REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sprawozdanie z wykonywania zadań z zakresu opieki nad dziećmi w wieku do lat 3

KRYSTYNA GĄSIOREK

REKLAMA

Do 20 października 2011 r. gminy mają obowiązek sporządzenia i złożenia właściwemu wojewodzie sprawozdań z wykonania zadań z zakresu opieki nad dziećmi w wieku do lat 3. Przedstawiamy zasady sporządzania tego sprawozdania.

Wzór sprawozdania z wykonywania zadań z zakresu opieki nad dziećmi w wieku do lat 3, terminy, a także sposób jego sporządzania zostały określone w obowiązującym od 6 września 2011 r. rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 5 sierpnia 2011 r. w sprawie sprawozdań rzeczowo finansowych z wykonywania zadań z zakresu opieki nad dziećmi w wieku do lat 3. Rozporządzenie to zostało wydane na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 64 ust. 3 ustawy z 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3.

REKLAMA

REKLAMA

Terminy składania sprawozdań

Gmina składa wojewodzie sprawozdanie z wykonywania zadań z zakresu opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 w terminach wskazanych w tabeli. W 2011 r. sprawozdania te przekazuje się wyjątkowo w innym terminie. Wojewoda na podstawie otrzymanych sprawozdań sporządza sprawozdanie zbiorcze, które przekazuje ministrowi właściwemu do spraw rodziny.

TABELA. Jednostki składające sprawozdania, termin i okres sprawozdawczy

@RY1@i40/2011/020/i40.2011.020.000.0021.001.jpg@RY2@

REKLAMA

Sposób sporządzania sprawozdania

Sprawozdanie składa się z czterech tabel:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

A – Żłobki i kluby dziecięce,

B – Zespoły,

C – Dzienny opiekun,

D – Niezaspokojone zapotrzebowanie na miejsca w instytucjach opieki nad dzieckiem na ostatni dzień okresu sprawozdawczego.

We wszystkich tabelach poszczególne pola należy wypełniać wartościami liczbowymi. Natomiast jeżeli dane zjawisko nie występuje, to w odpowiednich polach wpisuje się „0”.

Sformułowanie „w tym” oznacza sumę niezupełną, np. ogółem 6 w tym wiersz 1–3, wiersz 2–1, natomiast „z tego” – sumę zupełną, np. ogółem 6 z tego wiersz 1–4, wiersz 2–2.

Czytaj także: Ustawa "żłobkowa" weszła w życie>>

Tabela A

W przypadku zespołów utworzonych do celów organizacyjnych poprzez połączenie żłobków lub klubów dziecięcych część A uzupełnia odrębnie każdy podmiot, który wchodzi w skład zespołu.

W tej części w poszczególnych wierszach wykazuje się:

wiersz 1 – liczbę instytucji wpisanych do rejestru, o którym mowa w art. 26 ustawy z 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3, stanowiącym, że prowadzenie żłobka lub klubu dziecięcego jest działalnością regulowaną w rozumieniu ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej i wymaga wpisu do rejestru żłobków i klubów dziecięcych, zwanego dalej „rejestrem”,

wiersz 2 – liczbę miejsc w instytucjach na ostatni dzień okresu sprawozdawczego,

wiersz 3 – liczbę osób, które realizują ustawę o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3, w tym w wierszach 3.1, 3.2 wykazuje się liczbę etatów – np. jeżeli cztery osoby są zatrudnione na 0,5 etatu na stanowisku opiekuna, w wierszu 3 należy podać liczbę 4, a w wierszu 3.1 liczbę 2,

wiersz 4 – liczbę instytucji na ostatni dzień okresu sprawozdawczego w podziale na dzienny czas pracy instytucji (do 5 godzin, powyżej 5 do 7 godzin (nie wypełnia się w kolumnie klub dziecięcy), powyżej 7 do 10 godzin (nie wypełnia się w kolumnie klub dziecięcy), powyżej 10 godzin (nie wypełnia się w kolumnie klub dziecięcy),

wiersz 5 – przeciętne koszty związane z pobytem dziecka w danej instytucji; w tym wierszu, a także w wierszach 5.1, 5.1.1, 5.1.1.1, 5.1.2, 5.2, 5.2.1, 5.2.2 wartości ujmuje się z dokładnością do 1 zł; wartości w tych wierszach oblicza się następująco: sumę poniesionych w okresie sprawozdawczym kosztów bieżących należy podzielić przez przeciętną liczbę miejsc w okresie sprawozdawczym,

wiersz 6 – liczbę dzieci na ostatni dzień okresu sprawozdawczego, w tym: do ukończenia 1. roku życia (nie wypełnia się w kolumnie klub dziecięcy), powyżej 1. roku życia do ukończenia 2. roku życia, powyżej 2. roku życia do ukończenia 3. roku życia, powyżej 3. roku życia; w wierszach 6 oraz 6.1–6.4 wykazuje się liczbę dzieci łącznie z liczbą dzieci wykazaną w wierszu 7,

wiersz 7 – liczbę dzieci niepełnosprawnych oraz wymagających szczególnej opieki na ostatni dzień okresu sprawozdawczego,

wiersz 8 – liczbę dzieci uczęszczających do danej instytucji na ostatni dzień okresu sprawozdawczego; w wierszu 8 oraz w wierszach 8.1–8.5 należy wykazać liczbę dzieci uczęszczających, czyli liczbę dzieci, wpisanych na listę w danych okresach sprawozdawczych,

wiersz 9 – przeciętną liczbę dzieci uczęszczających do danej instytucji w okresie sprawozdawczym; liczbę tę należy obliczać w następujący sposób: sumę liczby dzieci wpisanych na listę w poszczególnych dniach okresu sprawozdawczego należy podzielić przez liczbę dni okresu sprawozdawczego; w obliczeniu tym nie uwzględnia się okresów objętych obowiązkiem sprawozdawczym, w których instytucja nie funkcjonowała, np. przerwa wakacyjna.


Tabela B

W tej części w poszczególnych wierszach podaje się:

wiersz 1 – liczbę zespołów na ostatni dzień okresu sprawozdawczego, w podziale na podmioty, które je utworzyły oraz które je prowadzą,

wiersz 2 – liczbę instytucji wchodzących w skład zespołu na ostatni dzień okresu sprawozdawczego, z tego żłobków oraz klubów dziecięcych.

Czytaj także: Wymagania lokalowe i sanitarne dotyczące żłobka i klubu dziecięcego>>

Tabela C

W tej części sprawozdania w poszczególnych wierszach należy podać:

wiersz 1 – liczbę osób na ostatni dzień okresu sprawozdawczego zatrudnionych jako dzienny opiekun,

wiersz 2 – liczbę dzieci znajdujących się pod opieką dziennego opiekuna na ostatni dzień okresu sprawozdawczego; w wierszach 2 oraz 2.1–2.4 należy wykazać liczbę dzieci łącznie z liczbą dzieci, która została wykazana w wierszu 3,

wiersz 3 – liczbę dzieci niepełnosprawnych oraz wymagających szczególnej opieki znajdujących się pod opieką dziennego opiekuna na ostatni dzień okresu sprawozdawczego,

wiersz 4 – przeciętną liczbę dzieci znajdujących się pod opieką dziennego opiekuna w okresie sprawozdawczym; liczbę tę oblicza się w następujący sposób: sumę liczby dzieci znajdujących się pod opieką opiekuna dziennego w poszczególnych dniach okresu sprawozdawczego należy podzielić przez liczbę dni okresu sprawozdawczego,

wiersz 5 – wydatki w okresie sprawozdawczym na wynagrodzenie dziennego opiekuna; wartości podawane w tym wierszu ujmuje się z dokładnością do 1 zł,

wiersz 6 – liczbę dzieci znajdujących się pod opieką dziennego opiekuna na ostatni dzień okresu sprawozdawczego; w wierszu 6 oraz wierszach 6.1–6.5 wykazuje liczbę dzieci znajdujących się pod opieką dziennego opiekuna, czyli liczbę dzieci wpisanych na listę w danych okresach; w tym obliczeniu nie uwzględnia się okresów objętych obowiązkiem sprawozdawczym, w których instytucja opiekuna dziennego nie funkcjonowała, np. przerwa wakacyjna,

wiersz 7 – przeciętne koszty związane z pobytem dziecka pod opieką dziennego opiekuna ponoszone przez rodziców, w tym za wyżywienie oraz za pobyt dziecka; w tym wierszu, a także w wierszach 7.1 i 7.2 należy podawać wartości z dokładnością do 1 zł; podane wartości powinno się obliczać następująco: sumę poniesionych w okresie sprawozdawczym kosztów bieżących należy podzielić przez przeciętną liczbę miejsc w okresie sprawozdawczym.

Tabela D

W tej części sprawozdania wykazuje się niezaspokojone zapotrzebowanie na miejsca w instytucjach na podstawie informacji, które zostały uzyskane z list rezerwowych lub innych źródeł (np. ankiety przeprowadzane wśród rodziców). Dziecko może być identyfikowane na liście niezaspokojonego zapotrzebowania tylko jeden raz.

Czytaj także: Kwalifikacje opiekuna dzieci w żłobku i klubie dziecięcym>>

Podpisy końcowe

Prawidłowo sporządzone sprawozdanie powinna podpisać osoba sporządzająca sprawozdanie, podając przy tym swoje dane (imię, nazwisko, numer telefonu, e-mail) oraz organ sporządzający sprawozdanie. Ponadto należy podać datę sporządzenia sprawozdania.

PODSTAWY PRAWNE

• Ustawa z 4 lutego 2011 r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz.U. Nr 45, poz. 235; ost.zm. Dz.U. z 2011 r. Nr 171, poz. 1016)

• Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z 5 sierpnia 2011 r. w sprawie sprawozdań rzeczowo-finansowych z wykonywania zadań z zakresu opieki nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz.U. Nr 173, poz. 1035)

Źródło: Rachunkowość Budżetowa

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

REKLAMA

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

REKLAMA

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA