REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowe dowody osobiste - czy są bezpieczniejsze?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Nowe dowody osobiste - czy są bezpieczniejsze?
Nowe dowody osobiste - czy są bezpieczniejsze?

REKLAMA

REKLAMA

Nowe dowody osobiste zaczną być wydawane od 2 sierpnia 2021 roku. Czy są bezpieczniejsze? Czy rządowa aplikacja mObywatel ochroni nas przed kradzieżą danych osobowych?

Nowe dowody osobiste - od kiedy?

Jeszcze w tym roku aż 1 mln 546 tys. Polaków wymieni swój dowód osobisty na nowy – wynika z informacji podanych przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów. Nowe dokumenty tożsamości to efekt wejścia w życie unijnego rozporządzenia, które nakazuje wdrożenie najwyższych norm zabezpieczeń do tego typów dokumentów. 

REKLAMA

W kwietniu br. wydział promocji polityki cyfrowej Kancelarii Prezesa Rady Ministrów poinformował, że wprowadzone zostaną nowe dowody osobiste. Najważniejsze zmiany w ich specyfice to pojawienie się na nich naszego odcisku palca i powrót do obecności podpisu posiadacza. Z dotychczasowych dokumentów będzie można korzystać do momentu, kiedy nie stracą one daty ważności, natomiast nowe zaczną być wydawane od 2 sierpnia 2021 roku.

Nowe dowody osobiste 2021 - zmiany

Powodem decyzji o ich wymianie było unijne rozporządzenie 019/1157 z 20 czerwca 2019 roku. Zobowiązuje ono Państwa Członkowskie do wdrożenia najlepszych form zabezpieczeń dla warstwy elektronicznej dowodów, w której będą przechowywane nasze dane biometryczne. Właśnie odcisk palca oraz podpis mają podnieść poziom zabezpieczeń dokumentów przed ich sfałszowaniem. Zapis naszych linii papilarnych będzie przechowywany w Rejestrze Dowodów Osobistych do dnia odbioru dowodu osobistego, nie dłużej jednak niż do 90 dni od dnia wydania.

Aplikacja mObywatel

REKLAMA

Coraz więcej Polaków przenosi swoje życie do rzeczywistości wirtualnej. Korzystających z rządowej aplikacji mObywatel jest już ponad 2 milionów rodaków – podaje Kancelaria Prezesa Rady Ministrów. Pozwala ona na m.in. na potwierdzenie danych osobowych i przechowywanie ich w smartfonie w formie wirtualnego dowodu osobistego, prawa jazdy czy legitymacja studenckiej. Aplikacja umożliwia swobodne potwierdzenie tożsamości w momencie, kiedy nie mamy ze sobą fizycznego odpowiednika, jak np. podczas kontroli biletów w pociągu i odebraniu paczki na poczcie, czy nawet w przypadku stłuczki lub przy najmie mieszkania. Musimy jednak pamiętać, że wirtualny świat nie zastąpi nam rzeczywistego i istnieją sytuacje, w których dowód osobisty w mObywatel nie jest respektowany. To m.in. rejestracja karty SIM, wymóg okazania dokumentu w banku czy na lotnisku.

Przy okazji wymiany dowodów osobistych na nowe warto zadać sobie pytanie – czy wirtualny dowód tożsamości przechowywany w aplikacji jest równie dobrze zabezpieczony jak jego rzeczywisty odpowiednik?

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nowe dowody osobiste - zabezpieczenia

REKLAMA

Dowód wprowadzony do aplikacji mObywatel jest chroniony przez szereg zabezpieczeń. Dba o to m.in. hologram, znak wodny oraz efekt dynamiczny. Jednak warto pamiętać, że grafikę na ekranie smartfona łatwiej można sfałszować niż fizyczny dokument. Z tego powodu powstały trzy sposoby na sprawdzenie autentyczności dowodu: weryfikacja tożsamości, funkcjonalna oraz poprzez mWeryfikator. Ostatnia możliwość to aplikacja, która w prosty sposób weryfikuje prawdziwość dokumentu wprowadzonego do programu mObywatel. Jednak, jak pokazują ostatnie wybory prezydenckie, bardzo często zdarza się, że mWeryfikator nie jest wykorzystywany nawet podczas tak ważnej czynności jak sprawdzenie tożsamości obywatela podczas głosowania na prezydenta kraju.

Przechowywanie danych w telefonie zawsze wiążę się z ryzykiem ich utracenia. Pomimo faktu, że są one szyfrowane w aplikacji, a program posiada certyfikat przypisany do urządzenia, może zdarzyć się, że dojdzie do wykorzystania dokumentu przez osobę trzecią – mówi Arkadiusz Sadkowski, specjalista ds. bezpieczeństwa IT w ODO 24. Oczywiście posiadanie fizycznego dokumentu także wiąże się z niebezpieczeństwami, jak np. zgubienie czy kradzież. Jednak finalnie jest to nasza najważniejsza i jedyna wersja dowodu osobistego – dodaje.

Aplikacja mObywatel jest stosunkowo nowym narzędziem, z którego możemy korzystać. Potrzebna jest więc dalsza edukacja w zakresie korzystania z tego typu technologicznych udogodnień.

Pamiętajmy, żeby zabezpieczyć się przed nieautoryzowanym dostępem do naszych dokumentów przez osobę trzecią. W tym wypadku warto zadbać o zainstalowanie programu antywirusowego na telefonie oraz o regularną aktualizację systemu. Także dobrym nawykiem jest ustawienie mechanizmu kontroli dostępu do urządzenia oraz zadbanie o szyfrowanie pamięci – podsumowuje Arkadiusz Sadkowski, specjalista ds. bezpieczeństwa IT w ODO 24.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Przeciwdziałanie praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu w JST. Najważniejsze informacje

System przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu dotyczy również jednostek samorządu terytorialnego. Z tego powodu są one objęte szeregiem obowiązków. Co trzeba wiedzieć o obowiązujących przepisach? Oto lista 10 najważniejszych informacji!

Od 1 września 2025 r. podwyżka o 8 i 16 zł za odbiór śmieci w Krakowie

Od 1 września w Krakowie wzrośnie opłata za odbiór śmieci posegregowanych: z 27 do 35 zł miesięcznie od jednego mieszkańca. W przypadku odpadów nieposegregowanych stawka zwiększy się z 54 do 70 zł od mieszkańca.

MKiŚ: wyznaczamy lasy społeczne z ograniczoną wycinką drzew. 158 tys. ha wokół 11 największych aglomeracji

Ministerstwo Klimatu i Środowiska poinformowało 2 lipca 2025 r., że zakończyło pierwszy etap projektu wyznaczania lasów społecznych wokół największych polskich miast. To przełomowy krok w kierunku zmiany podejścia do gospodarki leśnej - z naciskiem na potrzeby społeczne, zdrowotne i ekologiczne mieszkańców aglomeracji. O szczegółach w trakcie konferencji prasowej mówiła ministra klimatu i środowiska Paulina Hennig-Kloska oraz wiceminister klimatu i środowiska, główny konserwator przyrody Mikołaj Dorożała.

Zmiany w opłatach za śmieci – będą nowe zasady segregacji, ulgi i kontrola deklaracji [PROJEKT MKiŚ]

W wykazie prac legislacyjnych pojawił się projekt nowelizacji ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach. Chodzi o zmiany w funkcjonowaniu systemu gospodarowania odpadami na poziomie gminnym, które w ocenie projektodawców będą odpowiadać na realne potrzeby JST oraz mieszkańców.

REKLAMA

RPO: Dość "wrogich przejęć" między gminami. Potrzebna kontrola sądowa

Rzecznik Praw Obywatelskich apeluje do premiera Donalda Tuska o zawieszenie kontrowersyjnych decyzji dotyczących zmian granic gmin do czasu wprowadzenia nowych przepisów. Od lat brakuje skutecznej kontroli sądowej nad decyzjami Rady Ministrów, które prowadzą do konfliktów między samorządami.

Granica polsko-niemiecka. Polska wprowadza kontrole. Przedsiębiorcy mają 3 pytania

Czy Niemcy przerzucają imigrantów do Polski? Co z granicą polsko-niemiecką? Polska wprowadza kontrole graniczne w celu zapobiegania napływom nielegalnych migrantów. Co na to Niemcy?

Premier Tusk: po rekonstrukcji w rządzie będą wyłącznie przyzwoici ludzie; około 15 lipca zapadną decyzje personalne

W dniu 30 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej Premier Donald Tusk zapowiedział, że około 15 lipca zaproponuje kształt rządu po rekonstrukcji. Rozmowy w tej sprawie są prowadzone z liderami koalicyjnych ugrupowań - PSL, Polski 2050 i Lewicy. Żyjemy w ustrojowym bałaganie, podważane są obiektywne kryteria prawne, dlatego chciałbym, by politycy kierowali się naturalnymi kryteriami, jak zdrowy rozsądek czy zwykła ludzka przyzwoitość, i tacy będą ministrowie po rekonstrukcji - mówił 27 czerwca 2025 r. na konferencji prasowej premier Donald Tusk.

Nowelizacja specustawy powodziowej. Nowe zadania i obowiązki samorządów

Możliwość zamiany zniszczonych nieruchomości na lokale komunalne, obowiązek raportowania decyzji WZ, świadczenie lokalowe, premia powodziowa czy ułatwienia proceduralne w odbudowie zniszczonych domów i obiektów – to najważniejsze zmiany w specustawie powodziowej. Nowelizacja ustawy wzmacnia kompetencje JST, daje im nowe narzędzia, ale też nakłada dodatkowe obowiązki administracyjne i sprawozdawcze.

REKLAMA

Czym różni się „odbiór” odpadów komunalnych z nieruchomości od „przyjmowania odpadów”

NSA przypomniał gminom, że ustawodawca rozróżnia pojęcia odbierania odpadów komunalnych od ich przyjmowania i wprowadza odrębnie różne sposoby oddawania odpadów. Co za tym idzie – mechanizmy nie mogą być traktowane jako formy zamienne, kształtowane według własnego uznania gminy.

Wydruk zdjęcia z Google Street View jako dowód w sprawie administracyjnej

Dowodem w postępowaniu administracyjnym może być wszystko, co może przyczynić się do wyjaśnienia sprawy, a nie jest sprzeczne z prawem. Dlatego wydrukom z Geoportalu oraz wydrukom zdjęć Google Street View nie można odmówić mocy dowodowej. Stanowią one jednak tzw. dowody nienazwane i nie mają prawem przewidzianej mocy dowodowej – tak jak w przypadku dokumentów urzędowych, które sporządzone w przepisanej formie przez powołane do tego organy państwowe w ich zakresie działania stanowią dowód tego, co zostało w nich urzędowo stwierdzone.

REKLAMA