REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Najważniejsze zmiany w nowym roku szkolnym

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W poniedziałek dla 4,8 mln uczniów oraz 660 tys. nauczycieli rozpoczyna się nowy rok szkolny 2012/2013. Największe zmiany w nim czekają uczniów I klasach szkół ponadgimnazjalnych; wkracza tam reforma edukacji wraz z nową podstawą programową nauczania.

Zgodnie z założeniami reformy uczniowie pierwszych klas liceów ogólnokształcących będą kontynuowali rozpoczętą w gimnazjum naukę wszystkich przedmiotów ogólnych w zakresie podstawowym, w tym obowiązkowych przedmiotów maturalnych: języka polskiego, matematyki, języków obcych.

REKLAMA

REKLAMA

Na lekcjach historii będą poznawać dzieje Polski i świata od 1918 roku do współczesności, na fizyce - uczyć się o grawitacji i astronomii oraz fizyce atomowej i jądrowej. Na lekcjach geografii będą rozważać problemy demograficzne, społeczne i gospodarcze współczesnego świata, na chemii - poznają budowę, właściwości oraz zastosowanie materiałów i tworzyw pochodzenia naturalnego oraz środków chemicznych, z którymi spotykają się na co dzień. Biologia będzie okazją do zgłębiania zagadnień biotechnologicznych, inżynierii genetycznej i bioróżnorodności.

Już w trakcie rekrutacji do szkół ponadgimnazjalnych uczniowie deklarowali wstępnie wybór od 2 do 4 przedmiotów, których będą się uczyć w II klasie w zakresie rozszerzonym, w znacznie większej niż dotąd liczbie godzin. Część z nich, ci którzy zdecydowali się na naukę języka polskiego, matematyki i języków obcych na poziomie rozszerzonym, już w tym roku zacznie naukę na tym poziomie. W marcu 2013 roku, niezależnie od wstępnych deklaracji, zdecydują ostatecznie o wyborze przedmiotów, których będą się uczyć w rozszerzonej formule.

W następnych klasach wszyscy uczniowie nadal będą obowiązkowo uczyć się języka polskiego, matematyki i języków obcych, obowiązkowe będą też zajęcia z wychowania fizycznego. Rozpoczną, w zwiększonym wymiarze godzin, naukę wybranych przedmiotów na poziomie rozszerzonym z katalogu: j. polski, matematyka, języki obce, historia, geografia, fizyka, chemia, wiedza o społeczeństwie, informatyka, historia sztuki, historia muzyki, język łaciński i kultura antyczna, filozofia.

REKLAMA

Nowością będą także obowiązkowe przedmioty uzupełniające, dobierane według zasady: jeżeli uczeń nie wybierze zajęć rozszerzonych z geografii, biologii, fizyki czy chemii - w jego planie nauczania pojawi się przyroda, jeśli nie wybierze historii - przez dwa lata będzie poznawał dzieje Polski i świata na przedmiocie historia i społeczeństwo.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z danych MEN wynika, że ponad 50 proc. absolwentów gimnazjów wybiera szkoły kształcące w zawodach, liczba ta z roku na rok zwiększa się. Dotyczy to w szczególności techników, które zapewniają zdobycie zawodu i możliwość kontynuowania edukacji na uczelniach. Uczniowie techników i szkół zawodowych - tak jak uczniowie liceów - w pierwszych klasach będą kontynuować kształcenie ogólne. Właściwe kształcenie zawodowe rozpoczną dopiero od drugich klas.

Najistotniejsza zmianą w szkolnictwie zawodowym będzie odejście od kształcenia w konkretnym zawodzie na rzecz takiego nauczania, by w wyniku niego uczeń zdobywał kwalifikacje konieczne do wykonywania danego zawodu (jedna, dwie lub trzy - ich liczba jest zależna od złożoności zawodu). Zdobycie każdej kwalifikacji zostanie potwierdzone egzaminem, a w rezultacie złoży się na konkretne uprawnienia zawodowe.

Obowiązywać będzie nowa klasyfikacja zawodów szkolnictwa zawodowego i nowa podstawa programowa kształcenia w zawodach (w zasadniczych szkołach zawodowych uczniowie będą mogli kształcić się w 72 zawodach, w technikach - w 92). W ZSZ szczególny akcent został położony na kształcenie praktyczne, na które jest przeznaczone 60 proc. czasu w trakcie trzyletniej nauki, będzie się ono odbywać u pracodawcy, w centrach kształcenia praktycznego lub w szkolnych warsztatach.

Od 1 września 2012 roku nastąpi także zmiana w systemie kształcenia w zawodzie osób dorosłych. Dzięki wyodrębnieniu w zawodach kwalifikacji będą one mogły uzyskać lub uzupełnić kwalifikacje zawodowe w formach pozaszkolnych, w bardziej elastycznym systemie kształcenia ustawicznego na kwalifikacyjnych kursach zawodowych.

Zlikwidowane zostaną licea profilowane, licea uzupełniające i technika uzupełniające.

Wprowadzanie reformy edukacji będzie w roku szkolnym 2012/2013 kontynuowane także w szkołach podstawowych. Od 1 września nie tylko w przedszkolach, I, II i III klasach szkół podstawowych, I, II i III klasach gimnazjów i I klasach szkół ponadgimnazjalnych obowiązywać będzie nowa podstawa programowa nauczania. Pojawi się ona także w IV klasach szkół podstawowych.

Z kolei w I klasach szkół podstawowych kolejny rok z rzędu obok siedmiolatków rozpoczną naukę sześciolatki. Miały pójść wszystkie obowiązkowo do szkół już we wrześniu tego roku, ale - zgodnie z zapowiedzią premiera Donalda Tuska z kampanii wyborczej - w styczniu znowelizowana została ustawa o systemie oświaty i wprowadzenie obowiązku szkolnego przesunięto o dwa lata na wrzesień 2014 r.

Rok szkolny 2012/2013 to także pilotaż rządowego programu Cyfrowa Szkoła. Realizowany będzie on w ponad 400 szkołach podstawowych w całym kraju. Prowadzone będą szkolenia nauczycieli, dyrektorów i koordynatorów tego projektu. Po zakończeniu tego pilotażu najlepsze rozwiązania będą podstawą docelowego, wieloletniego programu cyfryzacji nauczania w polskich szkołach. Równolegle do pilotażu mają trwać prace nad przygotowaniem co najmniej 18 elektronicznych podręczników do 14 przedmiotów (na przygotowanie e-podręczników przewidziano trzy lata).

W nowym roku szkolnym będzie też wprowadzony nowy System Informacji Oświatowej. Ma on ułatwić zarządzanie oświatą, w tym zoptymalizować wydatki (m.in. subwencja oświatowa ma być kierowana do samorządów w precyzyjnie ustalonej wysokości). W nowym SIO obok danych statystycznych o szkołach i placówkach oświatowych oraz o nauczycielach, znajdą się m.in. dane indywidualne o uczniach. Do bazy danych nie będą jednak przekazywane dane powiązane z imieniem i nazwiskiem oraz numerem PESEL ucznia, dotyczące pomocy psychologiczno-pedagogicznej. W bazie SIO będą gromadzone wyłącznie dane o liczbie uczniów objętych taką pomocą.

Nowy rok szkolny 2012/2013 oznacza także podwyżki dla nauczycieli. Zgodnie z obowiązującą w tym roku ustawą budżetową i rozporządzeniem o minimalnych stawkach, od 1 września 2012 r. wynagrodzenie zasadnicze dla nauczycieli z tytułem magistra, z przygotowaniem pedagogicznym wyniesie: dla nauczyciela stażysty - 2265 zł brutto (otrzyma on podwyżkę o 83 zł brutto), dla nauczyciela kontraktowego - 2331 zł brutto (podwyżka o 85 zł brutto), dla nauczyciela mianowanego - 2647 zł brutto (podwyżka o 97 zł brutto), dla nauczyciela dyplomowanego: 3109 zł brutto (podwyżka o 114 zł brutto). Wrześniowa podwyżka będzie jedyną podwyżką wynagrodzeń nauczycieli w 2012 r.

Nie wszyscy jednak nauczyciele dostaną podwyżkę. Wrzesień oznacza dla części nauczycieli stratę pracy. Z informacji MEN wynika, że w tym roku pracę może stracić 7,4 tys. nauczycieli. Zdaniem resortu edukacji, to efekt niżu demograficznego. Z deklaracji dyrektorów szkół w sprawie zwalniania nauczycieli z końcem roku szkolnego 2011/2012 wynika, że zwolnienia dotkną nauczycieli wszystkich typów szkół, od podstawowych do ponadgimnazjalnych.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

REKLAMA

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

REKLAMA

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

REKLAMA