Zezwolenie na zbieranie odpadów a wymagania wobec składowisk
REKLAMA
Odpowiedź Wydanie zezwolenia na zbieranie odpadów, jak również jego zmiana, nie są uzależnione od wykazania przez wnioskodawcę, że obiekty, w których odpady będą zbierane, zostały dopuszczone do użytkowania w zakresie zbierania odpadów.
REKLAMA
Uzasadnienie Zezwolenie na zbieranie odpadów wydawane jest zasadniczo przez starostę w drodze decyzji (art. 28 ust. 4 ustawy z 27 kwietnia 2001 r. o odpadach; dalej: ustawa o odpadach). Wniosek o wydanie zezwolenia powinien zawierać:
● wyszczególnienie rodzajów odpadów przewidywanych do zbierania – w przypadku gdy określenie rodzaju jest niewystarczające do ustalenia zagrożeń, jakie te odpady mogą powodować dla środowiska, starosta może wezwać wnioskodawcę do podania podstawowego składu chemicznego i właściwości odpadów,
● oznaczenie miejsca prowadzenia działalności,
● wskazanie miejsca i sposobu oraz rodzaju magazynowanych odpadów, a także opis sposobu dalszego zagospodarowania odpadów,
● przedstawienie możliwości technicznych i organizacyjnych pozwalających należycie wykonywać działalność w zakresie zbierania odpadów,
● przewidywany okres wykonywania działalności w zakresie zbierania odpadów.
Natomiast w zezwoleniu na zbieranie odpadów starosta określa:
● rodzaje odpadów przewidywanych do zbierania,
● oznaczenie miejsca prowadzenia działalności,
● miejsce i sposób oraz rodzaj magazynowanych odpadów, a także opis sposobu dalszego zagospodarowania odpadów,
● dodatkowe warunki prowadzenia działalności w zakresie zbierania odpadów, jeżeli wymaga tego specyfika odpadów – w szczególności niebezpiecznych, lub potrzeba zachowania wymagań ochrony życia, zdrowia ludzi lub ochrony środowiska,
● czas obowiązywania zezwolenia.
Do 12 marca 2010 r. obowiązywał ust. 10 art. 28 ustawy o odpadach, zgodnie z którym zezwolenie na prowadzenie działalności w zakresie zbierania odpadów było wydawane po uzyskaniu pozwolenia na użytkowanie obiektu lub po zakończeniu postępowania w sprawie zgłoszenia zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części w rozumieniu ustawy z 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (dalej: Prawo budowlane), jeżeli były wymagane. Przepis ten został uchylony przez ustawę z 22 stycznia 2010 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw. Jako uzasadnienie uchylenia wskazywano, że obowiązujące regulacje prawne dotyczące uzyskiwania pozwolenia na użytkowanie obiektu budowlanego lub zgłoszenia zmiany sposobu użytkowania obiektu bądź jego części zawarte w Prawie budowlanym są wystarczające. Oznacza to, że w obecnym stanie prawnym kontrola prawidłowości przygotowania obiektów budowlanych wykorzystywanych do zbierania odpadów odbywa się wyłącznie w ramach procedur przewidzianych w Prawie budowlanym. Starosta wydający pozwolenie na zbieranie odpadów nie jest natomiast upoważniony do żądania od wnioskodawcy wykazania posiadania pozwolenia na użytkowanie obiektu lub zakończenia postępowania w sprawie zgłoszenia zmiany sposobu użytkowania obiektu budowlanego lub jego części. Żądanie takie jest przejawem przyzwyczajenia, nie znajduje natomiast podstawy prawnej.
Czytaj także: Są sprawdzone metody gospodarowania odpadami>>
Podstawy prawne
• Ustawa z 22 stycznia 2010 r. o zmianie ustawy o odpadach oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. nr 28, poz. 145)
• Ustawa z 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (j.t. Dz.U. z 2007 r. nr 39, poz. 251; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. nr 28, poz. 145)
• Ustawa z 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (j.t. Dz.U. z 2006 r. nr 156, poz. 1118; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. nr 75, poz. 474)
REKLAMA
REKLAMA