REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Samorząd 3.0 - założenia programu

Samorząd 3.0 - założenia programu
Samorząd 3.0 - założenia programu

REKLAMA

REKLAMA

Samorząd 3.0. Rozwój bez barier - trwają konsultacje projektu. Według założeń, program ma sprzyjać usprawnieniu procesu realizowania inwestycji, które mają służyć mieszkańcom. Wiąże się on również z pozyskiwaniem finansowania z nowych źródeł przez JST i ulepszeniem jakości usług publicznych. Konsultacje potrwają do 15 czerwca. Co program oznacza dla samorządu?

Samorząd 3.0 - korzyści dla samorządów

Projekt Samorząd 3.0 może przynieść wymierne korzyści dla jednostek samorządu terytorialnego. - Warto zwrócić uwagę na to, że rozwiązania będą mogli proponować potencjalni beneficjenci, czyli mieszkańcy, przedstawiciele samorządów, a także organizacje samorządowe i pozarządowe - wskazuje Mariusz Gołaszewski, prezes Aesco Group, instytucji analitycznej i doradczej, świadczącej usługi dla samorządów i instytucji publicznych.

REKLAMA

REKLAMA

Program może również wpłynąć na polepszenie efektywności funkcjonowania jednostek samorządu terytorialnego. Edukacja, pomoc społeczna, utrzymanie dróg czy budowa kanalizacji - tymi wszystkimi, kosztownymi rzecz jasna, zadaniami obarczone są samorządy. - Rozwiązania, zawarte w “Samorządzie 3.0” mogą wpłynąć pozytywnie na efektywność wydatkowania publicznych środków. To szczególnie istotne teraz, gdy mamy do czynienia z procesem starzenia się społeczeństwa, które w połączeniu z rosnącą liczbą zadań JST może przyczynić się do deficytu w finansach samorządów.

Zwiększenie samodzielności finansowej samorządów

Niebagatelne jest również zwiększenie samodzielności finansowej JST. Dochody samorządów z podatku PIT w 2019 roku wyniosły 56,1 mld zł. W zeszłym roku o 1,3 mld zł mniej - 54,9 mld zł. To głównie efekt pandemii Covid-19. Dodatkowo na trudną sytuację nakładają się założenia ogłoszonego ostatnio “Polskiego Ładu”, gdzie przewidziane są zmiany, których efektem może być spadek dochodów własnych samorządów.

- Co prawda mają one być zrekompensowane subwencją rozwojową, to może jednak skutkować ograniczeniem podejmowania samodzielnych decyzji. Rozwiązania zawarte w programie Samorząd 3.0 powinny zwiększyć możliwości decyzyjne samorządów, np. poprzez zwiększenie procentowego udziału JST w podatku PIT. Pozwoliłoby to uzyskać większą niezależność finansową samorządom, co umożliwiłoby im szybsze reagowanie na potrzeby mieszkańców i sprawniejsze kierowanie środków tam, gdzie są one najbardziej potrzebne - komentuje ekspert ds. finansów samorządów.

REKLAMA

Poluzowanie reguł zadłużania samorządów

Istotne jest również poluzowanie reguł, jeśli chodzi o zadłużenie samorządów i w zakresie zrównoważenia budżetu bieżącego. Jednostki samorządu terytorialnego, planując i wykonując budżet w zeszłym roku, mogły przekroczyć relację dotyczącą zrównoważenia dochodów bieżących (o kwotę ubytku w dochodach podatkowych jednostki będącego skutkiem wystąpienia epidemii COVID-19) i wydatków bieżących (o wydatki ponoszone w celu realizacji zadań związanych z przeciwdziałaniem COVID-19).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- Taka możliwość zmniejszała wpływ epidemii na główną regułę gospodarki finansowej JST i tym samym wprowadzała rozwiązania, które przywracały formalnie stan reguły w zakresie równoważenia dochodów i wydatków bieżących. W aktualnej sytuacji prawnej, od przyszłego roku dochody bieżące nie mogą przewyższać bieżących wydatków, chyba że powstały deficyt będzie pokryty z nadwyżek budżetowym w lat wcześniejszych. Przy ustalaniu na 2021 rok i kolejne lata dopuszczalnego limitu spłaty zobowiązań, ubytek w dochodach podatkowych danego samorządu spowodowany pandemią, nie jest brany pod uwagę. Wspomniane poluzowanie reguł dotyczących płynności i zadłużenia umożliwiłoby JST zapewnienie większej zdolności w finansowaniu zarówno bieżących jak i inwestycyjnych, które są najlepszą metodą walki ze spowolnieniem gospodarczym.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Sektor publiczny
Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

REKLAMA

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA