REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Metryka dla każdej sprawy administracyjnej i podatkowej

REKLAMA

Z chwilą wszczęcia sprawy administracyjnej lub podatkowej konieczne będzie założenie dla niej metryki – rejestrującej wszystkie czynności podejmowane przez poszczególne osoby zajmujące się sprawą – przewiduje projekt zmian w kodeksie postępowania administracyjnego oraz Ordynacji podatkowej  - nad którym pracuje Sejm.

Zgodnie z proponowanym art. 72 a KPA, w treści metryki założonej do sprawy na bieżąco uwidaczniane będą:

REKLAMA

REKLAMA

- wszystkie osoby uczestniczące w podejmowaniu czynności w toczącym się postępowaniu,

- wszystkie podejmowane przez te osoby czynności wraz z odesłaniem do dokumentów odzwierciedlających te czynności.

Metryki prowadzone będą w sposób jednolity według wzoru ustalonego przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji - dla spraw administracyjnych, zaś dla spraw podatkowych – według wzoru ustalonego przez Ministra Finansów.

REKLAMA

Nowe uzasadnienia decyzji

Zmiana dotknie także uzasadnienia decyzji administracyjnych oraz decyzji wydanych w postępowaniu podatkowym. Według projektu ustawy uzasadnienie faktyczne decyzji powinno zawierać:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- przytoczenie przepisów prawa,

- wskazanie czy istnieje więcej niż jeden alternatywny rezultat wykładni przepisów,

- wskazanie powodów, dla których organ przyjął w danej sprawie, określony rezultat wykładni przepisów.

Skutki nowelizacji

Nowe przepisy będą miały zastosowanie nie tylko do przyszłych postępowań ale także do spraw już toczących się w momencie wejścia w życie proponowanych zmian. W efekcie, urzędy otrzymają 14 dni na zaopatrzenie każdej sprawy w stosowną metrykę. Nie będzie natomiast obowiązku uwzględniania w metryce czynności podjętych przed wejściem w życie zmian. Projekt mówi wyraźnie, iż w metrykach zakładanych dla spraw w toku - konieczne będzie uwidocznienie działań podjętych po wejściu w życie nowych przepisów.

Projekt ustawy – zwany ustawą o transparentności – został stworzony z myślą o zwiększeniu przejrzystości udziału urzędników w procesie wydawania rozstrzygnięć oraz transparentności wydawania takiego a nie innego rozstrzygnięcia w sprawie – czytamy w uzasadnieniu. Nowe rozwiązania – w zamierzeniu projektodawców –  zwiększą poczucie odpowiedzialności urzędników za podejmowane decyzje oraz ograniczą zjawisko korupcji.

Komisyjny projekt ustawy o zmianie ustawy - Kodeks postępowania administracyjnego oraz ustawy - Ordynacja podatkowa jest obecnie przedmiotem prac Sejmu.

Czytaj także: Błędy w decyzji administracyjnej>>

Agnieszka Marek

samorzad.infor.pl

Źródło: Samorzad.infor.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

REKLAMA

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

REKLAMA

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA