REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

7 kroków do zmiany sprzedawcy energii elektrycznej

Ewa Barańska

REKLAMA

Zmiana sprzedawcy energii może przynieść od kilku do kilkunastu procent oszczędności. Gminy i inne instytucje publiczne oraz odbiorcy energii w gospodarstwach domowych coraz częściej korzystają z tej możliwości.

Na fakturze za energię elektryczną znajdziemy podział kosztów na: koszt energii (65 proc.) oraz koszt usługi dystrybucyjnej (35 proc.). Oszczędzić możemy jedynie na koszcie obrotu energią (koszt usługi dystrybucyjnej to stałe stawki). Tutaj możemy wymienić żarówki na energooszczędne, stosować czujniki ruchu lub korzystać z energii odnawialnej (np. kolektorów słonecznych).

REKLAMA

REKLAMA

Oszczędność energii możemy również uzyskać poprzez zmianę dotychczasowego sprzedawcy energii, co w konsekwencji doprowadzi do zawarcia umowy sprzedaży na korzystniejszych niż dotychczas warunkach. Od 1 lipca 2007 r. bowiem umożliwiono rozdzielenie umowy kompleksowej na dwie odrębne umowy: sprzedaży energii i świadczenia usług dystrybucyjnych.

Krok 1. Zbieranie ofert

Warto najpierw zorientować się czy energię elektryczną do naszego gospodarstwa domowego (jednostki administracji publicznej) może nam dostarczyć inny sprzedawca, niż ten, z którym mamy zawartą umowę. Często bowiem na danym terenie monopolistą jest jeden sprzedawca.

W Polsce koncesje na obrót energią elektryczną ma około 326 spółek (IV kwartał 2011 r., według Towarzystwa Obrotu Energią).

REKLAMA

Są jednak tereny, na których jest kilku sprzedawców. Warto to wykorzystać i zebrać oferty od wszystkich, w tym również od tego, który jest dotychczasowym naszym sprzedawcą. W przypadku jednostek publicznych stosujemy procedurę przetargową na zakup energii elektrycznej, przebiega ona identycznie jak w przypadku innych postępowań, w których instytucje publiczne zastosują tryb konkurencyjny, czyli tryb przetargu nieograniczonego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Taki sposób postępowania pozwoli sprawdzić kto i na jakich warunkach może nam sprzedać energię. Często bywa tak, że oferta jest niezrozumiała. Warto wówczas prosić o jej wyjaśnienie. Szczególną uwagę należy zwrócić na:

- gwarancję stałej ceny w okresie obowiązywania umowy,

- termin jej wypowiedzenia,

- to, czy sprzedawca energii ma zawartą umowę dystrybucyjną z operatorem systemu dystrybucyjnego – ODS.

Czytaj także: Gmina może wybrać dostawcę energii elektrycznej>>

Krok 2. Wybór najkorzystniejszej oferty

Warto wcześniej określić kryteria, które wskażą elementy ważne przy wyborze najlepszej oferty. Nie powinna być to tylko najniższa cena. Pod uwagę należy wziąć też na przykład dodatkowe usługi, promocje, bonusy.

Krok 3. Dowiedz się więcej o przyszłym sprzedawcy

Jeśli ofertę konkretnego sprzedawcy mamy już wybraną, dla naszego bezpieczeństwa spróbujmy dowiedzieć się czegoś więcej o nowym sprzedawcy. Ważna w przyszłości okaże się jego pozycja na rynku, oraz to czy nie jest w stanie upadłości.

W przypadkach niestandardowych, np. gdy nie zapłacimy przez dłuższy czas rachunku za sprzedaż energii, ważne okaże się to czy nowy sprzedawca ma zawartą umowę dystrybucyjną. W niej bowiem będzie uregulowane to jak takie sprawy załatwia sprzedawca.

Krok 4. Samodzielnie czy przez pełnomocnika

Zmiana sprzedawcy to dokonanie określonych czynności. Należy się zastanowić czy:

-    dokonamy czynności osobiście,

-    upoważnimy do tego nowego sprzedawcę (pełnomocnictwo).

Lepszym rozwiązaniem jest udzielenie pełnomocnictwa (uproszcza procedurę). Z reguły wraz z podpisaniem umowy na sprzedaż energii z nowym sprzedawcą podpisujemy też pełnomocnictwo dla niego. W pełnomocnictwie powinny znaleźć się następujące dane osoby fizycznej (w przypadku gospodarstw domowych) lub jednostki publicznej:

-    imię i nazwisko lub nazwa jednostki,

-    adres zameldowania lub adres jednostki,

-    pesel lub numer dowodu/paszportu lub w przypadku jednostek NIP,

-    adres punktu poboru energii elektrycznej.


Należy też wskazać zakres czynności, do jakich upoważniamy nowego sprzedawcę, na przykład:

-    zawieranie umów o świadczenie usług dystrybucji z właściwym OSD, jeśli taka umowa nie jest jeszcze zawarta,

-    wypowiedzenie dotychczas obowiązującej umowy sprzedaży energii elektrycznej (lub umowy kompleksowej czyli umowy sprzedaży energii elektrycznej i świadczenia usług dystrybucji) z dotychczasowym jej sprzedawcą,

-    zgłoszenie OSD do realizacji umowy sprzedaży energii elektrycznej (lub umowy kompleksowej) zawartej z nowym jej sprzedawcą.

Wzór pełnomocnictwa można znaleźć na stronie internetowej sprzedawców energii.

Czytaj także: Jak przeprowadzić przetarg na dostawę energii elektrycznej>>

Krok 5. Dalsze działania

Odbiorca (osoba lub jednostka) energii (jej pełnomocnik) powinien wysłać:

-    formularz zmiany sprzedawcy (także pełnomocnictwo w przypadku jego zawarcia) do OSD,

-    wypowiedzenie umowy sprzedaży (lub umowy kompleksowej) dotychczasowemu sprzedawcy.

Poprzez formularz zmiany powiadamiamy OSD, do którego sieci przyłączone są nasze (jednostki) urządzenia lub instalacje, o podpisaniu umowy z nowym sprzedawcą. Operator systemu dystrybucyjnego weryfikuje ten dokument. Informuje o brakach formalnych, które należy uzupełnić. Nieuzupełnienie braków spowoduje przerwanie procesu zmiany sprzedawcy o czym osoba fizyczna (jednostka) zostanie poinformowana.

W sytuacji, gdy rozwiązujemy umowę kompleksową, po otrzymaniu powiadomienia OSD przesyła w ciągu trzech dni roboczych, jednostronnie podpisaną umowę o świadczenie usług dystrybucji energii elektrycznej. Umowa taka powinna być przez nas zawarta przed wejściem w życie umowy sprzedaży zawartej z nowym sprzedawcą. Niedostarczenie jej przed wspomnianym terminem przerywa proces zmiany. Nowa umowa sprzedażowa wchodzi w życie z dniem rozwiązania dotychczasowej umowy kompleksowej. Od tego momentu mamy: nową umowę sprzedażową i umowę dystrybucyjną.

Krok 6. Odczyt liczników

Do pięciu dni od dnia zmiany sprzedawcy (czyli od dnia wejścia w życie nowej umowy sprzedaży) OSD powinien odczytać liczniki. Dane z odczytu przekazuje dotychczasowemu i nowemu sprzedawcy. Na ich podstawie dotychczasowy sprzedawca dokonuje rozliczenia z odbiorcą. W tym czasie może też nastąpić ewentualne dostosowanie układów pomiarowych do wymagań nowego sprzedawcy (zakup nowych liczników – pokrycie tego kosztu przez sprzedawcę możemy wynegocjować w umowie). Następnie nowy sprzedawca powinien już nas (jednostkę) wprowadzić do swojego systemu bilingowego.

Krok 7. Opłata dwóch faktur

Teraz otrzymamy fakturę dotyczącą obrotu od sprzedawcy i fakturę dotyczącą dystrybucji od OSD. W sytuacji gdy wystąpi awaria w dostawie energii to zgłaszamy ją do ODS. Gdy zaś nie opłacimy faktury za sprzedaż energii, a opłacimy fakturę za jej dystrybucję to nowy sprzedawca wyśle powiadomienie o takim fakcie do dystrybutora i zawnioskuje do niego o odcięcie nam prądu. Takie przypadki (a także szczególne sytuacje) powinna jednak regulować wzajemna umowa pomiędzy sprzedawcą a dystrybutorem.

Czytaj także: Jak klasyfikować odszkodowanie i wydatki na energię elektryczną>>

Korzyści dla JST

-    cały proces zmiany sprzedawcy nie powinien przekroczyć 45 dni,

-    nie ponosimy żadnych kosztów związanych ze zmianą sprzedawcy (z wyjątkiem dostosowania układów pomiarowych do potrzeb nowego sprzedawcy energii – koszt liczników),

-    można zmniejszyć koszt oświetlenia ulicznego, budynków oraz innych obiektów o około 10 proc.,

-    można otrzymać gwarancję ceny – pewność zaplanowanego budżetu na okres co najmniej 12 miesięcy.

Ewa Barańska

samorzad.infor.pl

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA