REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zbliża się termin przedłożenia projektów budżetów

Tadeusz Subik

REKLAMA

Projekt uchwały budżetowej na 2011 rok po raz pierwszy należy przygotować według zasad przewidzianych w ustawie z 27 sierpnia z 2009 r. o finansach publicznych. Dotyczy to nie tylko trybu prac nad projektem uchwały budżetowej i trybu uchwalania budżetu, lecz przede wszystkim opracowania wieloletniej prognozy finansowej i jej wpływu na podstawowe wielkości budżetu.

Inicjatywa w sprawie sporządzenia projektu uchwały budżetowej o prowizorium budżetowym oraz o zmianie uchwały budżetowej przysługuje wyłącznie zarządowi jednostki samorządu terytorialnego (art. 233 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych; dalej: ustawa o finansach publicznych).

REKLAMA

Natomiast tryb prac nad projektem uchwały budżetowej określa organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego (dalej: JST) w drodze uchwały. Uchwała ta określa w szczególności:

1) wymaganą szczegółowość projektu budżetu JST,

2) terminy obowiązujące w toku prac nad projektem uchwały budżetowej JST,

3) wymogi dotyczące uzasadnienia i materiały informacyjne, które zarząd przedłoży organowi stanowiącemu JST wraz z projektem uchwały budżetowej

Dalszy ciąg materiału pod wideo

– art. 234 ustawy o finansach publicznych.

Wprawdzie z brzmienia tego przepisu wynika, że uchwała dotyczy trybu prac nad projektem uchwały budżetowej, czyli powinna regulować prace, które rozpoczynają się od momentu sporządzenia projektu tej uchwały przez organ wykonawczy JST. Moim zdaniem jednak logiczne i praktyczne byłoby zawarcie w niej także uregulowań dotyczących określenia obowiązków skarbnika, kierowników (naczelników) wydziałów, kierowników jednostek organizacyjnych i innych stanowisk pracy, jak również określenie terminarza prac.

Projekt budżetu

Główne założenia dotyczące opracowania projektu uchwały budżetowej powinien określić organ wykonawczy JST. Natomiast szczegółowość projektu budżetu JST określa organ stanowiący. Może ona być ustalona w większej szczegółowości niż określona w art. 235 ust. 1 (dochody) oraz art. 236 ust. 3 i 4 (wydatki) ustawy o finansach publicznych (co potwierdzają art. 235 ust. 4 i 236 ust. 5 ustawy o finansach publicznych).

Zarząd JST sporządza i przedkłada projekt uchwały budżetowej:

1) organowi stanowiącemu JST,

2) regionalnej izbie obrachunkowej – celem zaopiniowania

REKLAMA

do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy (art. 238 ustawy o finansach publicznych). Termin przedłożenia projektu uchwały budżetowej przez zarząd JST nie uległ więc zmianie w stosunku do przepisów obowiązujących przed 1 stycznia 2010 r.

Z tytułu przekroczenia terminu przedłożenia projektu uchwały budżetowej zarządowi nie grożą żadne sankcje czy konsekwencje. Niemniej jednak, termin ten nie może wykroczyć poza rok poprzedzający rok budżetowy.

Projekt uchwały budżetowej przedłożony organowi stanowiącemu do 15 listopada roku poprzedzającego rok budżetowy, do czasu podjęcia uchwały budżetowej, jednak nie później niż do 31 stycznia roku budżetowego, stanowi podstawę gospodarki finansowej JST.

REKLAMA

Wraz z projektem budżetu zarząd JST przedkłada radzie lub sejmikowi oraz regionalnej izbie obrachunkowej (dalej: RIO) jego uzasadnienie oraz materiały informacyjne określone przez organ stanowiący w uchwale w sprawie trybu prac nad projektem uchwały budżetowej (art. 238 ust. 2 ustawy o finansach publicznych).

Uzasadnienie projektu budżetu może dotyczyć podstawowych wielkości budżetu, analizy poszczególnych źródeł dochodów, niezbędnych wydatków – zarówno bieżących, jak i majątkowych. W materiałach informacyjnych może się natomiast znaleźć opis aktualnego stanu finansów JST, przewidywane wykonanie budżetu roku budżetowego, zachodzące relacje w kształtowaniu się dochodów i wydatków budżetu. Zarówno uzasadnienie, jak i materiały informacyjne będą oceniane przez organ stanowiący oraz składy orzekające RIO w trakcie prac nad projektem uchwały budżetowej oraz przy opiniowaniu projektu uchwały budżetowej.

Należy zwrócić uwagę, że informacja o stanie mienia komunalnego obecnie nie jest ustawowym elementem projektu uchwały budżetowej. Jest ona elementem sprawozdania rocznego z wykonania budżetu JST. Opracowywana dotychczas prognoza kwoty długu JST jest obecnie częścią wieloletniej prognozy finansowej.

Czytaj także: Wieloletnia prognoza finansowa jednostek samorządu – metodyka>>

Projekt wieloletniej prognozy finansowej

Jednostki samorządu terytorialnego po raz pierwszy sporządzać będą wieloletnią prognozę finansową na 2011 rok. Powinna ona być realistyczna.

Zarówno wieloletnia prognoza finansowa, jak i uchwała budżetowa mają wiele wspólnych danych. Dlatego wartości przyjęte w wieloletniej prognozie finansowej i budżecie JST powinny być zgodne co najmniej w zakresie wyniku budżetu i związanych z nim kwot przychodów i rozchodów oraz długu JST (art. 229 ustawy o finansach publicznych).

Jednym z elementów wieloletniej prognozy finansowej są objaśnienia przyjętych wartości (art. 226 ust. 1 pkt 7 ustawy o finansach publicznych). Objaśnienia te powinny uzupełniać uzasadnienia do projektu uchwały budżetowej.

Projekt uchwały w sprawie wieloletniej prognozy finansowej lub jej zmiany zarząd JST przedstawia wraz z projektem uchwały budżetowej:

1) organowi stanowiącemu JST,

2) regionalnej izbie obrachunkowej – celem zaopiniowania.

Oba dokumenty, a więc budżet i wieloletnia prognoza finansowa, mają podstawowe znaczenie dla gospodarki finansowej JST, ponieważ obrazują sytuację finansową nie tylko w roku budżetowym, lecz w pewnej perspektywie czasu. Dotyczy to nie tylko analizy dochodów i wydatków, lecz także uwzględnienia wszystkich faktycznych przepływów środków. Nie można w tej chwili dokonywać analizy uchwały budżetowej w oderwaniu od wieloletniej prognozy finansowej.

Uchwała budżetowa

Artykuł 211 ustawy o finansach publicznych wprowadził dwa pojęcia:

1) budżet oraz

2) uchwała budżetowa.

Budżet JST jest rocznym planem dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów tej jednostki. Natomiast podstawą gospodarki finansowej JST w danym roku budżetowym jest uchwała budżetowa, która składa się z budżetu JST oraz załączników.

Uchwała budżetowa powinna zawierać:

 1) łączną kwotę planowanych dochodów budżetu, z wyodrębnieniem dochodów bieżących i majątkowych,

 2) łączną kwotę planowanych wydatków budżetu, z wyodrębnieniem wydatków bieżących i majątkowych,

 3) kwotę planowanego deficytu albo planowanej nadwyżki budżetu wraz ze źródłami pokrycia deficytu albo przeznaczenia nadwyżki budżetu,

 4) łączną kwotę planowanych przychodów budżetu,

 5) łączną kwotę planowanych rozchodów budżetu,

 6) limit zobowiązań z tytułu zaciąganych kredytów i pożyczek oraz emitowanych papierów wartościowych, o których mowa w art. 89 ust. 1 i art. 90 ustawy o finansach publicznych,

 7) kwotę wydatków przypadających do spłaty w danym roku budżetowym, zgodnie z zawartą umową, z tytułu poręczeń i gwarancji udzielonych przez JST,

 8) szczególne zasady wykonywania budżetu w roku budżetowym, wynikające z odrębnych ustaw,

 9) uprawnienia jednostki pomocniczej do prowadzenia gospodarki finansowej w ramach budżetu gminy,

10) inne postanowienia, których obowiązek zamieszczenia w uchwale budżetowej wynika z postanowień organu stanowiącego JST

– art. 212 ustawy o finansach publicznych.

Ponadto w uchwale budżetowej organ stanowiący JST może upoważnić zarząd do:

● zaciągania kredytów i pożyczek oraz emitowania papierów wartościowych, o których mowa w art. 89 ust. 1 i art. 90 ustawy o finansach publicznych,

● dokonywania zmian w budżecie, w zakresie określonym w art. 258 ustawy o finansach publicznych.

– art. 212 ust. 2 ustawy o finansach publicznych.

Natomiast w załącznikach do uchwały budżetowej zamieszcza się:

1) zestawienie planowanych kwot dotacji udzielanych z budżetu JST,

2) plan dochodów rachunku dochodów jednostek, o których mowa w art. 223 ust. 1 ustawy o finansach publicznych oraz wydatków nimi finansowanych,

3) plany przychodów i kosztów samorządowych zakładów budżetowych

– art. 214 ustawy o finansach publicznych.

Zestawienie planowanych kwot dotacji udzielanych z budżetu JST sporządza się w podziale na dotacje dla jednostek sektora finansów publicznych i dotacje dla jednostek spoza sektora finansów publicznych. W zestawieniu tym wyodrębnia się dotacje przedmiotowe, podmiotowe i celowe związane z realizacją zadań JST.

Czytaj także: Przygotowanie i zmiana budżetu samorządowego krok po kroku>>

Opinia RIO

Opinie o przedkładanych projektach uchwał budżetowych JST wydaje RIO. Zarząd JST ma obowiązek przedstawić je przed uchwaleniem budżetu organowi stanowiącemu JST (art. 238 ust. 3 ustawy o finansach publicznych).

Wydanie negatywnej opinii w sprawie projektu budżetu przez RIO nie wstrzymuje procedury uchwalania budżetu JST (art. 21 ustawy z 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych). Jednak zarząd JST musi, wraz z negatywną opinią RIO, przedstawić radzie lub sejmikowi odpowiedź na zawarte w tej opinii zarzuty.

Na podstawie projektu uchwały budżetowej RIO przedstawia także opinię w sprawie możliwości sfinansowania deficytu przedstawionego przez JST (art. 246 ustawy o finansach publicznych). Opinia ta podlega publikacji w terminie siedmiu dni od dnia otrzymania jej od RIO, na zasadach określonych w ustawie z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (dalej: ustawa o dostępie do informacji publicznej).

Ponadto RIO na podstawie przyjętej przez JST wieloletniej prognozy finansowej oraz uchwały budżetowej przedstawia opinię w sprawie prawidłowości planowanej kwoty długu JST, wynikającej z planowanych i zaciągniętych zobowiązań (art. 230 ust. 4 ustawy o finansach publicznych). Dotychczas opinia w sprawie prawidłowości planowanej kwoty długu JST wydawana była na podstawie załączonej do projektu uchwały budżetowej prognozowanej kwoty długu.

Opinia w sprawie prawidłowości planowanej kwoty długu JST również podlega publikacji w terminie siedmiu dni od dnia otrzymania jej od RIO na zasadach określonych w ustawie o dostępie do informacji publicznej.

Podstawy prawne

•  Ustawa z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U. nr 157, poz. 1240; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. nr 123, poz. 835)

•  Ustawa z 6 września 2001 r. o dostępie do informacji publicznej (Dz.U. nr 112, poz. 198; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. nr 132, poz. 1110)

•  Ustawa z 7 października 1992 r. o regionalnych izbach obrachunkowych (j.t. Dz.U. z 2001 r. nr 55, poz. 577; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. nr 157, poz. 1241)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Sektor publiczny
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Są już wypłaty podwyżek 30-33% dla nauczycieli - informuje Lublin, Kalisz, Rzeszów, Biała Podlaska, Brwinów, Hrubieszów. Samorządy nie czekały do końca kwietnia

    Rozpoczęła się długo wyczekiwana wypłata podwyżek dla nauczycieli. 1 marca wyższe wynagrodzenie otrzymali nauczyciele z Lublina i Koszalina. Również mniejsze gminy uruchamiają wyższe przelewy.

    Stopnie alarmowe na terenie całego kraju. Premier Donald Tusk podpisał zarządzenia

    Premier Donald Tusk podpisał zarządzenia wprowadzające stopnie alarmowe - 2. stopnia BRAVO i 2. stopnia BRAVO-CRP na terenie całego kraju oraz 2. stopnia BRAVO wobec polskiej infrastruktury energetycznej, mieszczącej się poza granicami Rzeczypospolitej Polskiej.

    Pobyt w szpitalu - jak się przygotować?

    Pobyt w szpitalu często wiąże się ze stresem. Czasem zmniejszyć go może odpowiednie przygotowanie i wiedza o tym, co jest potrzebne do przyjęcia do szpitala. Podpowiadamy w artykule. 

    Od 1 marca 2024 r. zmiana wysokości opłaty za wydanie duplikatu Karty Dużej Rodziny

    Jaka jest aktualna wysokość opłaty za wydanie duplikatu Karty Dużej Rodziny? Kiedy pobierana jest taka opłata?

    REKLAMA

    Infolinia dla żołnierzy i ich rodzin uruchomiona - wsparcie psychologiczne

    29 lutego 2024 roku została uruchomiona bezpłatna i ogólnodostępna infolinia dla żołnierzy WP, pracowników resortu obrony narodowej oraz ich rodzin.

    29 lutego - Światowy Dzień Chorób Rzadkich. Ile ich jest na świecie?

    Dzień Chorób Rzadkich przypada na ostatni dzień lutego, data jest nieprzypadkowa. Na całym świecie 300 mln ludzi żyje z rzadkimi chorobami. 

    Jak pozbyć się mikroplastiku z wody? Prosty sposób

    Mikroplastik jest wszechobecny, niestety trafia także do pożywienia i wody. Chociaż na ten moment nie wiadomo dokładnie, jak wpływa na ludzki organizm, to wpływ ten z pewnością nie jest pozytywny. Naukowcy znaleźli sposób na pozbycie się mikroplastiku go z wody. 

    "Szczyt rolniczy" w Warszawie. Dziś premier spotkał się z protestującymi rolnikami

    Dziś w Warszawie miał miejsce "szczyt rolniczy". Premier Donald Tusk spotkał się z przedstawicielami protestujących rolników. Tematem rozmów jest m.in. kwestia napływu produktów rolno-spożywczych z Ukrainy. Rolnicy sprzeciwiają się również unijnej polityce Zielonego Ładu.

    REKLAMA

    Ustawa o dostępności w produktach i usługach od 28 czerwca 2025 roku

    Ustawa o zapewnieniu dostępności w produktach i usługach dla osób z niepełnosprawnościami i ze szczególnymi potrzebami ma wejść w życie dnia 28 czerwca 2025 roku. O jakie produkty i usługi chodzi ustawodawcy wdrażającemu unijną dyrektywę zwaną "Europejskim Aktem o Dostępności” (EAA)?

    Ekoschematy 2024 - rozporządzenie wprowadza zmiany od 15 marca

    Ekoschematy 2024 - oświadczenie zastąpi zdjęcia geotagowane. Jest projekt rozporządzenia dotyczącego zmian w dopłatach dla rolników w ramach ekoschematów. Zmiany wejdą w życie 15 marca 2024 roku.

    REKLAMA