Zrezygnowano z planów budowy linii kolejowej do bydgoskiego lotniska
REKLAMA
"Ministerstwo Transportu zaakceptowało zaproponowane przez nas zmiany w projekcie szybkiej kolei metropolitalnej Bydgoszcz-Toruń +BiT City+, polegające m.in. na dołożeniu nowych inwestycji. Dzięki temu rozbudowany zostanie Węzeł Zachodni w Bydgoszczy, powstaną nowe przystanki kolejowe i przebudowany zostanie wiadukt w Cierpicach, w gminie Wielka Nieszawka (woj. kujawsko-pomorskie)" - poinformowała Beata Krzemińska, rzeczniczka marszałka województwa kujawsko-pomorskiego.
REKLAMA
Nowe inwestycje w BiT City to skutek odłożenia na przyszłość budowy linii kolejowej, która miała połączyć stację Bydgoszcz Główna z Portem Lotniczym Bydgoszcz.
REKLAMA
"Rezygnujemy z niej na razie, bo strumień podróżujących byłby obecnie zbyt mały. Zaoszczędzone w ten sposób 60 milionów złotych przeznaczamy na cztery przedsięwzięcia, będące w znacznej części de facto pierwszym etapem budowy linii na lotnisko, a do sprawy pociągu na lotnisko wrócimy w ramach nowej europejskiej perspektywy finansowanej 2014-20" - zaznaczył marszałek województwa kujawsko-pomorskiego, Piotr Całbecki.
Największe z planowanych przedsięwzięć, to rozbudowa Węzła Zachodniego w Bydgoszczy, gdzie w miejscu starego wiaduktu kolejowego powstanie nowy, nowoczesny i szerszy. Obecny wiadukt pochodzi z XIX wieku, jest zbyt niski jak na współczesne standardy, a dodatkowo zwężony przez nieużywany od lat przejazd dla dawnej kolei wąskotorowej.
"Była to jedna z dwóch inwestycji, której dofinansowanie zaproponowaliśmy Bydgoszczy w związku z uwolnieniem środków, przeznaczonych początkowo na linię do portu lotniczego. Drugą był zakup taboru tramwajowego, ale władze miasta wybrały rozbudowę węzła i to ten projekt będzie realizowany" - dodał marszałek.
REKLAMA
Za resztę pieniędzy, niewykorzystanych na budowę linii na lotnisko, powstaną przystanki kolejowe Bydgoszcz Błonie i Trzciniec w podbydgoskiej gminie Białe Błota oraz przebudowany zostanie wiadukt w podtoruńskich Cierpicach, gdzie także planowana jest budowa stacji kolejowej.
Ministerstwo Transportu zgodziło się, by od 1 stycznia cały projekt BiT City został podzielony na pięć oddzielnych segmentów, nadzorowanych przez różne jednostki. Poszczególne segmenty to: zakup taboru dla BiT City, system biletu metropolitalnego, budowa linii tramwajowej do bydgoskiej dzielnicy Fordon, budowa wiaduktów i przystanków dla BiT City oraz integracja transportu miejskiego w Toruniu.
"Wkrótce rusza realizacja innej ważnej inwestycji, bez której BiT City byłby szybką koleją tylko w założeniu - rewitalizacja linii kolejowej nr 18 między Bydgoszczą i Toruniem, która umożliwi pokonywanie tego dystansu w przyzwoitym czasie. Dzięki skutecznemu lobbingowi samorządowych władz województwa projekt jest już na liście kluczowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, a administrująca torami kolejowa spółka PKP Polskie Linie Kolejowe zapowiada ogłoszenie jeszcze w grudniu przetargu na wykonanie robót" - zaznaczyła Krzemińska.
Wartość wszystkich projektów związanych z BiT City to 1,2 mld złotych. Wsparcie z funduszy unijnych wynosi blisko 713 milionów złotych i jest to maksimum tego, co można było uzyskać z tego źródła.
REKLAMA
REKLAMA