| INFORLEX | GAZETA PRAWNA | KONFERENCJE | INFORORGANIZER | APLIKACJE | KARIERA | SKLEP
Jesteś tutaj: STRONA GŁÓWNA > Sektor publiczny > Wiadomości > Śląsk: W drugim kwartale ruszą inwestycje tramwajowe

Śląsk: W drugim kwartale ruszą inwestycje tramwajowe

Remonty 46 km torów w 6 miastach, zakup 30 nowych tramwajów i modernizację 75 starych wozów - zakłada wart ok. 800 mln zł projekt przygotowywany w aglomeracji katowickiej. Samorządowa spółka Tramwaje Śląskie planuje rozpoczęcie prac w drugim kwartale br.

Projekt pierwotnie przygotowywano pod kątem poprawy komunikacji w potencjalnych miastach Euro 2012. Resort rozwoju regionalnego jeszcze w 2006 r. przeznaczył na ten cel ok. 100 mln euro unijnych środków dla aglomeracji katowickiej. Mimo że mecze Euro 2012 w regionie nie odbędą się, projekt kontynuowano. 30 grudnia ub. roku w Centrum Unijnych Projektów Transportowych podpisano umowę o jego dofinansowanie.

Jak poinformowali w poniedziałek w Chorzowie przedstawiciele Tramwajów, pierwsze prace na torach powinny rozpocząć się w drugim kwartale tego roku. Według prezesa spółki Tadeusza Freislera, pierwsza powinna ruszyć modernizacja ok. 2 km torowiska w ścisłym centrum Katowic, na ul. 3 Maja.

Prócz tego, w ramach projektu przebudowywane będą fragmenty torowisk m.in. w Katowicach - przy osiedlu Tysiąclecia, w dzielnicy Szopienice oraz wzdłuż ul. Kościuszki i Al. Korfantego, w Zabrzu - wzdłuż ul. 3 Maja, w Chorzowie - wzdłuż ul. Katowickiej, Wolności i Armii Krajowej, w Rudzie Śląskiej - wzdłuż ul. Zabrzańskiej, w Sosnowcu - na ul. 3 Maja, Małachowskiego, Piłsudskiego i Sobieskiego oraz w śródmieściu Bytomia.

Między Katowicami a Sosnowcem, w ciągu linii nr 15, na obecnym jednotorowym odcinku zostanie dobudowany drugi tor, co zwiększy przepustowość tego połączenia. W Bytomiu od dzielnicy Łagiewniki do centrum miasta odbudowane zostanie 2,5-kilometrowe torowisko linii nr 7, zdemontowane parę lat temu podczas remontu jezdni; zamiast wcześniejszych dwóch torów, będzie tam jeden. Projekt zakłada też modernizację łącznie 61 przystanków.

Wszystkie modernizacje torów (w sumie ok. 15 proc. torów tramwajowych w aglomeracji) mają kosztować ok. 328 mln zł netto. Kolejne 255 mln zł netto przewidziano na modernizacje 75 wagonów typu 105N oraz zakup 30 nowych, częściowo niskopodłogowych tramwajów (obecnie Tramwaje mają w ruchu ok. 320 wozów). Niezależnie od projektu, spółka planuje zakupy taboru używanego; za własne środki chce kupić ok. 25 wagonów jednokierunkowych np. typu E1 i kilku wagonów dwukierunkowych np. typu PT-8.

Przedsięwzięcie zakłada - prócz modernizacji komunikacji tramwajowej - inwestycje w infrastrukturę trolejbusową w Tychach. Miasto Tychy, jako partner projektu, zmodernizuje u siebie 15 km sieci trakcji trolejbusowej i kupi 15 nowych trolejbusów. Powstaną też dwa piętrowe parkingi typu P+R na ok. 400 samochodów każdy - przy dworcu kolejowym Tychy i przystanku Tychy Lodowisko. Tyska część projektu jest warta ok. 60 mln zł netto.

Czytaj także

Narzędzia księgowego

POLECANE

reklama

Ostatnio na forum

RODO 2018

Eksperci portalu infor.pl

Halina Kochalska

Analityk Gold Finance

Zostań ekspertem portalu Infor.pl »