W 2009 r. do rozdysponowania było 40 mln zł dotacji, samorządy złożyły wnioski na kwotę ponad 128 mln zł. Wykorzystano blisko 100 proc. przeznaczonych środków. Wśród blisko 5 tys. szkół, które wzięły udział w ubiegłorocznej edycji programu, ponad 80 proc. stanowiły szkoły z terenów wiejskich.
W tym roku na zakup pomocy dydaktycznych do miejsc zabaw oraz na modernizację lub budowę szkolnych placów zabaw przeznaczono prawie 150 mln zł. Według MEN, jeśli wszystkie środki przyznane samorządom w obecnej edycji programu zostaną wykorzystane w całości, to do końca roku niemal 80 proc. szkół podstawowych będzie miało miejsca zabaw, powstanie też ponad 1300 szkolnych placów zabaw.
reklama
reklama
Szumilas przedstawiła też wyniki badań ankietowych przeprowadzonych w 10 proc. szkół podstawowych na temat realizacji nowych podstaw programowych. Wynika z nich, że nauczyciele szkół podstawowych znają nową podstawę programowa nauczania i nową podstawę wychowania przedszkolnego i że zapoznali z nimi rodziców uczniów. Badanie wykazało także, że średni czas przeznaczony na realizację programów adaptacyjnych, skierowanych do uczniów klas pierwszych, wynosił około 2 miesięcy.
W informacji resort zawarł również dane dotyczące liczby dzieci w wieku 3-5 lat objętych wychowaniem przedszkolnym; odsetek ten w ostatnich latach systematycznie wzrasta i w roku szkolnym wynosił 59,7 proc.; w tym w miastach powyżej 250 tys. mieszkańców wyniósł 83,8 proc., w miastach między 50 a 250 tys. mieszkańców - 71,5 proc., w miastach poniżej 50 tys. oraz gminach miejsko-wiejskich - 60 proc., w gminach wiejskich - 40,4 proc.
Wiceminister podkreśliła, że choć w ubiegłym roku największy wzrost liczby dzieci w przedszkolach dotyczył 5-latków (tych w miastach przybyło 6,8 proc., a na wsi - 14,9 proc.) to nie odbywał się kosztem dzieci młodszych. Jak zaznaczyła, zwiększył się bowiem także odsetek trzylatków w przedszkolach (w roku szkolnym 2009/2010 wyniósł 45,7 proc., podczas gdy w 2008/2009 - 41,1 proc.) i czterolatków (analogicznie: wzrost z 53,2 proc. do 59,4 proc.).
Szumilas podała też, że choć w miastach nadal jest największy odsetek dzieci chodzących do przedszkoli, to najbardziej dynamiczny wzrost odnotowano na wsi, gdzie przyrost procentowy przedszkolaków to 9,9 proc. w porównaniu z poprzednim rokiem.
Informacja na temat przygotowania gmin do objęcia obowiązkiem szkolnym dzieci sześcioletnich będzie przedstawiona też na posiedzeniu plenarnym Sejmu.