REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zrezygnowano z planów budowy linii kolejowej do bydgoskiego lotniska

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Samorząd województwa kujawsko-pomorskiego zrezygnował z planów budowy linii kolejowej, łączącej lotnisko w Bydgoszczy z centrum miasta, bo byłaby ona nieopłacalna. Zaoszczędzone pieniądze zostaną wydane na modernizację starych wiaduktów i na nowe przystanki.

"Ministerstwo Transportu zaakceptowało zaproponowane przez nas zmiany w projekcie szybkiej kolei metropolitalnej Bydgoszcz-Toruń +BiT City+, polegające m.in. na dołożeniu nowych inwestycji. Dzięki temu rozbudowany zostanie Węzeł Zachodni w Bydgoszczy, powstaną nowe przystanki kolejowe i przebudowany zostanie wiadukt w Cierpicach, w gminie Wielka Nieszawka (woj. kujawsko-pomorskie)" - poinformowała Beata Krzemińska, rzeczniczka marszałka województwa kujawsko-pomorskiego.

REKLAMA

Nowe inwestycje w BiT City to skutek odłożenia na przyszłość budowy linii kolejowej, która miała połączyć stację Bydgoszcz Główna z Portem Lotniczym Bydgoszcz.

REKLAMA

"Rezygnujemy z niej na razie, bo strumień podróżujących byłby obecnie zbyt mały. Zaoszczędzone w ten sposób 60 milionów złotych przeznaczamy na cztery przedsięwzięcia, będące w znacznej części de facto pierwszym etapem budowy linii na lotnisko, a do sprawy pociągu na lotnisko wrócimy w ramach nowej europejskiej perspektywy finansowanej 2014-20" - zaznaczył marszałek województwa kujawsko-pomorskiego, Piotr Całbecki.

Największe z planowanych przedsięwzięć, to rozbudowa Węzła Zachodniego w Bydgoszczy, gdzie w miejscu starego wiaduktu kolejowego powstanie nowy, nowoczesny i szerszy. Obecny wiadukt pochodzi z XIX wieku, jest zbyt niski jak na współczesne standardy, a dodatkowo zwężony przez nieużywany od lat przejazd dla dawnej kolei wąskotorowej.

"Była to jedna z dwóch inwestycji, której dofinansowanie zaproponowaliśmy Bydgoszczy w związku z uwolnieniem środków, przeznaczonych początkowo na linię do portu lotniczego. Drugą był zakup taboru tramwajowego, ale władze miasta wybrały rozbudowę węzła i to ten projekt będzie realizowany" - dodał marszałek.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Za resztę pieniędzy, niewykorzystanych na budowę linii na lotnisko, powstaną przystanki kolejowe Bydgoszcz Błonie i Trzciniec w podbydgoskiej gminie Białe Błota oraz przebudowany zostanie wiadukt w podtoruńskich Cierpicach, gdzie także planowana jest budowa stacji kolejowej.

Ministerstwo Transportu zgodziło się, by od 1 stycznia cały projekt BiT City został podzielony na pięć oddzielnych segmentów, nadzorowanych przez różne jednostki. Poszczególne segmenty to: zakup taboru dla BiT City, system biletu metropolitalnego, budowa linii tramwajowej do bydgoskiej dzielnicy Fordon, budowa wiaduktów i przystanków dla BiT City oraz integracja transportu miejskiego w Toruniu.

"Wkrótce rusza realizacja innej ważnej inwestycji, bez której BiT City byłby szybką koleją tylko w założeniu - rewitalizacja linii kolejowej nr 18 między Bydgoszczą i Toruniem, która umożliwi pokonywanie tego dystansu w przyzwoitym czasie. Dzięki skutecznemu lobbingowi samorządowych władz województwa projekt jest już na liście kluczowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko, a administrująca torami kolejowa spółka PKP Polskie Linie Kolejowe zapowiada ogłoszenie jeszcze w grudniu przetargu na wykonanie robót" - zaznaczyła Krzemińska.

Wartość wszystkich projektów związanych z BiT City to 1,2 mld złotych. Wsparcie z funduszy unijnych wynosi blisko 713 milionów złotych i jest to maksimum tego, co można było uzyskać z tego źródła.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejki do lekarzy 2025 – jak dostać się do specjalisty szybciej? Sprawdzone sposoby

Czekasz miesiącami na wizytę u specjalisty? Nie musisz! W Polsce średni czas oczekiwania w publicznej służbie zdrowia to ponad 4 miesiące, ale są legalne sposoby, by skrócić go do kilku tygodni, a nawet dni. Sprawdź, jak korzystać z wyszukiwarki NFZ, kiedy poprosić o adnotację "cito", gdzie warto jechać po krótszą kolejkę i kto ma prawo wejść do gabinetu bez czekania. To wiedza, która może oszczędzić Ci wiele nerwów.

Od odważnego eksperymentu do wzoru dla innych regionów. 8 lat Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropolii [WYWIAD]

Choć początek był trudny, dziś GZM to region o jednej z najbardziej zintegrowanych sieci transportowych w Polsce i rosnącym potencjale innowacyjnym. O tym, co sprawia, że 41 gmin potrafi mówić jednym głosem rozmawiamy z Kazimierzem Karolczakiem, przewodniczącym zarządu Górnośląsko-Zagłębiowskiej Metropoli.

Aktywny Maluch: Trwa nabór uzupełniający. Wnioski do 5 września 2025 r.

Do 5 września 2025 r. można składać wnioski w naborze uzupełniającym w programie Aktywny Maluch. Chodzi o dofinansowanie tworzenia miejsc opieki nad dziećmi do lat 3 i funkcjonowania nowoutworzonych miejsc opieki.

Podatek od nieruchomości 2026 – znamy nowe maksymalne stawki. Sprawdź, ile możesz zapłacić!

Znamy już maksymalne stawki podatku od nieruchomości na 2026 rok. Wyższe limity dotyczą gruntów, budynków oraz budowli. To ważna informacja dla właścicieli nieruchomości i przedsiębiorców, którzy powinni przygotować się na możliwe podwyżki. Sprawdź szczegóły i zaplanuj swoje wydatki!

REKLAMA

MEN odpowiada na zapowiedź protestu ZNP: podwyżki z 2024 r. przywróciły adekwatny poziom płac

Wiceminister edukacji uważa, że protesty ZNP są nieuzasadnione, bo skala podwyżek wynagrodzeń nauczycieli w 2024 roku była rekordowa i przywróciła satysfakcjonującą relację płac do warunków rynkowych. W 2024 roku nauczyciele początkujący otrzymali podwyżkę nominalną o ok. 40 proc., mianowani i dyplomowani – ok. 37 proc., co przekłada się na wzrost o tysiące złotych (od 1 894 do 2 674 zł) względem 2023 roku.

Leczenie gruźlicy wielolekoopornej – projekt nowelizacji przedłuża pilotaż do połowy 2026 roku [Projekt rozporządzenia MZ]

Resort zdrowia przedstawił projekt nowelizacji rozporządzenia dotyczący programu pilotażowego leczenia gruźlicy wielolekoopornej w warunkach ambulatoryjnych. Projekt trafił do uzgodnień i konsultacji.

"Nie wrzucaj banana do czarnego worka" - o bioodpadach, które mogą zasilać Twoją żarówkę

Dlaczego wciąż tak wielu z nas ignoruje brązowy pojemnik? Co dzieje się z obierkami po ziemniakach i jak jedna skórka z banana może oświetlić pokój przez sześć godzin? O mitach, błędach i przyszłości bioodpadów rozmawiamy z Katarzyną Gromadzką, ekspertką z firmy Bioodpady.pl.

Zebranie wiejskie - ilu mieszkańców?

Zgodne z prawem są nawet konsultacje, w których wzięło udział tylko kilku mieszkańców sołectwa – o ile uchwała o konsultacjach obowiązująca na terenie gminy stanowi, że konsultacje są ważne bez względu na liczbę uczestniczących osób uprawnionych do udziału w zebraniu wiejskim.

REKLAMA

Nierzetelność pracownika gminy a bezczynność w załatwieniu sprawy

Zwolniony przez gminę pracownik złośliwie doprowadza do bezczynności w załatwieniu sprawy? Fakt ten nie zwalnia gminy od odpowiedzialności za naruszenie terminów ustawowych, ale – po naprawieniu szkód spowodowanych przez pracownika – daje szansę na łagodniejszy wyrok sądu.

Społeczni opiekunowie zabytków – cisi partnerzy systemu ochrony dziedzictwa

W ustawie istnieją od lat, ale często traktowani są jako margines. Tymczasem dziś, bardziej niż kiedykolwiek wcześniej, potrzebujemy ich obecności. Społeczni opiekunowie zabytków mogą być realnym wsparciem państwowego systemu ochrony dziedzictwa – jeśli tylko będą traktowani na poważnie.

REKLAMA