reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Wiadomości > Śląskie wspiera kobiety w wyborach samorządowych

Śląskie wspiera kobiety w wyborach samorządowych

Kobiety startujące w jesiennych wyborach samorządowych w woj. śląskim, niezależnie od poglądów i opcji politycznej, będą mogły liczyć na wsparcie fachowców i wolontariuszy. Projekt, służący zwiększeniu udziału kobiet w polityce, ruszy wkrótce w Sosnowcu.

Projekt "Wybory Kobiet" realizuje sosnowieckie Stowarzyszenie Aktywne Kobiety. Weźmie w nim udział 30 pań, które zamierzają startować w tegorocznych wyborach. Zgłoszenia są przyjmowane do 16 sierpnia.

Współautorka projektu, Monika Sobańska, zapewnia, że inicjatywa jest otwarta na kandydatki ze wszystkich opcji politycznych, a także niezależne. "Zależy nam, aby jak największej liczbie kobiet udało się zdobyć mandaty w wyborach" - wyjaśniła Sobańska.

Przed wyborami uczestniczki projektu przejdą szkolenia z wystąpień publicznych i kreowania wizerunku, planowania strategii kampanii wyborczej, funkcjonowania samorządu, roli kobiet w polityce. Będą też korzystać z regularnych, bezpłatnych (indywidualnych i grupowych) konsultacji eksperta ds. marketingu politycznego i komunikacji społecznej.

"W czasie kampanii kobiety otrzymają wsparcie Ponadpartyjnego Kobiecego Sztabu Wyborczego, w ramach którego wolontariusze będą pomagać kandydatkom np. w akcji plakatowej czy ulotowej" - wyjaśniła Sobańska.

Po wyborach wszystkie uczestniczki projektu zostaną zaproszone do udziału w Śląskim Klubie Kobiet w Polityce, gdzie prowadzone będą dalsze szkolenia dla liderek czy dyskusje panelowe. Klub będzie otwarty dla wszystkich kobiet z regionu, które zdobędą mandaty samorządowe. Ma służyć m.in. wymianie doświadczeń i wspierać radne w ich działaniach.

Po wyborach realizatorzy projektu będą wymieniać doświadczenia z partnerami z innych krajów: Czech i Grecji, gdzie również odbywają się w tym roku wybory samorządowe oraz Finlandii, która należy do liderów w zakresie uczestnictwa kobiet w polityce.

Krajowa część projektu jest współfinansowana ze środków Funduszu Inicjatyw Obywatelskich Ministerstwa Pracy i Polityki Społecznej, a współpraca międzynarodowa z funduszy unijnych.

Ze statystyk wynika, że w woj. śląskim kobiety stanowią 54,1 proc. mieszkańców (ponad 2,5 mln), jednak zajmują tylko niecałe 19 proc. miejsc w organach władzy. Te dane legły u podstaw projektu, którego pomysłodawcy uznali, że ze względu na odmienność doświadczeń kobiet i mężczyzn jest konieczne, by kobiety miały taki sam wpływ na politykę jak mężczyźni i wnosiły tzw. kobiecą perspektywę tam, gdzie zapadają ważne decyzje.

W poprzednich wyborach samorządowych do rad gmin, w 2006 r., w woj. śląskim wzięło udział blisko 20,7 tys. osób, wśród nich niespełna 5,5 tys. kobiet (26 proc.). Radnymi zostały 534 panie, co stanowi niecałe 19 proc. ogółu miejsc w radach. W wyborach powiatowych prawie 27 proc. kandydatów stanowiły kobiety, a w radach powiatów znalazło się 19 proc. pań.

Spośród 59 kobiet ubiegających się w woj. śląskim o stanowiska wójta, burmistrza czy prezydenta miasta, tylko cztery osiągnęły cel. Najbardziej znana jest prezydent blisko 200-tysięcznego Zabrza, Małgorzata Mańka-Szulik. Spośród 48 radnych sejmiku województwa śląskiego tylko pięć to kobiety, czyli ok. 10 proc. składu. Według realizatorów projektu, te statystyki pokazują, że udział kobiet w życiu politycznym na Śląsku jest wciąż bardzo niski.

W Finlandii, której przedstawiciele uczestniczą w międzynarodowej części projektu, 42 proc. parlamentu i władz lokalnych stanowią kobiety, które stoją też na czele 12 ministerstw i najwyższego urzędu w państwie.

reklama

Czytaj także

Źródło:

PAP
Nowa matryca stawek VAT – PKWiU, CN378.00 zł
reklama

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama
reklama

Ostatnio na forum

reklama

Compliance 2020

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Anna Kubicz

Doradca podatkowy, Partner Kancelarii LTCA odpowiedzialny za Dział Cen Transferowych i Compliance

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama