REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Umowa-zlecenie w straży pożarnej

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Jarosław Żarowski

REKLAMA

Korpus służby cywilnej tworzą pracownicy zatrudnieni na stanowiskach urzędniczych, m.in. w komendach, inspektoratach i innych jednostkach organizacyjnych stanowiących aparat pomocniczy kierowników powiatowych służb, inspekcji i straży, chyba że odrębne ustawy stanowią inaczej. Jednak dla pracowników komend powiatowych Państwowej Straży Pożarnej nie ma takich odrębnych uregulowań.

Pracownik z korpusu służby cywilnej, zatrudniony w dziale księgowości Komendy Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej, zajmujący się m.in.: sporządzaniem list płac i prowadzeniem kasy, wybiera się na urlop macierzyński. Podczas jego nieobecności na tym stanowisku komenda chce zatrudnić na umowę-zlecenie strażaka aktualnie pozostającego w stosunku służbowym. Czy można też powierzyć mu prowadzenie kasy? Jak się okazuje, praca na takim stanowisku nie powinna być wykonywana na podstawie umowy-zlecenia.

REKLAMA

REKLAMA

Czytaj także: Zlecenie>>

Zatrudnienie w ramach służby cywilnej

W rozumieniu ustawy z 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (dalej: ustawa o służbie cywilnej):

1) pracownik służby cywilnej oznacza osobę zatrudnioną na podstawie umowy o pracę zgodnie z zasadami określonymi w ustawie,

REKLAMA

2) urzędnik służby cywilnej oznacza osobę zatrudnioną na podstawie mianowania zgodnie z zasadami określonymi w ustawie,

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3) członek korpusu służby cywilnej oznacza osobę, o której mowa w pkt 1 i 2

– art. 3 ustawy o służbie cywilnej.

Jak wskazał Departament Prawny Kancelarii Prezesa Rady Ministrów w stanowisku z 5 sierpnia 2009 r. w sprawie zatrudniania cudzoziemców w samorządach i służbie cywilnej, z art. 3 ustawy o służbie cywilnej wynika, że członkowie korpusu służby cywilnej mogą być zatrudnieni na podstawie mianowania albo umowy o pracę. Każda ze wspomnianych podstaw zatrudniania prowadzi do nawiązania stosunku pracy. Zatem ustawa o służbie cywilnej nie przewiduje możliwości wykonywania przez członków korpusu służby cywilnej pracy na podstawie umów cywilnoprawnych (a więc m.in. umowy-zlecenia).

Należy też zwrócić uwagę, że również inne przepisy ustawy o służbie cywilnej stanowią o zatrudnianiu w tej służbie jedynie na podstawie mianowania lub umowy o pracę.

Wykaz stanowisk urzędniczych zaliczanych do służby cywilnej zawiera załącznik nr 1 do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z 9 grudnia 2009 r. w sprawie określenia stanowisk urzędniczych, wymaganych kwalifikacji zawodowych, stopni służbowych urzędników służby cywilnej, mnożników do ustalania wynagrodzenia oraz szczegółowych zasad ustalania i wypłacania innych świadczeń przysługujących członkom korpusu służby cywilnej. Nie ma w tym wykazie stanowiska „pracownik działu księgowości”.

Prawa i obowiązki osób zatrudnionych w komendach, inspektoratach i innych jednostkach organizacyjnych stanowiących aparat pomocniczy kierowników powiatowych służb, inspekcji i straży, wobec których nie mają zastosowania przepisy ustawy o służbie cywilnej, określa ustawa z 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych (art. 1 ust. 2 pkt 5 tej ustawy). W wydanym na jej podstawie rozporządzeniu Rady Ministrów z 2 lutego 2010 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach administracji rządowej i pracowników innych jednostek zawarto wykaz stanowisk takich pracowników (w załączniku nr 3). W tym wykazie również nie ma stanowiska „pracownik działu księgowości”.

Jednak porównanie wykazu stanowisk z obu rozporządzeń prowadzi do wniosku, że przy charakterze pracy i zakresie obowiązków, o jakim mowa w pytaniu, zatrudnienie w Komendzie Powiatowej Państwowej Straży Pożarnej powinno nastąpić na stanowisku urzędniczym zaliczanym do służby cywilnej. Tak też de facto uznał pracodawca, skoro zatrudnił na tym stanowisku osobę z korpusu służby cywilnej, czyli na podstawie ustawy o służbie cywilnej.

Czytaj także: Relacja pomiędzy starostą a strażą pożarną w praktyce>>

Składki od zlecenia

Osoby wykonujące pracę na podstawie umowy-zlecenia podlegają, co do zasady, obowiązkowo ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowemu. Jednak osoby pozostające w stosunku służby (z wyłączeniem funkcjonariuszy Służby Celnej) spełniające jednocześnie warunki do podlegania ubezpieczeniom emerytalnemu i rentowemu z tytułu umowy-zlecenia mogą być dobrowolnie objęte tymi ubezpieczeniami na swój wniosek. Za osobę w stosunku służby uważa się m.in. funkcjonariuszy Państwowej Straży Pożarnej (art. 6 ust. 1 pkt 4, art. 8 ust. 15 i art. 9 ust. 8 ustawy z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych). Jeżeli więc strażak nie złoży wniosku o objęcie dobrowolnym ubezpieczeniem emerytalnym i rentowym, od zawartej z nim umowy-zlecenia nie odprowadza się składek na te ubezpieczenia.

W przypadku pozostałych rodzajów ubezpieczeń społecznych, z tytułu umowy-zlecenia strażak pozostający w stosunku służby, ubezpieczeniu:

● wypadkowemu – podlega tylko, gdy dobrowolnie przystąpi do ubezpieczeń emerytalnego i rentowego,

● chorobowemu – nie podlega w żadnej sytuacji.

Natomiast obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego podlegają osoby spełniające warunki do objęcia ubezpieczeniami społecznymi, które są osobami wykonującymi pracę na podstawie umowy-zlecenia (art. 66 ust. 1 pkt 1 lit. e ustawy z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanej ze środków publicznych). Nie ma tu znaczenia, czy objęcie ubezpieczeniami społecznymi jest obowiązkowe, czy też dobrowolne, a jeżeli dobrowolne – czy dana osoba do tych ubezpieczeń przystąpiła. W efekcie od umowy-zlecenia zawartej ze strażakiem należy bezwzględnie odprowadzać składki na ubezpieczenie zdrowotne.

Podstawy prawne

•  Ustawa z 21 listopada 2008 r. o służbie cywilnej (Dz.U. nr 227, poz. 1505; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. nr 82, poz. 451)

•  Ustawa z 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanej ze środków publicznych (Dz.U. z 2008 r. nr 164, poz. 1027; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. nr 122, poz. 696)

•  Ustawa z 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych (Dz.U. z 2009 r. nr 205, poz. 1585; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. nr 75, poz. 398)

•  Ustawa z 16 września 1982 r. o pracownikach urzędów państwowych (Dz.U. z 2001 r. nr 86, poz. 953; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. nr 82, poz. 451)

•  Ustawa z 26 czerwca 1974 r. – Kodeks pracy (Dz.U. z 1998 r. nr 21, poz. 94; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. nr 80, poz. 432)

•  Ustawa z 23 kwietnia 1964 r. – Kodeks cywilny (Dz.U. nr 16, poz. 93; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. nr 85, poz. 458)

•  Rozporządzenie Rady Ministrów z 2 lutego 2010 r. w sprawie zasad wynagradzania pracowników niebędących członkami korpusu służby cywilnej zatrudnionych w urzędach administracji rządowej i pracowników innych jednostek (Dz.U. nr 27, poz. 134; zm. Dz.U. z 2011 r. nr 134, poz. 782)

•  Rozporządzenie Prezesa Rady Ministrów z 9 grudnia 2009 r. w sprawie określenia stanowisk urzędniczych, wymaganych kwalifikacji zawodowych, stopni służbowych urzędników służby cywilnej, mnożników do ustalania wynagrodzenia oraz szczegółowych zasad ustalania i wypłacania innych świadczeń przysługujących członkom korpusu służby cywilnej (Dz.U. nr 211, poz. 1630; zm. Dz.U. z 2011 r. nr 135, poz. 791)

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czekał w SOR na lekarza 3 godziny i 5 minut. Był sam w poczekalni. Lekarz spał? Lekarz operował innego pacjenta? Lekarz był na innym oddziale?

Internauta opisał pobyt na SOR w Przemyślu. W poczekalni nie było nikogo. Pomimo to wyznaczono mu 3 h (i 5 minut) oczekiwania. W rozmowie o tym zdarzeniu inni internauci żartowali, aby autor historii okazał zrozumienie dla lekarzy pracujących na 4 etatach i nie mogących oderwać się dla niego od szczytnych obowiązków. Złośliwi pisali z sarkazmem: 1) "Nie wstyd Ci, myślisz, że dla Ciebie pielęgniarka zbudzi lekarza" 2. "w takim razie gdzie informacja że "pacjenci w stanie nie zagrażającym życiu nie będą przyjmowani w trakcie snu lekarza?" 3) "chłopie naprawdę myślisz że pielęgniarka przyjdzie i powie "lekarz śpi musi Pan czekać". Przecież to otwarta droga do złożenia skargi do rzecznika praw pacjenta".

Podwyżka zasiłku pielęgnacyjnego, ale tylko dla osób starszych i bez emerytury [Petycje]

Co więcej podwyżka nie dla każdej osoby 75+, ale takiej, która nie ma prawa do emerytury i renty. To niszowe sytuacje. Zazwyczaj osoba w wieku 75+ ma emeryturę albo rentę. Otrzymuje wtedy dodatek pielęgnacyjny. Ale są osoby, które w wieku 75 lat nie mają prawa do emerytury i renty. Bardzo rzadko, ale są takie osoby. I dla nich jest adresowany pomysł, aby ich zasiłek pielęgnacyjny był podniesiony do dodatku pielęgnacyjnego.

Rok 2026 jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy muszą wybierać i uważać na naruszenie dyscypliny finansów publicznych

Rok 2026 może być jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy czekają bardzo trudne wybory. Nawet działania podjęte w dobrej wierze mogą zostać uznane za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Jak JST mogą się zabezpieczyć?

Pomarańczowe worki na nową frakcję. Gdzie się pojawiają i co do nich wrzucać?

Niektóre gminy decydują się na wprowadzenie pomarańczowych worków na określone odpady. Czy pojawią się one wszędzie? Co powinno się w nich znaleźć? Rozwiewamy wątpliwości.

REKLAMA

Tu rodzi się ekologiczna świadomość. "W Punkcie zwrotnym nie straszymy dzieci kryzysem klimatycznym" [WYWIAD]

O innowacyjnym centrum ekologii Punkt Zwrotnym, o tym, jak nauka dbania o środowisko może być zabawą i dlaczego edukacja ekologiczna najmłodszych jest kluczowa rozmawiamy z Małgorzatą Żmijską, Prezeską Fundacji Mamy Projekt.

WZON. To coś nie tak. Niewidoma nie dostała świadczenia wspierającego. Tylko 61 punkty

List czytelniczki - otrzymała tylko 61 punkty dla osoby niepełnosprawnej ze znacznym stopniem niepełnosprawności i stałym orzeczeniem (niewidoma). Efekt? Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego.

Luka w budżecie NFZ w 2025 r. wynosi 14 mld zł, wpływy ze składki zdrowotnej niższe o 3,5 mld. Luka w 2026 r. może sięgnąć 23 mld zł

NFZ odnotował niższe niż zakładano wpływy ze składki zdrowotnej – o 3,5 mld zł mniej w pierwszych ośmiu miesiącach 2025 roku. Eksperci alarmują, że problemy finansowe mogą zagrozić realizacji świadczeń medycznych w niektórych regionach, a w 2026 roku luka w budżecie Funduszu może wzrosnąć do 23 mld zł.

Jak polski model sztucznej inteligencji może wspierać samorządy?

Ministerstwo Cyfryzacji, wspólnie z partnerami z sektora nauki i technologii, opracowało PLLuM (Polish Large Language universal Model). To pierwszy zrealizowany na rządowe zlecenie duży, otwarty model językowy dopasowany do realiów języka polskiego. Jak jednostki samorządu terytorialnego (JST) mogą skorzystać z możliwości oferowanych przez ten model?

REKLAMA

Kiedy gmina ma obowiązek pomóc w dotarciu dzieci do szkół i przedszkoli?

Obowiązki gmin związane z pomocą w dotarciu dzieci do szkoły podstawowej wciąż budzą wątpliwości. W praktyce rozstrzygają je dopiero sądy. Artykuł prezentuje m.in. nowe orzeczenia dotyczące wywiązywania się przez gminę z tego obowiązku, gdy dziecko dojeżdża do szkoły podstawowej, która nie jest jego szkołą obwodową.

Podatek od małpek dla gmin. Pieniądze zapłatą za interwencje związane z przemocą domową wobec dziecka

Samorządy będą mogły przeznaczać wpływy z tzw. podatku od małpek na wezwanie personelu medycznego podczas interwencji związanej z przemocą domową wobec dziecka - zakłada projekt nowelizacji ustawy Ministerstwa Zdrowia przekazany do konsultacji publicznych.

REKLAMA