reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Wiadomości > Punkty Informacyjne o Funduszach Europejskich - ocena działania

Punkty Informacyjne o Funduszach Europejskich - ocena działania

Resort rozwoju regionalnego dobrze ocenia działające w Polsce Punkty Informacyjne o Funduszach Europejskich. Osoby ubiegające się o środki unijne chwalą m.in. łatwość uzyskania w PIFE konsultacji bezpośredniej lub przez telefon.

Wiceminister rozwoju regionalnego Adam Zdziebło zaznaczył jednak, że resort chce, by punkty jeszcze lepiej służyły starającym się o fundusze unijne. "By obok informowania o tym, gdzie można ubiegać się o środki unijne, pomagały przy rozliczaniu wniosków" - podkreślił Zdziebło podczas wtorkowego spotkania z dziennikarzami.

Wiceminister poinformował, że w 2008 roku takich punktów było osiem. Do końca ubiegłego roku liczba ich wzrosła do 96. Znajdują się one w 14 województwach, a ich obsługą zajmuje się 254 osób. PIFE nie ma w województwie mazowieckim (w Warszawie działa centralny punkt informacyjny ministerstwa rozwoju regionalnego) oraz śląskim (marszałek tego województwa uważa, że prowadzona przez niego polityka informacyjna w sprawie funduszy unijnych jest wystarczająca).

Punkty udzielają informacji o możliwościach korzystania z funduszy europejskich. Konsultacje odbywają się podczas osobistych wizyt zainteresowanych osób, telefonicznie lub e-mailowo. W ubiegłym roku sieć udzieliła 141 tys. takich porad. Oprócz tego konsultanci zorganizowali 390 spotkań informacyjnych.

Tylko w województwach opolskim, podlaskim i dolnośląskim punkty znajdują się w każdym powiecie. Z kolei w woj. kujawsko-pomorskim działają mobline punkty. Konsultanci organizują spotkania we wszystkich powiatach tego województwa.

Zdziebło wyjaśnił, że do tej pory PIFE informowały o tym, jakie są konkursy i wymagania, jeśli chodzi o ubieganie się o środki unijne z krajowych i regionalnych programów. Oprócz tych dotychczasowych zadań punkty mają też informować ostatecznych beneficjentów o możliwości korzystania z projektów, realizowanych na terenie danego województwa - podkreślił wiceminister.

"W województwach: opolskim, lubuskim oraz podlaskim konsultanci będą zajmowali się dodatkową współpracą z beneficjentami, w tym wstępnym sprawdzaniem wniosków o płatność" - powiedział. Ocenił, że w połowie maja okaże się, czy ten uruchomiony w trzech województwach pomysł się sprawdza.

Zdziebło zwrócił uwagę, że osoby korzystające z usług PIFE najbardziej chwalą łatwość uzyskania konsultacji bezpośredniej lub telefonicznej. Bardzo dobrze oceniają dostęp do publikacji na temat funduszy europejskich i sposobu ich dystrybucji. Częściej natomiast narzekają na jakość obsługi internetowej i na to, że zbyt rzadko są kierowani do odpowiednich instytucji.

Wiceminister rozwoju regionalnego podkreślił, że udoskonalenia wymaga wyposażenie PIFE. Osobne pomieszczenia dla klientów znajdują się tylko w 20 proc. punktów. Jego zdaniem w każdym punkcie powinno być stanowisko dla klientów z dostępem do internetu. Tak jest tylko w 33 proc. placówek.

Zdziebło zaliczył do słabszych stron PIFE ich dostępność. Nie chodzi o lokalizację, bo 83 proc. z nich znajduje się w centrum miasta lub łatwo do nich dojechać z innych miejscowości. Problem tkwi w niezbyt dogodnych godzinach pracy. 17 proc. punktów pracuje przez minimum jeden dzień roboczy do godziny 18 lub jest czynnych przez minimum jedną sobotę w miesiącu.

Wiceminister rozwoju regionalnego poinformował, że wśród klientów PIFE przeważają osoby prywatne oraz przedstawiciele jednoosobowych firm. Z usług punktów korzystają także organizacje pozarządowe, instytucje i administracja publiczna.

Resort rozwoju regionalnego odpowiada za koordynację i finansowanie PIFE. 

reklama

Czytaj także

Źródło:

PAP
Klasyfikacja budżetowa 202064.50 zł
reklama

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama
reklama

Ostatnio na forum

reklama

Compliance 2020

reklama

Eksperci portalu infor.pl

KG Legal

Kancelaria prawna

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama