REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Działania edukacyjno-wychowawcze w szkołach 2019 r.

Działania edukacyjno-wychowawcze w szkołach 2019 r.
Działania edukacyjno-wychowawcze w szkołach 2019 r.
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Publikujemy informację Ministra Edukacji Narodowej dotyczącą działań edukacyjno-wychowawczych w szkołach 2019 r. Priorytetem jest bezpieczeństwo uczniów.

REKLAMA

Wszystkie działania Ministra Edukacji Narodowej mają charakter systematyczny, spójny i zmierzają do wychowania wraz z rodzicami człowieka empatycznego, dla którego wartości uniwersalne, takie jak poszanowanie godności swojej i drugiego człowieka to kwestie priorytetowe. To nie tylko zmiany w przepisach prawa, ale również konkretne wsparcie szkół i placówek w realizacji celów edukacyjno-wychowawczych. Wśród nich wymienić można m.in. nową podstawę programową, program wychowawczo-profilaktyczny szkoły i placówki, pomoc psychologiczno-pedagogiczna, wzmocnienie roli wolontariatu szkolnego, szkolenia dla nauczycieli i rodziców, konferencje, kursy e-learningowe, konsultacje merytoryczne dla szkół, konkursy, projekty i materiały edukacyjne dla uczniów oraz specjalny serwis internetowy.

REKLAMA

To niezwykle istotne, aby w szkole podejmowane były działania mające na celu zwrócenie uwagi młodym ludziom na takie wartości jak współpraca, bezpieczeństwo, poszanowanie zdrowia i życia drugiej osoby. Warto podkreślić, że rodzic ma prawo do decydowania o tym, jakie inicjatywy będą obecne w szkole, a obowiązkiem dyrektora jest uzyskanie na to zgody rodziców. 

REKLAMA

Od roku szkolnego 2017/2018 w przedszkolach i szkołach realizowana jest nowa podstawa programowa. Począwszy od wychowania przedszkolnego, celem kształcenia jest rozwijanie u młodych ludzi świadomości i postaw społecznych oraz obywatelskich. Uczniowie uczą się, że wszyscy ludzie mają równe prawa, niezależnie od tego, gdzie się urodzili, jak wyglądają, jaką religię wyznają, jaki mają status materialny. Poznają także metody i sposoby postępowania w sytuacji zagrożenia zdrowia i życia. 

Na wyższych etapach edukacyjnych treści nauczania obejmują również zagadnienia społeczno-kulturowe, z którymi młody człowiek zapoznaje się na lekcjach m.in. z języka polskiego, historii, religii, etyki, wiedzy o społeczeństwie, czy wychowania do życia w rodzinie. Treści nauczania przedmiotu wiedza o społeczeństwie zawierają m.in. normy współżycia między ludźmi, przyczyny podziałów w grupie i w społeczeństwie (np. na „swoich” i „obcych”), przeciwstawienie się łamaniu praw człowieka, znajomość mniejszości narodowych i etnicznych żyjących w Polsce. 

Zobacz: Kultura

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto również wspomnieć, że od roku szkolnego 2017/2018 nastąpiło połączenie programu wychowawczego i programu profilaktyki w jeden dokument – program wychowawczo-profilaktyczny szkoły, uchwalany przez radę rodziców w porozumieniu z radą pedagogiczną. Jego celem jest wspieranie wychowanków  we wszechstronnym rozwoju ukierunkowanym na osiągnięcie pełni dojrzałości fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej. 

Ministerstwo Edukacji Narodowej przygotowało dla dyrektorów szkół, nauczycieli i rodziców poradnik Bezpieczna szkoła. Zagrożenia i zalecane działania profilaktyczne w zakresie bezpieczeństwa fizycznego i cyfrowego uczniów. Materiał zawiera zbiór rekomendacji dotyczących działań profilaktycznych związanych z ryzykiem wystąpienia zagrożeń bezpieczeństwa w szkole ze wskazaniem obowiązujących przepisów i odpowiedzialności.

Zobacz: Bezpieczeństwo

 Nie należy również zapominać, że podstawową formą działalności dydaktyczno-wychowawczej przedszkola/szkoły jest pomoc psychologiczno-pedagogiczna kierowana do uczniów, rodziców i nauczycieli.

Udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest istotną częścią pracy każdego nauczyciela i nie powinno być utożsamiane wyłącznie z pomocą specjalistyczną. Dyrektor szkoły w porozumieniu z organem prowadzącym podejmuje decyzje m.in. dotyczące zatrudnienia nauczycieli - specjalistów wykonujących zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w szczególności psychologów, pedagogów, logopedów i doradców zawodowych, ustala formy i okres udzielania tej pomocy oraz wymiar godzin, w którym poszczególne formy będą realizowane z danym uczniem. Od roku 2019 w subwencji oświatowej dodatkowo wyodrębniono kwotę na wsparcie uczniów w wysokości 556 mln.

W procesie wychowania istotną rolę pełni wolontariat szkolny. Jednym z celów Ministra Edukacji Narodowej jest wsparcie i wzmocnienie wszelkich inicjatyw wolontariatu szkolnego, zarówno od strony prawnej, jak i organizacyjnej. Rok szkolny 2016/2017 był ogłoszony w polskich szkołach, „rokiem wolontariatu”. Była to dobra okazja do przypomnienia młodym ludziom o podstawowych zasadach wzajemnego szacunku, pomocy bliźnim, poświęcenia. 

Warto podkreślić, że Ośrodek Rozwoju Edukacji podejmuje szereg działań dotyczących kwestii wychowania. Programy, projekty, szkolenia i konferencje skierowane są zarówno do uczniów, rodziców, jak i kadry pedagogicznej. Wśród najważniejszych działań wymienić należy m.in. przygotowanie kadr do wdrażania programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły i placówki, upowszechnianie programu „Szkoła dla Rodziców i Wychowawców” oraz szkolenie jego realizatorów, konferencje i inne formy doskonalenia, przeprowadzenie konkursów dotyczących upowszechnienia wiedzy na temat  Europejskiej Konwencji Praw Człowieka, realizacja projektu „Edukacja globalna. Liderzy edukacji na rzecz rozwoju II".

Odbiorcami działań było blisko 60 tys. rodziców i nauczycieli. W konferencjach dotyczących wprowadzenia nowej podstawy programowej uczestniczyło ok. 1 400 pracowników placówek doskonalenia nauczycieli, czyli ok. 88 proc. kadry tych placówek, którzy mieli obowiązek kaskadowego szkolenia nauczycieli w całej Polsce. 

Warto również zapoznać się z materiałami edukacyjnymi znajdującymi się na stronie ORE, m. in. w Banku Dobrych Praktyk, przygotowanymi dla kadry pedagogicznej, a także rodziców i uczniów.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Ministerstwo Edukacji Narodowej

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Min. edukacji B. Nowacka zgadza się na nagrodę jubileuszową dla nauczycieli. Będzie 28 886,2 zł brutto i 350%? [Obliczenia]

W MEN plenarne posiedzenie Zespołu ds. pragmatyki zawodowej nauczycieli. I szereg propozycji realizacji niektórych propozycji nauczycieli. Jednym z nich jest nagroda jubileuszowa za 45 lat pracy. 

Kandydat na prezydenta: ograniczyć 800+, zamiast tego darmowe obiady dla dzieci w szkołach [Gość Infor.pl]

Ograniczenie wysokości świadczenia - z 800 do 500 złotych oraz wprowadzenie progu dochodowego, od którego świadczenie by obowiązywało. To pomysł Piotra Szumlewicza, przewodniczącego związku zawodowego Związkowa Alternatywa, a także kandydata na prezydenta RP w 2025 roku. 

MSWiA: na pewno nie będzie podwyżki +15% w służbach mundurowych. Możliwe zmiany w świadczeniach mieszkaniowych

Związki zawodowe służb mundurowych zdecydowały o rozpoczęciu akcji protestacyjnej. Domagają się m.in. 15-proc. podwyżek i świadczenia mieszkaniowego na wzór tego w Siłach Zbrojnych RP. Wiceszef MSWiA Wiesław Szczepański zapewnił, że resort chce rozmawiać o postulatach, ale przyjęto już zapisy o 5-proc. podwyżce.

Cyfryzacja. Kluczowe wyzwania i szanse dla polskich przedsiębiorstw. Podsumowanie 2024 r. Co przyniesie rok 2025?

Cyfryzacja. Kluczowe wyzwania i szanse dla polskich przedsiębiorstw. Podsumowanie 2024 r. Co przyniesie rok 2025? Transformacja cyfrowa redefiniuje sposób, w jaki działają firmy na całym świecie. Jak polscy przedsiębiorcy mogą wykorzystać cyfryzację do zwiększenia konkurencyjności i innowacyjności?

REKLAMA

Nie będzie podwyższenia stawki VAT przy sprzedaży żywych zwierząt koniowatych

Nie będzie podwyższenia stawki VAT przy sprzedaży żywych zwierząt koniowatych. Resort rolnictwa poinformował, że po kilkukrotnej interwencji i zdecydowanym sprzeciwie ministra rolnictwa i rozwoju wsi Czesława Siekierskiego odstąpiono od podwyższenia stawki VAT na sprzedaż żywych zwierząt koniowatych.

Brak porozumienia w sprawie lekcji religii. MEN ogłasza koniec konsultacji

Komisja Wspólna Przedstawicieli Rządu Rzeczypospolitej Polskiej i Konferencji Episkopatu Polski nie osiągnęła porozumienia w sprawie lekcji religii. Episkopat zapowiedział, że wobec naruszenia obowiązujących przepisów, strona kościelna będzie podejmować dalsze kroki prawne. MEN zakończyło proces konsultacji publicznych dotyczących organizacji lekcji religii i etyki w szkołach.

11 nowych wyrobów z województwa lubelskiego wpisanych na ministerialną listę produktów tradycyjnych

Na ministerialną listę produktów tradycyjnych trafiło 11 nowych wyrobów z województwa lubelskiego. Są to między innymi bandzwoły z fasolą, trawnicka lemieszka i szczodroki karczmiskie. 

Doustne i donosowe produkty immunostymulujące (szczepionki) w zaktualizowanym wykazie substancji czynnych wchodzących w skład produktów leczniczych, które można sprzedawać w placówkach obrotu pozaaptecznego i w aptekach. [Projekt rozporządzenia]

Doustne i donosowe produkty immunostymulujące (szczepionki) w zaktualizowanym wykazie substancji czynnych wchodzących w skład produktów leczniczych, które można sprzedawać w placówkach obrotu pozaaptecznego i w aptekach. Projekt trafił do konsultacji.

REKLAMA

Poniosłeś straty w wyniku deszczu nawalnego lub powodzi? Złóż wniosek do 31 stycznia 2025 r. Dopłaty od 1 tys. zł do 3 tys. zł na ha upraw rolnych

Poniosłeś straty w wyniku deszczu nawalnego lub powodzi? Złóż wniosek do 31 stycznia 2025 r. Dopłaty od 1 tys. zł do 3 tys. zł na ha upraw rolnych. Jak złożyć wniosek? Jakie są stawki dopłat do powierzchni zniszczonych upraw?

Dlaczego Polska sprzeciwia się umowie UE-Mercosur? Trzy główne powody, a także możliwe scenariusze

Polska jednoznacznie mówi "nie" umowie handlowej UE-Mercosur. Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi ostrzega przed jej konsekwencjami dla rolnictwa i standardów produkcji w UE. Co budzi największe obawy? Jakie będą dalsze kroki Unii Europejskiej i polskiego rządu?

REKLAMA