REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zamiast elektronicznego podpisu "zaufany profil"

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Za kilka miesięcy osoby pragnące załatwiać sprawy urzędowe przez internet nie będą musiały kupować elektronicznego podpisu. Zastąpi go "zaufany profil", czyli konto w specjalnie utworzonej bazie, za które nie trzeba będzie płacić. Projekt przygotowuje MSWiA.

Projekt "zaufany profil" ma ułatwić kontakt obywatelom z instytucjami administracji publicznej w załatwianiu urzędowych spraw - powiedział radca ministra departamentu informatyzacji MSWiA Adam Kuczkowski. Zamiast fatygować się osobiście z dokumentami i własnoręcznym podpisem do urzędu, będzie można to zrobić przez internet w domu - zaznaczył.

REKLAMA

REKLAMA

Warunkiem korzystania "zaufanego profilu", który de facto w kontaktach z urzędem może być używany jak własnoręczny podpis, jest posiadanie konta na ePUAP, czyli w bazie ministerstwa. Umożliwia ono komunikację z urzędami. Użytkownik konta na ePUAP może poprosić np., aby zamiast otrzymywać dokumenty z urzędu skarbowego tradycyjną pocztą, mógł je dostawać w formie elektronicznej na swoje konto.

Osoba z dokumentem tożsamości będzie musiała pójść do tzw. punktu potwierdzenia, gdzie wyznaczony urzędnik stwierdzi, czy dane, które taka osoba umieściła na swoim koncie ePUAP, są zgodne z danymi w jego dokumencie. "Jeśli okaże się, że tak, wtedy profil takiej osoby będzie zaufany. Dokumenty wysyłane z tego konta będą traktowane, jako podpisane przez właściciela konta" - powiedział Kuczkowski.

Przykładem może być zgłoszenie rozpoczęcia budowy. Wysyłając ten dokument za pomocą swojego "zaufanego profilu", nie będzie trzeba iść do urzędu z własnoręcznie podpisanymi dokumentami.

REKLAMA

Tzw. punkty potwierdzenia będą mieściły się w oddziałach ZUS-u, urzędach skarbowych oraz w niektórych urzędach wojewódzkich. Ma ich być kilkaset w całym kraju. Informację, gdzie dokładnie będą się znajdowały, będzie można znaleźć na stronach internetowych MSWiA. Kuczkowski zapewnił, że wszystkie czynności związane z profilem powinny być wykonywane przez już zatrudnionych urzędników.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zaletą "zaufanego profilu" - przekonywał radca ministra - jest to, że nie trzeba za niego płacić, tak jak za kwalifikowany podpis elektroniczny. Ma być przyznawany na dwa lata. Ważność profilu będzie można przedłużać przez internet. Natomiast, jeśli ktoś zmieni swoje dane np. nazwisko, czy miejsce zamieszkania, będzie musiał jeszcze raz przyjść do punktu potwierdzenia, by informacje te uaktualnić.

Kuczkowski zwraca jednak uwagę, że podpis elektroniczny można używać na całym świecie, a "zaufany profil" jest stworzony tylko do kontaktu na linii obywatel-administracja państwowa. Podkreślił, że powstał z myślą zarówno o obywatelach, jak i pracownikach administracji publicznej, którzy załatwiają sprawy między sobą.

Do wdrożenia projektu potrzebne jest jeszcze przyjęcie trzech rozporządzeń. Jednak, jak przewiduje Kuczkowski, jeśli nie zdarzy się nic niespodziewanego "zaufany profil" zacznie działać pod koniec roku.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

REKLAMA

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

REKLAMA

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

REKLAMA