reklama
| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
reklama
reklama
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Wiadomości > CKE szykuje próbę z nowego egzaminu dla gimnazjalistów

CKE szykuje próbę z nowego egzaminu dla gimnazjalistów

7, 8 i 9 grudnia odbędzie się badanie wiedzy i umiejętności uczniów trzecich klas gimnazjów - informuje Centralna Komisja Egzaminacyjna. Udział szkół w badaniu jest dobrowolny i ma pomóc w przygotowaniach do nowego egzaminu gimnazjalnego na wiosnę 2012 r.

Propozycję CKE omawiali we wtorek specjaliści Instytutu Badań Edukacyjnych na konferencji "Egzamin gimnazjalny w nowej podstawie programowej". Tegoroczni uczniowie trzecich klas gimnazjów są pierwszym rocznikiem, który 24, 25 i 26 kwietnia będzie zdawał egzamin gimnazjalny w nowej formule.

Udział szkół w próbnym egzaminie jest dobrowolny. Szkoły, które zdecydują się w nim uczestniczyć, powinny zgłosić się do właściwej Okręgowej Komisji Egzaminacyjnej od 24 października do 4 listopada. Wówczas CKE przekaże szkołom w dniach 1 i 2 grudnia materiały niezbędne do przeprowadzenia badania.

"Nauczyciele będą mogli zdiagnozować mocne i słabe strony swoich uczniów, by określić w którą stronę podążać dalej w przygotowaniach do egzaminu kwietniowego" - powiedział podczas konferencji dyrektor Instytutu, Michał Federowicz. W jego ocenie, nowy egzamin gimnazjalny będzie spoiwem dwóch trzyletnich etapów kształcenia: nauki w gimnazjum i w szkole średniej. "Zagwarantuje nauczycielom szkół średnich, że gimnazja zrobiły to, co do nich należy" - tłumaczył. Podkreślił też, że każdy uczeń i nauczyciel, który chce dobrze przygotować się do nadchodzącego egzaminu gimnazjalnego, powinien przede wszystkim dobrze zapoznać się z nową podstawą programową kształcenia.

W ocenie ekspertów, nowa podstawa programowa wprowadza fundamentalną zmianę w polskim systemie kształcenia, polegającą na odejściu od odtwórczego odtwarzania wiadomości przez uczniów na rzecz nabycia przez nich konkretnych umiejętności. Chodzi np. o umiejętność prawidłowego wnioskowania, budowania argumentacji, poszukiwania i tworzenia informacji, zrozumienia na czym polegają metody badawcze, czyli tego jak dana nauka sprawdza swoje fakty i teorie, a także formułowania własnych sądów.

"Umiejętności myślenia uczy na przykład matematyka" - przekonywał podczas konferencji ekspert Instytutu, Marcin Karpiński, zwracając przy tym uwagę, że w procesie edukacji bardzo często się o tej zasadniczej roli matematyki zapomina. W jego ocenie, nauczyciele zbyt łatwo poprzestają na nauce samych narzędzi matematycznych, bez ich wykorzystywania w praktyce. "Po drodze trzeba nauczyć np. wzorów skróconego mnożenia, przekształcania wyrażeń algebraicznych, dodawania ułamków i bardzo często na tym się kończy. Zwykle nauczyciel powiada, że nie ma już czasu, by pokazać jak te narzędzia wykorzystać do tego, aby uczniowie nauczyli się myśleć. Nie tylko na terenie szkoły, nie tylko na terenie innych przedmiotów, ale także na terenie życia codziennego, czy po prostu życia zawodowego" - powiedział Karpiński.

reklama

Czytaj także

Źródło:

PAP
Klasyfikacja budżetowa 2020129.00 zł
reklama

Narzędzia księgowego

reklama
reklama

POLECANE

reklama
reklama

Ostatnio na forum

reklama

Compliance 2020

reklama

Eksperci portalu infor.pl

Marcin Wicherkiewicz

Radca prawny

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »
reklama
reklama
reklama