REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Śląskie wdraża program ochrony przed hałasem

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PAP

REKLAMA

Do 11 marca potrwają konsultacje społeczne projektu programu ochrony środowiska przed hałasem dla Województwa Śląskiego. Program obejmuje odcinki dróg i linii kolejowych poza aglomeracjami, gdzie przekraczane są normy hałasu i wskazuje przeciwdziałania.

Program to opracowanie zawierające m.in. konkretne zalecenia techniczne oraz propozycje innych działań ograniczających hałas przy głównych trasach. Dokument na lata 2009-2013 został opracowany w regionie po raz pierwszy, odtąd - zgodnie z ustawą Prawo ochrony środowiska - będzie odnawiany co pięć lat.

REKLAMA

REKLAMA

Specjaliści - jako najbardziej obciążone w woj. śląskim hałasem - wskazują w opracowaniu przede wszystkim główne ciągi komunikacyjne, m.in. większe odcinki drogi nr 1 i S-1 oraz autostrady A 4, a także drogi nr 81 (wiślanka) między Mikołowem, a Pawłowicami, czy dróg nr 86 i S-86 między Wojkowicami a Katowicami.

Inne wymienione w dokumencie krótsze fragmenty to m.in. obwodnica w Tarnowskich Górach (DK-11), DK-44 spod Rudy Śląskiej do Tychów, DK-78 w Wodzisławiu Śląskim, DK-94 w Sławkowie oraz od Czeladzi do Będzina i linia kolejowa nr 001 - między Zawierciem a Łazami.

Międzynarodowe lotnisko w Pyrzowicach nie zostało objęte programem, ponieważ z 26,2 tys. operacji lotniczych w ub. roku nie spełnia kryterium tzw. głównego portu lotniczego - powyżej 50 tys. operacji lotniczych rocznie.

REKLAMA

Program wykorzystuje dane z map akustycznych, wykonanych w 2007 r. na odcinkach tras komunikacyjnych tam, gdzie natężenie ruchu przekracza 6 mln samochodów rocznie (16,4 tys. dziennie) lub linii kolejowych o natężeniu ruchu pociągów ponad 60 tys. rocznie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Specjaliści przyznają, że ograniczenie poziomu dźwięku do wartości poniżej dopuszczalnych poziomów w otoczeniu analizowanych odcinków dróg krajowych i linii kolejowych - przy istniejącym natężeniu ruchu oraz lokalizacji w bezpośrednim sąsiedztwie zabudowy - będzie trudne, a w niektórych przypadkach wręcz nierealne.

W dokumencie zaproponowano m.in. działania krótkookresowe - do 2013 r., a także na kolejne lata. Najwyższy priorytet działań do wykonania przed 2013 r., gdzie hałas jest szczególnie uciążliwy - objął tereny położone wokół dróg o łącznej długości 14 km. Szacunkowy łączny koszt potrzebnych w tym priorytecie działań to ok. 139 mln zł.

Tam, gdzie najbardziej dokucza hałas, specjaliści sugerują m.in. budowę zabezpieczonych akustycznie obwodnic i dróg alternatywnych wraz z niedopuszczeniem do powstawania w ich sąsiedztwie nowych domów mieszkalnych, remonty nawierzchni istniejących tras oraz obudowywanie ich ekranami akustycznymi czy infrastrukturą uspokajającą ruch.

Łączny koszt działań naprawczych na wszystkich ujętych programem odcinków dróg wyliczono na 674 mln zł. Finansowanie wszystkich elementów programu spoczywać będzie głównie na zarządcach dróg krajowych i linii kolejowych, może też być wspierane m.in. ze środków unijnych, funduszy ochrony środowiska i dotacji budżetu państwa.

W ramach konsultacji przygotowanego za 235 tys. zł przez krakowską firmę EKKOM projektu programu odbyło się już spotkanie informacyjne z przedstawicielami samorządów. Projekt zamieszczono na stronie internetowej Województwa Śląskiego, przewidziano też jego publiczne prezentacje. Wnioski można zgłaszać do 11 marca.

PAP

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

REKLAMA

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

REKLAMA

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

REKLAMA