REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak instytucje publiczne działają na Facebooku

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Janowska

REKLAMA

Korzyści z założenia i prowadzenie fanpage’a w portalu Facebook dostrzegło już wiele przedsiębiorstw i instytucji publicznych. Ciągle jeszcze istnieje jednak spora liczba urzędów, które nie podjęły żadnych działań w tym kierunku. Tym, którzy zastanawiają się nad „wprowadzeniem” instytucji do mediów społecznościowych, polecamy wypowiedzi osób, które rozpoczęły przygodę z Facebookiem już jakiś czas temu i mają na koncie pierwsze sukcesy. Sprawdźmy zatem, jak inni radzą sobie z prowadzeniem oficjalnego fanpage’a instytucji.

Według ostatnich badań już prawie 12 milionów Polaków odwiedza co miesiąc portal Facebook. Dla wielu osób nieobecność danej instytucji w tym serwisie nasuwa podejrzenie, że nie istnieje ona także w świecie realnym. W tej sytuacji pytania o obecność jednostek publicznych w mediach społecznościowych nie powinny zaczynać się od słowa „czy”, ale „jak”.

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzenie oficjalnej strony instytucji to domena specjalistów?

I tak, i nie. Wszystko zależy od wielkości instytucji i celów, jakim służyć ma aktywność na Facebooku. Niektóre instytucje, jak na przykład Urząd Miasta Gdańska, zdecydowały się na przekazanie tych obowiązków firmie zewnętrznej, która działa w ścisłym porozumieniu z pracownikami Biura Promocji. Jednak najczęściej fanpage prowadzony jest przez pracowników instytucji – w zdecydowanej większości są to osoby odpowiedzialne za promocję lub pracownicy o jeszcze węższej specjalizacji - zajmujący się komunikacją elektroniczną, m.in. stroną internetową – Stronę Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego na Facebooku prowadzi zespół trzech osób. Są to pracownicy urzędu zarządzający również witryną internetową www.mazowieckie.pl. Dzięki temu zachowujemy spójność przekazu informacji oraz szybkość działania – wyjaśnia Mateusz Balcerowicz z Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego. Za prowadzenie fanpage’a odpowiedzialnych jest zazwyczaj kilka osób, a czasami jedna – szczególnie w przypadku małych jednostek. W wielu przypadkach są to niewyspecjalizowani pracownicy instytucji, co pokazuje, że obsługiwać fanpage może praktycznie każdy, nie jest to zatem działanie zarezerwowane dla specjalistów. W opinii Piotra Krawczyka odpowiedzialnego w Miejskim Klubie im. Jana Kiepury w Sosnowcu za aktywność w mediach społecznościowych - dobrze funkcjonująca instytucja publiczna powinna sama prowadzić fanpage.

Więcej plusów niż minusów!

REKLAMA

Większość administratorów stron instytucji publicznych w portalu Facebook nie dostrzega żadnych trudności związanych z działaniami w serwisie. Administrator fanpage'a MUW zauważa, że pewną trudnością jest dostosowanie formy przekazu do odbiorców portalu społecznościowego – Staramy się używać języka mniej formalnego, bardziej zbliżonego do dialogu prowadzonego przez użytkowników portalu. Musimy również działać szybko, bo o atrakcyjności informacji decyduje czas jej publikacji. Nie są to działania typowe dla administracji. Niektórzy zwracają także uwagę na zbytni natłok informacji w portalu lub pewne uciążliwości techniczne – jak niemożność edycji posta po jego opublikowaniu na tablicy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Treści szyte na miarę

Pomijając te niedogodności, prowadzenie fanpage’y wychodzi administratorom sprawnie. Wpływ na rodzaj publikowanych treści ma oczywiście profil działalności danej instytucji – te związane z kulturą informują na tablicy o odbywających się u nich wydarzeniach kulturalnych i zajęciach, tym samym promując je wśród swoich fanów. Wojewódzka i Miejska Biblioteka Publiczna im. Josepha Conrada-Korzeniowskiego w Gdańsku publikuje ponadto informacje o materiałach prasowych, które ukazały się na jej temat, bądź na temat czytelnictwa. Instytucje pełniące funkcje administracyjne przekazują wiadomości ważne i aktualne dla mieszkańców, nie unikając także tematów trudnych. Strony wyraźnie powiązane z jakimś regionem lub miastem publikują informacje mogące zainteresować wszystkich sympatyków tego miejsca – związane z atrakcjami turystycznymi, kulturalnymi, ciekawostki, zaproszenia na imprezy, a także ważne komunikaty dla mieszkańców, czy zdjęcia dokumentujące aktualne wydarzenia. Większość stron co jakiś czas organizuje konkursy dla użytkowników – można w nich wygrać na przykład wejściówki na imprezy kulturalne. Są również tacy, którzy wykorzystują stronę do poszukiwania nowych pracowników instytucji. Niektóre instytucje stawiają na spójność fanpage'a z oficjalną witryną, inne wręcz odwrotnie - Idea powstania profilu była taka, aby nie była to kopia strony miejskiej, lecz bardziej przyjazne miejsce dla wszystkich sympatyków miasta. Pojawiają się więc zarówno ważne komunikaty, ale też wpisy bardziej na luzie, przemyskie ciekawostki, zaproszenia na imprezy kulturalne (również te nieformalne), informacje kulturalne i turystyczne oraz różne konkursy z nagrodami – opowiada Przemysław Grządziel z Urzędu Miejskiego w Przemyślu.

Szereg działań w serwisie Facebook ma na celu motywowanie użytkowników do aktywności poza portalem - Przede wszystkim chcemy motywować do udziału w szeroko pojętym życiu miasta, uczestnictwa w wydarzeniach kulturalnych, sportowych, turystycznych, itp. – komentuje Przemysław Grządziel z UM w Przemyślu. Do aktywnego uczestnictwa w życiu samej instytucji zachęcają przede wszystkim biblioteki czy domy kultury. Często na portalu promuje się także aktywność społeczną - Zachęcamy również do udziału w akcjach społecznych o charakterze regionalnym, np. abolicja dla cudzoziemców czy 1% dla Mazowsza – mówi Mateusz Balcerowicz z MUW.

Mierzymy wyżej

Prowadzący oficjalne strony instytucji cały czas dążą do ich rozwoju i zamierzają wprowadzać w życie kolejne pomysły – chcą poszerzać zakres promocji wydarzeń za pomocą filmów, efektywniej zachęcać do odwiedzania witryny www instytucji, zwiększać zaangażowanie w akcje społeczne, a także wykorzystywać fanpage w profesjonalnych kampaniach promocyjnych (np. dotyczących promocji miasta). Ambitne plany mają administratorzy fanpage’a Wojewódzkiej i Miejskiej Biblioteki Publicznej z Gdańska, którzy stawiają sobie za cel promocję czytelnictwa - Chcielibyśmy przełożyć zainteresowanie fanpagem na wzrost czytelnictwa i zaangażować większą ilość osób w nasze działania promujące WiMBP w Gdańsku – mówi Przemysław Czaja z Działu Marketingu i Public Relations WiMBP. Jak widać prowadzący fanpage to osoby pomysłowe i pokładające w tym medium sporo nadziei, a ich plany i zamierzenia są bardzo różnorodne.

Lubcie nas!

Instytucje prowadzące strony w Facebooku najczęściej promują je na swoich oficjalnych witrynach za pomocą banerów lub widżetów z wizerunkami fanów - Fanpage i strona www.kiepura.pl wzajemnie się reklamują. Na stronie jest okienko, za pośrednictwem którego widzimy, co dzieje się na tablicy fanpage'a  - opisuje działania Miejskiego Klubu im. J. Kiepury w Sosnowcu Piotr Krawczyk. Niektóre wykorzystują także przekierowania ze stron zaprzyjaźnionych instytucji lub stron tematycznie powiązanych – np. regionalnych forów. Poza tym o istnieniu fanpage’y przedstawiciele instytucji informują w materiałach prasowych, wypowiadając się w mediach, podczas spotkań czy akcji społecznych. Oczywiście w portalach społecznościowych udzielają się także pracownicy instytucji -  Fanpage cieszy się także sporym zainteresowaniem odbiorców wewnętrznych. Nasi pracownicy mogą łatwo przejść na stronę urzędu na Facebooku za pomocą Intranetu – mówi Mateusz Balcerowicz z MUW.

Opłaca się!

Czy wszystkie te starania przynoszą jakiekolwiek rezultaty? Owszem, instytucje, które aktywnie działają w mediach społecznościowych, dostrzegają mnóstwo wynikających z tego korzyści. Zaliczają do nich m.in. darmową promocję wydarzeń kulturalnych, miasta czy regionu; swobodną komunikację i możliwość prowadzenia otwartych dyskusji; pozyskiwanie opinii społeczności skupionej wokół strony; docieranie z ważnymi informacjami do młodszej generacji.

Jednak przede wszystkim oficjalny fanpage pomaga kreować wizerunek przyjaznej i profesjonalnej instytucji - Komunikowanie z odbiorcami za pomocą portalu społecznościowego pozwala na budowanie pozytywnego wizerunku profesjonalnej administracji zgodnie z naszą misją „Wojewoda to rząd blisko Społeczeństwa” - twierdzi Mateusz Balcerowicz z MUW.

Czas na Facebook

Jak widać na powyższych przykładach prowadzenie fanpage’a to zadanie wymagające niemałego zaangażowania. Satysfakcja z osiągniętych efektów jest jednak jeszcze większa. Jeśli chcecie rozpocząć działania w portalu Facebook, macie obecnie niepowtarzalną szansę na otrzymanie bezpłatnej, fachowej pomocy. Wszystko za sprawą akcji edukacyjnej „Czas na Facebook”, zorganizowanej przez firmę QNT Systemy Informatyczne przy współpracy z serwisem Publiczni.pl oraz wsparciu medialnym Forum Samorządowego i Gazety Samorządu i Administracji. W ramach tej inicjatywy udostępnione zostały poradniki dla instytucji publicznych, możliwe jest także uzyskanie telefonicznego wsparcia przy zakładaniu i prowadzeniu fanpage’a. Co więcej, każda instytucja może się zgłosić do konkursu na najciekawiej prowadzony fanpage. Na zwycięzców czekają atrakcyjne nagrody – laptop i netbooki. Więcej informacji na ten temat znajdziecie na specjalnej stronie: www.qnt.pl/czas-na-facebook.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Forum Rynku Zdrowia 2025: Prof. Czauderna apeluje o wzrost składki zdrowotnej. Minister zdrowia: tego się nie da już spiąć

Podczas XXI Forum Rynku Zdrowia w Warszawie doradca społeczny prezydenta, prof. Piotr Czauderna, wezwał do rozpoczęcia poważnej debaty o wzroście składki zdrowotnej. Minister zdrowia Jolanta Sobierańska-Grenda przyznała, że mimo rosnących kosztów ochrony zdrowia, rząd nie planuje podwyżki składki.

Rząd: w dwa lata na budowanie populacyjnej odporności wydamy prawie 34 mld zł

Łącznie przez dwa najbliższe lata wydanych zostanie prawie 34 mld zł, aby budować populacyjną odporność dla całej Polski na najbardziej trudne wydarzenia - poinformował w poniedziałek minister spraw wewnętrznych i administracji Marcin Kierwiński.

Czekał w SOR na lekarza 3 godziny i 5 minut. Był sam w poczekalni. Lekarz spał? Lekarz operował innego pacjenta? Lekarz był na innym oddziale?

Internauta opisał pobyt na SOR w Przemyślu. W poczekalni nie było nikogo. Pomimo to wyznaczono mu 3 h (i 5 minut) oczekiwania. W rozmowie o tym zdarzeniu inni internauci żartowali, aby autor historii okazał zrozumienie dla lekarzy pracujących na 4 etatach i nie mogących oderwać się dla niego od szczytnych obowiązków. Złośliwi pisali z sarkazmem: 1) "Nie wstyd Ci, myślisz, że dla Ciebie pielęgniarka zbudzi lekarza" 2. "w takim razie gdzie informacja że "pacjenci w stanie nie zagrażającym życiu nie będą przyjmowani w trakcie snu lekarza?" 3) "chłopie naprawdę myślisz że pielęgniarka przyjdzie i powie "lekarz śpi musi Pan czekać". Przecież to otwarta droga do złożenia skargi do rzecznika praw pacjenta".

Podwyżka zasiłku pielęgnacyjnego, ale tylko dla osób starszych i bez emerytury [Petycje]

Wiadomo, że zasiłek pielęgnacyjny (215,84 zł) nie będzie podwyższony do 2028 r. Pojawił się postulat podwyżki tylnymi drzwiami poprzez zrównanie wysokości tego zasiłku z dodatkiem pielęgnacyjnym (w 2025 r. 348,22 zł). Różnica między tymi zasiłkami wynosi 132,38 zł. I tyle zyskałyby osoby w wieku 75+, gdyby pomysł zrównania dwóch świadczeń został wprowadzony. Byłaby to podwyżka nie dla wszystkich beneficjentów zasiłku pielęgnacyjnego, a tylko bardzo wąskiego grona osób. No bo ile jest 75-latków bez prawa do emerytury i renty? To niszowe sytuacje. Zazwyczaj osoba w wieku 75+ ma emeryturę albo rentę. Otrzymuje wtedy dodatek pielęgnacyjny. Ale są osoby, które w wieku 75 lat nie mają prawa do emerytury i renty. Bardzo rzadko, ale są takie osoby. I dla nich jest adresowany pomysł, aby ich zasiłek pielęgnacyjny był podniesiony do dodatku pielęgnacyjnego.

REKLAMA

Rok 2026 jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy muszą wybierać i uważać na naruszenie dyscypliny finansów publicznych

Rok 2026 może być jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy czekają bardzo trudne wybory. Nawet działania podjęte w dobrej wierze mogą zostać uznane za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Jak JST mogą się zabezpieczyć?

Pomarańczowe worki na nową frakcję. Gdzie się pojawiają i co do nich wrzucać?

Niektóre gminy decydują się na wprowadzenie pomarańczowych worków na określone odpady. Czy pojawią się one wszędzie? Co powinno się w nich znaleźć? Rozwiewamy wątpliwości.

Tu rodzi się ekologiczna świadomość. "W Punkcie zwrotnym nie straszymy dzieci kryzysem klimatycznym" [WYWIAD]

O innowacyjnym centrum ekologii Punkt Zwrotnym, o tym, jak nauka dbania o środowisko może być zabawą i dlaczego edukacja ekologiczna najmłodszych jest kluczowa rozmawiamy z Małgorzatą Żmijską, Prezeską Fundacji Mamy Projekt.

WZON. To coś nie tak. Niewidoma nie dostała świadczenia wspierającego. Tylko 61 punkty

List czytelniczki - otrzymała tylko 61 punkty dla osoby niepełnosprawnej ze znacznym stopniem niepełnosprawności i stałym orzeczeniem (niewidoma). Efekt? Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego.

REKLAMA

Luka w budżecie NFZ w 2025 r. wynosi 14 mld zł, wpływy ze składki zdrowotnej niższe o 3,5 mld. Luka w 2026 r. może sięgnąć 23 mld zł

NFZ odnotował niższe niż zakładano wpływy ze składki zdrowotnej – o 3,5 mld zł mniej w pierwszych ośmiu miesiącach 2025 roku. Eksperci alarmują, że problemy finansowe mogą zagrozić realizacji świadczeń medycznych w niektórych regionach, a w 2026 roku luka w budżecie Funduszu może wzrosnąć do 23 mld zł.

Jak polski model sztucznej inteligencji może wspierać samorządy?

Ministerstwo Cyfryzacji, wspólnie z partnerami z sektora nauki i technologii, opracowało PLLuM (Polish Large Language universal Model). To pierwszy zrealizowany na rządowe zlecenie duży, otwarty model językowy dopasowany do realiów języka polskiego. Jak jednostki samorządu terytorialnego (JST) mogą skorzystać z możliwości oferowanych przez ten model?

REKLAMA