reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Wiadomości > Nowe kompetencje GIODO

Nowe kompetencje GIODO

Nowe kompetencje generalnego inspektora, możliwość tworzenia oddziałów zamiejscowych Biura GIODO, oraz sankcje za utrudnianie prac kontrolerom – to główne zmiany jakie wprowadza nowelizacja ustawy o ochronie danych osobowych.

Do zakresu kompetencji Generalnego Inspektora Danych Osobowych dodano zapewnianie wykonania przez zobowiązane podmioty obowiązków o charakterze niepieniężnym wynikających z decyzji administracyjnych. Mowa tu o decyzjach wydawanych w sprawach o wykonanie przepisów ustawy o ochronie danych osobowych. W dotychczasowej regulacji GIODO jedynie wydawał wspomniane decyzje. Po wejściu w życie nowelizacji będzie on także zapewniał wykonanie decyzji stosując środki egzekucyjne.

GIODO będzie mógł także tworzyć jednostki zamiejscowe Biura Generalnego Inspektora Danych Osobowych. Prezydent w rozporządzeniu określającym organizację i statut Biura określi także zasady działania i siedziby jednostek zamiejscowych oraz zakres ich właściwości terytorialnej.

GIODO będzie mógł ponadto:

- kierować do organów i jednostek państwowych i samorządowych oraz podmiotów niepublicznych wystąpienia zmierzające do zapewnienia skutecznej ochrony danych osobowych,

- występować do organów z wnioskami o podjęcie inicjatywy ustawodawczej albo o wydanie lub zmianę aktów prawnych.

Reakcja podmiotów na wyżej wymienione wystąpienia lub wnioski nastąpi w formie pisemnej w terminie 30 dni.

Nowelizacja ustawy powtórzyła generalną zasadę udostępniania danych przez administratorów, na wniosek osób których dane dotyczą. Wyjątkowo – administrator danych będzie mógł odmówić udzielenia informacji jeśli spowodowałoby to:

- ujawnienie wiadomości zawierających informacje niejawne,

- zagrożenie dla obronności lub bezpieczeństwa państwa, życia i zdrowia ludzi, lub bezpieczeństwa i porządku publicznego,

- zagrożenie dla podstawowego interesu gospodarczego lub finansowego państwa,

- istotne naruszenie dóbr osobistych osób których dane dotyczą lub innych osób.

W części ustawy dotyczącej kontroli pojawił się obowiązek okazywania upoważnienia imiennego i legitymacji służbowej przed podjęciem czynności kontrolnych. Nowe przepisy szczegółowo określiły zarówno treść upoważnień imiennych jak i protokołów pokontrolnych.

Po wejściu w życie nowelizacji utrudnianie lub udaremnianie inspektorowi wykonania czynności kontrolnej podlegać będzie karze grzywny, ograniczenia wolności lub pozbawienia wolności do lat 2.

USTAWA z dnia 29 października 2010 r. o zmianie ustawy o ochronie danych osobowych oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2010 r. Nr 229; Poz. 1497) wejdzie w życie 7 marca 2011 r. 

Czytaj także: Ochrona danych osób informujących o nieprawidłowościach>>

samorzad.infor.pl

reklama

Czytaj także

Źródło:

Samorzad.infor.pl
Kodeks pracy 2020. Praktyczny komentarz z przykładami103.20 zł
reklama

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama
reklama

Ostatnio na forum

reklama

Compliance 2020

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Mateusz Latkowski

Doradca podatkowy

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama