REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zrezygnowano z planów budowy linii kolejowej do bydgoskiego lotniska

REKLAMA

Samorząd województwa kujawsko-pomorskiego zrezygnował z planów budowy linii kolejowej, łączącej lotnisko w Bydgoszczy z centrum miasta, bo byłaby ona nieopłacalna. Zaoszczędzone pieniądze zostaną wydane na modernizację starych wiaduktów i na nowe przystanki.

"Ministerstwo Transportu zaakceptowało zaproponowane przez nas zmiany w projekcie szybkiej kolei metropolitalnej Bydgoszcz-Toruń +BiT City+, polegające m.in. na dołożeniu nowych inwestycji. Dzięki temu rozbudowany zostanie Węzeł Zachodni w Bydgoszczy, powstaną nowe przystanki kolejowe i przebudowany zostanie wiadukt w Cierpicach, w gminie Wielka Nieszawka (woj. kujawsko-pomorskie)" - poinformowała Beata Krzemińska, rzeczniczka marszałka województwa kujawsko-pomorskiego.

REKLAMA

REKLAMA

Nowe inwestycje w BiT City to skutek odłożenia na przyszłość budowy linii kolejowej, która miała połączyć stację Bydgoszcz Główna z Portem Lotniczym Bydgoszcz.

"Rezygnujemy z niej na razie, bo strumień podróżujących byłby obecnie zbyt mały. Zaoszczędzone w ten sposób 60 milionów złotych przeznaczamy na cztery przedsięwzięcia, będące w znacznej części de facto pierwszym etapem budowy linii na lotnisko, a do sprawy pociągu na lotnisko wrócimy w ramach nowej europejskiej perspektywy finansowanej 2014-20" - zaznaczył marszałek województwa kujawsko-pomorskiego, Piotr Całbecki.

Największe z planowanych przedsięwzięć, to rozbudowa Węzła Zachodniego w Bydgoszczy, gdzie w miejscu starego wiaduktu kolejowego powstanie nowy, nowoczesny i szerszy. Obecny wiadukt pochodzi z XIX wieku, jest zbyt niski jak na współczesne standardy, a dodatkowo zwężony przez nieużywany od lat przejazd dla dawnej kolei wąskotorowej.

REKLAMA

"Była to jedna z dwóch inwestycji, której dofinansowanie zaproponowaliśmy Bydgoszczy w związku z uwolnieniem środków, przeznaczonych początkowo na linię do portu lotniczego. Drugą był zakup taboru tramwajowego, ale władze miasta wybrały rozbudowę węzła i to ten projekt będzie realizowany" - dodał marszałek.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Za resztę pieniędzy, niewykorzystanych na budowę linii na lotnisko, powstaną przystanki kolejowe Bydgoszcz Błonie i Trzciniec w podbydgoskiej gminie Białe Błota oraz przebudowany zostanie wiadukt w podtoruńskich Cierpicach, gdzie także planowana jest budowa stacji kolejowej.

Ministerstwo Transportu zgodziło się, by od 1 stycznia cały projekt BiT City został podzielony na pięć oddzielnych segmentów, nadzorowanych przez różne jednostki. Poszczególne segmenty to: zakup taboru dla BiT City, system biletu metropolitalnego, budowa linii tramwajowej do bydgoskiej dzielnicy Fordon, budowa wiaduktów i przystanków dla BiT City oraz integracja transportu miejskiego w Toruniu.

"Wkrótce rusza realizacja innej ważnej inwestycji, bez której BiT City byłby szybką koleją tylko w założeniu - rewitalizacja linii kolejowej nr 18 między Bydgoszczą i Toruniem, która umożliwi pokonywanie tego dystansu w przyzwoitym czasie. Dzięki skutecznemu lobbingowi samorządowych władz województwa projekt jest już na liście kluczowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, a administrująca torami kolejowa spółka PKP Polskie Linie Kolejowe zapowiada ogłoszenie jeszcze w grudniu przetargu na wykonanie robót" - zaznaczyła Krzemińska.

Wartość wszystkich projektów związanych z BiT City to 1,2 mld złotych. Wsparcie z funduszy unijnych wynosi blisko 713 milionów złotych i jest to maksimum tego, co można było uzyskać z tego źródła.

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA