REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zbyt mało planów miejscowych

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Przemysław Śleszyński

REKLAMA

Jeżeli nowych planów miejscowych nie będzie więcej, to nie uda się przełamać kryzysu w gospodarce i planowaniu przestrzennym na szczeblu lokalnym. Niestety, stan zaawansowania prac planistycznych w większości gmin nadal jest niewystarczający.

W marcu 2012 r. Instytut Geografii i Przestrzennego Zagospodarowania Polskiej Akademii Nauk opracował raport „Analiza stanu i uwarunkowań prac planistycznych w gminach na koniec 2010 roku”. Od 2005 roku jest on przygotowywany co roku na zlecenie Ministerstwa Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej. Wszystkie raporty są dostępne na stronie resortu www.transport.gov.pl/2-48edcaaad83el-1789468-p 1.htm.

REKLAMA

REKLAMA

Z raportu wynika, że niemal wszystkie gminy w Polsce miały w 2010 roku obowiązujące studia uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego. Natomiast w porównaniu z rokiem 2009 spadła liczba dokumentów aktualizowanych (z 828 do 786). Oznacza to, że 31,7% dokumentów jest w trakcie zmiany. Odsetek ten jest znacznie wyższy w miastach na prawach powiatu (47,7%). Koszty sporządzenia zmian studiów gminnych w 2010 roku wyniosły 12,3 mln zł.

W studiach gminnych zwraca się uwagę na to, że aż na 14,2% powierzchni gmin (2009 r. – 13,6%) dopuszczano zabudowę, głównie jednorodzinną – 12,6% (2009 r. – 12,3%). Najwyższy udział zabudowy (wielorodzinnej i jednorodzinnej) dotyczył, co zrozumiałe, największych miast, jednak również w gminach wiejskich odsetki gruntów przeznaczanych pod zabudowę były dosyć wysokie.

Plany miejscowe

Na koniec 2010 r. w kraju były 38 184 obowiązujące miejscowe plany zagospodarowania przestrzennego, czyli o 1882 więcej niż rok wcześniej. Plany miało 2249 gmin. Z tego 15 152 dokumenty (rok wcześniej 12 662) były opracowane na podstawie przepisów z 2003 roku. A zatem udział „nowych” planów zwiększył się w ciągu roku do niemal 40%. Niestety, jest to dosyć wolny przyrost.

REKLAMA

Wyraźniejszy postęp w pracach planistycznych, tak jak w latach poprzednich, odnotowano w przypadku miast na prawach powiatu. Liczba planów miejscowych opracowanych na podstawie przepisów z 2003 roku w ciągu roku wzrosła w tej kategorii z 1665 do 1961.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na koniec 2010 r. miejscowymi planami zagospodarowania przestrzennego pokryte było 26,4% powierzchni kraju. Oznacza to wzrost w stosunku do roku 2009 zaledwie o 0,9%. W 2010 roku zauważalny był też spadek dynamiki przyrastającej powierzchni planów miejscowych.

W miastach na prawach powiatu pokrycie planistyczne wzrosło do 36,4%. Jest to znacznie lepszy wskaźnik niż dla całego kraju. Jednak biorąc pod uwagę to, że w zasadzie całe obszary tych miast powinny być objęte planami, tę wysokość należy ocenić jeszcze mniej korzystnie niż dla Polski ogółem (zob. wykres).

Zróżnicowania regionalne pokrycia planistycznego nie zmieniają się w większym stopniu od dłuższego czasu. Najwyższe wskaźniki pokrycia – w niektórych województwach powyżej 50%, w tym w niektórych powiatach powyżej 75%, charakteryzują południową i wschodnią część kraju, zwłaszcza wzdłuż korytarza transportowego A4. Natomiast w regionach północnych i zachodnich pokrycie jest zdecydowanie niższe i niekiedy nie osiąga nawet 10% w skali województwa.

Więcej w Gazecie Samorządu i Administracji - Zamów prenumeratę >>

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Gazeta Samorządu i Administracji

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

REKLAMA

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

REKLAMA

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

REKLAMA