REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Od 12 stycznia - uproszczone druki zwolnień lekarskich

REKLAMA

O pięć rubryk zmniejszy się liczba pól, które musi wypełnić lekarz wystawiając zwolnienie lekarskie. Druki zostały uproszczone po długiej batalii lekarzy, którzy argumentowali, że im krócej wypełniać będą druk, tym więcej czasu pozostanie im dla pacjenta.

Zgodnie z opublikowanym rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Społecznej uproszczone druki zaczną obowiązywać od 12 stycznia 2011 r. Jak wyliczył społecznościowy serwis dla lekarzy Konsylium24.pl, oznacza to, że przy każdej wizycie lekarz zyska ok. dwie minuty na diagnozowanie pacjenta.

REKLAMA

REKLAMA

W nowych drukach zwolnień zniknie pięć rubryk: liczba dni niezdolności do pracy, imię i nazwisko lekarza, NIP Zakładu Opieki Zdrowotnej i nazwa płatnika. Dane te ZUS będzie pobierał z innych źródeł. Nowy druk jasno precyzuje też, że w polu adres pacjenta lekarz wpisać ma adres pobytu w czasie choroby, a nie adres zameldowania pacjenta.

Apel o uproszczenie druków lekarze wystosowali ponad rok temu i zaczęli pod nim zbierać podpisy w serwisie Konsylium24.pl. Od lat zabiegały o to także inne organizacje lekarskie.

"Wnosiliśmy o to od wielu lat, by uprościć druki, które zawierają wiele absurdalnych, pokrywających się ze sobą rubryk. Wypełnienie tego dokumentu zajmuje mnóstwo czasu i niczemu dobremu nie służy" - powiedział prezes Naczelnej Rady Lekarskiej Maciej Hamankiewicz.

REKLAMA

Według niego druki można uprościć jeszcze bardziej, np. likwidując numer identyfikacyjny lekarza, który i tak figuruje na lekarskiej pieczątce, więc ta informacja się powtarza. Wciąż trzeba też będzie pisać zarówno PESEL pacjenta, jak i jego datę urodzenia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Uproszczenie druku może przebiegać dalej, ale jesteśmy zadowoleni, że doszło przynajmniej do tego. Izba lekarska od wielu lat zabiegała, żeby to uprościć, żeby ten druk był innego kształtu i w ogóle staliśmy na stanowisku, że tak, jak bywa to na świecie, że jeśli lekarz pisze, że Jan Kowalski jest niezdolny do pracy, to powinno być to wiążące" - powiedział Hamankiewicz.

"Zawsze uważaliśmy, że jest to druk zewnętrzny, druk firmy ubezpieczeniowej. Zakład Ubezpieczeń Społecznych powinien wręcz płacić lekarzowi za to, że on wypełnia ten druk. Koszty funkcjonowania tego systemu nie powinny obciążać Narodowego Funduszu Zdrowia, bo lekarz w tym momencie pracuje na koszt NFZ, a wypełnia dokumenty zupełnie innej instytucji" - dodał Hamankiewicz.

Czytaj także: Jak dokumentować prawo do wynagrodzenia chorobowego i zasiłku chorobowego>>

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA