REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Protokoły elektroniczne - w praktyce od jesieni

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Projekt protokołów elektronicznych w sądach nie wystartuje na początku lipca, choć ustawa to umożliwia; w praktyce realizację projektu rozpoczniemy od jesieni bieżącego roku - poinformował w czwartek minister sprawiedliwości Krzysztof Kwiatkowski.

Kwestiom informatyzacji polskiego wymiaru sprawiedliwości była poświęcona czwartkowa debata w Warszawie z udziałem ministra sprawiedliwości, przedstawicieli tego resortu oraz reprezentantów środowisk sędziowskich, adwokackich i radcowskich.

REKLAMA

REKLAMA

Dyskusję podczas debaty zdominowało m.in. zagadnienie elektronicznego utrwalania przebiegu rozpraw w ramach procedury cywilnej. Nowelizację Kodeksu postępowania cywilnego dotyczącą tej kwestii Sejm uchwalił w końcu kwietnia.

Zgodnie z nowelą, która wchodzi w życie 1 lipca, zasadą ma stać się sporządzanie podczas rozprawy protokołu elektronicznego, czyli zapisu dokonanego za pomocą urządzeń rejestrujących dźwięk albo obraz i dźwięk. Gdy ze względów technicznych nie będzie to możliwe, ma być spisywany tradycyjny protokół. Protokół elektroniczny oraz protokół sporządzany na dotychczasowych zasadach będą sobie równoważne pod względem skutków prawnych.

Krytycznie szczegóły przyjętych rozwiązań dotyczących nagrywania rozpraw ocenił przedstawiciel Stowarzyszenia Sędziów Polskich "Iustitia" sędzia Wojciech Łukowski. "Sędziowie, którzy testowali system, mówią, że bez transkrypcji pisemnej nie ma szans, aby usprawniło to wymiar sprawiedliwości" - wskazywał. Dodał, że w jego ocenie nagrywanie nie doprowadzi do przyśpieszenia postępowań.

REKLAMA

"Może ja będę siedział krócej na sali sądowej, ale potem będę odsłuchiwał w czasie rzeczywistym protokół" - mówił Łukowski. Zaznaczył, że "większość sędziów powie "tak" dla nagrywania", ale musi być możliwość uzyskania pisemnej transkrypcji. Dlatego jako zły ocenił przepis noweli, według którego jeżeli jest to niezbędne dla zapewnienia prawidłowego orzekania w sprawie, to dopiero prezes sądu na wniosek sędziego może zarządzić sporządzenie transkrypcji pisemnej odpowiedniej części protokołu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Reprezentujący Krajową Radę Sądownictwa sędzia Waldemar Żurek także przyznał, że dla sędziego, szczególnie w sądzie drugiej instancji, odsłuchiwanie protokołów "to będzie koszmar". "Ja przekonuję ministerstwo, żeby wprowadzić nowoczesne programy komputerowe, które przetwarzają głos na tekst" - zaznaczył.

Żurek przyznał jednocześnie, że protokół elektroniczny ma wiele zalet. Jak wyliczał, szybko będzie można weryfikować zarzuty, że sędzia nie przygotował się do rozprawy bądź zachowywał niekulturalnie, ponadto będzie łatwiej prowadzić sprawy dotyczące składania fałszywych zeznań, wyeliminowane zostaną też sprostowania do protokołów pisemnych, które spowalniają procedurę. "To są zalety także dla sędziów; musimy iść z postępem" - mówił.

Kwiatkowski odnosząc się do wypowiedzi sędziów, zaznaczył, że są rozważane m.in. pomysły wykorzystywania elektronicznej transkrypcji. "Rozmawiamy z firmami, które takimi programami dysponują, ale te programy nie są jeszcze w stu procentach doskonałe" - powiedział. Ministerstwo wskazuje, że proces wprowadzania elektronicznych protokołów ma odbywać się sukcesywnie przez stopniowy rozwój systemu.

Zgodnie z planami, wyposażenie konieczne do sporządzania protokołów elektronicznych najpierw ma zostać zainstalowane w sądach apelacyjnych i okręgowych. Ma to pozwolić na uniknięcie sytuacji, w której sąd odwoławczy, zapoznając się z aktami sprawy zawierającymi zapis elektroniczny, nie będzie dysponował możliwościami jego odtworzenia. Wyposażanie sal sądowych w sprzęt audio-wideo odbywać się ma sukcesywnie aż do roku 2012. Utrwalanie przebiegu rozpraw w sposób elektroniczny praktykowane jest już w wielu państwach, m.in.: Australii, Hiszpanii, USA i Wlk. Brytanii.

Możliwość elektronicznego protokołowania rozpraw jest jedną z wielu zmian prowadzących do większej informatyzacji polskiego wymiaru sprawiedliwości. Należą do nich także m.in. wprowadzenie od połowy czerwca elektronicznego dostępu do ksiąg wieczystych oraz utworzenie w styczniu bieżącego roku e-sądu, czyli rozpatrywanie spraw w ramach elektronicznego postępowania upominawczego. Jak podał minister Kwiatkowski, do czerwca do e-sądu wpłynęło już blisko 180 tys. pozwów, z czego w 142 tys. wydano już nakazy zapłaty. W ponad 98 proc. spraw nie złożono odwołań. 

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

REKLAMA

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

REKLAMA

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

REKLAMA