Od 24 stycznia do 28 lutego 2022 r. praca zdalna w administracji publicznej – treść rozporządzenia
REKLAMA
REKLAMA
Praca zdalna będzie mieć miejsce do 28 lutego 2022 r.
REKLAMA
Wynika to z rozporządzenia z dnia 21 stycznia 2022 r.
UWAGA! Przepisy o pracy zdalnej wprowadzają prowadzenie przez pracownika ewidencji wykonanych czynności, o ile takie polecenie wyda mu pracodawca.
Praca zdalna od 24 stycznia 2022 r. – kogo dotyczy
W urzędach administracji publicznej lub jednostkach organizacyjnych wykonujących zadania o charakterze publicznym kierownicy urzędów administracji publicznej, dyrektorzy generalni urzędów lub kierujący jednostką organizacyjną polecają pracownikom wykonywanie pracy zdalnej, z wyjątkiem jednostek organizacyjnych sądów i prokuratury oraz uczelni.
Wyjątki od pracy zdalnej do 28 lutego 2022 r.
Wyjątki od powyższej zasady mają stanowić sytuacje, w których realizacja określonych zadań jest niezbędna do zapewnienia pomocy obywatelom lub ze względu na przepisy prawa lub potrzeby urzędu lub jednostki, a ich realizacja nie jest możliwa w ramach pracy zdalnej.
Warunki pracy zdalnej - od 24 stycznia do 28 lutego 2022 r.
Do warunków świadczenia pracy zdalnej stosuje się przepisy art. 3 ust. 3–8 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz. U. z 2021 r. poz. 2095, z późn. zm.).
Przepisy te wprowadzają następujące reguły:
- Wykonywanie pracy zdalnej może zostać polecone, jeżeli pracownik ma umiejętności i możliwości techniczne oraz lokalowe do wykonywania takiej pracy i pozwala na to rodzaj pracy. W szczególności praca zdalna może być wykonywana przy wykorzystaniu środków bezpośredniego porozumiewania się na odległość lub dotyczyć wykonywania części wytwórczych lub usług materialnych.
- Narzędzia i materiały potrzebne do wykonywania pracy zdalnej oraz obsługę logistyczną pracy zdalnej zapewnia pracodawca.
- Przy wykonywaniu pracy zdalnej pracownik może używać narzędzi lub materiałów niezapewnionych przez pracodawcę pod warunkiem, że umożliwia to poszanowanie i ochronę informacji poufnych i innych tajemnic prawnie chronionych, w tym tajemnicy przedsiębiorstwa lub danych osobowych, a także informacji, których ujawnienie mogłoby narazić pracodawcę na szkodę.
- Na polecenie pracodawcy, pracownik wykonujący pracę zdalną ma obowiązek prowadzić ewidencję wykonanych czynności, uwzględniającą w szczególności opis tych czynności, a także datę oraz czas ich wykonania.
- Pracownik sporządza ewidencję wykonywanych czynności w formie i z częstotliwością określoną w poleceniu.
- Pracodawca może w każdym czasie cofnąć polecenie wykonywania pracy zdalnej.
Praca zdalna - przykładem Toruń
Prezydent Michał Zaleski zapowiedział przejście urzędników ratusza w tryb pracy zdalnej. Podkreślił jednak, że tam, gdzie zdalna forma nie będzie możliwa, funkcjonowanie urzędu pozostanie takie jak dotychczas. Uspokoił tez mieszkańców, że wszystkie sprawy, które są załatwiane w urzędzie będą dalej toczyć się odpowiednim trybem.
Do skarbówki, starostwa, urzędu marszałkowskiego i wojewódzkiego po wcześniejszym umówieniu się.
Aby załatwić sprawę urzędową należy się wcześniej umówić telefonicznie lub elektronicznie. Każdy z klientów zostanie obsłużony, a jeśli konieczna będzie wizyta w urzędzie, to oczywiście będzie taka możliwość.
- Pracownicy, zgodnie z zaleceniami ministerstwa przejdą w tryb pracy zdalnej. Tam, gdzie konieczna będzie wizyta w urzędzie, to oczywiście przyjmiemy petentów. Nasi pracownicy stosują się również do wszystkich wcześniejszych zaleceń, takich jak np. zasada "DDM" (dystans-dezynfekcja-maseczka- przyp. red). Mamy też ogromną nadzieję, że nowe zalecenia nie wpłyną na jakość i szybkość funkcjonowania urzędu - mówił jeden z pracowników Starostwa Powiatowego w Toruniu.
źródło: Nowosci.com.pl
Praca zdalna - Poznań
Poznań: Rozporządzenie dot. pracy zdalnej nie zmieni sposobu obsługi w Urzędzie Miasta.
Wydane przez rząd rozporządzenie dotyczące pracy zdalnej w administracji nie wpłynie na zmianę sposobu obsługi klientów Urzędu Miasta Poznania – poinformował w poniedziałek poznański magistrat.
REKLAMA
Jak poinformował w poniedziałek poznański magistrat, „pandemia sprawiła, że klienci urzędu przyjmowani są wyłącznie po wcześniejszym umówieniu wizyty - opublikowane rządowe rozporządzenie nie wpłynie więc na zmianę sposobu obsługi poznanianek i poznaniaków”.
"W najpopularniejszych usługach administracyjnych np. dotyczących spraw obywatelskich, uprawnień komunikacyjnych, spraw dotyczących stanu cywilnego - najwygodniej jest umówić wizytę przez internetowy system rezerwacji, który znajduje się na stronie www.poznan.pl. Aby to zrobić, wystarczy wybrać wydział, odpowiednią grupę spraw, a następnie zaznaczyć miesiąc, dzień i godzinę planowanej wizyty. Po wypełnieniu wszystkich pól i wybraniu przycisku +umów wizytę+ wyświetli się potwierdzenie rezerwacji. Warto także przeczytać opis procedury. Można z niego dowiedzieć się, jakie dokumenty i załączniki są wymagane dla załatwienia danej sprawy” – wskazano.
Magistrat przypomniał, że umówić się można również telefonicznie, kontaktując się z wybranym wydziałem albo Biurem Poznań Kontakt pod numerem 61 646 33 44 - infolinia czynna jest w dni powszednie w godz. 7.30 -20.00.
"W tych sprawach, dla których nie jest przewidziana usługa internetowej rezerwacji wizyty w urzędzie, możliwe jest umówienie się -po uprzednim kontakcie telefonicznym- z właściwym wydziałem lub biurem urzędu” - podano.
Magistrat przypomniał również, że wchodząc do budynku urzędu należy zasłaniać nos i usta; przy wejściach znajdują się także dozowniki z płynem do dezynfekcji rąk. Dodatkowo, przy wejściach do 9 lokalizacji UMP są wystawione skrzynki podawcze, w których można zostawiać dokumenty. Kontakt z urzędem jest także możliwy przez Elektroniczną Skrzynkę Podawczą UMP.
REKLAMA
REKLAMA
© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.