REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Działania edukacyjno-wychowawcze w szkołach 2019 r.

Działania edukacyjno-wychowawcze w szkołach 2019 r.
Działania edukacyjno-wychowawcze w szkołach 2019 r.
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Publikujemy informację Ministra Edukacji Narodowej dotyczącą działań edukacyjno-wychowawczych w szkołach 2019 r. Priorytetem jest bezpieczeństwo uczniów.

REKLAMA

Wszystkie działania Ministra Edukacji Narodowej mają charakter systematyczny, spójny i zmierzają do wychowania wraz z rodzicami człowieka empatycznego, dla którego wartości uniwersalne, takie jak poszanowanie godności swojej i drugiego człowieka to kwestie priorytetowe. To nie tylko zmiany w przepisach prawa, ale również konkretne wsparcie szkół i placówek w realizacji celów edukacyjno-wychowawczych. Wśród nich wymienić można m.in. nową podstawę programową, program wychowawczo-profilaktyczny szkoły i placówki, pomoc psychologiczno-pedagogiczna, wzmocnienie roli wolontariatu szkolnego, szkolenia dla nauczycieli i rodziców, konferencje, kursy e-learningowe, konsultacje merytoryczne dla szkół, konkursy, projekty i materiały edukacyjne dla uczniów oraz specjalny serwis internetowy.

REKLAMA

To niezwykle istotne, aby w szkole podejmowane były działania mające na celu zwrócenie uwagi młodym ludziom na takie wartości jak współpraca, bezpieczeństwo, poszanowanie zdrowia i życia drugiej osoby. Warto podkreślić, że rodzic ma prawo do decydowania o tym, jakie inicjatywy będą obecne w szkole, a obowiązkiem dyrektora jest uzyskanie na to zgody rodziców. 

REKLAMA

Od roku szkolnego 2017/2018 w przedszkolach i szkołach realizowana jest nowa podstawa programowa. Począwszy od wychowania przedszkolnego, celem kształcenia jest rozwijanie u młodych ludzi świadomości i postaw społecznych oraz obywatelskich. Uczniowie uczą się, że wszyscy ludzie mają równe prawa, niezależnie od tego, gdzie się urodzili, jak wyglądają, jaką religię wyznają, jaki mają status materialny. Poznają także metody i sposoby postępowania w sytuacji zagrożenia zdrowia i życia. 

Na wyższych etapach edukacyjnych treści nauczania obejmują również zagadnienia społeczno-kulturowe, z którymi młody człowiek zapoznaje się na lekcjach m.in. z języka polskiego, historii, religii, etyki, wiedzy o społeczeństwie, czy wychowania do życia w rodzinie. Treści nauczania przedmiotu wiedza o społeczeństwie zawierają m.in. normy współżycia między ludźmi, przyczyny podziałów w grupie i w społeczeństwie (np. na „swoich” i „obcych”), przeciwstawienie się łamaniu praw człowieka, znajomość mniejszości narodowych i etnicznych żyjących w Polsce. 

Zobacz: Kultura

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto również wspomnieć, że od roku szkolnego 2017/2018 nastąpiło połączenie programu wychowawczego i programu profilaktyki w jeden dokument – program wychowawczo-profilaktyczny szkoły, uchwalany przez radę rodziców w porozumieniu z radą pedagogiczną. Jego celem jest wspieranie wychowanków  we wszechstronnym rozwoju ukierunkowanym na osiągnięcie pełni dojrzałości fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej. 

Ministerstwo Edukacji Narodowej przygotowało dla dyrektorów szkół, nauczycieli i rodziców poradnik Bezpieczna szkoła. Zagrożenia i zalecane działania profilaktyczne w zakresie bezpieczeństwa fizycznego i cyfrowego uczniów. Materiał zawiera zbiór rekomendacji dotyczących działań profilaktycznych związanych z ryzykiem wystąpienia zagrożeń bezpieczeństwa w szkole ze wskazaniem obowiązujących przepisów i odpowiedzialności.

Zobacz: Bezpieczeństwo

 Nie należy również zapominać, że podstawową formą działalności dydaktyczno-wychowawczej przedszkola/szkoły jest pomoc psychologiczno-pedagogiczna kierowana do uczniów, rodziców i nauczycieli.

Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest istotną częścią pracy każdego nauczyciela i nie powinno być utożsamiane wyłącznie z pomocą specjalistyczną. Dyrektor szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym podejmuje decyzje m.in. dotyczące zatrudnienia nauczycieli - specjalistów wykonujących zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w szczególności psychologów, pedagogów, logopedów i doradców zawodowych, ustala formy i okres udzielania tej pomocy oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy będą realizowane z danym uczniem. Od roku 2019 w subwencji oświatowej dodatkowo wyodrębniono kwotę na wsparcie uczniów w wysokości 556 mln.

W procesie wychowania istotną rolę pełni wolontariat szkolny. Jednym z celów Ministra Edukacji Narodowej jest wsparcie i wzmocnienie wszelkich inicjatyw wolontariatu szkolnego, zarówno od strony prawnej, jak i organizacyjnej. Rok szkolny 2016/2017 był ogłoszony w polskich szkołach, „rokiem wolontariatu”. Była to dobra okazja do przypomnienia młodym ludziom o podstawowych zasadach wzajemnego szacunku, pomocy bliźnim, poświęcenia. 

Warto podkreślić, że Ośrodek Rozwoju Edukacji podejmuje szereg działań dotyczących kwestii wychowania. Programy, projekty, szkolenia i konferencje skierowane są zarówno do uczniów, rodziców, jak i kadry pedagogicznej. Wśród najważniejszych działań wymienić należy m.in. przygotowanie kadr do wdrażania programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły i placówki, upowszechnianie programu „Szkoła dla Rodziców i Wychowawców” oraz szkolenie jego realizatorów, konferencje i inne formy doskonalenia, przeprowadzenie konkursów dotyczących upowszechnienia wiedzy na temat  Europejskiej Konwencji Praw Człowieka, realizacja projektu „Edukacja globalna. Liderzy edukacji na rzecz rozwoju II".

Odbiorcami działań było blisko 60 tys. rodziców i nauczycieli. W konferencjach dotyczących wprowadzenia nowej podstawy programowej uczestniczyło ok. 1 400 pracowników placówek doskonalenia nauczycieli, czyli ok. 88 proc. kadry tych placówek, którzy mieli obowiązek kaskadowego szkolenia nauczycieli w całej Polsce. 

Warto również zapoznać się z materiałami edukacyjnymi znajdującymi się na stronie ORE, m. in. w Banku Dobrych Praktyk, przygotowanymi dla kadry pedagogicznej, a także rodziców i uczniów.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Ministerstwo Edukacji Narodowej

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Projekt "Szkoły międzypokoleniowej" ruszy jesienią, w formie pilotażu

Projekt "Szkoły międzypokoleniowej", czyli wspólna przestrzeń dla uczniów i seniorów, sprzyjająca wymianie informacji i integracji międzypokoleniowej, ruszy jesienią w formie pilotażu. Tak przekazała minister ds. polityki senioralnej Marzena Okła-Drewnowicz.

Minister finansów: płace w budżetówce wzrosną nieznacznie więcej niż 4,1% w 2025 roku. Realna wartość wynagrodzeń ma być utrzymana

Resort finansów zaproponuje Radzie Ministrów wyższą niż 4,1 proc. waloryzację wynagrodzeń w sferze budżetowej w 2025 r. - poinformował 15 lipca 2024 r. minister finansów Andrzej Domański podczas posiedzenia Rady Dialogu Społecznego. Nie wskazał jednak żadnego konkretnego wskaźnika podwyżek dla budżetówki w przyszłym roku.

Darmowa rehabilitacja z ZUS dla nauczycieli i innych pracujących głosem. Dla kogo 24 dni w sanatorium? Jak uzyskać skierowanie?

ZUS informuje, że osoby, dla których głos jest głównym narzędziem pracy (np. nauczyciele) są narażone na zaburzenia funkcji narządu głosu i tym samym grozi im utrata zdolności do pracy. Jeżeli chcą temu zapobiec, mogą skorzystać z rehabilitacji leczniczej w ramach prewencji rentowej ZUS w schorzeniach narządu głosu. Rehabilitacja lecznicza w zakresie schorzenia narządu głosu, na którą kieruje ZUS, trwa 24 dni w ośrodku rehabilitacyjnym w takich miejscowościach jak: Ciechocinek, Jelenia Góra, Ostróda, Świeradów-Zdrój, Uniejów. Jak uzyskać skierowanie do sanatorium?

Wakacje 2024: dokąd najchętniej jeżdżą Polacy i jakie mają budżety?

Większość Polaków (84 proc.) planuje wyjechać na wakacje, i większość spędzi je w Polsce (64 proc.). Tak wynika z  raportu International Travel Confidence Index 2024 opracowanego na zlecenie Allianz Partners.

REKLAMA

Rekordowa liczba pasażerów z lotniska Chopina

Ponad 2 mln odprawionych w ciągu miesiąca pasażerów. To rekord, który padł w czerwcu na lotnisku Chopina. Z szacunków wynika, ze w całym roku ta liczba będzie wynosić 20 mln. 

Darmowe potańcówki w Warszawie

Wracają potańcówki na Grochowskiej. Od 12 lipca mieszkańcy dzielnicy Praga-Południe i okolic będą mogli tańczyć do muzyki z różnych stron świata. 

Koncert życzeń związków nauczycielskich: 500 zł dodatku za wychowawstwo, 15% lub 20% podwyżki w 2025 roku, 4 dni urlopu na żądanie, zmiany w zastępstwach, odprawach, godzinach ponadwymiarowych i inne postulaty

Związek Nauczycielstwa Polskiego i  Prezydium Krajowej Sekcji Oświaty i Wychowania NSZZ "Solidarność" wystosowały 10 lipca 2024 r. odrębne pisma do Ministerstwa Edukacji Narodowej zawierające obszerne listy spraw wymagających pilnego uregulowania. Są to odpowiedzi na ustalenia grupy roboczej ds. wynagradzania nauczycieli z 26 czerwca br. działającej w ramach Zespołu ds. pragmatyki zawodowej nauczycieli. Czego domagają się związkowcy?

Mięsak. Poznaj objawy tego nowotworu

Mięsak to rzadki nowotwór. Stanowi około 1% wszystkich nowotworów u dorosłych i około 15% u dzieci. Lipiec to miesiąc poświęcony budowaniu świadomości na temat mięsaków. Warto wiedzieć, czym są te nowotwory, jakie dają objawy i jak ważna jest szybka diagnoza. 

REKLAMA

Czy warto iść na tradycyjne studia w 2024 roku? Gdzie zdobyć praktyczne umiejętności przydatne w pracy?

Dziś coraz więcej osób kwestionuje sens tradycyjnego modelu akademickiego, który koncentruje się głównie na zdobywaniu wiedzy teoretycznej, bez jednoczesnego zapewnienia praktycznych umiejętności przydatnych na rynku pracy. Także rosnące koszty edukacji oraz obawy o przyszłe zatrudnienie skłaniają młodych ludzi do poszukiwania alternatywnych ścieżek rozwoju zawodowego, takich jak kursy, szkolenia praktyczne czy praca zdalna. Czy warto zatem jeszcze iść na tradycyjne studia?

Dyrektor CKE: Będą zmiany w maturach i egzaminie ósmoklasisty w 2025 r. Rok szkolny 2024/2025: Odchudzona o 20% podstawa programowa

Dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej Marcin Smolik w rozmowie z Polską Agencją Prasową udzielił informacji odnośnie zmian w maturach i egzaminie ósmoklasisty wynikających z uszczuplenia podstawy programowej od roku szkolnego 2024/2025. Najwięcej zmian ma być na egzaminie maturalnym z języka polskiego, tak pisemnym, jak i ustnym, np. znacznie skrócona zostanie lista pytań jawnych.

REKLAMA