REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe stanowiska w systemie powiadamiania ratunkowego od 29 kwietnia 2021 r.

Piotr Nowaczyk
trener, konsultant
Nowe stanowiska w systemie powiadamiania ratunkowego od 29 kwietnia 2021 r.
Nowe stanowiska w systemie powiadamiania ratunkowego od 29 kwietnia 2021 r.
fot. Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Nowe stanowiska w systemie powiadamiania ratunkowego - 29 kwietnia 2021 roku planowane jest wejście w życie nowelizacji rozporządzenia w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych w zakresie stanowisk wykonujących obsługę zgłoszeń alarmowych w systemie powiadamiania ratunkowego.

Misją systemu powiadamiania ratunkowego i operatorów numerów alarmowych jest w efektywny i profesjonalny sposób służyć pomocą tym, których życie, zdrowie, bezpieczeństwo i mienie jest zagrożone.

REKLAMA

REKLAMA

System Powiadamiania Ratunkowego, funkcjonujący na terenie kraju, tworzy 17 Centrów Powiadamiania Ratunkowego - po jednym w każdym mieście wojewódzkim oraz w Radomiu.

Numery alarmowe

System składa się z centrów powiadamiania ratunkowego, tworzących jednolity system do obsługi zgłoszeń alarmowych, kierowanych do numerów alarmowych 112, 997, 998 i 999, umożliwiający przekazanie zgłoszenia alarmowego w celu zaangażowania właściwych zasobów ratowniczych.

System powiadamiania ratunkowego współpracuje z Policją, Państwową Strażą Pożarną i dysponentami zespołów ratownictwa medycznego, w celu podjęcia działań ratowniczych w związku z otrzymanym zgłoszeniem alarmowym, przy wykorzystaniu systemu teleinformatycznego i dedykowanej sieci teleinformatycznej na potrzeby obsługi numerów alarmowych.

REKLAMA

Operatorzy numerów alarmowych

Operatorzy numerów alarmowych są zatrudnieni w 17 centrach powiadamiania ratunkowego, z których 15 znajduje się w strukturach urzędów wojewódzkich, 1 w strukturach Komendy Wojewódzkiej Państwowej Straży Pożarnej oraz 1 centrum w strukturach jednostek samorządowych Urzędu m. st. Warszawy. We wszystkich 17 CPR suma wszystkich przyznanych etatów operatorów numerów alarmowych wynosiła 1 365.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z danych uzyskanych z centrów powiadamiania ratunkowego na dzień 31 grudnia 2019 r. wynika, że zatrudnionych na stanowisku operatora numerów alarmowych było 1 101 osób.

Głównym dokumentem regulującym funkcjonowanie systemu powiadamiania ratunkowego w Polsce jest ustawa z dnia 22 listopada 2013 r. o systemie powiadamiania ratunkowego (Dz.U. z 2021r. poz. 268).

Projekt rozporządzenia z dnia 23 lutego 2021 roku Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych powstał w efekcie zmian wprowadzonych ustawą z dnia 17 września 2020 r. o zmianie ustawy o systemie powiadamiania ratunkowego (Dz. U. z 2020r. poz. 1899) w zakresie stanowisk wykonujących obsługę zgłoszeń alarmowych.

Nowe stanowiska

Wśród pracowników centrów powiadamiania ratunkowego zajmujących się obsługą zgłoszeń alarmowych wyróżnić można obecnie jedynie stanowisko operatora numerów alarmowych. Przedmiotowa ustawa wprowadziła nowe stanowiska, tj.:

  1. starszego operatora numerów alarmowych;
  2. koordynatora;
  3. koordynatora - trenera.

Powyższe wymusza zmianę w II tabeli w części F załącznika nr 3 do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 15 maja 2018 r. w sprawie wynagradzania pracowników samorządowych (Dz. U. z 2018 r. poz. 936 z późn. zm.). Ponieważ dotychczas rozporządzenie nie obejmowało stanowiska operatora numerów alarmowych, a osoby wykonujące zadania operatorów numerów alarmowych w strukturze samorządowej były zatrudniane na stanowiskach telefonisty i starszego telefonisty, zasadne jest ujęcie tego stanowiska w projektowanej regulacji, obok stanowisk starszego operatora numerów alarmowych, koordynatora i koordynatora - trenera.

Stanowiska te umożliwią awans w ścieżce kariery zawodowej operatora numerów alarmowych i w założeniu mają przyczynić się do zmniejszenia fluktuacji kadry operatorskiej.

Biorąc uwagę, że możliwość awansu na stanowiska, o których mowa w projekcie uzależniona jest od spełnienia warunków przewidzianych w przepisach wchodzących w życie w dniu 29 kwietnia 2021 roku, zaproponowano, aby przedmiotowe rozporządzenie weszło w życie w tym samym dniu.

Projektowana zmiana pozwoli na dostosowanie struktury centrów powiadamiania ratunkowego funkcjonujących w strukturach samorządowych do rozwiązań przyjętych w ustawie o systemie powiadamiania ratunkowego.

__________________________

  • projekt rozporządzenia z dnia 23 lutego 2021 roku Rady Ministrów zmieniającego rozporządzenie w sprawie zasad wynagradzania pracowników samorządowych
  • ustawa z dnia 22 listopada 2013 r. o systemie powiadamiania ratunkowego (Dz.U. z 2021r. poz. 268)
  • rozporządzenie z dnia 28 kwietnia 2014 r. Ministra Administracji i Cyfryzacji w sprawie organizacji i funkcjonowania centrów powiadamiania ratunkowego (Dz. U. z 2014 r., poz. 574)
  • raport z funkcjonowania systemu powiadamiania ratunkowego w 2019 r., www.gov.pl

Autor: Piotr Nowaczyk

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

REKLAMA

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA