REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Świętokrzyskie: Prokuratorski zarzut dla burmistrza Sandomierza

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Złamanie przepisu ustawy o rachunkowości zarzuciła Prokuratura Rejonowa w Opatowie burmistrzowi Sandomierza Jerzemu B. - poinformował rzecznik Prokuratury Okręgowej w Kielcach Sławomir Mielniczuk.

Śledztwo jest związane z wynikami kontroli NIK z 2007 r. dotyczącej zarządzania nieruchomościami miejskimi w Sandomierzu w okresie od stycznia 2005 r. do marca 2007 r.

REKLAMA

REKLAMA

Jak tłumaczył prokurator, zarzut dotyczy nieprowadzenia przez sandomierski samorząd pomocniczych ksiąg rachunkowych związanych z nieruchomościami, które były we władaniu miasta. "Zaniechanie prowadzenia takich ksiąg powoduje, że trudno określić, jakie dochody czy straty przynosi konkretna nieruchomość" - wyjaśnił Mielniczuk.

Za złamanie przepisu grozi kara grzywny lub pozbawienia wolności do dwóch lat.

Opatowska prokuratura próbowała postawić zarzut burmistrzowi od połowy października 2011 r. B. kilkakrotnie prosił o przełożenie terminu stawienia się w prokuraturze z przyczyn zawodowych; nie przychodził w wyznaczonych datach; potem przedstawiał zwolnienia lekarskie, ostatnie było ważne do końca lutego. Wynikało z nich, że burmistrz nie może uczestniczyć w czynnościach procesowych. W związku z tym prokurator powołał biegłego, by zbadał stan zdrowia burmistrza. Ten orzekł, że nie ma przeciwwskazań, do przesłuchania.

REKLAMA

W prokuraturze Jerzy B. nie przyznał się do stawianego zarzutu i złożył wyjaśnienia, przedstawił swoją wersję sprawy. "Prokuratura zweryfikuje materiał dowodowy i zdecyduje jak ją zakończy" - powiedział Mielniczuk

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W opinii pełnomocnika burmistrza Sandomierza Michała Wosia, włodarz nie złamał przepisu ustawy o rachunkowości. Jak tłumaczył PAP adwokat, B. powierzył prowadzenie dokumentacji związanej z nieruchomościami skarbnikowi miasta i kierownikowi referatu finansowego magistratu - osobom z wyższym wykształceniem ekonomicznym. Ponadto w latach 2005-2007 zarządzaniem mieniem komunalnym w Sandomierzu zajmowała się miejska spółka - Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej i prowadziła ona wymaganą ewidencję dotyczącą miejskich nieruchomości.

"Urzędnicy zapewniali burmistrza, że wszystkie sprawy finansowe prowadzone są zgodnie z przepisami. Jerzy B. nie działał więc umyślnie. Gmina i mieszkańcy miasta nie ponieśli też żadnych szkód finansowych w związku ze sprawą" - dodał adwokat. W opinii Wosia, nie ma podstaw do sformułowania aktu oskarżenia, a sprawa powinna zostać umorzona.

O sprawie pierwsza poinformowała kielecka "Gazeta Wyborcza".

Jerzy B. jest burmistrzem Sandomierza od 2002 r. W wyborach samorządowych w 2010 r. został szefem miejskiego samorządu już po pierwszej turze głosowania - uzyskał 56,11 proc. głosów wyborców. W latach 1994-2002 pełnił funkcję miejskiego radnego i wiceburmistrza.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

REKLAMA

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

REKLAMA

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

REKLAMA