REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy jednostki samorządu terytorialnego dla realizacji wyborów mogą zawierać umowy powierzenia przetwarzania?

Subskrybuj nas na Youtube
Czy jednostki samorządu terytorialnego dla realizacji wyborów mogą zawierać umowy powierzenia przetwarzania?/ fot. Fotolia
Czy jednostki samorządu terytorialnego dla realizacji wyborów mogą zawierać umowy powierzenia przetwarzania?/ fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jednostki samorządu terytorialnego są administratorami danych. Odpowiadają one za proces przetwarzania danych osobowych w związku z organizacją oraz przeprowadzaniem wyborów. Czy jednostki mogą zawierać umowy powierzenia przetwarzania?

Zarówno Krajowe Biuro Wyborcze, jak i jednostki samorządu terytorialnego są administratorami odpowiadającymi za proces przetwarzania danych w związku z organizacją i przeprowadzaniem wyborów. Dlatego zawieranie przez nie umów powierzenia przetwarzania danych jest niewłaściwą praktyką.

REKLAMA

REKLAMA

Takie stanowisko dr Edyta Bielak-Jomaa, Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych przekazała Wojciechowi Hermelińskiemu, Przewodniczącemu Państwowej Komisji Wyborczej (PKW) w związku z wątpliwościami, jakie pojawiły się podczas przygotowań do przeprowadzenia tegorocznych wyborów samorządowych.

Status podmiotów zaangażowanych w organizację i przeprowadzenie wyborów

Prezes UODO w piśmie do PKW (którego pełna treść jest dostępna w załączniku poniżej) wskazuje, że zarówno zadania Krajowego Biura Wyborczego (KBW), jak i jednostek samorządu terytorialnego związane z obsługą wyborów zostały określone w przepisach Kodeksu wyborczego. Realizując je, podmioty te przetwarzają dane osobowe, stając się ich odrębnymi administratorami w rozumieniu ogólnego rozporządzenia ochronie danych (RODO). Z kolei w czasie kampanii, kiedy współdziałają w celu realizacji zadań związanych z obsługą i techniczno-materialnymi warunkami prac komisji wyborczych, a zatem wspólnie ustalają cele i sposoby przetwarzania danych osobowych wykorzystywanych w tym celu, przetwarzają dane jako współadministratorzy.

Zobacz: RODO 2018

REKLAMA

Dlatego nie mają podstaw, by zawierać umowy powierzenia przetwarzania danych. Działający na tej podstawie podmiot przetwarzający ma zupełnie inny status – przetwarza bowiem dane osobowe w imieniu administratora i w tym zakresie podlega jego kontroli. Jednocześnie zawarcie umowy powierzenia oznacza powierzenie realizacji własnego celu innemu podmiotowi, który będzie odpowiedzialny za przetwarzanie danych wyłącznie w zakresie wskazanym w umowie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Co istotne, nie można być jednocześnie administratorem i podmiotem przetwarzającym dane w tym samych celach, gdyż status administratora oznacza pełną autonomię w podejmowaniu decyzji dotyczących przetwarzania danych.

Określenie zasad współpracy w porozumieniu lub umowie

Dlatego, jak wskazuje Prezes UODO w piśmie do PKW, wzajemne relacje między KBW a jednostkami samorządu terytorialnego w kwestiach nieuregulowanych przepisami Kodeksu wyborczego powinny być określone z wykorzystaniem innych instrumentów prawnych, np. porozumień lub umów pomiędzy uprawnionymi podmiotami. Mogłyby być w nich doprecyzowane chociażby takie kwestie, jak zasady bezpieczeństwa przetwarzanych danych.

Zobacz: Ustrój i jednostki

Pomocny poradnik UODO

Jednocześnie warto zaznaczyć, że wiele informacji przydatnych podmiotom zaangażowanym w proces wyborczy znajduje się w poradniku wyborczym, przygotowanym przez Urząd Ochrony Danych Osobowych.

Załączone pliki

file icon

Metadane pliku

Pismo Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych do Przewodniczącego Państwowej Komisji Wyborczej w sprawie przestrzegania przepisów o ochronie danych osobowych

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: UODO

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

REKLAMA

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

REKLAMA

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

REKLAMA