REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Powołano spółkę Koleje Śląskie

REKLAMA

Akt założycielski spółki Koleje Śląskie podpisali w czwartek przedstawiciele zarządu Województwa Śląskiego. To kolejny etap działań, których efektem będzie zorganizowanie regionalnego transportu kolejowego według własnej koncepcji.

Marszałek Województwa Śląskiego Bogusław Śmigielski podkreślił, że wbrew powszechnej opinii, nowa spółka nie ma - przynajmniej na początku swej działalności - konkurować z Przewozami Regionalnymi. Przypomniał, że podobnie jak inne regiony, Śląskie jest współwłaścicielem tej borykającej się z problemami dużej spółki.

REKLAMA

REKLAMA

"My budujemy swoją spółkę w celu wsparcia działań Przewozów Regionalnych, ale również tworzenia pewnego rozwiązania alternatywnego w przypadku gdyby wyniki ekonomiczne powodowały, że Przewozy Regionalne nie mogą realizować przewozów na terenie województwa, to będziemy przygotowani na taką sytuację" - oświadczył marszałek.

"Jeśli Przewozy Regionalne będą realizowały nasze zadania bardzo dobrze, będziemy wtedy myśleli o tym, żeby tę spółkę (Koleje Śląskie - PAP) wygasić" - zaznaczył.

Marszałek nie chciał mówić o przewidywanym terminie rozpoczęcia działalności spółki. Po podpisaniu notarialnego aktu założycielskiego Koleje Śląskie wkrótce zostaną zarejestrowane. Kilka miesięcy ma potrwać uzyskiwanie certyfikatów i licencji. Prawdopodobnie w przyszłym roku spółka uzyska dostęp do torowisk.

REKLAMA

Śmigielski wskazał też, że trzeba zaczekać na zakończenie trwających procesów legislacyjnych, dotyczących upadłości spółek z grupy PKP. "Jeśli ta ustawa wejdzie w życie w tym roku, to niewykluczone, że w przyszłym roku nie tyle będziemy chcieli, co zostaniemy zmuszeni do rozpoczęcia działalności na terenie woj. śląskiego" - podkreślił Śmigielski. Zaznaczył, że to czarny scenariusz i celem władz regionalnych nie jest wyparcie Przewozów Regionalnych z województwa.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

O utworzeniu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością pod nazwą Koleje Śląskie zdecydował Sejmik Województwa Śląskiego. Regionalny samorząd będzie jedynym udziałowcem spółki. Jej kapitał zakładowy wyniesie 15 mln zł. Firma będzie posiadaczem kupionego przez samorząd taboru i przewoźnikiem.

Spółka ma dysponować już kupionymi przez śląski samorząd bądź planowanymi do zakupu elektrycznymi zespołami trakcyjnymi. W 2008 r. za prawie 90 mln zł śląski samorząd kupił cztery szwajcarskie pociągi "Flirt" (dzierżawią je Przewozy Regionalne), niedawno za ponad 187 mln zł zamówił w bydgoskiej firmie Pesa kolejnych osiem pociągów typu "Elf". Pierwsze pojawią się na torach już w końcu tego roku.

Spółka ma świadczyć usługi przewozowe tam, gdzie - według analiz - będą one najbardziej potrzebne z punktu widzenia pasażerów. Planowane jest m.in. uruchomienie szybkiego, wahadłowego połączenia między Tychami, przez Katowice, z Sosnowcem i Dąbrową Górniczą. W ten sposób szybka kolej połączy kilka dużych miast Śląska i Zagłębia Dąbrowskiego. Później spółka ma obsługiwać także połączenia łączące woj. śląskie z innymi regionami.

Obecnie woj. śląskie najwięcej ze wszystkich polskich regionów przeznacza na finansowanie połączeń, realizowanych przez Przewozy Regionalne. W tym roku będzie to ok. 125 mln zł wobec planowanych początkowo 100 mln zł. Samorząd zdecydował o dołożeniu kolejnych 10 mln zł, a dalsze 15 mln zł ma pochodzić ze środków rządowych.

Zarząd woj. śląskiego chciałby też zmienić relacje finansowe dotyczące Przewozów Regionalnych. Chodzi m.in. o rozłożenie kosztów napraw i remontów pociągów, które jeżdżą po całej Polsce, a remontowane są w Częstochowie.

Obecnie woj. śląskie ma 9,2 proc. udziałów w Przewozach Regionalnych, spółce wcześniej należącej do grupy PKP.

Zgodnie z przepisami, w zakresie transportu zbiorowego samorząd województwa wykonuje zadania o charakterze wojewódzkim. Organizowanie i dotowanie regionalnych kolejowych przewozów osób, wykonywanych na podstawie umowy o świadczenie usług publicznych, a także kupowanie pociągów należy do zadań własnych samorządu województwa.

Aktualnie istnieją dwie działające wojewódzkie spółki kolejowe: Koleje Mazowieckie i Koleje Dolnośląskie. Nad utworzeniem podobnej firmy zastanawia się Wielkopolska, natomiast Województwo Łódzkie powołało niedawno spółkę "Łódzka Kolej Aglomeracyjna", która jednak - przynajmniej na razie - ma tylko koordynować wojewódzkie przewozy pasażerskie, a zakupiony tabor - według obecnych planów - wydzierżawić Przewozom Regionalnym, choć nie jest wykluczone, że ostatecznie będzie to inny przewoźnik.

PAP/NiP

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Polska zwolniona z mechanizmu relokacji w UE. Nie musimy przyjmować migrantów [Pakt migracyjny]

Szef MSWiA: państwa członkowskie zgodziły się na zwolnienie Polski z obowiązku przyjmowania migrantów. Nie dotyczy nas mechanizm solidarnościowy w ramach paktu migracyjnego. Polska nie będzie musiała płacić rekompensaty finansowej.

223 przegrane przez ZUS spory z emerytami w sądach powszechnych w sprawach dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20, w tym 52 prawomocne

ZUS przegrywa w sądach - 223 przegrane przez ZUS spory z emerytami w sądach powszechnych w sprawach dot. wyroku TK z 4 czerwca 2024 r. SK 140/20, w tym 52 prawomocne. Już wydane wyroki można znaleźć w pierwszej w Polsce wyszukiwarki wyroków.

Ministerstwo Finansów nie żąda zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Taki mail to fake i próba oszustwa!

Ministerstwo Finansów ostrzega przed próbami oszustów w wiadomościach rzekomo pochodzących z MF. Oszuści podszywają się pod Ministerstwo Finansów żądając zapłaty za postój w strefie zastrzeżonej. Ministerstwo Finansów nie jest nadawcą wiadomości tego typu. Może to być próba wyłudzenia danych lub środków finansowych. Trzeba patrzeć na adres nadawcy e-maila. Jeśli nie kończy się na „gov.pl”, a wiadomość dotyczy spraw urzędowych, konieczna jest większa czujność.

Olejomat - o co tu chodzi? Już działa 100 olejomatów w Polsce i pierwszy w Warszawie

O co chodzi z olejomatami? W Polsce jest już 100 olejomatów. Właśnie stanął pierwszy w Warszawie przy Centrum Handlowym Wola Park. Jak obsługiwać punkty zbiórki UCO? Gromadzone punkty można wymieniać na nagrody. Jakie?

REKLAMA

Wielkopolskie: Samorząd województwa stawia na kolej i na razie nie chce inwestować w komunikację autobusową (połączenia regionalne i linie dowożące do stacji kolejowych)

Wielkopolski samorząd na razie nie zamierza angażować się w przewozy autobusowe czy rewitalizację linii kolejowych innych, niż te uwzględnione w programie Kolej Plus - przyznał PAP wicemarszałek woj. wielkopolskiego Wojciech Jankowiak. „Są pewne granice wysiłku finansowego województwa” - zaznaczył.

Stopy procentowe NBP spadły w grudniu 2025 r. o 0,25 pkt proc. Ekonomiści prognozują co nas czeka w 2026 roku

Na posiedzeniu w dniach 2-3 grudnia 2025 r. Rada Polityki Pieniężnej postanowiła obniżyć wszystkie stopy procentowe NBP o 0,25 punktu procentowego. Stopa referencyjna wynosić będzie od 4 grudnia 2025 r. 4,00 proc. w skali rocznej - poinformował w komunikacie Narodowy Bank Polski. Taka decyzja RPP nie była zaskoczeniem dla większości analityków finansowych i ekonomistów.

Brakuje 800 tys. zł na start Domu dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi

Dom dla Młodych Mam w wieku 18 i 19 lat będących w ciąży lub z małymi dziećmi nie może wystartować. Brakuje 800 tys. zł na roczne utrzymanie miejsca. Tymczasem budynek jest gotowy do zamieszkania przez pierwsze osoby.

Inne zasady dla rolników w piątki i w soboty, a inne w pozostałe dni tygodnia. Kiedy i dlaczego mogą skorzystać ze zwolnienia podatkowego?

Produkty prosto od rolnika – czy to tylko hasło reklamowe, czy rzeczywista potrzeba? Jak wskazują doświadczenia ostatnich lat, raczej to drugie. Od czasu gdy gminy zostały obciążone obowiązkiem ułatwiania rolnikom prowadzenia handlu, taką potrzebę można łatwiej zrealizować.

REKLAMA

Dalej nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak rozwiązać ten problem? Program „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”

Nie ma żłobków aż w 114 gminach na Mazowszu. Jak można to rozwiązać? Wiceministra rodziny Aleksandra Gajewska proponuje, aby samorządy startowały do programu „Aktywny dzienny opiekun w gminie 2026”. Można uzyskać 300 tys. na miejsca żłobkowe i 8 tys. na ich utrzymanie. Do kiedy można składać wnioski?

Co nam grozi gdy Prezydent skieruje do TK ustawę budżetową? Budżet państwa jako zakładnik sporu politycznego

W ostatnich dniach prawdziwą burzę wywołały słowa Prezydenta, który zadeklarował, że „jest gotów podjąć każdą decyzję” w sprawie ustawy budżetowej. Ceną za rozszerzenie konfliktu politycznego na obszar budżetu może być integralność państwa - pisze Michał Ostrowski, ekspert Instytutu Podatków i Finansów Publicznych.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA