REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Fiskus bez tajemnic dla osób niepełnosprawnych

REKLAMA

Od wtorku do końca kwietnia, przez dwa dni w tygodniu, śląscy doradcy podatkowi będą bezpłatnie doradzać niepełnosprawnym przy rozliczeniach podatkowych, informując o przysługujących takim osobom ulgach i uprawnieniach.

Rozpoczynająca się 23 marca akcja "Fiskus bez tajemnic dla osób niepełnosprawnych" to pomysł śląskiego oddziału samorządu doradców podatkowych oraz Śląskiego Urzędu Marszałkowskiego w Katowicach.

REKLAMA

REKLAMA

Porady będą udzielane we wtorki i czwartki w godzinach od 9 do 15 pod uruchomionym specjalnie na potrzeby tej akcji numerem telefonu 513 152 218. Na życzenie osoby niepełnosprawnej doradca podatkowy będzie oddzwaniał na własny koszt.

Wiceszef śląskiego oddziału Krajowej Izby Doradców Podatkowych, Piotr Maciejewski, zapewnia, że choć akcja została przygotowana z myślą o niepełnosprawnych z woj. śląskiego, doradcy nikomu nie odmówią informacji - także osobom dzwoniącym spoza regionu.

Według Maciejewskiego, niepełnosprawni często nie mają wystarczającej wiedzy na temat przysługujących im ulg i uprawnień podatkowych. "Wśród najważniejszych udogodnień dla nich są m.in. ulgi na leki stosowane w związku z niepełnosprawnością, dojazd na niezbędne zabiegi leczniczo-rehabilitacyjne czy przystosowanie samochodu" - wskazał.

REKLAMA

Pomysł wspólnej akcji doradców podatkowych i samorządu popiera szef parlamentarnego zespołu ds. osób niepełnosprawnych, poseł Marek Plura (PO). Jego zdaniem, poziom wiedzy niepełnosprawnych na temat przysługujących im ulg od kilku lat systematycznie wzrasta. Sprzyja temu m.in. stabilność przepisów, które w ostatnim czasie nie ulegały poważniejszym zmianom.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Plura przypomniał, że celem ulg podatkowych, przysługujących temu środowisku, jest aktywizacja osób niepełnosprawnych. Dlatego tak ważne jest, aby docierać do nich z informacją o przysługujących im prawach.

Za istotny walor telefonicznych konsultacji poseł Plura uznał ich przystępność dla samych zainteresowanych. Jest to tym cenniejsze, że ponad połowa niepełnosprawnych w Polsce to osoby starsze, a w tej grupie wiekowej dostęp np. do internetu jest niewielki.

"W najtrudniejszej sytuacji są ci niepełnosprawni, których nie stać na skorzystanie z usług biura podatkowego lub nie pozwala im na to ich ułomność. W tym przypadku ważna jest rola organizacji pozarządowych, które docierają do takich osób i pomagają im w wypełnieniu deklaracji podatkowej" - podkreślił poseł.

W jego opinii, szczególną formą zaspokajania potrzeb osób niepełnosprawnych - dostępną dla każdego podatnika - jest skorzystanie przy wypełnianiu deklaracji podatkowej z możliwości przekazania 1 proc. podatku dochodowego na rzecz organizacji pożytku publicznego.

"Duża część przekazywanych tą drogą pieniędzy trafia do organizacji zajmujących się rehabilitacją osób niepełnosprawnych. Aby przekonać się o skuteczności tego mechanizmu, podatnicy powinni kierować swoją pomoc do miejsc, gdzie będą mogli sprawdzić jej efekty" - mówił poseł Plura. 

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

REKLAMA

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

REKLAMA

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA