Dla zdefiniowania tego warunku najlepiej posłuży wyjaśnienie, kto i kiedy jest pozbawiony praw publicznych. Zgodnie z art. 39-40 Kodeksu karnego , pozbawienie praw publicznych jest to środek karny obejmujący utratę czynnego i biernego prawa wyborczego do organu władzy publicznej, organu samorządu zawodowego lub gospodarczego, utratę prawa do udziału w sprawowaniu wymiaru sprawiedliwości oraz do pełnienia funkcji w organach i instytucjach państwowych i samorządu terytorialnego lub zawodowego, jak również utratę posiadanego stopnia wojskowego i powrót do stopnia szeregowego.

Pozbawienie praw publicznych obejmuje ponadto utratę orderów, odznaczeń i tytułów honorowych oraz utratę zdolności do ich uzyskania w okresie trwania pozbawienia praw. Sąd może orzec pozbawienie praw publicznych w razie skazania na karę pozbawienia wolności na czas nie krótszy od lat 3 za przestępstwo popełnione w wyniku motywacji zasługującej na szczególne potępienie.

Z powyższego wynika, że korzystanie z praw publicznych oznacza:

-    posiadanie czynnego i biernego prawa wyborczego do organu władzy publicznej, organu samorządu zawodowego lub gospodarczego,

-    prawo do udziału w sprawowaniu wymiaru sprawiedliwości oraz do pełnienia funkcji w organach i instytucjach państwowych i samorządu terytorialnego lub zawodowego.

Reasumując, jeżeli kandydat do pracy na stanowisku nauczyciela jest pełnoletni i niekarany, to spełnia ten warunek zatrudniania.


3.    Postępowanie karne, dyscyplinarne lub o ubezwłasnowolnienie

Przesłanka zatrudnienia nauczyciela określona w tym punkcie ma charakter negatywny. Przeciwko osobie, która stara się o zatrudnienie na stanowisku nauczyciela, nie może toczyć się postępowanie karne, dyscyplinarne lub o ubezwłasnowolnienie.

Postępowanie karne obejmuje dwie fazy: ad rem i ad personam. W pierwszej fazie postępowanie toczy się „w sprawie”, tzn. ustala się, czy przestępstwo miało miejsce, ustala się krąg podejrzanych. W następnej fazie toczy się już przeciwko konkretnej osobie, gdy pierwsza faza uprawdopodobni sprawcę przestępstwa (jest już podejrzany i są mu przedstawione zarzuty). Przeszkoda zatrudnienia na stanowisko nauczyciela zaistnieje dopiero w tej drugiej fazie, w momencie kiedy danej osobie zostaną przedstawione zarzuty. Dopiero wówczas można powiedzieć, że postępowanie karne toczy się przeciwko komuś.

Postępowanie dyscyplinarne toczy się przeciwko nauczycielowi od chwili postanowienia właściwej komisji dyscyplinarnej o wszczęciu postępowania dyscyplinarnego. Również w tym przypadku samo podejmowanie czynności wyjaśniających przez rzecznika dyscyplinarnego nie stanowi przeszkody zatrudnienia na stanowisko nauczyciela. Przeszkodą tą będzie dopiero postanowienie komisji dyscyplinarnej o wszczęciu postępowania dyscyplinarnego przeciwko nauczycielowi.

Postępowanie o ubezwłasnowolnienie toczy się na podstawie przepisów Kodeksu postępowania cywilnego (art. 544 – 560).  Prawo cywilne przewiduje dwie formy ubezwłasnowolnienia – częściowe i całkowite. Zgodnie z art. 13 Kodeksu cywilnego, osoba, która ukończyła lat 13, może być ubezwłasnowolniona całkowicie, jeżeli wskutek choroby psychicznej, niedorozwoju umysłowego albo innego rodzaju zaburzeń psychicznych, w szczególności pijaństwa lub narkomanii nie jest w stanie kierować swym postępowaniem. Z kolei na podstawie art. 16 Kodeksu cywilnego, osoba pełnoletnia może być ubezwłasnowolniona częściowo z powodu choroby psychicznej, niedorozwoju umysłowego albo innego rodzaju zaburzeń psychicznych, w szczególności pijaństwa lub narkomanii, jeżeli stan tej osoby nie uzasadnia ubezwłasnowolnienia całkowitego, lecz potrzebna jest pomoc do prowadzenia jej spraw.

W przypadku warunku zatrudnienia nauczyciela, konieczne jest by w stosunku do kandydata do pracy nie toczyło się żadne postępowanie o ubezwłasnowolnienie (ani częściowe ani całkowite).

Problemem praktycznym dla oceny tej przesłanki może być dla dyrektora, to – jak stwierdzić, czy takie postępowanie się toczy wobec kandydata do pracy. Sięgnąć tu można do przepisów Kodeksu pracy (art. 22 § 3), zgodnie z którymi udokumentowanie danych, wymaganych do zatrudnienia, następuje w formie oświadczenia osoby, której one dotyczą. Jeśli następnie okazałoby się, że oświadczenie to zawiera nieprawdziwe dane (tzn. w momencie nawiązania stosunku pracy toczyło się przeciwko nauczycielowi jedno z w/w postępowań), to wówczas następuje wygaśnięcie tego stosunku pracy na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 5 Karty Nauczyciela.

Czytaj także: Podwyżki dla nauczycieli - wrzesień 2010>>

4.    Niekaralność

 Dla zatrudnienia nauczyciela wymagane jest, aby nie był on karany za przestępstwo popełnione umyślnie. Od 23 sierpnia 2008 r. w celu potwierdzenia spełniania tego warunku nauczyciel, przed nawiązaniem stosunku pracy, jest obowiązany przedstawić dyrektorowi szkoły informację z Krajowego Rejestru Karnego (art. 10 ust. 8a Karty Nauczyciela – dodany ustawą z dnia 25 lipca 2008 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty, ustawy – Karta Nauczyciela oraz ustawy o postępowaniu w sprawach nieletnich, Dz.U. Nr 145, poz. 917 ze zm.). Wymóg dotyczący zaświadczeń o niekaralności budzi wiele wątpliwości w praktyce.

Okres ważności zaświadczenia o niekaralności

Częstym problemem w praktyce jest odpowiedź na pytanie, jak długo ważne jest zaświadczenie o niekaralności. Odpowiedź w gruncie rzeczy jest prosta – zaświadczenie jest ważne tak długo, jak długo dana osoba jest niekarana.

Przepisy o Krajowym Rejestrze Karnym, ani przepisy oświatowe nie wskazują na okres ważności zaświadczenia o niekaralności. Oznacza to, że z punktu widzenia dyrektora oraz obowiązku wynikającego z art. 10 ust. 8a Karty Nauczyciela, wynika, że w aktach osobowych każdego nauczyciela zatrudnianego po 23 sierpnia 2008 r. powinno znajdować się zaświadczenie o niekaralności.

Natomiast data wystawienia takiego zaświadczenia nie ma znaczenia prawnego. Często w szkołach nauczyciele bywają zatrudniani na czas określony jednego roku szkolnego. Następnie otrzymują kolejną umowę o pracę na następny rok szkolny. Pojawia się wówczas wątpliwość, czy przy zawieraniu kolejnej umowy o pracę z tym samym nauczycielem, musi on przedstawić „aktualne” zaświadczenie o niekaralności. W obecnym stanie prawnym nauczyciel nie musi aktualizować zaświadczenia o niekaralności.

Niejednokrotnie słyszy się również argumenty, że przecież nauczyciel po wydaniu zaświadczenia z KRK mógł przestępstwo popełnić. Co wówczas? Sytuacja taka jest uregulowana w art. 26 ust. 1 pkt 5 Karty Nauczyciela, zgodnie z którym stosunek pracy nauczyciela wygasa w razie stwierdzenia, że jego nawiązanie nastąpiło na podstawie fałszywych lub nieważnych dokumentów albo zostało dokonane z naruszeniem warunków określonych w art. 10 ust. 5 pkt 1-5. Oznacza to, że z punktu widzenia dyrektora szkoły ważne jest, aby przy zatrudnianiu nauczyciela posiadał on zaświadczenie o niekaralności z KRK, natomiast kwestia, czy zaświadczenie jest aktualne czy nie obciąża nauczyciela, który nim się posługuje. W razie ustalenia, że zaświadczenie, które złożył nauczyciel jest nieaktualne, gdyż po jego wystawieniu popełnił on przestępstwo, stosunek pracy nauczyciela wygaśnie.

Jeżeli dyrektor ma wątpliwości, może sam z własnej inicjatywy  wystąpić z zapytaniem o karalność pracownika do Biura Informacyjnego Krajowego Rejestru Karnego lub jego punktów informacyjnych, działających przy niektórych sądach powszechnych. Opłaca wówczas wniosek w wysokości 50 zł, w postaci znaków opłaty sądowej, w które może się zaopatrzyć w siedzibie Rejestru albo w kasie sądu.

Oryginał czy kopia

Dyrektorzy często mają wątpliwości, czy w aktach osobowych nauczyciela powinien znajdować się oryginał, czy kopia zaświadczenia o niekaralności z KRK. Pracodawca przechowuje w aktach osobowych odpisy lub kopie składanych przez pracownika dokumentów, a oryginały może żądać tylko do wglądu albo sporządzenia z nich kopii. Tak więc również zaświadczenie o niekaralności występuje w aktach osobowych nauczyciela w formie uwierzytelnionej przez dyrektora kopii. Oryginał tego zaświadczenia jest własnością nauczyciela, który przecież ponosi koszty jego uzyskania (50 zł). Oznacza to, że na podstawie tego samego zaświadczenia nauczyciel może uzyskać pracę jednocześnie w kilku szkołach.

Kiedy żądamy zaświadczenia

Warunek niekaralności za przestępstwo umyślne, jako przesłanka zatrudnienia na stanowisku nauczyciela istniał od początku Karty Nauczyciela. Do 23 sierpnia 2008 r. nauczyciele potwierdzali spełnienie tego warunku składając stosowne oświadczenie. Wymóg zaświadczeń pojawił się dopiero w dniu 23 sierpnia 2008 r. Oznacza to, że zaświadczenia o niekaralności obowiązkowo powinny znajdować się w aktach osobowych tylko tych nauczycieli, którzy byli zatrudniani w szkole lub placówce po dniu 23 sierpnia 2008 r. Jeśli chodzi o nauczycieli, którzy byli zatrudnieni w szkole przed tą datą na czas nieokreślony, to w ich aktach osobowych nie musi być zaświadczeń, a jedynie oświadczenia o niekaralności za przestępstwo umyślne.

Przedstawienie przez nauczyciela zaświadczenia z KRK jest warunkiem nawiązania z nim stosunku pracy. Oznacza to, że zaświadczenie to nauczyciel powinien przedstawić dyrektorowi zanim dojdzie do podpisania umowy o pracę, czy zatrudnienia na podstawie mianowania.

Rodzaj stosunku pracy zawieranego z nauczycielem również nie ma znaczenia przy obowiązku przedstawienia zaświadczenia o niekaralności. Zaświadczenie to jest wymagane zarówno do zawarcia stosunku pracy na podstawie mianowania, jak i przy umowach o pracę czy to na czas nieokreślony, czy określony, a nawet na zastępstwo. Obowiązek ten dotyczy każdego przypadku zatrudnienia na stanowisko nauczyciela, bez względu na to, jaki awans zawodowy ma nauczyciel oraz jego uprawnienia emerytalne.


Zaświadczenie przy przekształceniu stosunku pracy

Na podstawie art. 10 ust. 5a Karty Nauczyciela, stosunek pracy nawiązany na podstawie umowy o pracę na czas nieokreślony przekształca się w stosunek pracy na podstawie mianowania z pierwszym dniem miesiąca kalendarzowego następującego po miesiącu, w którym:

-    nauczyciel uzyskał stopień nauczyciela mianowanego – o ile spełnione są warunki określone w ust. 5,

-    w przypadku nauczyciela mianowanego lub dyplomowanego w czasie trwania umowy o pracę zostały spełnione warunki, o których mowa w ust. 5.

Przekształcenie potwierdza na piśmie dyrektor szkoły.

W obu przedstawionych przypadkach przekształcenie formy zatrudnienia następuje, o ile spełnione są warunki określone w ust. 5, a więc m.in. warunek niekaralności. Pojawia się w związku z tym wątpliwość, czy w celu potwierdzenia przekształcenia formy zatrudnienia nauczyciela konieczne jest występowanie do KRK o zaświadczenie o niekaralności. Uważam, że nie jest to konieczne, gdyż przepis mówiący o zaświadczeniu (art. 10 ust. 8a) stanowi wyraźnie, że żąda się go przed nawiązaniem stosunku pracy. Przekształcenie formy zatrudnienia dotyczy natomiast stosunku pracy, który już istnieje, a zamiana dotyczy umowy o pracę w mianowanie.

Umyślność przestępstwa

Przeszkodą do zatrudnienia nauczyciela jest jedynie przestępstwo popełnione umyślnie. Nawet jeśli nauczyciel jest w KRK, ale z tytułu skazania za przestępstwo nieumyślne – dyrektor może go zatrudnić. Problemem dla wielu dyrektorów jest stwierdzenie, czy przestępstwo było  popełnione umyślnie, czy nieumyślnie.

Zgodnie z teorią prawa karnego, przy przestępstwie umyślnym sprawca chce popełnić czyn zabroniony (dolus directis - zamiar bezpośredni) lub też godzi się na jego popełnienie (dolus eventualis – zamiar ewentualny), przy przestępstwie zaś nieumyślnym sprawca nie ma zamiaru popełnienia czynu zabronionego, lecz popełnia go na skutek niezachowania wymaganych w danej sytuacji reguł ostrożności, mimo że możliwość popełnienia czynu zabronionego mógł lub powinien był przewidzieć (lub inaczej popełnia czyn zabroniony na skutek lekkomyślności lub niedbalstwa).

Przestępstwa nieumyślne są zagrożone niższymi karami. Nie jest jednak tak, że każde przestępstwo może być umyślne i nieumyślne. Ogromna większość przestępstw w kodeksie karnym, to przestępstwa umyślne. Czyny popełnione nieumyślnie tylko wtedy są karane, gdy ustawa tak stanowi.

W wypadku, gdy przestępstwo może być dokonane nieumyślnie, to jest to wyraźnie ujęte w przepisie przez tzw. klauzulę nieumyślności. W informacji z KRK jest wskazany artykuł z Kodeksu karnego, z którego dana osoba została skazana. Nawet jeśli nauczyciel przedkłada zaświadczenie z KRK, z którego wynika, że był skazany, to dyrektor obowiązany jest ustalić jaki charakter miało przestępstwo – umyślny czy nieumyślny.

Zatarcie skazania

Co do zasady zatarcie skazania z rejestru skazanych następuje po 10 latach w przypadku, gdy sąd orzeka karę pozbawienia wolności. Jednak na wniosek skazanego sąd może (ale nie musi!) zarządzić zatarcie skazania już po upływie 5 lat, jeżeli skazany w tym okresie przestrzegał porządku prawnego, a wymierzona kara pozbawienia wolności nie przekracza 3 lat. Po upływie okresu wymagane do zatarcia skazania, informacja o karalności danej osoby znika z KRK.

Czytaj także: Nowe zmiany w Karcie Nauczyciela>>

5.    Kwalifikacje

Bezwzględnym warunkiem zatrudnienia nauczyciela jest posiadanie przez niego kwalifikacji wymaganych do zajmowania danego stanowiska. Kwalifikacje wymagane od nauczycieli określa art. 9 Karty Nauczyciela oraz wydane na jego podstawie rozporządzenie MEN z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli nie mających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli.

Warunek ten będzie spełniony wówczas, gdy nauczyciel będzie miał w momencie nawiązania stosunku pracy kwalifikacje wymagane do zajmowania stanowiska określonego w umowie o pracę lub akcie mianowania.

Nie ocenia się tutaj ogólnych kwalifikacji nauczyciela ubiegającego się o zatrudnienie, ale konkretne wymagane do zajmowania stanowiska, o które stara się nauczyciel. Jeśli okaże się, że nauczyciel nie ma tych konkretnych kwalifikacji, to wówczas dyrektor nie może z nim nawiązać stosunku pracy na podstawie mianowania.

Należy zaznaczyć, że w świetle aktualnie obowiązujących przepisów o kwalifikacjach wymaganych od nauczycieli wystarczającym dokumentem potwierdzającym posiadanie kwalifikacji jest zaświadczenie o ukończeniu studiów lub zakładu kształcenia nauczycieli. Wynika to z ogólnego sformułowania zawartego w tych przepisach, zgodnie z którym kwalifikacje do zajmowania stanowiska nauczyciela w określonych typach szkół ma osoba, która ukończyła studia danego stopnia lub zakład kształcenia nauczycieli. Poprzednie rozporządzenie (z 10 września 2002 r. – Dz.U. Nr 155, poz. 1288 ze zm.) przewidywało natomiast, że kwalifikacje ma osoba, która legitymuje się dyplomem ukończenia studiów lub zakładu kształcenia nauczycieli. Tak więc do 1 września 2009 r. zatrudnienie nauczyciela zgodnie z kwalifikacjami mogło nastąpić jedynie na podstawie odpowiedniego dyplomu, co w praktyce uniemożliwiało podjęcie pracy i rozpoczęcie awansu zawodowego osobom, które wprawdzie ukończyły już studia lub zakład kształcenia nauczycieli, ale nie posiadały jeszcze dyplomu.

Zatrudnienie bez kwalifikacji

Istnieje jednak prawna możliwość zatrudnienia na stanowisko nauczyciela osoby, która nie posiada wymaganych kwalifikacji. Dopuszczalne jest to w zasadzie w dwóch przypadkach:

1)    W przypadku, gdy zaistnieje potrzeba wynikająca z organizacji nauczania lub zastępstwa nieobecnego nauczyciela, a nie ma możliwości zatrudnienia osoby posiadającej wymagane kwalifikacje, dyrektor może – za zgodą organu sprawującego nadzór pedagogiczny – zatrudnić nauczyciela nie posiadającego wymaganych kwalifikacji (art. 10 ust. 9 Karty Nauczyciela). W takiej sytuacji stosunek pracy zostaje jednak nawiązany na podstawie umowy o pracę na czas określony, a dla celów płacowych nauczyciele zatrudnieni w ten sposób traktowani są jak nauczyciele stażyści.

2)    W szkole można także zatrudnić osobę, która nie jest nauczycielem do prowadzenia zajęć. Następuje to na podstawie art. 7 ust. 1a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty, zgodnie z którym w uzasadnionych przypadkach w szkole publicznej może być, za zgodą kuratora oświaty, a w przypadku szkoły artystycznej - ministra właściwego do spraw kultury i ochrony dziedzictwa narodowego, zatrudniona osoba niebędąca nauczycielem, posiadająca przygotowanie uznane przez dyrektora szkoły za odpowiednie do prowadzenia danych zajęć. Jeżeli  osoba taka ma prowadzić zajęcia z zakresu kształcenia zawodowego, zatrudnienie wymaga zgody organu prowadzącego szkołę. Osoba taka, mimo że jest zatrudniona na stanowisku pedagogicznym, jest zatrudniana na zasadach określonych w Kodeksie pracy, z tym że do osób tych stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące tygodniowego obowiązkowego wymiaru godzin zajęć edukacyjnych nauczycieli oraz ustala się wynagrodzenie nie wyższe niż przewidziane dla nauczyciela dyplomowanego.

6.    Gwarancja zatrudnienia w pełnym wymiarze zajęć na czas nieokreślony

Występowanie warunków do zatrudnienia nauczyciela w szkole w pełnym wymiarze zajęć na czas nieokreślony wymagane jest jedynie w razie zatrudniania nauczyciela na podstawie mianowania. Mianowanie jako forma zatrudnienia oznacza bowiem pracę w pełnym wymiarze na czas nieokreślony i aby doszło do zatrudnienia nauczyciela w tej formie w szkole muszą istnieć ku temu warunki organizacyjne. Należy jednak wyraźnie zaznaczyć, że gwarancja pełnego etatu na czas nieokreślony nie jest warunkiem zatrudnienia w szkole nauczyciela w ramach umowy o pracę.

Dla zatrudnienia nauczyciela na podstawie mianowania istotne jest więc, aby w szkole była możliwość zatrudnienia go w pełnym wymiarze w czasie nieokreślonym. Oba te warunki muszą zostać spełnione łącznie – to znaczy, nie wystarczy, aby w chwili zatrudnienia nauczyciela miał on pełny wymiar zajęć. Ten pełny wymiar zajęć musi być gwarantowany w niedającej się przewidzieć przyszłości. Zgodnie z wyrokiem Sądu Najwyższego z dnia 13 września 2006 r. (II PK 4/2006, OSNP 2007/17-18 poz. 249), warunki zatrudnienia nauczyciela w pełnym wymiarze zajęć na czas nieokreślony w rozumieniu art. 10 ust. 5 pkt 6 Karty Nauczyciela nie występują, jeżeli z oceny konkretnej sytuacji wynika, że możliwość zapewnienia takiego zatrudnienia istnieje tylko w danym roku szkolnym, a szkoła nie planuje zajęć pozwalających na to w kolejnym roku.

Dariusz Dwojewski

Poznaj pierwszą w Polsce Platformę Rachunkowości Budżetowej przygotowaną z myślą o księgowych w budżecie.
Skorzystaj z bezpłatnego dostępu przez 30 dni! Szczegóły promocji znajdziesz na www.inforrb.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Rada Języka Polskiego opublikowała PDF-a z nowymi zasadami ortografii. Zmiany w dużych literach. Prościej z imiesłowami

Rada Języka Polskiego opublikowała 11 nowych zasad polskiej ortografii. Nowe reguły pisowni w PDF-ie w artykule. Zmiany w dużych literach. Prościej z imiesłowami. 

35-godzinny tydzień pracy dla urzędników miejskich. Już od 1 lipca w jednym z miast

Już od 1 lipca 2024 roku urzędnicy miejscy w Lesznie będą pracować 35 zamiast 40 godzin tygodniowo przy zachowaniu dotychczasowej wysokości wynagrodzenia i wymiaru urlopu wypoczynkowego. Wierzę, że moi pracownicy to docenią i sprostają wyzwaniu podniesienia efektywności pracy – mówi prezydent Leszna Grzegorz Rusiecki.

Kto może dorabiać do nauczycielskiego świadczenia kompensacyjnego? Wyjaśnienia ZUS

ZUS wyjaśnia, że przejście na nauczycielskie świadczenie kompensacyjne nie musi oznaczać końca aktywności zawodowej. Kadra pedagogiczna może w dalszym ciągu pracować, ale aby ZUS nie zawiesił czy nie zmniejszył wypłacanego świadczenia, trzeba spełnić określone warunki. Jakie?

Zmiany w nauczaniu religii. Rzecznik Praw Obywatelskich wyraził obawy

Rzecznik Praw Obywatelskich Marcin Wiącek wyraził obawy co do proponowanych zmian w organizacji nauki religii w szkołach. Projekt nowelizacji rozporządzenia ministra edukacji ma uelastyczniać możliwość organizacji lekcji religii i etyki, umożliwiając tworzenie grup dzieci z różnych roczników i oddziałów klasowych. Jednak RPO wskazuje na trudności związane z ochroną konstytucyjnego prawa do nauki oraz ochroną pracy. Nowa organizacja lekcji religii może prowadzić do redukcji zatrudnienia katechetów, dlatego RPO zwraca uwagę na potrzebę określenia mechanizmów pomocy dla tej grupy nauczycieli.

REKLAMA

Reforma możliwa już od 2025 r. Kilkadziesiąt miliardów złotych więcej dla JST

Reforma finansowania samorządów możliwa już od 2025 roku. Z wyliczeń Ministerstwa Finansów wynika, że dzięki nim w przyszłym roku do JST trafiłoby o kilkadziesiąt miliardów złotych więcej niż w obecnym. Projekt nowych przepisów dotyczących finansowania jednostek samorządu terytorialnego jest już na ukończeniu i ma zostać skierowany do konsultacji publicznych.

Min. edukacji B. Nowacka: Kontrole w szkołach ze słabymi wynikami. Matura dalej bez progu zdawalności

Dalej łatwo zdać maturę. Aż do 2026 roku nie ma ryzyka oblania egzaminu dodatkowego przez punkty (nie ma progu zdawalności 30%). Słabsze szkoły (takie, których uczniowie mają złe wyniki) muszą się przygotować na kontrole kuratorów. Sprawdzą doskonalenie zawodowe nauczycieli w szkołach uzyskujących najniższe wyniki z egzaminu ósmoklasisty.

Dostałeś wiadomość o ogromnych podwyżkach cen energii? Ministerstwo Klimatu wydało oświadczenie

W ostatnim czasie pojawiły się grafiki i posty w mediach społecznościowych, które wykorzystują wizerunki znanych osób i zawierają linki wyłudzające dane. Te fałszywe informacje sugerują, że można uniknąć ogromnych podwyżek cen energii. Ministerstwo Klimatu i Środowiska przypomina, że od 1 lipca 2024 r. obowiązuje ustawa o czasowym ograniczeniu cen za energię elektryczną, gaz ziemny i ciepło systemowe oraz o bonie energetycznym. 

Uproszczenia dla rolników, którzy ubiegają się o płatności ekologiczne do powierzchni upraw paszowych już w 2025 r. Znamy szczegóły projektu

Pojawią się uproszczenia dla rolników, którzy ubiegają się o płatności ekologiczne do powierzchni upraw paszowych. Ministerstwo rolnictwo przygotowało projekt zmian w rozporządzeniu w sprawie szczegółowych warunków i szczegółowego trybu przyznawania i wypłaty pomocy finansowej w formie płatności ekologicznych w ramach Planu Strategicznego dla wspólnej polityki rolnej na lata 2023–2027.

REKLAMA

Prace nad planem ogólnym i strategią rozwoju Warszawy wyznaczą jej politykę przestrzenną na najbliższe 20 lat

Stołeczny Ratusz poinformował o rozpoczęciu prac nad strategią rozwoju Warszawy 2040+ oraz planem ogólnym miasta. Dokumenty muszą być gotowe do końca 2025 r.

Warszawa rozpoczęła prace nad planem ogólnym i strategią rozwoju określającymi nową politykę przestrzenną miasta

Wiceprezydent m.st. Warszawy Renata Kaznowska poinformowała, że już wkrótce rozpoczną się prace nad strategią rozwoju Warszawy 2040 oraz planem ogólnym. To dokumenty, które określą, w jakim kierunku powinna się rozwijać stolica przez najbliższe 20 lat.

REKLAMA