Informatyzacja a działanie urzędów w Polsce - raport MSWiA
REKLAMA
Badanie wpływu informatyzacji na działania administracji publicznej w Polsce w 2011 r. (siódma edycja) pokazuje rozwój technologii teleinformatycznych w Polsce i ich wpływ na działanie urzędów administracji publicznej. W tym roku, w badaniach on-line przeprowadzonych w okresie czerwiec-lipiec, wzięło udział ponad 1600 urzędów wszystkich szczebli w Polsce, w tym urzędy administracji samorządowej (gminne, powiatowe, marszałkowskie) i administracja rządowa.
REKLAMA
REKLAMA
Elektroniczny system zarządzania dokumentacją posiada większość urzędów marszałkowskich i powiatowych. System ten pozwala na elektroniczną wymianę akt danej sprawy w obrębie urzędu, czyli np. przekazanie innej komórce organizacyjnej sprawy on-line (z tej formy korzysta 77 proc. urzędów administracji rządowej i 71 proc. samorządowej).
Przodującymi użytkownikami elektronicznego systemu zarządzania dokumentacją są urzędy z województw śląskiego (71 proc.) i dolnośląskiego (70 proc.). Najrzadziej korzystają z niego urzędy z województwa świętokrzyskiego (11 proc.).
Spośród pozostałych urzędów - które z systemu tego jeszcze nie korzystają - plany jego wdrożenia deklaruje ponad 80 proc.
Posiadanie elektronicznego systemu zarządzania dokumentacją wciąż nie przekłada się na wyeliminowanie w urzędzie tradycyjnego obiegu dokumentów papierowych - stwierdza MSWiA. W większości urzędów funkcjonuje podwójny obieg dokumentów, czyli te same dokumenty są przetwarzane w ramach tradycyjnego obiegu papierowego i w systemie elektronicznym. Ale w 23 proc. urzędów z woj. lubuskiego sprawy prowadzone są wyłącznie elektronicznie.
REKLAMA
Raport przedstawia także stopień wykorzystania elektronicznej skrzynki podawczej oraz platformy ePUAP w zakresie świadczenia usług elektronicznych dla klientów. Prawie 90 proc. urzędów posiada elektroniczną skrzynkę podawczą - dla porównania w 2010 r. posiadało ją 74 proc. urzędów.
Większość elektronicznych skrzynek podawczych znajduje się na platformie ePUAP, posiada je 70 proc. urzędów. Adres elektronicznej skrzynki podawczej jest udostępniany także na stronie internetowej urzędowego Biuletynu Informacji Publicznej w przypadku prawie 90 proc. urzędów.
Informację o możliwości realizacji usług za pośrednictwem platformy ePUAP zawiera ponad 1/3 stron internetowych urzędów. Zazwyczaj strony internetowe urzędów zawierają informacje niezbędne do załatwienia sprawy oraz dają możliwość pobierania formularzy. Znacznie rzadziej dostępna jest funkcja złożenia wniosku elektronicznego. Większość urzędów w administracji rządowej i samorządowej (80 proc.) deklaruje jednak zwiększenie wykorzystania możliwości platformy ePUAP.
Pełny raport: Badanie wpływu informatyzacji na działania administracji publicznej w Polsce w 2011 r.>>
REKLAMA
REKLAMA