REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Śląskie wdraża program ochrony przed hałasem

PAP

REKLAMA

Do 11 marca potrwają konsultacje społeczne projektu programu ochrony środowiska przed hałasem dla Województwa Śląskiego. Program obejmuje odcinki dróg i linii kolejowych poza aglomeracjami, gdzie przekraczane są normy hałasu i wskazuje przeciwdziałania.

Program to opracowanie zawierające m.in. konkretne zalecenia techniczne oraz propozycje innych działań ograniczających hałas przy głównych trasach. Dokument na lata 2009-2013 został opracowany w regionie po raz pierwszy, odtąd - zgodnie z ustawą Prawo ochrony środowiska - będzie odnawiany co pięć lat.

REKLAMA

REKLAMA

Specjaliści - jako najbardziej obciążone w woj. śląskim hałasem - wskazują w opracowaniu przede wszystkim główne ciągi komunikacyjne, m.in. większe odcinki drogi nr 1 i S-1 oraz autostrady A 4, a także drogi nr 81 (wiślanka) między Mikołowem, a Pawłowicami, czy dróg nr 86 i S-86 między Wojkowicami a Katowicami.

Inne wymienione w dokumencie krótsze fragmenty to m.in. obwodnica w Tarnowskich Górach (DK-11), DK-44 spod Rudy Śląskiej do Tychów, DK-78 w Wodzisławiu Śląskim, DK-94 w Sławkowie oraz od Czeladzi do Będzina i linia kolejowa nr 001 - między Zawierciem a Łazami.

Międzynarodowe lotnisko w Pyrzowicach nie zostało objęte programem, ponieważ z 26,2 tys. operacji lotniczych w ub. roku nie spełnia kryterium tzw. głównego portu lotniczego - powyżej 50 tys. operacji lotniczych rocznie.

REKLAMA

Program wykorzystuje dane z map akustycznych, wykonanych w 2007 r. na odcinkach tras komunikacyjnych tam, gdzie natężenie ruchu przekracza 6 mln samochodów rocznie (16,4 tys. dziennie) lub linii kolejowych o natężeniu ruchu pociągów ponad 60 tys. rocznie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Specjaliści przyznają, że ograniczenie poziomu dźwięku do wartości poniżej dopuszczalnych poziomów w otoczeniu analizowanych odcinków dróg krajowych i linii kolejowych - przy istniejącym natężeniu ruchu oraz lokalizacji w bezpośrednim sąsiedztwie zabudowy - będzie trudne, a w niektórych przypadkach wręcz nierealne.

W dokumencie zaproponowano m.in. działania krótkookresowe - do 2013 r., a także na kolejne lata. Najwyższy priorytet działań do wykonania przed 2013 r., gdzie hałas jest szczególnie uciążliwy - objął tereny położone wokół dróg o łącznej długości 14 km. Szacunkowy łączny koszt potrzebnych w tym priorytecie działań to ok. 139 mln zł.

Tam, gdzie najbardziej dokucza hałas, specjaliści sugerują m.in. budowę zabezpieczonych akustycznie obwodnic i dróg alternatywnych wraz z niedopuszczeniem do powstawania w ich sąsiedztwie nowych domów mieszkalnych, remonty nawierzchni istniejących tras oraz obudowywanie ich ekranami akustycznymi czy infrastrukturą uspokajającą ruch.

Łączny koszt działań naprawczych na wszystkich ujętych programem odcinków dróg wyliczono na 674 mln zł. Finansowanie wszystkich elementów programu spoczywać będzie głównie na zarządcach dróg krajowych i linii kolejowych, może też być wspierane m.in. ze środków unijnych, funduszy ochrony środowiska i dotacji budżetu państwa.

W ramach konsultacji przygotowanego za 235 tys. zł przez krakowską firmę EKKOM projektu programu odbyło się już spotkanie informacyjne z przedstawicielami samorządów. Projekt zamieszczono na stronie internetowej Województwa Śląskiego, przewidziano też jego publiczne prezentacje. Wnioski można zgłaszać do 11 marca.

PAP

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Polska zwolniona z mechanizmu relokacji w UE. Nie musimy przyjmować migrantów [Pakt migracyjny]

Szef MSWiA: państwa członkowskie zgodziły się na zwolnienie Polski z obowiązku przyjmowania migrantów. Nie dotyczy nas mechanizm solidarnościowy w ramach paktu migracyjnego. Polska nie będzie musiała płacić rekompensaty finansowej.

223 przegrane przez ZUS spory z emerytami w sądach powszechnych w sprawach dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20, w tym 52 prawomocne

ZUS przegrywa w sądach - 223 przegrane przez ZUS spory z emerytami w sądach powszechnych w sprawach dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20, w tym 52 prawomocne. Już wydane wyroki można znaleźć w pierwszej w Polsce wyszukiwarki wyroków.

Ministerstwo Finansów nie żąda zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Taki mail to fake i próba oszustwa!

Ministerstwo Finansów ostrzega przed próbami oszustów w wiadomościach rzekomo pochodzących z MF. Oszuści podszywają się pod Ministerstwo Finansów żądając zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Ministerstwo Finansów nie jest nadawcą wiadomości tego typu. Może to być próba wyłudzenia danych lub środków finansowych. Trzeba patrzeć na adres nadawcy e-maila. Jeśli nie kończy się na „gov.pl”, a wiadomość dotyczy spraw urzędowych, konieczna jest większa czujność.

Olejomat - o co tu chodzi? Już działa 100 olejomatów w Polsce i pierwszy w Warszawie

O co chodzi z olejomatami? W Polsce jest już 100 olejomatów. Właśnie stanął pierwszy w Warszawie przy Centrum Handlowym Wola Park. Jak obsługiwać punkty zbiórki UCO? Gromadzone punkty można wymieniać na nagrody. Jakie?

REKLAMA

Wielkopolskie: Samorząd województwa stawia na kolej i na razie nie chce inwestować w komunikację autobusową (połączenia regionalne i linie dowożące do stacji kolejowych)

Wielkopolski samorząd na razie nie zamierza angażować się w przewozy autobusowe czy rewitalizację linii kolejowych innych, niż te uwzględnione w programie Kolej Plus - przyznał PAP wicemarszałek woj. wielkopolskiego Wojciech Jankowiak. „Są pewne granice wysiłku finansowego województwa” - zaznaczył.

Stopy procentowe NBP spadły w grudniu 2025 r. o 0,25 pkt proc. Ekonomiści prognozują co nas czeka w 2026 roku

Na posiedzeniu w dniach 2-3 grudnia 2025 r. Rada Polityki Pieniężnej postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 4 grudnia 2025 r. 4,00 proc. w skali rocznej - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Taka decyzja RPP nie była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów.

Brakuje 800 tys. zł na start Domu dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi

Dom dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi nie może wystartować. Brakuje 800 tys. zł na roczne utrzymanie miejsca. Tymczasem budynek jest gotowy do zamieszkania przez pierwsze osoby.

Inne zasady dla rolników w piątki i w soboty, a inne w pozostałe dni tygodnia. Kiedy i dlaczego mogą skorzystać ze zwolnienia podatkowego?

Produkty prosto od rolnika – czy to tylko hasło reklamowe, czy rzeczywista potrzeba? Jak wskazują doświadczenia ostatnich lat, raczej to drugie. Od czasu gdy gminy zostały obciążone obowiązkiem ułatwiania rolnikom prowadzenia handlu, taką potrzebę można łatwiej zrealizować.

REKLAMA

Dalej nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak rozwiązać ten problem? Program „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”

Nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak można to rozwiązać? Wiceministra rodziny Aleksandra Gajewska proponuje, aby samorządy startowały do programu „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”. Można uzyskać 300 tys. na miejsca żłobkowe i 8 tys. na ich utrzymanie. Do kiedy można składać wnioski?

Co nam grozi gdy Prezydent skieruje do TK ustawę budżetową? Budżet państwa jako zakładnik sporu politycznego

W ostatnich dniach prawdziwą burzę wywołały słowa Prezydenta, który zadeklarował, że „jest gotów podjąć każdą decyzję” w sprawie ustawy budżetowej. Ceną za rozszerzenie konfliktu politycznego na obszar budżetu może być integralność państwa - pisze Michał Ostrowski, ekspert Instytutu Podatków i Finansów Publicznych.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA