| IFK | IRB | INFORLEX | GAZETA PRAWNA | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Wiadomości > Czy jednostki samorządu terytorialnego dla realizacji wyborów mogą zawierać umowy powierzenia przetwarzania?

Czy jednostki samorządu terytorialnego dla realizacji wyborów mogą zawierać umowy powierzenia przetwarzania?

Jednostki samorządu terytorialnego są administratorami danych. Odpowiadają one za proces przetwarzania danych osobowych w związku z organizacją oraz przeprowadzaniem wyborów. Czy jednostki mogą zawierać umowy powierzenia przetwarzania?

Zarówno Krajowe Biuro Wyborcze, jak i jednostki samorządu terytorialnego są administratorami odpowiadającymi za proces przetwarzania danych w związku z organizacją i przeprowadzaniem wyborów. Dlatego zawieranie przez nie umów powierzenia przetwarzania danych jest niewłaściwą praktyką.

Takie stanowisko dr Edyta Bielak-Jomaa, Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych przekazała Wojciechowi Hermelińskiemu, Przewodniczącemu Państwowej Komisji Wyborczej (PKW) w związku z wątpliwościami, jakie pojawiły się podczas przygotowań do przeprowadzenia tegorocznych wyborów samorządowych.

Status podmiotów zaangażowanych w organizację i przeprowadzenie wyborów

Prezes UODO w piśmie do PKW (którego pełna treść jest dostępna w załączniku poniżej) wskazuje, że zarówno zadania Krajowego Biura Wyborczego (KBW), jak i jednostek samorządu terytorialnego związane z obsługą wyborów zostały określone w przepisach Kodeksu wyborczego. Realizując je, podmioty te przetwarzają dane osobowe, stając się ich odrębnymi administratorami w rozumieniu ogólnego rozporządzenia ochronie danych (RODO). Z kolei w czasie kampanii, kiedy współdziałają w celu realizacji zadań związanych z obsługą i techniczno-materialnymi warunkami prac komisji wyborczych, a zatem wspólnie ustalają cele i sposoby przetwarzania danych osobowych wykorzystywanych w tym celu, przetwarzają dane jako współadministratorzy.

Zobacz: RODO 2018

Dlatego nie mają podstaw, by zawierać umowy powierzenia przetwarzania danych. Działający na tej podstawie podmiot przetwarzający ma zupełnie inny status – przetwarza bowiem dane osobowe w imieniu administratora i w tym zakresie podlega jego kontroli. Jednocześnie zawarcie umowy powierzenia oznacza powierzenie realizacji własnego celu innemu podmiotowi, który będzie odpowiedzialny za przetwarzanie danych wyłącznie w zakresie wskazanym w umowie.

Co istotne, nie można być jednocześnie administratorem i podmiotem przetwarzającym dane w tym samych celach, gdyż status administratora oznacza pełną autonomię w podejmowaniu decyzji dotyczących przetwarzania danych.

Określenie zasad współpracy w porozumieniu lub umowie

Dlatego, jak wskazuje Prezes UODO w piśmie do PKW, wzajemne relacje między KBW a jednostkami samorządu terytorialnego w kwestiach nieuregulowanych przepisami Kodeksu wyborczego powinny być określone z wykorzystaniem innych instrumentów prawnych, np. porozumień lub umów pomiędzy uprawnionymi podmiotami. Mogłyby być w nich doprecyzowane chociażby takie kwestie, jak zasady bezpieczeństwa przetwarzanych danych.

Zobacz: Ustrój i jednostki

Pomocny poradnik UODO

Jednocześnie warto zaznaczyć, że wiele informacji przydatnych podmiotom zaangażowanym w proces wyborczy znajduje się w poradniku wyborczym, przygotowanym przez Urząd Ochrony Danych Osobowych.

Załączone pliki

file icon

Metadane pliku

Pismo Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych do Przewodniczącego Państwowej Komisji Wyborczej w sprawie przestrzegania przepisów o ochronie danych osobowych

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

RODO 2018

Eksperci portalu infor.pl

Ireneusz Szczęsny

Ireneusz Szczęsny, Kierownik Zespołu Wsparcia Operacyjnego w Link4

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »