REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe stanowiska w systemie powiadamiania ratunkowego od 29 kwietnia 2021 r.

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Nowaczyk
trener, konsultant
Nowe stanowiska w systemie powiadamiania ratunkowego od 29 kwietnia 2021 r.
Nowe stanowiska w systemie powiadamiania ratunkowego od 29 kwietnia 2021 r.
fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Nowe stanowiska w systemie powiadamiania ratunkowego - 29 kwietnia 2021 roku planowane jest wejście w życie nowelizacji rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych w zakresie stanowisk wykonujących obsługę zgłoszeń alarmowych w systemie powiadamiania ratunkowego.

Misją systemu powiadamiania ratunkowego i operatorów numerów alarmowych jest w efektywny i profesjonalny sposób służyć pomocą tym, których życie, zdrowie, bezpieczeństwo i mienie jest zagrożone.

REKLAMA

REKLAMA

System Powiadamiania Ratunkowego, funkcjonujący na terenie kraju, tworzy 17 Centrów Powiadamiania Ratunkowego - po jednym w każdym mieście wojewódzkim oraz w Radomiu.

Numery alarmowe

System składa się z centrów powiadamiania ratunkowego, tworzących jednolity system do obsługi zgłoszeń alarmowych, kierowanych do numerów alarmowych 112, 997, 998 i 999, umożliwiający przekazanie zgłoszenia alarmowego w celu zaangażowania właściwych zasobów ratowniczych.

System powiadamiania ratunkowego współpracuje z Policją, Państwową Strażą Pożarną i dysponentami zespołów ratownictwa medycznego, w celu podjęcia działań ratowniczych w związku z otrzymanym zgłoszeniem alarmowym, przy wykorzystaniu systemu teleinformatycznego i dedykowanej sieci teleinformatycznej na potrzeby obsługi numerów alarmowych.

REKLAMA

Operatorzy numerów alarmowych

Operatorzy numerów alarmowych są zatrudnieni w 17 centrach powiadamiania ratunkowego, z których 15 znajduje się w strukturach urzędów wojewódzkich, 1 w strukturach Komendy Wojewódzkiej Państwowej Straży Pożarnej oraz 1 centrum w strukturach jednostek samorządowych Urzędu m. st. Warszawy. We wszystkich 17 CPR suma wszystkich przyznanych etatów operatorów numerów alarmowych wynosiła 1 365.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z danych uzyskanych z centrów powiadamiania ratunkowego na dzień 31 grudnia 2019 r. wynika, że zatrudnionych na stanowisku operatora numerów alarmowych było 1 101 osób.

Głównym dokumentem regulującym funkcjonowanie systemu powiadamiania ratunkowego w Polsce jest ustawa z dnia 22 listopada 2013 r. o systemie powiadamiania ratunkowego (Dz.U. z 2021r. poz. 268).

Projekt rozporządzenia z dnia 23 lutego 2021 roku Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych powstał w efekcie zmian wprowadzonych ustawą z dnia 17 września 2020 r. o zmianie ustawy o systemie powiadamiania ratunkowego (Dz. U. z 2020r. poz. 1899) w zakresie stanowisk wykonujących obsługę zgłoszeń alarmowych.

Nowe stanowiska

Wśród pracowników centrów powiadamiania ratunkowego zajmujących się obsługą zgłoszeń alarmowych wyróżnić można obecnie jedynie stanowisko operatora numerów alarmowych. Przedmiotowa ustawa wprowadziła nowe stanowiska, tj.:

  1. starszego operatora numerów alarmowych;
  2. koordynatora;
  3. koordynatora - trenera.

Powyższe wymusza zmianę w II tabeli w części F załącznika nr 3 do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 maja 2018 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz. U. z 2018 r. poz. 936 z późn. zm.). Ponieważ dotychczas rozporządzenie nie obejmowało stanowiska operatora numerów alarmowych, a osoby wykonujące zadania operatorów numerów alarmowych w strukturze samorządowej były zatrudniane na stanowiskach telefonisty i starszego telefonisty, zasadne jest ujęcie tego stanowiska w projektowanej regulacji, obok stanowisk starszego operatora numerów alarmowych, koordynatora i koordynatora - trenera.

Stanowiska te umożliwią awans w ścieżce kariery zawodowej operatora numerów alarmowych i w założeniu mają przyczynić się do zmniejszenia fluktuacji kadry operatorskiej.

Biorąc uwagę, że możliwość awansu na stanowiska, o których mowa w projekcie uzależniona jest od spełnienia warunków przewidzianych w przepisach wchodzących w życie w dniu 29 kwietnia 2021 roku, zaproponowano, aby przedmiotowe rozporządzenie weszło w życie w tym samym dniu.

Projektowana zmiana pozwoli na dostosowanie struktury centrów powiadamiania ratunkowego funkcjonujących w strukturach samorządowych do rozwiązań przyjętych w ustawie o systemie powiadamiania ratunkowego.

__________________________

  • projekt rozporządzenia z dnia 23 lutego 2021 roku Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych
  • ustawa z dnia 22 listopada 2013 r. o systemie powiadamiania ratunkowego (Dz.U. z 2021r. poz. 268)
  • rozporządzenie z dnia 28 kwietnia 2014 r. Ministra Administracji i Cyfryzacji w sprawie organizacji i funkcjonowania centrów powiadamiania ratunkowego (Dz. U. z 2014 r., poz. 574)
  • raport z funkcjonowania systemu powiadamiania ratunkowego w 2019 r., www.gov.pl

Autor: Piotr Nowaczyk

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

REKLAMA

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

REKLAMA

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

REKLAMA