REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Organizacja pracy urzędu w okresie letnim

Jarosław Żarowski

REKLAMA

Sezon letni wiąże się z występowaniem wysokich temperatur i silnego promieniowania słonecznego w miejscach pracy. Pracodawcy mają obowiązek podejmować różne działania zmierzające do ograniczenia oddziaływania tych czynników na pracowników.

Nie ma określonych maksymalnych dopuszczalnych temperatur w miejscach pracy. Jednak w pomieszczeniach pracy należy zapewnić temperaturę odpowiednią do rodzaju wykonywanej pracy – metod pracy i niezbędnego wysiłku fizycznego (§ 30 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy; dalej: rozporządzenie w sprawie bhp). Pracodawca musi ją zagwarantować niezależnie od temperatury występującej na zewnątrz.

REKLAMA

Pomieszczenia pracy

Przepisy nie określają, w jaki sposób należy zmniejszać występujące w pomieszczeniach pracy ciepło, będące wynikiem panującego na zewnątrz upału.

Powietrze doprowadzane do pomieszczeń pracy z zewnątrz za pomocą klimatyzacji lub wentylacji mechanicznej (tj. wentylatorów) powinno jednak zostać oczyszczone z pyłów i substancji szkodliwych dla zdrowia.

Strumień nawiewanego przez wentylację powietrza nie powinien być kierowany bezpośrednio na stanowisko pracy.

W okresie letnim bardzo ważne jest zapewnienie odpowiednich okien. Okna w pomieszczeniach pracy powinny:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

● łatwo i bezpiecznie otwierać się z poziomu podłogi oraz mieć możliwość ustawiania części otwieranych w pożądanym położeniu – w przypadku okien przeznaczonych do wietrzenia pomieszczeń,

● być wyposażone w urządzenia eliminujące nadmierne operowanie promieni słonecznych na stanowiska pracy (np. żaluzje).

REKLAMA

Ochrona przed silnym słońcem występującym w sezonie letnim nie może jednak prowadzić do wyeliminowania światła dziennego w pomieszczeniach stałej pracy. W takich pomieszczeniach należy bowiem zapewnić światło dzienne, chyba że jest to niemożliwe lub niewskazane z uwagi na technologię produkcji, a na stosowanie oświetlenia wyłącznie elektrycznego pracodawca uzyskał zgodę państwowego wojewódzkiego inspektora sanitarnego wydaną w porozumieniu z okręgowym inspektorem pracy (§ 25 rozporządzenia w sprawie bhp).

Szyby w oknach muszą przepuszczać dostateczną ilość światła. Oświetlenie dzienne na poszczególnych stanowiskach pracy powinno być dostosowane do rodzaju wykonywanych prac i wymaganej dokładności.

Czytaj także: Bezpieczeństwo i higiena pracy w urzędzie - służba i szkolenia BHP>>

Napoje w pracy

Aby zapobiec odwodnieniu i przegrzaniu organizmu w warunkach wysokich temperatur, konieczne jest spożywanie napoi. W związku z tym w okresie letnim pracownikom często przysługują napoje od pracodawcy.

Zakres uprawnień do napojów z powodu wysokich temperatur zależy od miejsca wykonywania pracy. Pracodawca jest zobowiązany zapewnić napoje:

● na stanowiskach pracy, na których temperatura spowodowana warunkami atmosferycznymi przekroczyła 28°C,

● przy pracach na otwartej przestrzeni przy temperaturze otoczenia powyżej 25°C (§ 4 ust. 1 rozporządzenia Rady Ministrów z 28 maja 1996 r. w sprawie profilaktycznych posiłków i napojów).

W przepisach nie ma określonych wymogów co do rodzaju napojów (może być więc to np. woda mineralna, soki) czy wartości odżywczej. Decyzję pozostawiono pracodawcy.

REKLAMA

Napoje w związku z upałem pracodawca musi zapewnić w te dni, w których temperatura przekracza wymienione wcześniej wartości. Powinny być dostępne w każdym momencie w czasie pracy. Napoje należy dostarczać w ilości zaspokajającej potrzeby pracowników. Pracownicy muszą je otrzymać „w naturze”.

Stanowiska pracy, na których pracownicy otrzymają napoje, i szczegółowe zasady ich wydawania pracodawca powinien ustalić w porozumieniu z zakładowymi organizacjami związkowymi, a jeżeli takich organizacji nie ma – po uzyskaniu opinii przedstawicieli pracowników.

Środki ochrony i higieny

Warunki pogodowe w sezonie letnim mogą wiązać się z koniecznością zapewnienia zatrudnionym środków ochrony indywidualnej. Pracodawca ma obowiązek dostarczyć pracownikowi nieodpłatnie środki ochrony indywidualnej zabezpieczające przed działaniem niebezpiecznych i szkodliwych dla zdrowia czynników występujących w środowisku pracy (art. 2376 ustawy z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy).

Przy występujących w okresie letnim wysokich temperaturach i wiążących się z tym silnych promieniach słonecznych chodzi przede wszystkim o nakrycia głowy dla pracujących na zewnątrz pomieszczeń.

Pracodawca jest obowiązany dostarczyć pracownikom niezbędne środki higieny osobistej. Ilość i rodzaj tych środków powinny być dostosowane do rodzaju i stopnia zanieczyszczenia ciała przy określonych pracach (art. 233 k.p. i § 115 rozporządzenia w sprawie bhp). Wysokie temperatury w sezonie letnim mogą więc oznaczać dodatkowe obowiązki dla pracodawcy w zakresie dostarczenia np. mydła, ręczników. W upalną pogodę szczególnie prace fizyczne wykonywane na otwartej przestrzeni, gdzie nie ma możliwości obniżenia temperatury, zwiększają skłonność do pocenia się i zabrudzenia ciała.

Z orzecznictwa

Zastosowanie w zakładzie pracy wyłącznie elektrycznego źródła światła na podstawie § 25 rozporządzenia w sprawie bhp dopuszczalne jest, jeżeli kumulatywnie zachodzą dwa warunki: 1) zapewnienie światła dziennego jest niemożliwe lub niewskazane oraz 2) przyczyna dowolnej z przeszkód określonych w pkt 1 tkwi w technologii produkcji. Względy technologii produkcji ograniczają zakres podmiotowy zastosowania § 25 rozporządzenia w sprawie bhp, co oznacza, że nie może on znajdować zastosowania względem pracodawców prowadzących działalność inną niż produkcyjna.

Wyrok NSA z 29 kwietnia 2009 r., sygn. akt I OSK 814/08

PRZYKŁAD

W niektórych pomieszczeniach urzędu źle działa klimatyzacja. W efekcie, gdy na zewnątrz są wysokie temperatury, jest w nich bardzo gorąco i duszno. Pracodawca stwierdził, że nie ma obecnie pieniędzy na naprawę klimatyzacji, zaś pracownicy, którym takie warunki pracy nie odpowiadają, mogą przenieść się tymczasowo do piwnicy, gdzie jest wolne miejsce. Czy takie postępowanie jest zgodne z prawem?

Pomieszczenie stałej pracy może znajdować się w piwnicy tylko wtedy, gdy:

● jest zapewnione oświetlenie dzienne oraz

● zgodę wydał państwowy wojewódzki inspektor sanitarny w porozumieniu z okręgowym inspektorem pracy (§ 18 rozporządzenia w sprawie bhp).

Jeżeli więc pracownicy mieliby przebywać w piwnicy w ciągu doby więcej niż 4 godziny i nie zostały spełnione wymienione warunki, to propozycja pracodawcy była niezgodna z prawem.

W przypadku zastosowania klimatyzacji należy zapewnić odpowiednią konserwację urządzeń i instalacji klimatyzacyjnych w celu niedopuszczenia do awarii (§ 37 ust. 1 rozporządzenia w sprawie bhp). Pracodawca nie może nie zapewniać wymaganych przepisami warunków pracy, tłumacząc to złą sytuacją finansową.

Czytaj także: Praca w urzędzie - monitory ekranowe, okulary korygujące i ryzyko zawodowe>>

SŁOWNICZEK

Pomieszczenia pracy – pomieszczenia przeznaczone na pobyt pracowników, gdzie wykonywana jest praca, z wyjątkiem tych, w których:

● łączny czas przebywania tych samych pracowników w ciągu jednej zmiany jest krótszy niż 2 godziny, a wykonywane przez nich czynności mają charakter dorywczy bądź praca polega na krótkotrwałym przebywaniu związanym z dozorem lub konserwacją urządzeń albo utrzymaniem czystości i porządku,

● mają miejsce procesy technologiczne wymagające stosowania przez obsługujących je pracowników środków ochrony indywidualnej (np. odzieży ochronnej) i zachowania specjalnego reżimu organizacji pracy,

● prowadzona jest hodowla roślin lub zwierząt.

Pomieszczenia stałej pracy – pomieszczenia pracy, w których łączny czas przebywania tego samego pracownika w ciągu doby przekracza 4 godziny (§ 2 rozporządzenia w sprawie bhp).

Podstawy prawne

•  Ustawa z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (j.t. Dz.U. z 1998 r. nr 21, poz. 94; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. nr 80, poz. 432)

•  Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 26 września 1997 r. w sprawie ogólnych przepisów bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz.U. z 2003 r. nr 169, poz. 1650; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. nr 108, poz. 690)

•  Rozporządzenie Rady Ministrów z 28 maja 1996 r. w sprawie profilaktycznych posiłków i napojów (Dz.U. nr 60, poz. 279)

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie - zapraszamy do subskrybcji naszego newslettera
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

REKLAMA

Komentarze(0)

Pokaż:

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Sektor publiczny
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail
    Donald Tusk powołał Anitę Noskowską-Piątkowską na stanowisko Szefa Służby Cywilnej

    Jest nowy Szef Służby Cywilnej. Premier powołał na to stanowisko Anitę Noskowską-Piątkowską.

    Otyłość to poważna, przewlekła choroba. Matka wszystkich chorób. Jak ją skutecznie leczyć? Są leki, trzeba zmienić styl życia, w ostateczności operacja bariatryczna

    Na całym świecie 4 marca jest obchodzony Światowy Dzień Otyłości. Z tej okazji wczoraj na konferencji w centrum prasowym PAP prezes Polskiego Towarzystwa Leczenia Otyłości (PTLO) prof. Lucyna Ostrowska podkreśliła, że otyłość to choroba, nie defekt kosmetyczny. "Jest to choroba, którą widać, ale która jest niestety przezroczysta, ponieważ wciąż mamy niedodiagnozowaną tę chorobę i niedostatecznie leczoną" - powiedziała. W wywiadzie dla PAP endokrynolog prof. Wojciech Bik powiedział, że choroba otyłościowa jest matką wszystkich chorób i możemy mówić o epidemii. Jego zdaniem leczenie otyłości należy zacząć od modyfikacji stylu życia. W leczeniu otyłości są też sprawdzone leki inkretynowe, które modulują wydzielanie insuliny i pobudzają uczucie sytości. 

    Darmowe badania w 18 szpitalach i placówkach medycznych Województwa Małopolskiego. Kraków, Tarnów, Zakopane i inne miasta

    Badania wzroku, piersi, poziomu cukru we krwi, echo serca, EKG czy USG – to niektóre z darmowych badań, jakie będzie można wykonać w 18 wojewódzkich szpitalach i placówkach medycznych w niemal wszystkie soboty marca (oprócz ostatniej) - poinformował w czwartek Urząd Marszałkowski Województwa Małopolskiego. Na Małopolan czekają również konlsultacje z lekarzami specjalistami i fizjoterapeutami. Z porad będzie można skorzystać bezpłatnie i bez skierowania. 

    Maksymalnie 20 uczniów w klasie, bezpłatne korepetycje i darmowe posiłki w szkołach (z opcją wegetariańską i wegańską). Obietnice dla Warszawy kandydatki Lewicy

    Magdalena Biejat, kandydatka Lewicy na prezydenta Warszawy obiecuje zmniejszenie liczebności klas do 20 osób, bezpłatne korepetycje i posiłki w szkołach oraz uspokojenie ruchu ulicznego wokół szkół.

    REKLAMA

    Faktyczne usunięcie z listy lektur szkolnych „Pana Tadeusza"? [O zmianach w podstawie programowej proponowanych przez resort B. Nowackiej]

    W szkole podstawowej jest tylko fragment „Pana Tadeusza”, a w szkole średniej to nie jest lektura obowiązkowa.

    33,5 mld euro na inwestycje w polskich regionach w latach 2021–2027. Trwa Europejski Kongres Samorządów (komunikat MFiPR)

    Samorządy mają do dyspozycji na lata 2021–2027 kwotę 33,5 mld euro, co jest olbrzymim wsparciem inwestycji w polskich regionach. Trwa spotkanie przedstawicieli samorządów z udziałem wiceministra Protasa.

    W powietrzu nad Rzymem krążą... narkotyki

    W powietrzu nad Wiecznym Miastem krąży już nie tylko smog. Eksperci włoskiego Komitetu Badań Naukowych stwierdzili duże stężenie kokainy i innych narkotyków. W ciągu dekady zawartość wzrosła aż o 60 procent!

    Jakie są zasady refundacji leków? Kto może wypisać receptę?

    Koszty leczenia bywają naprawdę wysokie. Wiedzą o tym zwłaszcza pacjenci cierpiący na choroby przewlekłe i wymagający stałego przyjmowania leków. Zmniejszenie kosztów kuracji, miedzy innymi poprzez refundację leków, to jedno z kluczowych zadań ministra zdrowia. Kiedy możliwa jest refundacja leków?

    REKLAMA

    Podwyżki dla strażaków PSP 2024 - przeciętnie więcej o 1472 zł miesięcznie. Nowa tabela grup uposażenia zasadniczego. Zmiany w tabelach zaszeregowania [projekt rozporządzenia]

    Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji przygotował projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie uposażenia strażaków Państwowej Straży Pożarnej. Celem nowego rozporządzenia jest osiągnięcie oczekiwanego wzrostu uposażenia strażaków PSP o 20%. Wzrost kwoty bazowej o 20% w 2024 r. powoduje, że przeciętne miesięczne uposażenie strażaka PSP wraz z nagrodą roczną wzrasta o 1472 zł.

    Podwyżki w Policji 2024. Nowa tabela dodatku za stopień. [projekt rozporządzenia] Przeciętne miesięczne uposażenie (z nagrodą roczną) wzrasta o 1472 zł od 1 stycznia

    Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji przygotował projekt rozporządzenia zmieniającego rozporządzenie w sprawie szczegółowych zasad otrzymywania i wysokości uposażenia zasadniczego policjantów, dodatków do uposażenia oraz ustalania wysługi lat, od której jest uzależniony wzrost uposażenia zasadniczego. Celem nowego rozporządzenia jest osiągnięcie oczekiwanego wzrostu uposażenia policjantów o 20% tj. o 1.359 zł od 1 stycznia 2024 r. w zakresie wzrostu uposażenia wraz z dodatkami o charakterze stałym, poprzez ustanowienie nowych stawek dodatku za stopień.  Wzrost kwoty bazowej o 20% w 2024 r. powoduje, że przeciętne miesięczne uposażenie policjanta wraz z nagrodą roczną wzrasta o 1.472 zł.

    REKLAMA