Do końca roku samorządy powinny uchwalić budżet
REKLAMA
W ocenie Ministerstwa Finansów do budżetu na 2010 rok należy stosować przepisy ustawy o finansach publicznych, które obowiązują do końca tego roku. Zdaniem regionalnych izb obrachunkowych, gdy uchwała budżetowa zostanie podjęta w nowym roku, jej treść powinna być zgodna z nowymi regulacjami.
REKLAMA
Zgodnie z obowiązującą ustawą o finansach publicznych przygotowanie projektu uchwały budżetowej wraz z objaśnieniami, a także inicjatywa w sprawie zmian tej uchwały należą do wyłącznej kompetencji zarządu jednostki samorządu terytorialnego. W przypadku gminy będzie to zatem wójt (burmistrz, prezydent miasta). Budżet stanowi roczny plan dochodów i wydatków oraz przychodów i rozchodów tej jednostki.
Bez zgody zarządu jednostki samorządu terytorialnego organ stanowiący jednostki nie może wprowadzić w projekcie uchwały budżetowej zmian powodujących zmniejszenie dochodów lub zwiększenie wydatków i jednocześnie zwiększenie deficytu budżetu jednostki.
W terminie siedmiu dni od przekazania projektu uchwały budżetowej organowi stanowiącemu jednostki samorządu terytorialnego zarząd jednostki przekazuje podległym jednostkom informacje niezbędne do opracowania projektów ich planów finansowych. Wspomniane jednostki mają na to 30 dni, nie później jednak niż do 22 grudnia roku poprzedzającego rok budżetowy.
Procedury budżetowe obowiązujące jednostki samorządu terytorialnego są niemalże takie same jak procedury dotyczące budżetu państwa, przy czym funkcję Sejmu spełniają organy stanowiące jednostek samorządu terytorialnego, a rządu – zarząd jednostek samorządu terytorialnego. Uchwała budżetowa stanowi podstawę gospodarki finansowej jednostki samorządu terytorialnego w roku budżetowym.
ŁS
REKLAMA
REKLAMA