REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak sprostować błąd w akcie prawa miejscowego wydanym przez gminę

Anna Kujaszewska

REKLAMA

Błędy zdarzają się w wielu dokumentach czy pismach. Nie omija to także uchwał i decyzji administracyjnych. Są jednak jasne zasady, kiedy i jak można je poprawić.

Akty prawa miejscowego stanowią źródła powszechnie obowiązującego prawa (art. 87 ust. 2 Konstytucji RP z 2 kwietnia 1997 r.). Na podstawie upoważnień ustawowych gminie przysługuje prawo stanowienia aktów prawa miejscowego obowiązujących na jej obszarze.

REKLAMA

Dzięki zapisom ustawy z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym gminy mogą wydawać akty prawa miejscowego w zakresie:

● wewnętrznego ustroju gminy oraz jednostek pomocniczych,

● organizacji urzędów i instytucji gminnych,

● zasad zarządu mieniem gminy,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● zasad i trybu korzystania z gminnych obiektów i urządzeń użyteczności publicznej.

Gminy wydają akty prawa miejscowego także na podstawie innych ustaw. Na przykład ustawy z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym. Aktami prawa miejscowego są:

● studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy,

● miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego.

Rada gminy może również wydawać przepisy porządkowe w zakresie nieuregulowanym w ustawach lub innych przepisach powszechnie obowiązujących, jeżeli jest to niezbędne dla ochrony życia lub zdrowia obywateli oraz dla zapewnienia porządku, spokoju i bezpieczeństwa publicznego.

Wydawanie aktu

W przypadku niecierpiącym zwłoki przepisy porządkowe może wydać wójt w formie zarządzenia. Zarządzenie powinno być zatwierdzone przez radę gminy na najbliższej sesji rady gminy. Jeżeli nie zostanie zatwierdzone, traci moc.

REKLAMA

Wejście w życie aktu prawa miejscowego musi być poprzedzone ogłoszeniem. Sposób ogłaszania aktów prawnych reguluje ustawa z 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (dalej: ustawa o ogłaszaniu aktów).

Przepisy porządkowe ogłasza się w drodze obwieszczeń, a także w sposób zwyczajowo przyjęty na danym terenie lub w środkach masowego przekazu. Podstawą do ogłoszenia aktu prawa miejscowego jest jego oryginał podpisany przez upoważniony do wydania tego aktu organ. Oryginał wraz z trzema kopiami przekazywany jest z wnioskiem o ogłoszenie w dzienniku urzędowym organowi wydającemu dziennik.

Czytaj także: Błędy w dokumentach ubezpieczeniowych>>

Sprostowanie błędu

W sytuacji gdy tekst aktu prawnego zostanie ogłoszony w wojewódzkim dzienniku urzędowym nieprawidłowo, należy dokonać jego sprostowania.

Kwestia prostowania błędów jest uregulowana w ustawie o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów oraz w rozporządzeniu Prezesa Rady Ministrów z 20 czerwca 2002 r. w sprawie „zasad techniki prawodawczej”.

Przy prostowaniu błędów obowiązują następujące zasady:

● prostuje się je w formie obwieszczenia,

● sprostowanie nie może prowadzić do merytorycznej zmiany tekstu aktu prawnego,

● sprostowanie błędu ogłasza się w tym samym dzienniku urzędowym, w którym ogłoszono prostowany akt,

● sprostowania dokonuje organ wydający dziennik.

REKLAMA

Sprostowanie, o którym mowa w zasadach techniki prawodawczej, dotyczy zasadniczo sytuacji, gdy istnieje rozbieżność między tekstem skierowanym do publikacji a tekstem opublikowanym. W przypadku potrzeby zmiany merytorycznej tekstu konieczne jest znowelizowanie aktu prawnego. Sprostowanie przez obwieszczenie nie może być wykorzystywane do merytorycznej zmiany prawa.

W praktyce może się pojawić problem oceny, czy sprostowanie prowadzi do merytorycznej zmiany tekstu aktu prawnego i czy dopuszczalne jest poprawienie błędu poprzez sprostowanie. Sprostowaniu podlegają błędy pisarskie – oczywiste omyłki, a nie błędy o charakterze merytorycznym.

Definicja błędu pisarskiego

Instytucja sprostowania błędu, gdy przedmiotem uchwały jest akt prawa miejscowego (publikowanego w stosownym organie promulgacyjnym), musi mieć charakter wyjątkowy i dotyczyć może jedynie szczególnie uzasadnionych przypadków, gdy nie można mieć wątpliwości, że pomiędzy treścią przyjętego aktu a wolą prawodawcy wystąpiła oczywista różnica, np. istnieją dokumenty wskazujące, iż intencja prawodawcy była odmienna niż ostatecznie uzewnętrzniona w podjętej uchwale lub błąd ma charakter rażący, oczywisty – np. oczywiście wadliwe oznaczenie numeru nieruchomości, błędna nazwa, nieadekwatna jednostka miary itp. (wyrok WSA w Warszawie z 31 marca 2008 r., sygn. akt IV SA/Wa 73/08).

Treść obwieszczenia o sprostowaniu

Obwieszczenie o sprostowaniu błędu zawiera:

● tytuł obwieszczenia, a w nim nazwę organu prostującego błąd oraz datę wydania obwieszczenia i jego przedmiot,

● podstawę prawną sprostowania błędu,

● tytuł aktu normatywnego, w którym prostuje się błąd, a także oznaczenie dziennika urzędowego, w którym został ogłoszony ten akt,

● przepis prawny aktu normatywnego podlegający sprostowaniu,

● przytoczenie błędu, który jest przedmiotem sprostowania,

● fragment tekstu aktu normatywnego w brzmieniu uwzględniającym sprostowanie błędu.

Tytułowi obwieszczenia o sprostowaniu błędu w akcie prawa miejscowego nadaje się brzmienie: „Obwieszczenie Wojewody ..... z dnia ... o sprostowaniu błędu”.

W jednym obwieszczeniu o sprostowaniu można sprostować więcej niż jeden błąd w tym samym akcie normatywnym, a także błędy w różnych aktach normatywnych.

Czytaj także: Błędy w decyzji administracyjnej>>

Wydawanie decyzji na podstawie błędu

Sprostowanie błędu w akcie prawa miejscowego nie może wywoływać skutków prawnych z mocą wsteczną. Do momentu sprostowania aktu prawa miejscowego obowiązuje akt błędnie ogłoszony.

Strona ma prawo oczekiwać rozstrzygnięcia indywidualnej sprawy na podstawie aktu prawnego w brzmieniu ogłoszonym we właściwym organie promulgacyjnym. Późniejsze sprostowanie błędu, nawet oczywistego, nie może wywierać negatywnych skutków z mocą wsteczną dla obywatela i odnosić się do stanów faktycznych sprzed ogłoszenia sprostowania (wyrok NSA z 6 lipca 1994 r., sygn. akt SA/Łd 1024/09).

Obwieszczenie o sprostowaniu błędów wywołuje skutki od chwili jego ogłoszenia.

Obywatele nie mogą ponosić negatywnych konsekwencji błędów popełnianych w procesie tworzenia prawa. Zgodnie z zasadą legalności tekst ogłoszony zawiera normy obowiązujące.

PRZYKŁAD

W uchwale rady gminy błędnie opisano rysunek stanowiący załącznik do miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, co spowodowało brak powiązania części opisowej z częścią graficzną planu zagospodarowania przestrzennego. Czy taki błąd może zostać naprawiony poprzez sprostowanie?

W tej sprawie zachodzi sytuacja, kiedy „sprostowanie uchwały” spowoduje zmiany w ustaleniach planu, ponieważ wymaga ingerencji w ustalenia części graficznej planu, stanowiącej integralną część uchwały w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego. Wada uchwalonego planu może rodzić wątpliwości w zakresie interpretacji ustaleń planu, niemających logicznego powiązania. Przedmiotowa omyłka jest błędem merytorycznym i wobec tego tak uchwalony i opublikowany plan nie może zostać zmieniony w drodze sprostowania (wyrok WSA w Opolu z 14 stycznia 2010 r., sygn. akt II SA/Op 422/09).

Podstawy prawne

•  Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. nr 78, poz. 483; ost.zm. Dz.U. z 2009 r. nr 114, poz. 946)

•  Ustawa z 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz.U. nr 80, poz. 717; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. nr 149, poz. 956)

•  Ustawa z 20 lipca 2000 r. o ogłaszaniu aktów normatywnych i niektórych innych aktów prawnych (j.t. Dz.U. z 2010 r. nr 17, poz. 96)

•  Ustawa z 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (j.t. Dz.U. z 2001 r. nr 142, poz. 1591; ost.zm. Dz.U. z 2010 r. nr 106, poz. 675)

•  Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z 20 czerwca 2002 r. w sprawie „zasad techniki prawodawczej” (Dz.U. nr 100, poz. 908)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
SMS ze skarbówki lub innego urzędu. Cyberprzestępcy intensywnie wykorzystują je do okradania internautów, ale i tak chcemy je otrzymywać, dlaczego

Najmniej chętnie SMS ze skarbówki, zwłaszcza gdy dotyczy potrzeby zapłaty podatku. Ale info o załatwionej sprawie i dokumentach do odbioru, ostrzeżenie o anomaliach pogodowych czy ponadwymiarowym smogu – już jak najbardziej. Urzędowe SKS-y są powszechnie akceptowane i pożądane.

Od min. edukacji B. Nowackiej na otarcie łez 8000 zł brutto dla 300 nauczycieli. Nagroda 0 zł dla innych w 2024 r. W 2023 r. 1125 zł dla każdego

Rok temu (2023 r.) nagroda 1125 zł na Dzień Nauczyciela oficjalnie związana była z 250. rocznicą utworzenia Komisji Edukacji Narodowej. W dominującej (chyba) opinii przypisano tej nagrodzie negatywny kontekst w postaci "łapówki" wyborczej dla nauczycieli od rządu PIS. Min. edukacji P. Czarnek nie chciał przyznać 30% podwyżek dla nauczycieli na 2024 r. (były duże, ale nie aż tak). Więc jako pocieszenie nauczyciele otrzymali po 1125 zł. Niektórzy dostali też bon na komputer 2500 zł.

Min. edukacji B. Nowacka: Nauka pisania i czytania w "zerówkach". Zajęcia dodatkowe

Temat tego zakazu pilotuje Onet. Portal ustalił, że dr Gabriela Olszowska (Małopolski Kurator Oświaty) w rozesłanym piśmie do placówek oświatowych zniechęca uczenia dzieci w zerówkach do nauki ….. pisania i czytania. Używa przy tym dyskusyjnych argumentów np., że rączka dziecka w wieku 6 lat źle znosi … pisanie literek, a w wieku 7 lat już tego problemu nie ma. Kurator sugeruje też, że nauczyciele w zerówkach nie mają kompetencji do uczenia dzieci w sposób nie powodujący dysleksji u nich. Powstaje też wątpliwość, czy kuratorium wprowadza zakaz nauki pisania i czytania małych dzieci, czy też jest to tylko sugestia. 

Oszuści podszywają się teraz pod zbiórki dla powodzian

Oszuści wiedzą, co działa na potencjalne ofiary, dlatego teraz zaczęli wykorzystywać wątki powodziowe. Na przykład do oszustw inwestycyjnych. NASK apeluje o czujność. Zbiórki można zweryfikować. 

REKLAMA

Dlaczego seniorzy czują się samotni i co miasta mogą z tym zrobić?

Samotność to poważny problem, zwłaszcza wśród seniorów. Z badań wynika, że większość osób w wieku 66-85 lat uważa ją za główną przyczynę problemów psychicznych. Miasta mogą odegrać istotną rolę, oferując wsparcie w postaci zajęć, wydarzeń kulturalnych i darmowej pomocy psychologicznej.

Próg pomocy to milion złotych lub wartość poniesionych szkód. Przedsiębiorca poszkodowany w powodzi ma do wybory dwie opcje: 16 tys. zł na każdą z ubezpieczonych w firmie osób lub 75 proc. średniomiesięcznego przychodu za ubiegły rok

Świadczenie dla przedsiębiorców poszkodowanych w powodzi będzie wypłacane do miliona złotych lub wartości poniesionych szkód. Do wyboru są dwie opcje: 16 tys. zł na każdą z ubezpieczonych w firmie osób lub 75 proc. średniomiesięcznego przychodu za ubiegły rok. Aby otrzymać świadczenie pomocowe poszkodowany przedsiębiorca powinien udać się do ZUS-u i tam złożyć wniosek oraz oświadczenie.

Mianowania urzędników w służbie cywilnej 2025–2027 [limity]. Decyzja Rady Ministrów

Rada Ministrów przyjęła 28 września 2024 r. trzyletni plan limitu mianowań urzędników w służbie cywilnej na lata 2025–2027, przedłożony przez Szefa Służby Cywilnej.

mLegitymacja studencka. Warto ją dodać do aplikacji mObywatel

Elektroniczna legitymacja studencka to cyfrowa wersja legitymacji tradycyjnej. Dzięki niej studenci mogą korzystać z różnych zniżek, np. na komunikację miejską, bilety do kina czy teatru. Już ponad 218 tys. studentów korzysta z mLegitymacji.

REKLAMA

QUIZ Dzielnice Warszawy - sprawdź, czy nie pomylisz nazwy. Łatwiej być nie może
Jak dobrze znasz dzielnice stolicy? Sprawdź w quizie, czy uda Ci się bezbłędnie odpowiedzieć na wszystkie pytania.
Barbara Nowacka: Trwają prace nad rozporządzeniem w sprawie jednej lekcji religii w tygodniu

Barbara Nowacka zapowiedziała, że projekt rozporządzenia w sprawie jednej lekcji religii w tygodniu trafi do konsultacji. Szefowa resortu edukacji zakłada, że do końca roku rozporządzenie będzie podpisane.

REKLAMA