Prawdopodobnie w 2015 r. matura z języka polskiego bez prezentacji
REKLAMA
W ramach projektu współfinansowanego z funduszy Unii Europejskiej trwają obecnie prace ekspertów nad wypracowaniem nowej formuły egzaminu maturalnego, w tym nowej formuły matury z języka polskiego zarówno ustnej, jak i pisemnej. Wyniki prac ekspertów, m.in. nauczycieli akademickich i nauczycieli zatrudnionych w szkołach ponadgimnazjalnych, dotyczących nowej matury zostaną przedstawione CKE we wrześniu br. Następnie - po opracowaniu ich przez CKE - zostaną przesłane do MEN.
REKLAMA
REKLAMA
"Prawo nas zobowiązuje do tego, żeby do końca sierpnia 2013 r. opublikować decyzję na temat nowej formuły egzaminu maturalnego, który odbędzie się dwa lata później w 2015 r. Tyle mówi prawo, natomiast my chcemy tę decyzję opublikować w 2012 r." - powiedział w piątek Sawicki. Zapowiedział też, że w październiku lub listopadzie tego roku zostaną zaprezentowane prace ekspertów dotyczące nowej matury.
Wśród najważniejszych zmian, które nastąpią w nowej maturze z języka polskiego, będzie odejście od prezentacji wybranego przez ucznia tematu. Matura w tej formie obowiązuje od 2005 r. i miała być sposobem na docenienie indywidualizmu ucznia. Nie sprawdziła się, ponieważ część uczniów kupowała gotowe prezentacje np. w internecie, a następnie mechanicznie je przyswajała.
"Odejście od prezentacji na ustnym egzaminie z języka polskiego było powszechnym żądaniem nauczycieli (...), którzy na bieżąco informowali nas jak bardzo rozpowszechniony był proceder kupowania przez internet gotowych prezentacji i uczenie się ich na pamięć. To często skutkowało tym, że zdający nie potrafił po prezentacji podjąć rozmowy na jej temat, czyli tego, co przed chwilą wygłosił" - wyjaśniał wiceszef CKE.
REKLAMA
Poinformował, że jedną z propozycji zmian w nowej maturze z języka polskiego - o czym doniosła piątkowa "Gazeta Wyborcza" i "Rzeczpospolita" - będzie spontaniczna odpowiedź na wylosowane pytanie zamiast gotowej prezentacji, którą uczeń przygotowuje w domu, a następnie wygłasza przed komisją. "Taka pilotażowa matura, w której uczniowie odpowiadali na wylosowane pytania, została przeprowadzona w tym roku w grupie 500 uczniów. Wyniki tego pilotażu zostaną włączone do raportu, który poznamy we wrześniu" - powiedział Sawicki.
Podkreślił, że nowa matura z języka polskiego będzie wymagała innego sposobu nauczania w szkołach. "Będzie wymagała większej samodzielności uczniów, lepszego przedstawiania i uargumentowania własnego stanowiska przy analizie i interpretacji tekstu" - dodał Sawicki.
Informacja o zmianach w egzaminie maturalnym będzie musiała nastąpić najpóźniej dwa lata przed nową maturą. Nową formułę egzaminu z języka polskiego będzie musiało zatwierdzić Ministerstwo Edukacji Narodowej, które przygotowuje ją na 2015 r.
W rozmowie z PAP prof. Sławomir Jacek Żurek, szef Katedry Dydaktyki Literatury i Języka Polskiego na Katolickim Uniwersytecie Lubelskim (w latach 2008-2009 prof. Żurek kierował w MEN zespołem odpowiedzialnym za przygotowanie nowej podstawy programowej z języka polskiego) powiedział, że kierunek prac, który przyjęła Centralna Komisja Egzaminacyjna, w tym odejście od prezentacji maturalnej na egzaminie z języka polskiego jest bardzo dobrym posunięciem. W jego ocenie, nowa matura z języka polskiego powinna podlegać zewnętrznej kontroli. Powinna być także sprawdzianem umiejętności wypowiadania się.
"To bardzo ważne, ponieważ sposób mówienia świadczy o sposobie myślenia człowieka. Wszyscy myślimy w języku, a sprawne myślenie jest konieczne na wszystkich kierunkach studiów. Warto także uzewnętrznić egzamin ustny tak, by ocena z języka polskiego była brana pod uwagę przy rekrutacji na różne kierunki studiów, także techniczne. Tę potrzebę dostrzegają nawet rektorzy politechnik, którzy uważają, że jest coraz gorzej nie tylko z wysławianiem się, ale właśnie z myśleniem u studentów" - podkreślił ekspert.
Prof. Żurek uważa także, że matura z języka polskiego powinna w większym stopniu być sprawdzaniem czytelnictwa literatury. "W tym sensie, żeby uczeń po otrzymaniu jakiegoś tekstu z kanonu lektur potrafił go rozpoznać. Dobrze byłoby też, gdyby na maturze udało się w większym stopniu sprawdzać umiejętności z zakresu nauki o języku. Z tą wiedzą u uczniów jest bardzo słabo ze względu na przeładowanie materiału treściami historycznoliterackimi. Znam przypadek, w którym uczeń otrzymywał świadectwo maturalne, ale nie wiedział, co to jest czasownik" - powiedział ekspert.
O pracach nad zmianami w formule egzaminu maturalnego mówi się od dłuższego czasu. Zmiany te miałyby wejść na egzaminie maturalnym, który zostanie przeprowadzony w roku szkolnym 2014/2015. Wiosną 2015 r. maturę będzie bowiem zdawał pierwszy rocznik abiturientów, którzy uczyli się w gimnazjum i szkole ponadgimnazjalnej zgodnie z nową podstawą programową nauczania.
REKLAMA
REKLAMA