REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ministerstwo Finansów znów uderza w samorządy

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Wioletta Kępka

REKLAMA

Mimo wcześniejszych zapowiedzi o rezygnacji z ograniczenia deficytu samorządów, Ministerstwo Finansów przygotowało projekt ustawy, który jest jeszcze bardziej niekorzystny dla sektora samorządowego niż ubiegłoroczne propozycje resortu.

Na początku grudnia 2011 r. Ministerstwo Finansów opublikowano na swojej stronie internetowej projekt ustawy o zmianie ustawy o finansach publicznych oraz niektórych innych ustaw.

Przewiduje on znaczące zaostrzenie zasad zadłużania się jednostek samorządu terytorialnego (JST).

Obecnie samorządy mają podwójny limit zadłużenia. Na koniec roku budżetowego dług nie może przekroczyć 60% wykonanych dochodów ogółem, a przypadające w danym roku kwoty obsługi zadłużenia nie mogą być wyższe niż 15% dochodów. Reguły te będą obowiązywać do końca 2013 roku. Od 1 stycznia 2014 r. limit zadłużenia będzie ustalany indywidualnie dla każdej jednostki na podstawie wzoru z art. 243 ustawy z 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (dalej: u.f.p.).

Propozycje MF

Najnowsze propozycje MF znacznie ograniczają zarówno obowiązujące, jak i mające wejść w życie w 2014 roku zasady zadłużania JST. Przede wszystkim resort chce wprowadzić mechanizm ograniczania deficytu sektora samorządowego, który funkcjonowałby już od tego roku. Miałby on wynieść:

● 10 mld zł w 2012 roku,

● 9 mld zł w 2013 roku,

● 8 mld zł w 2014 roku i kolejnych latach.

Limit dotyczyłby sumy deficytów wszystkich JST (i związków JST) oraz wyników samorządowych osób prawnych zaliczanych do sektora finansów publicznych, a więc szpitali i instytucji kultury.

Samorządy nie mogłyby jednak samodzielnie decydować o całym limicie. Z limitu dla JST wydzielone ma być 500 mln zł, które ma dzielić Minister Finansów między poszczególne jednostki, biorąc pod uwagę m.in. zdarzenia losowe i ich sytuacje finansową.

Podział deficytu

Ministerstwo Finansów chce, aby dopuszczony limit deficytu dla JST (pomniejszony o 500 mln zł) był podzielony na kwotę:

1) gwarantowaną przeznaczoną dla wszystkich JST i ich związków, które w uchwalonych (obowiązujących) wieloletnich prognozach finansowych lub ich zmianach według stanu na 31 sierpnia zaplanowały deficyt na kolejny rok,

2) uzupełniającą z przeznaczeniem do podziału pomiędzy JST, które z powodu zmiany harmonogramu nie wykonały planowanych na rok poprzedni wydatków inwestycyjnych.

O podziale deficytu na poszczególne kwoty ma decydować strona samorządowa Komisji Wspólnej Rządu i Samorządu Terytorialnego (KWRiST), która ma mieć na to czas do 30 września. Jeżeli KWRiST nie podejmie takiej decyzji w terminie, limit deficytu zostanie podzielony po połowie na kwotę gwarantowaną i uzupełniającą.


Jeżeli łączny deficyt JST będzie wyższy niż kwota gwarantowana, to jednostki, których deficyt będzie niższy niż przypadająca im część kwoty gwarantowanej, mogą uchwalić budżet. Natomiast te, których deficyt będzie wyższy niż gwarantowany – muszą zmniejszyć go do gwarantowanej wysokości.

Wskaźniki do wyliczenia dopuszczalnego deficytu MF będzie podawać do 5 października. Kwotę uzupełniającą ma dzielić do 31 stycznia Minister Finansów. Przekroczenie dopuszczalnego poziomu deficytu ma być naruszeniem dyscypliny finansów publicznych.

Ministerstwo Finansów chce też utrzymać 60-proc. limit długu w stosunku do dochodów dla poszczególnych gmin, powiatów i województw.

Stanowczy sprzeciw JST

Propozycje MF natychmiast wywołały sprzeciw samorządowców. Negatywnie wypowiedział się na ten temat m.in. Ryszard Grobelny, prezydent Poznania i prezes Związku Miast Polskich.

Samorządowcy uważają, że najnowsza propozycja MF łamie ubiegłoroczne porozumienie w tej sprawie. Przedstawiciele JST zgodzili się wtedy na ograniczenie deficytu sektora do 0,6% PKB. Z wyliczeń wynika, że będzie to ok. 10 mld zł. A według MF, taki limit ma obowiązywać jedynie w 2012 roku, a potem ma być mniejszy. Poza tym samorządowcy uważają, że jedyny dopuszczalny wskaźnik ograniczenia deficytu JST musi odnosić się do PKB, a nie konkretnej kwoty.

Projekt nowelizacji ustawy o finansach publicznych trafił już do konsultacji. Zajmie się nim m.in. Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego.

Komentuje

Włodzimierz Brodiuk, starosta ostródzki

– Planowane zmniejszenie deficytu przyniesie w najbliższych latach znaczne ograniczenie inwestycji w samorządach. W naszym powiecie planowany dotychczas deficyt pokrywał jedynie w części udział własny do zadań inwestycyjnych, przy których sięgaliśmy po środki zewnętrzne – zarówno unijne, jak i krajowe. Moim zdaniem nowe wskaźniki są szczególnie restrykcyjne dla powiatów. W naszym przypadku będziemy musieli zrezygnować zarówno z nowych inwestycji, jak i z remontów, czego żałuję, bo do tej pory byliśmy jednym z liderów w pozyskiwaniu środków i realizacji inwestycji. Będziemy musieli ograniczyć się do bardzo oszczędnej działalności bieżącej. Poza nowymi, ograniczającymi naszą działalność wskaźnikami, na samorządy nakładane są nowe zadania bez zabezpieczenia środków na ich wykonanie. W związku z tym wprowadzanie nowych ograniczeń uważam za niecelowe.

Adam Struzik, marszałek województwa mazowieckiego

– Grudniowe propozycje Ministerstwa Finansów są sprzeczne z ustaleniami zaproponowanymi wiosną 2011 r. Mówiono wtedy, że samorządy wezmą na siebie deficyt w wysokości 0,6% PKB. Dlatego chcemy, aby właśnie taki zapis znalazł się w ustawie.


Minister Finansów proponuje, aby zadłużenie samorządu uwzględniało również długi szpitali i innych osób prawnych podległych samorządom. Nie zgadzamy się z taką propozycją. Po pierwsze, nie była ona do tej pory prezentowana, a po drugie – długi szpitali nie są wynikiem działań samorządów, lecz niedostatecznego finansowania w ramach Narodowego Funduszu Zdrowia. A zatem sytuacja finansowa szpitali jest uzależniona od działań podejmowanych przez stronę rządową.

I wreszcie trzecia kwestia – indywidualnego czynnika nadwyżki operacyjnej, ustalonego dla każdego samorządu. Czynnik ten wejdzie w życie w 2013 roku i wskazuje, w jakim stopniu samorząd może obsługiwać zadłużenie. Naszym zdaniem jest on wystarczający. Natomiast ministerstwo chce dodatkowo utrzymać 60-proc. wskaźnik zadłużenia JST.

Kwestią sporną jest także termin, w jakim ministerstwo będzie wyznaczało ten indywidualny współczynnik. Według założeń, ma to nastąpić dopiero pod koniec października. Jest to o wiele za późno, ponieważ do tego czasu plany budżetów są już przygotowane. Realnym terminem byłby sierpień, bo wtedy samorządy mają czas na wprowadzenie korekty.

Ryszard Reszke, skarbnik Gliwic

– Kwotowy limit deficytu JST, zamiast ustalonego z samorządami wskaźnikowego (0,6% PKB) spowoduje, że przy wzroście PKB limit dla samorządów będzie stał w miejscu, a dla rządu będzie rósł. Ponadto propozycja MF przewiduje sumowanie wyłącznie deficytów JST, a przecież są jednostki z nadwyżkami!

Natomiast doliczanie do sumy deficytów JST wyników finansowych szpitali i instytucji kultury spowoduje, że limit rządowy zwiększy się o amortyzację w tych podmiotach, która nie jest wydatkiem, ale wpływa na wynik.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sytuacja na granicy polsko-niemieckiej. Ekspert: obustronna spirala działań pozornych. Kiedy Niemcy nie powinny odsyłać migranta do Polski?

To Niemcy rozpoczęli ten teatr polityczny na granicy z Polską, a teraz szefowie rządów Friedrich Merz i Donald Tusk wchodzą w spiralę działań pozornych - powiedział PAP Piotr Buras, dyrektor warszawskiego biura Europejskiej Rady Spraw Zagranicznych (ECFR) .

Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu w JST. Najważniejsze informacje

System przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu dotyczy również jednostek samorządu terytorialnego. Z tego powodu są one objęte szeregiem obowiązków. Co trzeba wiedzieć o obowiązujących przepisach? Oto lista 10 najważniejszych informacji!

Od 1 września 2025 r. podwyżka o 8 i 16 zł za odbiór śmieci w Krakowie

Od 1 września w Krakowie wzrośnie opłata za odbiór śmieci posegregowanych: z 27 do 35 zł miesięcznie od jednego mieszkańca. W przypadku odpadów nieposegregowanych stawka zwiększy się z 54 do 70 zł od mieszkańca.

MKiŚ: wyznaczamy lasy społeczne z ograniczoną wycinką drzew. 158 tys. ha wokół 11 największych aglomeracji

Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało 2 lipca 2025 r., że zakończyło pierwszy etap projektu wyznaczania lasów społecznych wokół największych polskich miast. To przełomowy krok w kierunku zmiany podejścia do gospodarki leśnej - z naciskiem na potrzeby społeczne, zdrowotne i ekologiczne mieszkańców aglomeracji. O szczegółach w trakcie konferencji prasowej mówiła ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska oraz wiceminister klimatu i środowiska, główny konserwator przyrody Mikołaj Dorożała.

REKLAMA

Zmiany w opłatach za śmieci – będą nowe zasady segregacji, ulgi i kontrola deklaracji [PROJEKT MKiŚ]

W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o zmiany w funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami na poziomie gminnym, które w ocenie projektodawców będą odpowiadać na realne potrzeby JST oraz mieszkańców.

RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Polska wprowadza kontrole. Przedsiębiorcy mają 3 pytania

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Polska wprowadza kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów. Co na to Niemcy?

Premier Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

REKLAMA

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

REKLAMA