REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Gdańsk: Zakończono budowę trasy W-Z

REKLAMA

Pięć miesięcy wcześniej niż planowano został oddany do użytku ostatni odcinek trasy W-Z w Gdańsku, jednej z najważniejszych arterii w mieście. Dwupasmowa trasa łączy centrum miasta z obwodnicą Trójmiasta i autostradą A-1.

Trasa W-Z łączy dwiema jezdniami wschodnie dzielnice Gdańska (Rudniki, Przeróbkę, Stogi, Dolne Miasto) z częścią zachodnią miasta. Całkowita jej długość wynosi ok. 12 km. Docelowy układ drogowy w tym rejonie miasta ma być gotowy w maju 2012 r. po zakończeniu rozbudowy węzła Karczemki, uważanego za największy w północnej części kraju.

REKLAMA

REKLAMA

Trzeci, ostatni odcinek trasy W-Z, za 89,5 mln zł zrealizowała firma Skanska. 85 proc. tej kwoty pochodzi z funduszy Unii Europejskiej. Inwestorem była miejska spółka Gdańskie Inwestycje Komunalne.

W ramach budowy ostatniego odcinka trasy powstała nowa dwujezdniowa droga o długości 2,2 kilometra, nowe skrzyżowanie z ul. Otomińską, węzeł drogowy w rejonie ul. Gronostajowej, ul. Kartuska Północna o długości 840 metrów oraz boczne drogi o długości ok. 2,7 kilometra. Powstało także przejście dla zwierząt pod trasą W-Z i ulicą Kartuską, kanalizacja deszczowa i ekrany akustyczne na długości ponad 5 km oraz 3 km ścieżek rowerowych.

Prezydent Gdańska Paweł Adamowicz podczas uroczystości przypomniał, że trasę zaczęto "tak naprawdę budować w latach 70. ubiegłego wieku i po ok. 35 latach jest ukończona". Miasto od 1999 r. zrealizowało jej trzy odcinki. "Oddanie do użytku ostatniego fragmentu jest wielkim ułatwieniem dla mieszkańców Gdańska i regionu, zwłaszcza Kaszub" - powiedział.

REKLAMA

Prezes Gdańskich Inwestycji Komunalnych Ryszard Trykosko uważa, że inwestycja "zdecydowanie zmieni układ drogowy w mieście i zwiększy możliwości transportowe". Jest przekonany, że trasa "udrożni część Gdańska w kierunku na Kaszuby". Zwrócił uwagę, że budowa "była ściśle analizowana przez UEFA", a trasa ma być zapasowym dojazdem z lotniska w kierunku śródmieścia.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rozbudowę węzła Karczemki realizuje Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA), a wykonawcą jest spółka Budimex. Koszt budowy wynosi 186,6 mln zł.

Rzecznik prasowy gdańskiego oddziału GDDKiA Piotr Michalski poinformował PAP, że "na razie trudno mówić, czy węzeł będzie oddany do użytku kierowców wcześniej niż w maju". Zwrócił uwagę, że "teraz przyspieszenie w budowie na niektórych częściach węzła wynosi od 3 do 6 miesięcy". Jak powiedział, "dużo zależy od pogody w najbliższych miesiącach, bo jeśli temperatura spadnie poniżej zera i będą opady, to większość prac trzeba będzie przerwać".

W ramach węzła Karczemki powstaną cztery kilometry drogi oraz 11 wiaduktów. Znajdujący się w ciągu obwodnicy Trójmiasta węzeł będzie miał kształt czterolistnej koniczyny i pozwoli na bezkolizyjny ruch we wszystkich kierunkach. Węzeł stanowi ważny punkt w komunikacji w regionie oraz z południa kraju w kierunku Półwyspu Helskiego.

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA