Kategorie

7 kroków do zmiany sprzedawcy energii elektrycznej

Ewa Barańska
Zmiana sprzedawcy energii może przynieść od kilku do kilkunastu procent oszczędności. Gminy i inne instytucje publiczne oraz odbiorcy energii w gospodarstwach domowych coraz częściej korzystają z tej możliwości.

Na fakturze za energię elektryczną znajdziemy podział kosztów na: koszt energii (65 proc.) oraz koszt usługi dystrybucyjnej (35 proc.). Oszczędzić możemy jedynie na koszcie obrotu energią (koszt usługi dystrybucyjnej to stałe stawki). Tutaj możemy wymienić żarówki na energooszczędne, stosować czujniki ruchu lub korzystać z energii odnawialnej (np. kolektorów słonecznych).

Oszczędność energii możemy również uzyskać poprzez zmianę dotychczasowego sprzedawcy energii, co w konsekwencji doprowadzi do zawarcia umowy sprzedaży na korzystniejszych niż dotychczas warunkach. Od 1 lipca 2007 r. bowiem umożliwiono rozdzielenie umowy kompleksowej na dwie odrębne umowy: sprzedaży energii i świadczenia usług dystrybucyjnych.

Krok 1. Zbieranie ofert

Warto najpierw zorientować się czy energię elektryczną do naszego gospodarstwa domowego (jednostki administracji publicznej) może nam dostarczyć inny sprzedawca, niż ten, z którym mamy zawartą umowę. Często bowiem na danym terenie monopolistą jest jeden sprzedawca.

W Polsce koncesje na obrót energią elektryczną ma około 326 spółek (IV kwartał 2011 r., według Towarzystwa Obrotu Energią).

Reklama

Są jednak tereny, na których jest kilku sprzedawców. Warto to wykorzystać i zebrać oferty od wszystkich, w tym również od tego, który jest dotychczasowym naszym sprzedawcą. W przypadku jednostek publicznych stosujemy procedurę przetargową na zakup energii elektrycznej, przebiega ona identycznie jak w przypadku innych postępowań, w których instytucje publiczne zastosują tryb konkurencyjny, czyli tryb przetargu nieograniczonego.

Taki sposób postępowania pozwoli sprawdzić kto i na jakich warunkach może nam sprzedać energię. Często bywa tak, że oferta jest niezrozumiała. Warto wówczas prosić o jej wyjaśnienie. Szczególną uwagę należy zwrócić na:

- gwarancję stałej ceny w okresie obowiązywania umowy,

- termin jej wypowiedzenia,

- to, czy sprzedawca energii ma zawartą umowę dystrybucyjną z operatorem systemu dystrybucyjnego – ODS.

Czytaj także: Gmina może wybrać dostawcę energii elektrycznej>>

Krok 2. Wybór najkorzystniejszej oferty

Warto wcześniej określić kryteria, które wskażą elementy ważne przy wyborze najlepszej oferty. Nie powinna być to tylko najniższa cena. Pod uwagę należy wziąć też na przykład dodatkowe usługi, promocje, bonusy.

Krok 3. Dowiedz się więcej o przyszłym sprzedawcy

Reklama

Jeśli ofertę konkretnego sprzedawcy mamy już wybraną, dla naszego bezpieczeństwa spróbujmy dowiedzieć się czegoś więcej o nowym sprzedawcy. Ważna w przyszłości okaże się jego pozycja na rynku, oraz to czy nie jest w stanie upadłości.

W przypadkach niestandardowych, np. gdy nie zapłacimy przez dłuższy czas rachunku za sprzedaż energii, ważne okaże się to czy nowy sprzedawca ma zawartą umowę dystrybucyjną. W niej bowiem będzie uregulowane to jak takie sprawy załatwia sprzedawca.

Krok 4. Samodzielnie czy przez pełnomocnika

Zmiana sprzedawcy to dokonanie określonych czynności. Należy się zastanowić czy:

-    dokonamy czynności osobiście,

-    upoważnimy do tego nowego sprzedawcę (pełnomocnictwo).

Lepszym rozwiązaniem jest udzielenie pełnomocnictwa (uproszcza procedurę). Z reguły wraz z podpisaniem umowy na sprzedaż energii z nowym sprzedawcą podpisujemy też pełnomocnictwo dla niego. W pełnomocnictwie powinny znaleźć się następujące dane osoby fizycznej (w przypadku gospodarstw domowych) lub jednostki publicznej:

-    imię i nazwisko lub nazwa jednostki,

-    adres zameldowania lub adres jednostki,

-    pesel lub numer dowodu/paszportu lub w przypadku jednostek NIP,

-    adres punktu poboru energii elektrycznej.


Należy też wskazać zakres czynności, do jakich upoważniamy nowego sprzedawcę, na przykład:

-    zawieranie umów o świadczenie usług dystrybucji z właściwym OSD, jeśli taka umowa nie jest jeszcze zawarta,

-    wypowiedzenie dotychczas obowiązującej umowy sprzedaży energii elektrycznej (lub umowy kompleksowej czyli umowy sprzedaży energii elektrycznej i świadczenia usług dystrybucji) z dotychczasowym jej sprzedawcą,

-    zgłoszenie OSD do realizacji umowy sprzedaży energii elektrycznej (lub umowy kompleksowej) zawartej z nowym jej sprzedawcą.

Wzór pełnomocnictwa można znaleźć na stronie internetowej sprzedawców energii.

Czytaj także: Jak przeprowadzić przetarg na dostawę energii elektrycznej>>

Krok 5. Dalsze działania

Odbiorca (osoba lub jednostka) energii (jej pełnomocnik) powinien wysłać:

-    formularz zmiany sprzedawcy (także pełnomocnictwo w przypadku jego zawarcia) do OSD,

-    wypowiedzenie umowy sprzedaży (lub umowy kompleksowej) dotychczasowemu sprzedawcy.

Poprzez formularz zmiany powiadamiamy OSD, do którego sieci przyłączone są nasze (jednostki) urządzenia lub instalacje, o podpisaniu umowy z nowym sprzedawcą. Operator systemu dystrybucyjnego weryfikuje ten dokument. Informuje o brakach formalnych, które należy uzupełnić. Nieuzupełnienie braków spowoduje przerwanie procesu zmiany sprzedawcy o czym osoba fizyczna (jednostka) zostanie poinformowana.

W sytuacji, gdy rozwiązujemy umowę kompleksową, po otrzymaniu powiadomienia OSD przesyła w ciągu trzech dni roboczych, jednostronnie podpisaną umowę o świadczenie usług dystrybucji energii elektrycznej. Umowa taka powinna być przez nas zawarta przed wejściem w życie umowy sprzedaży zawartej z nowym sprzedawcą. Niedostarczenie jej przed wspomnianym terminem przerywa proces zmiany. Nowa umowa sprzedażowa wchodzi w życie z dniem rozwiązania dotychczasowej umowy kompleksowej. Od tego momentu mamy: nową umowę sprzedażową i umowę dystrybucyjną.

Krok 6. Odczyt liczników

Do pięciu dni od dnia zmiany sprzedawcy (czyli od dnia wejścia w życie nowej umowy sprzedaży) OSD powinien odczytać liczniki. Dane z odczytu przekazuje dotychczasowemu i nowemu sprzedawcy. Na ich podstawie dotychczasowy sprzedawca dokonuje rozliczenia z odbiorcą. W tym czasie może też nastąpić ewentualne dostosowanie układów pomiarowych do wymagań nowego sprzedawcy (zakup nowych liczników – pokrycie tego kosztu przez sprzedawcę możemy wynegocjować w umowie). Następnie nowy sprzedawca powinien już nas (jednostkę) wprowadzić do swojego systemu bilingowego.

Krok 7. Opłata dwóch faktur

Teraz otrzymamy fakturę dotyczącą obrotu od sprzedawcy i fakturę dotyczącą dystrybucji od OSD. W sytuacji gdy wystąpi awaria w dostawie energii to zgłaszamy ją do ODS. Gdy zaś nie opłacimy faktury za sprzedaż energii, a opłacimy fakturę za jej dystrybucję to nowy sprzedawca wyśle powiadomienie o takim fakcie do dystrybutora i zawnioskuje do niego o odcięcie nam prądu. Takie przypadki (a także szczególne sytuacje) powinna jednak regulować wzajemna umowa pomiędzy sprzedawcą a dystrybutorem.

Czytaj także: Jak klasyfikować odszkodowanie i wydatki na energię elektryczną>>

Korzyści dla JST

-    cały proces zmiany sprzedawcy nie powinien przekroczyć 45 dni,

-    nie ponosimy żadnych kosztów związanych ze zmianą sprzedawcy (z wyjątkiem dostosowania układów pomiarowych do potrzeb nowego sprzedawcy energii – koszt liczników),

-    można zmniejszyć koszt oświetlenia ulicznego, budynków oraz innych obiektów o około 10 proc.,

-    można otrzymać gwarancję ceny – pewność zaplanowanego budżetu na okres co najmniej 12 miesięcy.

Ewa Barańska

samorzad.infor.pl

Chcesz dowiedzieć się więcej, sięgnij po naszą publikację
VAT w e-commerce od 1 lipca 2021 r.
VAT w e-commerce od 1 lipca 2021 r.
Tylko teraz
Źródło: Samorzad.infor.pl
Czy ten artykuł był przydatny?
tak
nie
Dziękujemy za powiadomienie
Jeśli nie znalazłeś odpowiedzi na swoje pytania w tym artykule, powiedz jak możemy to poprawić.
UWAGA: Ten formularz nie służy wysyłaniu zgłoszeń . Wykorzystamy go aby poprawić artykuł.
Jeśli masz dodatkowe pytania prosimy o kontakt

Komentarze(0)

Uwaga, Twój komentarz może pojawić się z opóźnieniem do 10 minut. Zanim dodasz komentarz -zapoznaj się z zasadami komentowania artykułów.
    QR Code
    Sektor publiczny
    1 sty 2000
    29 lip 2021
    Zakres dat:
    Zapisz się na newsletter
    Zobacz przykładowy newsletter
    Zapisz się
    Wpisz poprawny e-mail

    Premia dla lekarza POZ za szczepienie

    Lekarz POZ otrzyma premię finansową za zwiększenie tempa szczepień i liczby zaszczepionych pacjentów w poradni.

    Nadzór nad dyrektorami - planowane zmiany

    Projektowane przepisy, mające zwiększyć kontrolę nad szkołami, zostały złagodzone. Co z dyrektorami?

    Powodzie - czy możemy przygotować się na nadchodzące zalania?

    W momencie wystąpienia sytuacji kryzysowej praktyczne możliwości zabezpieczenia przed jej skutkami są bardzo ograniczone. Jakie mamy możliwości ograniczenia zagrożenia powodziowego?

    Zmiany w ustawie o zatrudnieniu socjalnym

    Zmiany w ustawie o zatrudnieniu socjalnym przewiduje przygotowany przez MRiPS projekt nowelizacji. Co się zmieni?

    Społeczne Agencje Najmu - korzyści podatkowe dla właścicieli

    Od 23 lipca 2021 r. obowiązują przepisy pozwalające tworzyć tzw. Społeczne Agencje Najmu (SAN). Ich zadaniem jest dzierżawa lokali mieszkalnych lub budynków mieszkalnych jednorodzinnych od ich właścicieli oraz wynajmowanie ich osobom fizycznym wskazanym przez gminę. Właściciele takich mieszkań i budynków będą korzystać ze zwolnień podatkowych w podatku dochodowym i VAT.

    Zasady odwołania od wyników egzaminu maturalnego 2021

    Odwołania od wyników egzaminu maturalnego. Niecałe trzy tygodnie temu maturzyści poznali wyniki egzaminów dojrzałości. Niektórzy mają wątpliwości, czy ich praca została poprawnie sprawdzona, i wnioskują o wgląd do niej oraz wyższe noty.

    Kontrole zwolnień lekarskich nauczycieli

    Kontrole zwolnień lekarskich nauczycieli - zgodnie z projektem nowelizacji prawa oświatowego autorstwa MEiN ministerstwo co kwartał będzie przekazywało do ZUS szczegółowe informacje dotyczące nauczycieli przebywających m.in. na zwolnieniach lekarskich, urlopach zdrowotnych oraz macierzyńskich.

    Nauka stacjonarna w szkołach od 1 września 2021 r.

    Nauka stacjonarna w szkołach - minister edukacji i nauki Przemysław Czarnek zapowiedział, że trwają przygotowania do powrotu uczniów do szkół od 1 września 2021 r.

    Historia XX i XXI wieku - od kiedy nowy przedmiot?

    Historia XX i XXI wieku - od kiedy nowy przedmiot zapowiedziany w Polskim Ładzie? Co obejmie?

    Dodatkowe zajęcia wspomagające - możliwość zwiększenia liczby godzin

    Dodatkowe zajęcia wspomagające - większa liczba dzieci będzie mogła skorzystać z dodatkowych lekcji. MEiN przygotowało zmianę przepisów w tym zakresie.

    Nauka zdalna czy stacjonarna w roku akademickim 2021/2022? - wytyczne dla uczelni

    Nauka zdalna czy stacjonarna w roku akademickim 2021/2022? Ministerstwo Edukacji i Nauki opublikowało wytyczne dla uczelni.

    Compliance - cykl Deminga

    Compliance - każdy system powinien działać w cyklu Deminga i zawsze należy monitorować ryzyka. Niestety często brakuje na to zasobów lub woli najwyższego kierownictwa.

    Transakcja zakupu nieruchomości na rzecz gminy

    Zakup nieruchomości na rzecz gminy. W ramach działalności gospodarczej gmina może nabywać prawa do nieruchomości na wolnym rynku - w trybie czynności cywilnoprawnych. W takich transakcjach istotne są kompetencje organów gminy. Wójt jest uprawniony do dokonywania czynności związanych z nabyciem nieruchomości. Działa jednak z zachowaniem zasad prawidłowej gospodarki i w ramach wytyczonych przez radę gminy.

    Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków (CEEB) - co zawiera?

    Centralna Ewidencja Emisyjności Budynków (CEEB) już działa. Wyjaśniamy, jakie informacje zawiera ten ważny rejestr. Warto również wspomnieć o obowiązkach właścicieli budynków związanych z CEEB.

    Loteria szczepionkowa - kiedy losowania?

    Loteria szczepionkowa - kiedy losowania? Wciąż można zarejestrować się w Loterii Narodowego Programu Szczepień i wziąć udział w kolejnych losowaniach nagród.

    Wakacje 2021 w Europie - zasady podróżowania, paszport covidowy, testy

    Wakacje 2021 w Europie w czasach koronawirusa - jakie zasady obowiązują podróżnych? W większości krajów trzeba pokazać paszport covidowy lub wynik testu na COVID-19.

    Aspekty środowiskowe w nowym prawie zamówień publicznych

    Zrównoważone zamówienia to taki sposób organizacji postępowań o udzielenie zamówienia publicznego, który uwzględnia aspekty środowiskowe lub społeczne, co przekłada się na charakter udzielanego zamówienia, przy jednoczesnym zapewnieniu celowego, racjonalnego i oszczędnego wydatkowania środków publicznych. W pojęciu tym mieszczą się więc zarówno tzw. „zielone”, jak również społeczne zamówienia publiczne.

    Cyfryzacja usług a cyberbezpieczeństwo w sektorze publicznym

    W ostatnich latach można obserwować postępującą cyfryzację usług, również w sektorze publicznym. O ile załatwianie spraw urzędowych online jest dla obywateli ogromną wygodą, o tyle zasadne w tym kontekście jest pytanie – jak właściwie zadbać o bezpieczeństwo przetwarzanych danych?

    Karta Lokalizacji Podróżnego - jak wypełnić?

    Kartę Lokalizacji Podróżnego musi wypełnić każdy przylatujący do Polski. Czym jest? Jak wypełnić Kartę Lokalizacji Pasażera?

    Karta Lokalizacji Podróżnego w formie elektronicznej

    Karta Lokalizacji Podróżnego w formie elektronicznej od soboty zastąpi karty papierowe. Kto musi wypełnić Kartę Lokalizacji Podróżnego?

    Loteria szczepionkowa - ochrona danych uczestników

    Loteria szczepionkowa - jak chronione są dane osobowe uczestników Loterii Narodowego Programu Szczepień? Czy dane medyczne są bezpieczne?

    Loteria szczepionkowa - lista wygranych

    Loteria szczepionkowa - lista wygranych. Są już pierwsi zwycięzcy w Loterii Narodowego Programu Szczepień. Gdzie sprawdzić listę wygranych nagród? Kiedy kolejne losowania?

    Wypadek przy pracy urzędnika świadczącego pracę zdalną

    Wypadek przy pracy urzędnika świadczącego pracę zdalną. Jak prawidłowo sporządzić protokół powypadkowy?

    Szczepienia dzieci w wieku 5-12 lat - od kiedy?

    Szczepienia dzieci w wieku 5-12 lat - od kiedy? Jest to niezwykle istotna kwestia pod kątem roku szkolnego i bezproblemowego powrotu dzieci do szkół.

    Compliance - od czego zacząć wdrożenie systemu?

    Compliance - od czego należy zacząć wdrożenie systemu w organizacji? Coraz więcej podmiotów z sektora prywatnego oraz z sektora publicznego rozumie, że posiadanie systemów Compliance jest niezbędne, by podmiot mógł bezpiecznie funkcjonować lub się rozwijać.