REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Umowa-zlecenie w straży pożarnej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jarosław Żarowski

REKLAMA

Korpus służby cywilnej tworzą pracownicy zatrudnieni na stanowiskach urzędniczych, m.in. w komendach, inspektoratach i innych jednostkach organizacyjnych stanowiących aparat pomocniczy kierowników powiatowych służb, inspekcji i straży, chyba że odrębne ustawy stanowią inaczej. Jednak dla pracowników komend powiatowych Państwowej Straży Pożarnej nie ma takich odrębnych uregulowań.

Pracownik z korpusu służby cywilnej, zatrudniony w dziale księgowości Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej, zajmujący się m.in.: sporządzaniem list płac i prowadzeniem kasy, wybiera się na urlop macierzyński. Podczas jego nieobecności na tym stanowisku komenda chce zatrudnić na umowę-zlecenie strażaka aktualnie pozostającego w stosunku służbowym. Czy można też powierzyć mu prowadzenie kasy? Jak się okazuje, praca na takim stanowisku nie powinna być wykonywana na podstawie umowy-zlecenia.

REKLAMA

Czytaj także: Zlecenie>>

Zatrudnienie w ramach służby cywilnej

W rozumieniu ustawy z 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (dalej: ustawa o służbie cywilnej):

1) pracownik służby cywilnej oznacza osobę zatrudnioną na podstawie umowy o pracę zgodnie z zasadami określonymi w ustawie,

2) urzędnik służby cywilnej oznacza osobę zatrudnioną na podstawie mianowania zgodnie z zasadami określonymi w ustawie,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3) członek korpusu służby cywilnej oznacza osobę, o której mowa w pkt 1 i 2

– art. 3 ustawy o służbie cywilnej.

Jak wskazał Departament Prawny Kancelarii Prezesa Rady Ministrów w stanowisku z 5 sierpnia 2009 r. w sprawie zatrudniania cudzoziemców w samorządach i służbie cywilnej, z art. 3 ustawy o służbie cywilnej wynika, że członkowie korpusu służby cywilnej mogą być zatrudnieni na podstawie mianowania albo umowy o pracę. Każda ze wspomnianych podstaw zatrudniania prowadzi do nawiązania stosunku pracy. Zatem ustawa o służbie cywilnej nie przewiduje możliwości wykonywania przez członków korpusu służby cywilnej pracy na podstawie umów cywilnoprawnych (a więc m.in. umowy-zlecenia).

Należy też zwrócić uwagę, że również inne przepisy ustawy o służbie cywilnej stanowią o zatrudnianiu w tej służbie jedynie na podstawie mianowania lub umowy o pracę.

REKLAMA

Wykaz stanowisk urzędniczych zaliczanych do służby cywilnej zawiera załącznik nr 1 do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 9 grudnia 2009 r. w sprawie określenia stanowisk urzędniczych, wymaganych kwalifikacji zawodowych, stopni służbowych urzędników służby cywilnej, mnożników do ustalania wynagrodzenia oraz szczegółowych zasad ustalania i wypłacania innych świadczeń przysługujących członkom korpusu służby cywilnej. Nie ma w tym wykazie stanowiska „pracownik działu księgowości”.

Prawa i obowiązki osób zatrudnionych w komendach, inspektoratach i innych jednostkach organizacyjnych stanowiących aparat pomocniczy kierowników powiatowych służb, inspekcji i straży, wobec których nie mają zastosowania przepisy ustawy o służbie cywilnej, określa ustawa z 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych (art. 1 ust. 2 pkt 5 tej ustawy). W wydanym na jej podstawie rozporządzeniu Rady Ministrów z 2 lutego 2010 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach administracji rządowej i pracowników innych jednostek zawarto wykaz stanowisk takich pracowników (w załączniku nr 3). W tym wykazie również nie ma stanowiska „pracownik działu księgowości”.

Jednak porównanie wykazu stanowisk z obu rozporządzeń prowadzi do wniosku, że przy charakterze pracy i zakresie obowiązków, o jakim mowa w pytaniu, zatrudnienie w Komendzie Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej powinno nastąpić na stanowisku urzędniczym zaliczanym do służby cywilnej. Tak też de facto uznał pracodawca, skoro zatrudnił na tym stanowisku osobę z korpusu służby cywilnej, czyli na podstawie ustawy o służbie cywilnej.

Czytaj także: Relacja pomiędzy starostą a strażą pożarną w praktyce>>

Składki od zlecenia

Osoby wykonujące pracę na podstawie umowy-zlecenia podlegają, co do zasady, obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowemu. Jednak osoby pozostające w stosunku służby (z wyłączeniem funkcjonariuszy Służby Celnej) spełniające jednocześnie warunki do podlegania ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowemu z tytułu umowy-zlecenia mogą być dobrowolnie objęte tymi ubezpieczeniami na swój wniosek. Za osobę w stosunku służby uważa się m.in. funkcjonariuszy Państwowej Straży Pożarnej (art. 6 ust. 1 pkt 4, art. 8 ust. 15 i art. 9 ust. 8 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych). Jeżeli więc strażak nie złoży wniosku o objęcie dobrowolnym ubezpieczeniem emerytalnym i rentowym, od zawartej z nim umowy-zlecenia nie odprowadza się składek na te ubezpieczenia.

W przypadku pozostałych rodzajów ubezpieczeń społecznych, z tytułu umowy-zlecenia strażak pozostający w stosunku służby, ubezpieczeniu:

● wypadkowemu – podlega tylko, gdy dobrowolnie przystąpi do ubezpieczeń emerytalnego i rentowego,

● chorobowemu – nie podlega w żadnej sytuacji.

Natomiast obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego podlegają osoby spełniające warunki do objęcia ubezpieczeniami społecznymi, które są osobami wykonującymi pracę na podstawie umowy-zlecenia (art. 66 ust. 1 pkt 1 lit. e ustawy z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanej ze środków publicznych). Nie ma tu znaczenia, czy objęcie ubezpieczeniami społecznymi jest obowiązkowe, czy też dobrowolne, a jeżeli dobrowolne – czy dana osoba do tych ubezpieczeń przystąpiła. W efekcie od umowy-zlecenia zawartej ze strażakiem należy bezwzględnie odprowadzać składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Podstawy prawne

•  Ustawa z 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz.U. nr 227, poz. 1505; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. nr 82, poz. 451)

•  Ustawa z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanej ze środków publicznych (Dz.U. z 2008 r. nr 164, poz. 1027; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. nr 122, poz. 696)

•  Ustawa z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. z 2009 r. nr 205, poz. 1585; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. nr 75, poz. 398)

•  Ustawa z 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych (Dz.U. z 2001 r. nr 86, poz. 953; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. nr 82, poz. 451)

•  Ustawa z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz.U. z 1998 r. nr 21, poz. 94; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. nr 80, poz. 432)

•  Ustawa z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz.U. nr 16, poz. 93; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. nr 85, poz. 458)

REKLAMA

•  Rozporządzenie Rady Ministrów z 2 lutego 2010 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach administracji rządowej i pracowników innych jednostek (Dz.U. nr 27, poz. 134; zm. Dz.U. z 2011 r. nr 134, poz. 782)

•  Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z 9 grudnia 2009 r. w sprawie określenia stanowisk urzędniczych, wymaganych kwalifikacji zawodowych, stopni służbowych urzędników służby cywilnej, mnożników do ustalania wynagrodzenia oraz szczegółowych zasad ustalania i wypłacania innych świadczeń przysługujących członkom korpusu służby cywilnej (Dz.U. nr 211, poz. 1630; zm. Dz.U. z 2011 r. nr 135, poz. 791)

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MKiŚ: wyznaczamy lasy społeczne z ograniczoną wycinką drzew. 158 tys. ha wokół 11 największych aglomeracji

Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało 2 lipca 2025 r., że zakończyło pierwszy etap projektu wyznaczania lasów społecznych wokół największych polskich miast. To przełomowy krok w kierunku zmiany podejścia do gospodarki leśnej - z naciskiem na potrzeby społeczne, zdrowotne i ekologiczne mieszkańców aglomeracji. O szczegółach w trakcie konferencji prasowej mówiła ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska oraz wiceminister klimatu i środowiska, główny konserwator przyrody Mikołaj Dorożała.

Zmiany w opłatach za śmieci – będą nowe zasady segregacji, ulgi i kontrola deklaracji [PROJEKT MKiŚ]

W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o zmiany w funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami na poziomie gminnym, które w ocenie projektodawców będą odpowiadać na realne potrzeby JST oraz mieszkańców.

RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Polska wprowadza kontrole. Przedsiębiorcy mają 3 pytania

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Polska wprowadza kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów. Co na to Niemcy?

REKLAMA

Premier Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

Wydruk zdjęcia z Google Street View jako dowód w sprawie administracyjnej

Dowodem w postępowaniu administracyjnym może być wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Dlatego wydrukom z Geoportalu oraz wydrukom zdjęć Google Street View nie można odmówić mocy dowodowej. Stanowią one jednak tzw. dowody nienazwane i nie mają prawem przewidzianej mocy dowodowej – tak jak w przypadku dokumentów urzędowych, które sporządzone w przepisanej formie przez powołane do tego organy państwowe w ich zakresie działania stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone.

REKLAMA

Zamówienia publiczne: jakie zmiany są konieczne? 130 tys. zł progu zamiast 80 tys. zł

Konieczne są zmiany w zamówieniach publicznych. Pierwsza dotyczy zasady konkurencyjności, której prawidłowe stosowanie sprawia beneficjentom duże problemy. Druga zmiana polega na podwyższeniu progu kwotowego na 130 tys. zł.

NSZZ „Solidarność” na wojennej ścieżce z MEN: To nie reforma, to degradacja zawodu nauczyciela!

Krajowa Sekcja Oświaty i Wychowania NSZZ „Solidarność” ostro krytykuje planowane przez Ministerstwo Edukacji zmiany w zatrudnianiu specjalistów oraz rozszerzenie obowiązków nauczycieli bez dodatkowego wynagrodzenia. Związkowcy alarmują: MEN łamie prawo pracy, podważa autorytet pedagogów i ignoruje realne potrzeby oświaty. W tle – groźba protestów i oskarżenia o systemowe niszczenie zawodu nauczyciela.

REKLAMA