REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Egzamin ósmoklasisty i edukacja włączająca w roku szkolnym 2018/2019 - wywiad

Egzamin ósmoklasisty i edukacja włączająca w roku szkolnym 2018/2019 - wywiad./ fot. Fotolia
Egzamin ósmoklasisty i edukacja włączająca w roku szkolnym 2018/2019 - wywiad./ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Minister Edukacji Narodowej rozmawiała z Polską Agencją Prasową o zmianach w roku szkolnym 2018/2019. Omówiono m.in. temat edukacji włączającej oraz egzaminu ósmoklasisty.

Nowy rok szkolny będzie kolejnym wprowadzania reformy edukacji, przed nami takie wyzwania, jak nowy egzamin ósmoklasisty i wprowadzenie edukacji włączającej - powiedziała PAP minister edukacji narodowej Anna Zalewska. Przypomniała, że nauczyciele dostaną kolejną podwyżkę.

REKLAMA

REKLAMA

PAP: Za kilka dni rozpoczyna się rok szkolny 2018/2019. Czy wszystko jest już gotowe na przyjęcie uczniów, w tym pierwszego rocznika ósmoklasistów?

Anna Zalewska: Tak, wszystko jest już gotowe. Przed nami kolejny etap wdrażania reformy. Jesteśmy spokojni. Po to, byśmy dziś byli spokojni, musieliśmy się przygotować, pracując nad Prawem oświatowym. Teraz przed nami kontynuacja tego, co rozpoczęliśmy w ubiegłym roku, gdy w szkołach podstawowych pojawił się pierwszy rocznik siódmoklasistów, którzy uczył się zgodnie z nową podstawą programową. Zgodnie z nią uczyli się też uczniowie klas I i IV szkoły podstawowej. W tym roku nowa podstawa będzie w klasach I, II, IV, V, VII i VIII. Zapełnia się nam "nowa szkoła podstawowa". Dla uczniów kolejnych roczników objętych reformą przygotowane są nowe podręczniki.

Samorządy aktywnie uczestniczą we wszystkich naszych projektach: zapewnieniu szkołom szerokopasmowego internetu, wyposażeniu w tablice multimedialne i laboratoria. Projekt dotyczący laboratoriów cieszy się ogromnym powodzeniem - ponad 1500 samorządów złożyło w czerwcu dokumenty o dofinansowanie, wyczerpaliśmy całą pulę przeznaczoną na ten rok.

REKLAMA

Stoją też przed nami nowe wyzwania. Chcemy, by nauczyciele dobrze przygotowali uczniów do egzaminu ósmoklasisty, który wiosną odbędzie się po raz pierwszy. Będą szkolenia dla nauczycieli.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Najważniejszym wyzwaniem, jakie stoi przed nami, jest nauczenie nas wszystkich edukacji włączającej. Chodzi o to, by każdy uczeń ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi otrzymał wszechstronną pomoc, adekwatną do jego sytuacji i stanu zdrowia. Rodzicom, dzieciom i nauczycielom pomogą kuratorzy oświaty i ich wizytatorzy. by dla każdego dziecka był stworzony indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny.

PAP: Wspomniała pani o egzaminie ósmoklasisty…

A.Z.: To egzamin na zakończenie nauki w 8-letniej szkole podstawowej. Tak jak deklarowaliśmy, będzie się trochę różnił od egzaminu gimnazjalnego. Będzie egzamin z języka polskiego, matematyki i języka obcego. Będzie część testowa, ale będą też zadania otwarte, bo bardzo nam zależy na tym, by uczniowie nauczyli się formułowania myśli. To ważny egzamin - tak jak egzamin gimnazjalny. Jego wynik będzie miał wpływ na przyjęcie ucznia do wybranej szkoły ponadpodstawowej. Planujemy przeprowadzenie próbnego egzaminu ósmoklasisty, a także planujemy szkolenia dla nauczycieli. Zadbamy o ten przełomowy rocznik.

PAP: Wiosną o przyjęcie do szkół średnich będą się ubiegały dwa roczniki: absolwenci gimnazjów i 8-letnich szkół podstawowych.

A.Z.: Absolwenci 8-letniej szkoły podstawowej i absolwenci gimnazjów nie będą jednak rywalizowali wynikami, nie spotkają się w tych samych klasach, będą dla nich w szkołach osobne klasy.

PAP: Nadal jednak słychać obawy rodziców, czy ich dzieci dostaną się do wybranych szkół. Czy tych równoległych klas wystarczy dla dwóch roczników?

A.Z.: Tak, wystarczy. Deklarują to samorządowcy. Gdy ustalali sieć szkół - a mieli na to czas do marca ubiegłego roku - pilnowaliśmy wraz z kuratorami oświaty, żeby szczególnie w dużych miastach pamiętali o 2019 roku. Dlatego pojawiły się dodatkowe miejsca. Będą m.in. dzięki wygaszaniu gimnazjów przy renomowanych liceach. Samorządowcy zdecydowali też, by część gimnazjów przekształcić nie w szkoły podstawowe, tylko w szkoły ponadpodstawowe.

Żeby uspokoić rodziców, ruszy we wrześniu duża kampania informacyjna. We wszystkich kuratoriach oświaty powstaną punkty informacyjno-konsultacyjne. Rodzice uczniów klas VIII szkoły podstawowej i klas III gimnazjum będą mogli uzyskać informacje o ofercie edukacyjnej szkół ponadpodstawowych i o klasach szkół ponadgimnazjalnych w regionie.

PAP: A co czeka nowego uczniów z pozostałych roczników?

A.Z.: Od stycznia 2019 r. będziemy mogli mówić o powrocie stołówek do szkół. Trochę to potrwa, będzie to proces. Chcemy wesprzeć samorządy, które nie mają stołówek, ale poczekajmy jeszcze na szczegóły, jak to będzie wyglądało, gdyż toczą się dyskusje międzyresortowe na ten temat. Mamy też pieniądze i pomysł na opiekę stomatologiczną.

Jeszcze raz jednak podkreślę: największym wyzwaniem, którego do realizacji się zobowiązaliśmy, jest wprowadzenie edukacji włączającej w polskich szkołach.

PAP: Niektórzy rodzice dzieci niepełnosprawnych krytykują zmiany...

A.Z.: Te zmiany już się rozpoczęły, ale wymagają ogromnego wysiłku nauczycieli, rodziców poradni psychologiczno-pedagogicznych i dyrektorów szkół. Przypominam: zespół nauczycieli i specjalistów ma ustalić, czego dziecko potrzebuje, w tym jakie zajęcia – jeżeli jest taka potrzeba – powinny być realizowane indywidualnie.

Przypadki, o których była mowa w mediach, zostały przez nas sprawdzone, indywidualnie potraktowane. W zależności od konkretnej sytuacji, w szkole z rodzicami ustalono, jakie zajęcia uczeń będzie realizował z rówieśnikami i jakie otrzyma wsparcie z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.

W każdym kuratorium oświaty są wizytatorzy do spraw specjalnych potrzeb edukacyjnych, do których można zgłosić problem.

PAP: W nowym roku szkolnym będą także zmiany dotyczące nauczycieli, m.in. awansu zawodowego: zostanie wprowadzona obowiązkowa ocena pracy nauczycieli co trzy lata. Dlaczego?

A.Z.: Wynika to z wielu badań, raportów Najwyższej Izby Kontroli. Zależy nam na podniesieniu jakości edukacji. Chcemy też stworzyć system motywacyjny dla nauczycieli. Dlatego wprowadzamy dodatek dla najlepszych nauczycieli dyplomowanych, tzw. 500 plus.

Ten przepis będzie zmieniany. Odpowiadamy na postulaty zgłaszane przez różne środowiska oświatowe, w tym nauczycieli. Zaproponowaliśmy przepis, który mówi o tym, żeby ocena pracy nauczycieli była przeprowadzana nie co trzy lata, ale co pięć lat. Myślę, że to uspokoi nastroje nauczycieli. Pokażemy, że jesteśmy otwarci na konstruktywne propozycje.

PAP: Czy to oznacza, że dodatek "500 plus dla nauczycieli" pojawi się dopiero na pięć lat, a nie za trzy?

A.Z.: Wygląda to inaczej. Tak jak zaplanowaliśmy po raz pierwszy dodatek będzie wypłacany od września 2020 r. Swoją docelową wartość osiągnie on 1 września 2022 roku. Nauczyciel dyplomowany, który będzie chciał otrzymać dodatek w pełniej wysokości, będzie musiał wystąpić z własną inicjatywą o przeprowadzenie oceny w ciągu 3 lat.

PAP: Emocje budzą też zmiany dotyczące zatrudniania w szkołach niepublicznych. Nie będzie już można w nich zatrudniać nauczycieli czy nauczycieli specjalistów na umowach cywilnoprawnych, tzw. umowach śmieciowych?

A.Z.: Nie może być tak, że szkoła niepubliczna zatrudnia nauczyciela na umowę śmieciową. Nie może też być tak, że szkoła świadczy usługi edukacyjne przez firmę, której pracownik przychodzi do szkoły, nie wiąże się z nią, z dziećmi. Stąd wymóg zatrudnienia nauczycieli na umowę o pracę. Pojawiają się głosy, że w związku z tym np. dzieci mogą stracić zajęcia z fizjoterapeutą. Wyjaśnijmy sobie: fizjoterapeuta nie musi mieć kwalifikacji pedagogicznych, więc nie podlega temu przepisowi. Może on zostać zatrudniony na umowę zlecenie. Nowe przepisy dotyczą tylko nauczycieli, w tym nauczycieli psychologów, logopedów, doradców zawodowych.

W nowym roku wprowadzamy także jednolite pensum dla pedagogów szkolnych, psychologów szkolnych i logopedów (wyniesie ono do 22 godziny tygodniowo) i dla nauczycieli wspierających (20 godzin tygodniowo). Dotychczas to samorządy decydowały o tym, ile specjalista ma pracować w szkole. W efekcie w jednym mieście było to tygodniowo 18 godzin, a w innym nawet 40.

PAP: Zapowiedziała pani podwyżkę dla nauczycieli od 1 stycznia. Czy jest ona pewna?

A.Z.: Podwyżki są już zapisane w projekcie budżetu państwa na 2019 r. Mówię to z dumą i radością. W 2017 r. po raz pierwszy od 5 lat zagwarantowaliśmy waloryzację wynagrodzeń nauczycieli i zapewniliśmy jej finansowanie w subwencji oświatowej w kwocie 418 mln zł. Wzrost pensji nauczycieli to dodatkowe pieniądze w budżecie państwa. Subwencja dla samorządów w 2018 r. wzrosła o około 1,2 mld zł. Od 1 kwietnia 2018 r. średnie wynagrodzenie nauczycieli wzrosło o 5,35 proc.

Od 1 stycznia 2019 wynagrodzenie nauczycieli wzrośnie o kolejne 5 proc. Projektujemy w ustawie budżetowej, że subwencja oświatowa wyniesie około 46 mld zł i będzie większa o około 2,8 mld zł. Kolejna podwyżka będzie od stycznia 2020 r. - ponownie o 5 proc. W ciągu trzech lat wynagrodzenie nauczycieli zostanie podniesione o około 15,8 proc.

Związki zawodowe chcą, by płace nauczycieli wzrosły o 20 proc. Od stycznia 2018 r., czyli już teraz z wyrównaniem. Nie mogę spełnić zaproponowanego przez związek postulatu w sprawie wzrostu płac. Podobnie jak i inni członkowie rządu, jestem odpowiedzialna za budżet, za deficyt budżetowy i za dług. To, co zostało zaplanowane, to maksimum tego, co możemy zaproponować. Rozumiem związkowców, bo nauczyciele zwyczajnie na to zasługują, ale musimy patrzeć na całe państwo. Dlatego pokornie ich proszę, by to zrozumieli.

PAP: Czego pani życzy uczniom, nauczycielom i rodzicom w nowym roku?

A.Z.: Życzę pomyślności, wspólnej owocnej pracy i współpracy. Byśmy wspólnie szukali najlepszych rozwiązań. Byśmy byli razem. Nauczycielom życzę, żebyśmy współpracowali w sprawie zupełnie nowych metod nauczania, m.in. projektowych, a rodzicom - sukcesów edukacyjnych dzieci, zadowolenia z wyników ich egzaminów i z ich edukacyjnych wyborów.

Rozmawiała: Danuta Starzyńska-Rosiecka

Autorka: Danuta Starzyńska-Rosiecka (PAP)

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Inne zasady dla rolników w piątki i w soboty, a inne w pozostałe dni tygodnia. Kiedy i dlaczego mogą skorzystać ze zwolnienia podatkowego?

Produkty prosto od rolnika – czy to tylko hasło reklamowe, czy rzeczywista potrzeba? Jak wskazują doświadczenia ostatnich lat, raczej to drugie. Od czasu gdy gminy zostały obciążone obowiązkiem ułatwiania rolnikom prowadzenia handlu, taką potrzebę można łatwiej zrealizować.

Dalej nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak rozwiązać ten problem? Program „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”

Nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak można to rozwiązać? Wiceministra rodziny Aleksandra Gajewska proponuje, aby samorządy startowały do programu „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”. Można uzyskać 300 tys. na miejsca żłobkowe i 8 tys. na ich utrzymanie. Do kiedy można składać wnioski?

Co nam grozi gdy Prezydent skieruje do TK ustawę budżetową? Budżet państwa jako zakładnik sporu politycznego

W ostatnich dniach prawdziwą burzę wywołały słowa Prezydenta, który zadeklarował, że „jest gotów podjąć każdą decyzję” w sprawie ustawy budżetowej. Ceną za rozszerzenie konfliktu politycznego na obszar budżetu może być integralność państwa - pisze Michał Ostrowski, ekspert Instytutu Podatków i Finansów Publicznych.

Fundusz Autobusowy w 2026 r.: 75 mln zł dla samorządów z województwa małopolskiego. Wnioski do 5 grudnia

Wnioski o dofinansowanie przewozów autobusowych w 2026 roku w samorządach województwa małopolskiego można składać do 5 grudnia 2025 roku. Na działania wieloletnie przeznacza się prawie 75 mln zł.

REKLAMA

Autonomia samorządu pod presją przepisów. Granice samodzielności JST w ochronie zabytków

Choć samorząd terytorialny od 35 lat stanowi trzon lokalnej administracji publicznej, to w obszarze ochrony zabytków jego możliwości działania są wyraźnie ograniczone. Wynika to nie z ocen czy praktyk, ale z samej konstrukcji przepisów, które powierzają zasadnicze władztwo organom administracji rządowej. Warto więc przyjrzeć się, jak ustawodawca wyznacza granice samodzielności jednostek samorządu terytorialnego (JST) w tym szczególnym sektorze.

Rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień" [MZ]

Już jest rozstrzygnięcie konkursu FERS "Doskonalenie zawodowe pracowników systemu ochrony zdrowia z zakresu leczenia uzależnień". Komisja Oceny Projektów wybrała 5 wniosków do dofinansowania.

Wyższe dodatki stażowe i nagrody jubileuszowe. Kto skorzysta na zmianach w 2026 r.?

Na zwiększeniu stażu pracy uwzględnianego przy świadczeniach pracowniczych zyska m.in. wielu nauczycieli i pracowników samorządowych. Dla samorządów konieczność wypłaty wyższych nagród jubileuszowych, świadczeń urlopowych, dodatków stażowych i odpraw będzie nowym obciążeniem.

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej pozwala na lepsze zarządzanie jego majątkiem i finansami. To nie prywatyzacja ani oddanie szpitala w obce ręce

Dzierżawa infrastruktury szpitalnej nie jest zjawiskiem nowym ani wyjątkowym dla Polski - to powszechny, od lat stosowany na świecie model transformacji szpitalnictwa, który w odpowiednio zaplanowanym kontekście potrafi przywrócić płynność, uratować miejsca pracy i nadać nowy impuls rozwojowy placówkom ochrony zdrowia. W istocie nie mówimy o prywatyzacji ani o oddaniu szpitala w obce ręce – lecz o zmianie sposobu zarządzania majątkiem i przepływem kapitału, która pozwala na zachowanie misji publicznej, przy jednoczesnym wprowadzeniu profesjonalnych metod zarządzania finansami i inwestycjami. W ujęciu systemowym dzierżawa powinna być traktowana nie jako prywatyzacja, lecz jako instrument modernizacji infrastruktury zdrowotnej – rozwiązanie pragmatyczne, które pozwala utrzymać publiczny charakter systemu, a jednocześnie otwiera go na nowoczesne formy finansowania. To mechanizm, który łączy interes publiczny z logiką biznesową, a jego skuteczność potwierdzają dane z rynków zagranicznych.

REKLAMA

Gorzów Wlkp. uruchamia nową farmę fotowoltaiczną. Oszczędności 570 tys. zł rocznie i wyższy udział OZE w PWiK

Przedsiębiorstwo Wodociągów i Kanalizacji (PWiK) w Gorzowie Wlkp. zakończyło budowę szóstej instalacji fotowoltaicznej. Farma kosztowała 2,2 mln zł i powstała na terenie oczyszczalni ścieków przy ul. Kostrzyńskiej – poinformował rzecznik Urzędu Miasta Gorzowa Wlkp. Wiesław Ciepiela.

Pekao wypłaci klientom nawet 2500 zł. UOKiK: opóźnienia były systemowe, decyzja już zapadła

Bank Pekao, który w latach 2021-2023 nieterminowo rozpatrywał reklamacje, musi wypłacić odszkodowanie klientom – zdecydował Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Klienci mogą otrzymać nawet 2,5 tys. zł odszkodowania.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA