REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Przyjęto wojewódzki program ochrony przed hałasem

REKLAMA

Program ochrony środowiska przed hałasem przyjął w środę sejmik woj. śląskiego. Zawiera on m.in. zalecenia przeciwdziałania hałasowi na odcinkach dróg i linii kolejowych poza aglomeracjami, gdzie przekraczane są normy natężenia dźwięku.

Program zawiera m.in. konkretne zalecenia techniczne i propozycje innych działań ograniczających hałas przy głównych trasach. Dokument, obejmujący czas do 2013 r., został opracowany w regionie po raz pierwszy. Zgodnie z ustawą Prawo ochrony środowiska będzie odnawiany co pięć lat.

REKLAMA

Specjaliści jako najbardziej obciążone w woj. śląskim hałasem wskazują w opracowaniu przede wszystkim główne ciągi komunikacyjne, m.in. większe odcinki drogi nr 1 i S-1 oraz autostrady A 4, a także drogi nr 81 (wiślanka) między Mikołowem a Pawłowicami, czy dróg nr 86 i S-86 między Wojkowicami a Katowicami.

Inne krótsze fragmenty to m.in. obwodnica w Tarnowskich Górach (DK-11), DK-44 spod Rudy Śląskiej do Tychów, DK-78 w Wodzisławiu Śląskim, DK-94 w Sławkowie oraz od Czeladzi do Będzina i linia kolejowa nr 001 - między Zawierciem a Łazami.

Międzynarodowe lotnisko w Pyrzowicach nie zostało objęte programem, ponieważ z 26,2 tys. operacji lotniczych w ub. roku nie spełnia kryterium tzw. głównego portu lotniczego (powyżej 50 tys. operacji lotniczych rocznie).

REKLAMA

Program wykorzystuje dane z map akustycznych, wykonanych w 2007 r. na odcinkach tras komunikacyjnych tam, gdzie natężenie ruchu przekracza 6 mln samochodów rocznie (16,4 tys. dziennie) lub linii kolejowych o natężeniu ruchu pociągów ponad 60 tys. rocznie.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Specjaliści przyznają, że ograniczenie poziomu dźwięku poniżej dopuszczalnych poziomów w otoczeniu analizowanych odcinków dróg krajowych i linii kolejowych - przy istniejącym natężeniu ruchu oraz lokalizacji w bezpośrednim sąsiedztwie zabudowy - będzie trudne, a w niektórych przypadkach wręcz nierealne.

Tam, gdzie najbardziej dokucza hałas, specjaliści sugerują m.in. budowę zabezpieczonych akustycznie obwodnic i dróg alternatywnych wraz z niedopuszczeniem do powstawania w ich sąsiedztwie nowych domów mieszkalnych, remonty nawierzchni istniejących tras oraz obudowywanie ich ekranami akustycznymi.

Łączny koszt działań naprawczych na wszystkich ujętych programem odcinkach dróg wyliczono na ok. 740 mln zł. Finansowanie wszystkich elementów programu spoczywa głównie na zarządcach dróg krajowych i linii kolejowych, może też być wspierane m.in. ze środków unijnych, funduszy ochrony środowiska i dotacji budżetu państwa.

Konsultacje przygotowanego za 235 tys. zł przez krakowską firmę EKKOM programu trwały do połowy marca. Dokument zamieszczono na stronie internetowej woj. śląskiego, odbyły się też jego publiczne prezentacje. 

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jaka jest prawidłowa temperatura ludzkiego ciała? Już nie 36,6 st. C

Jaka jest prawidłowa temperatura ludzkiego ciała? Kalifornijscy lekarze i antropolodzy uznają starą normę, czyli 36,6 st. C za nieaktualną. Na przestrzeni wieków temperatura się obniżyła. Eksperci przeanalizowali przyczyny tej zmiany.

Polacy źle mierzą temperaturę w czasie choroby

Polacy źle mierzą temperaturę w czasie choroby. Do takich wniosków doszli autorzy raportu pt. „Jak Polacy mierzą temperaturę ciała podczas choroby?”. Jakie błędy są najczęściej popełniane? Na co trzeba zwrocić szczególną uwagę, zwłaszcza w sezonie zachorowań na grypę?

Uposażenia żołnierzy zawodowych w 2025 roku [Tabela stawek]. Podwyżka z wyrównaniem od 1 stycznia

Minister Obrony Narodowej przygotował projekt rozporządzenia w sprawie stawek uposażenia zasadniczego żołnierzy zawodowych. Stawki te mają zostać podwyższone od 5,3% do 7,1% (w zależności od grupy uposażenia) ze skutkiem od 1 stycznia 2025 r. Zatem w 2025 r. (z wyrównaniem od 1 stycznia) nastąpi wzrost uposażenia zasadniczego od 400 zł dla szeregowych, 500 zł dla podoficerów oraz do 1100 zł dla generała - w porównaniu do dotychczasowych stawek. Najniższe uposażenie zasadnicze żołnierza zawodowego wzrośnie o 400 zł - z 6000 zł do 6400 zł.

Co pyli teraz? Kalendarz pylenia na cały rok

Należy pamiętać, że w Polsce, w niektórych regionach jest cieplej, w innych zimniej, w innym okresie pylić będą rośliny i drzewa w południowo-zachodniej części kraju, a w innym w północno-wschodnim. W Polsce najczęściej uczulają pyłki trwa, chwastów oraz drzew.

REKLAMA

Dzień Bezpiecznego Internetu. Ilu Polaków dzieli się swoimi danymi do logowania?

Czy Polacy udostępniają swoje dane do logowania? Z badania "Mobilny Portret Polaka" opublikowanego 11 lutego, w Dniu Bezpiecznego Internetu wynika, że 60 proc. badanych deklaruje, iż nie dzieli się z nikim swoimi danymi do logowania. Co piąty respondent przyznał, że padł ofiarą oszustwa w internecie.

Jak obliczyć trzynastkę dla pracownika samorządowego? RIO: nie można wliczać jednorazowych, nieperiodycznych wypłat do podstawy wymiaru dodatkowego wynagrodzenia rocznego

Regionalna Izba Obrachunkowa w piśmie z 28 stycznia 2025 r. wyjaśniła, że do podstawy wymiaru dodatkowego wynagrodzenia rocznego (tzw. trzynastki) wlicza się te składniki wynagrodzenia, które przyjmowane są do obliczenia ekwiwalentu pieniężnego za urlop wypoczynkowy, a także wynagrodzenie za urlop wypoczynkowy oraz wynagrodzenie za czas pozostawania bez pracy przysługujące pracownikowi, który podjął pracę w wyniku przywrócenia do pracy. Do tej podstawy nie wlicza się natomiast jednorazowych lub nieperiodycznych wypłat za spełnienie określonego zadania bądź za określone osiągnięcie.

Z Radomia polecisz tylko w dwóch kierunkach. Jeden wkrótce będzie zawieszony

Jedynie ponad 3 tys. pasażerów. Tylu odprawiło lotnisko w Radomiu w styczniu. To o połowę mniej niż w tym samym miesiącu 2024 roku. Polskie Porty Lotnicze przekazały, że na ten moment dostępne są dwa regularne kierunki lotów.

Jak obniżyć koszty obsługi zadań pomocy społecznej? Postulaty Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza

Jak obniżyć koszty obsługi zadań pomocy społecznej? Postulaty Komisji ds. Polityki Społecznej i Ochrony Zdrowia Unii Metropolii Polskich im. Pawła Adamowicza dotyczące usprawnienia działania organów pomocy społeczne.

REKLAMA

Raport o stanie gminy 2025 szybko i bez błędów. Kielce i Jarocin już to robiłą ... z pomocą AI

Gminom pozostało nieco ponad 100 dni na przygotowanie obowiązkowych sprawozdań, w których co roku raportują kluczowe informacje i rozliczają się z efektów realizowanych projektów. Czy to dużo czasu? Niekoniecznie, biorąc uwagę, że gminom w zależności od ich wielkości i specyficznych potrzeb stworzenie takiego opracowania zajmuje od min. 120, do nawet 2500 godzin, czyli 312 dni (!) i może angażować aż 20 pracowników (Dane szacunkowe: Integrator Danych Miejskich IRMiR). Dlatego przygotowując raport, gmina musi nierzadko sięgać po dodatkowe wsparcie. Opracowanie dokumentu kosztuje sporo wysiłku, czasu i pieniędzy, ale zdarza się, że jego lekturą nie są zainteresowani radni, więc mieszkańcy tym bardziej. Te wszystkie problemy można rozwiązać za pomocą wsparcia sztucznej inteligencji, która wygeneruje sprawozdanie o gminie. Czy to może działać? Przypadki Kielc i Jarocina pokazują, że tak.

EU Navigate. Program wsparcia dla osób starszych z chorobą nowotworową

Zapraszamy do udziału w projekcie EU NAVIGATE prowadzonym przez Pracownię Badań nad Starzejącym się Społeczeństwem Uniwersytetu Jagiellońskiego Collegium Medicum działającą pod kierunkiem pani profesor Katarzyny Szczerbińskiej.

REKLAMA