REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

W 2012 r. elektroniczne dzienniki urzędowe i zbiory aktów prawa miejscowego

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Od początku 2012 r. wyłącznie w formie elektronicznej dostępne będą dzienniki urzędowe, w których publikowane są akty prawne oraz decyzje władz państwowych. Wyjątkiem pozostanie Monitor Polski B - nadal wydawany w postaci papierowej.

Pierwsze działania legislacyjne w kierunku informatyzacji procesu ogłaszania prawa zaowocowały uchwaleniem ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. Nr 64, poz. 565). Ustawa ta pozwoliła na wydawanie aktów normatywnych w formie elektronicznej, dała możliwość udostępniania tego typu aktów, jak również określiła wymagania techniczne dla elektronicznej formy aktów prawnych.

REKLAMA

Finalnym krokiem na drodze do informatyzacji publikacji aktów normatywnych jest bieżąca nowelizacja, która ustanawia dwie generalne zasady:

- dzienniki urzędowe wydaje się w postaci elektronicznej, chyba że ustawa stanowi inaczej.

- dla każdego dziennika urzędowego wydawanego w postaci elektronicznej organ wydający prowadzi odrębną stronę internetową.

REKLAMA

Wyjątkowo Monitor Polski B wydawany będzie nadal w postaci papierowej i rozpowszechniany w prenumeracie oraz sprzedawany w stałych punktach sprzedaży - np: w siedzibach niektórych organów administracji rządowej, sądów oraz innych jednostek.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W dotychczas obowiązującym brzmieniu ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych, podstawą do ogłoszenia aktu był jego oryginał podpisany przez upoważniony do wydania tego aktu organ, a w przypadku orzeczenia sądu lub Trybunału Konstytucyjnego - jego odpis. Po wejściu w życie nowelizacji, podstawą do ogłoszenia aktu prawnego będzie jego wersja elektroniczna opatrzona bezpiecznym podpisem elektronicznym, weryfikowanym przy pomocy kwalifikowanego certyfikatu.

W przypadku orzeczeń, podstawą ogłoszenia będzie jego elektroniczny odpis, zawierający w treści poświadczenie zgodności z oryginałem oraz opatrzony bezpiecznym podpisem elektronicznym, a także odpis tego orzeczenia w postaci papierowej.

Czytaj także: Jak sprostować błąd w akcie prawa miejscowego wydanym przez gminę>>

W związku z powyższym, akt normatywny powinien być dostarczony w formie elektronicznej już z wnioskiem o opublikowanie i zawierać w swojej treści poświadczenie zgodności z oryginałem. Powinien też być opatrzony bezpiecznym podpisem elektronicznym organu, który wydał ten akt jednakże uchylony został obowiązek znakowania czasem. W przypadku orzeczenia, poświadczenie zgodności z oryginałem, obejmie także oznaczenie organu oraz imiona i nazwiska członków składu orzekającego, który wydał i podpisał orzeczenie.                             

REKLAMA

Obecnie akty kierowane do ogłoszenia zawierają wizę – będącą jest potwierdzeniem skierowania danego dokumentu do publikacji. Nowelizacja ustawy wymaga by w przypadku dokumentów kierowanych do ogłoszenia w formie elektronicznej, wiza także opatrzona była bezpiecznym podpisem elektronicznym organu wydającego dziennik urzędowy.

Po wejściu w życie zmian, urzędy terenowych organów administracji rządowej oraz samorządu terytorialnego udostępniać będą nieodpłatnie Dziennik Ustaw i Monitor Polski (lub zawarte w nich akty prawne), wyłącznie w formie elektronicznej:

1)    do wglądu i do pobrania w formie dokumentu elektronicznego na stronach internetowych tych urzędów;

2)    w godzinach pracy tych urzędów, w miejscu do tego przeznaczonym i powszechnie dostępnym.

Nie będzie już więc obowiązku gromadzenia i udostępniania papierowych wersji wymienionych publikatorów.

Starosta, wójt, burmistrz i prezydent miasta staną się odpowiedzialni za prowadzenie zbiorów aktów prawa miejscowego w postaci elektronicznej i udostępnianie ich w formie elektronicznej do wglądu i pobrania na takich samych zasadach jakie dotyczą udostępniania Dziennika Ustaw i Monitora Polskiego.

Organy wydające dzienniki urzędowe prowadzić mają zbiory tych dzienników wraz ze skorowidzami do nich w formie elektronicznej i także udostępniać je do nieodpłatnego i powszechnego wglądu.

Co istotne, kopie i wydruki aktów prawnych będą odpłatne - cenę ustali kierownik urzędu tak aby kopia lub wydruk mogły być powszechnie dostępne, a cena pokrywała wyłącznie koszty.

Dziennik Ustaw i Monitor Polski, dzienniki urzędowe (inne niż wymienione zbiory aktów prawa miejscowego stanowionych przez powiat lub gminę) albo zawarte w nich akty, udostępnione będą nieodpłatnie do wglądu i do pobrania w formie dokumentu elektronicznego na stronach internetowych RCL, za pomocą środków komunikacji elektronicznej lub informatycznych nośników danych, stosownie do wniosku zainteresowanego podmiotu, na zasadach i w trybie określonych w ustawie o dostępie do informacji publicznej

Ułatwieniem dla Rządowego Centrum Legislacji będzie możliwość zlecenia wyspecjalizowanym podmiotom niektórych czynności związanych z udostępnianiem Dziennika Ustaw i Monitora Polskiego.

Czytaj także: Od 9 czerwca Profil Zaufany ePUAP>>

Znowelizowana ustawa modyfikuje także zasady publikacji jednolitych wersji ustaw. Dotychczas ustawa publikowana była w wersji tekstu jednolitego jeśli liczba zmian w ustawie lub ilość poprzednich nowelizacji była na tyle znacząca, że mogłaby utrudniać posługiwanie się aktem prawnym. W nowej ustawie wprowadzono generalną zasadę publikacji tekstu jednolitego nie rzadziej niż raz na 12 miesięcy, jeżeli była ona nowelizowana.

Celem nowelizacji jest przede wszystkim wdrożenie kolejnego etapu informatyzacji procesu ogłaszania aktów prawnych, pozwalającego na znaczne ułatwienie i uproszczenie dostępu do ogłaszanych w dziennikach urzędowych aktów prawnych. Zasadnicze przepisy nowelizacji mają wejść w życie 1 stycznia 2012 r. Realizacja tego procesu, sprawi, że Polska dołączy do grupy państw członkowskich Unii Europejskiej, które są najbardziej zaawansowane w procesie elektronizacji dostępu do prawa.  

W okresie 6 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy akty prawa miejscowego stanowione przez powiat i gminę będą mogły być kierowane do ogłoszenia w wojewódzkim dzienniku urzędowym na podstawie dotychczasowych przepisów.

Wojewódzkie dzienniki urzędowe będą mogły być rozpowszechniane na dotychczasowych zasadach, przez maksymalnie 12 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy.

Czytaj także: Nowa instrukcja kancelaryjna - urząd „papierowy” czy „elektroniczny”>>

Podstawa prawna:

USTAWA z dnia 4 marca 2011 r. o zmianie ustawy o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dziennik Ustaw z 8 czerwca 2011 Nr 117 poz. 676)

Tomasz Błotnicki

samorzad.infor.pl

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec pobłażania dla agresji wobec lekarzy – nowe wytyczne Prokuratora Generalnego [PDF]

Wzrost liczby przypadków agresji wobec pracowników ochrony zdrowia skłonił Prokuratora Generalnego do wydania jednoznacznych wytycznych w sprawie prowadzenia postępowań karnych w takich sprawach. Naczelna Izba Lekarska z zadowoleniem przyjęła tę decyzję, podkreślając, że to efekt długofalowych działań środowiska lekarskiego na rzecz poprawy bezpieczeństwa.

Stanowisko NIL z 2023 r. ws. biorezonansu

W przestrzeni publicznej coraz częściej pojawiają się doniesienia o stosowaniu terapii biorezonansu magnetycznego – metody, która zyskuje popularność zarówno wśród zwolenników medycyny alternatywnej, jak i osób poszukujących niekonwencjonalnych sposobów leczenia różnych dolegliwości. Przypominamy stanowisko Rady Ekspertów Naczelnej Izby Lekarskiej z sierpnia 2023 r.

Nawet 80 km/h. Tak pędzą dzieciaki na hulajnogach

Coraz więcej dzieci trafia do szpitali z poważnymi urazami po wypadkach na elektrycznych hulajnogach – alarmuje Mateusz Struś asystent z Oddziału Neurochirurgii Dziecięcej, Dziecięcego Szpitala Klinicznego WUM. Jego zdaniem główną przyczyną jest nadmierna prędkość oraz brak kasków, a nieletni pacjenci często osiągają na własnych hulajnogach nawet 70–80 km/h.

Sześć wsi w Polsce stanie się miastem od początku 2026 roku. Wiemy już które

Od 1 stycznia 2026 r. roku w Polsce przybędzie sześć miast. Tak wynika z założeń projektu rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie ustalenia granic niektórych gmin i miast, nadania niektórym miejscowościom statusu miasta oraz zmiany nazwy gminy (RD214), które zostały opublikowane 14 lipca 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych rządu. Nastąpi też 6 zmian dotyczących ustalenia granic gmin, 9 zmian dotyczących ustalenia granic miast i jedna zmiana nazwy miasta.

REKLAMA

126 mln zł na lądowiska dla SOR. Rusza nabór na dofinansowanie z Funduszu Medycznego

Ministerstwo Zdrowia ogłosiło nowy konkurs w ramach Funduszu Medycznego: „Dotacja na modernizację lub budowę lądowisk dla śmigłowców przy szpitalnych oddziałach ratunkowych (SOR)”. Program ma na celu poprawę dostępności i bezpieczeństwa transportu lotniczego pacjentów w stanach zagrożenia życia. Szpitale będą mogły otrzymać nawet 97% dofinansowania na budowę lub modernizację lądowisk. Nabór wniosków rozpocznie się 31 lipca 2025 roku.

420 tys. osób otrzymało świadczenia w ramach renty wdowiej, wydano 51,3 tys. decyzji odmownych

Już blisko 420 tys., osób otrzymało rentę wdowią. Zakład Ubezpieczeń Społecznych wypłacił na ten cel ponad 1,4 mld zł brutto, z czego prawie 150 mln zł to kwota, o którą wzrosły wypłaty w związku ze zbiegiem świadczeń.

Kiedy kompleksowy remont linii średnicowej w Warszawie? Minister wskazał kluczowe terminy i zakres prac. Stację Warszawa Powiśle zastąpią dwa nowe przystanki osobowe

W dniu 9 lipca 2025 r. minister infrastruktury – w odpowiedzi na interpelację poselską – udzielił obszernych informacji odnośnie terminów i zakresu modernizacji kolejowej linii średnicowej w Warszawie. Okazuje się, że jako pierwsza (w latach 2026-2029) będzie realizowana część wschodnia linii średnicowej (na praskim brzegu Wisły). Natomiast w drugim etapie (po 2030 r.) zmodernizowana będzie część zachodnia: od stacji Warszawa Zachodnia (bez samej stacji), przez stacje Warszawa Ochota, Warszawa śródmieście do ul. Wybrzeże Szczecińskie. Co ważne, w tym drugim etapie powstaną dwie nowe stacje w rejonie ronda de Gaulle’a oraz pomiędzy ul. Solec i Wybrzeże Kościuszkowskie a obecny przystanek Warszawa Powiśle zostanie na stałe wyłączony z użytkowania. Także w drugim etapie modernizacji zostanie przebudowany tunel średnicowy i most średnicowy na Wiśle.

Rolnicy dostaną własnego rzecznika? PSL składa projekt ustawy

Klub Polskiego Stronnictwa Ludowego złożył w Sejmie projekt ustawy, której głównym celem jest powołanie nowej instytucji – Rzecznika Praw Rolników. Funkcję tę miałby każdorazowo pełnić Prezes Krajowej Rady Izb Rolniczych, co – według autorów projektu – ma zagwarantować niezależność i bliskość tej roli wobec środowisk rolniczych.

REKLAMA

Odwołanie od decyzji administracyjnej. Najważniejsze informacje

Wiele życiowych spraw załatwianych jest decyzją administracyjną. Może to być np. zameldowanie na pobyt stały lub czasowy, przyznanie lub odmowa zasiłku rodzinnego, cofnięcie świadczeń z MOPS, przyjęcie lub nieprzyjęcie dziecka do przedszkola albo szkoły, określenie wysokości podatku od nieruchomości, pozwolenie na budowę, zajęcie pasa drogowego, zasiłków z tytułu choroby i macierzyństwa, świadczeń z ubezpieczeń społecznych.

Coraz więcej Polaków regularnie podróżuje koleją. Dokąd i jak często jeździmy pociągiem?

Kolej w Polsce przeżywa rozkwit – w ubiegłym roku odnotowano rekordową liczbę przejazdów. Aż 45% Polaków deklaruje sympatię do tego środka transportu, szczególnie młodzi (16–24 lata) i mieszkańcy Pomorza, którzy podróżują średnio 33 razy rocznie. Jaka jest najczęściej uczęszczana trasa? W jakie dni Polacy najczęściej kupują bilety? Jaki rodzaj pociągu preferują?

REKLAMA