REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Białystok: podwyżki cen biletów komunikacji miejskiej

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

W Białymstoku od kwietnia wzrosną ceny biletów komunikacji miejskiej, od czerwca natomiast także opłaty za parkowanie w strefie płatnego parkowania w centrum miasta - zdecydowali białostoccy radni.

Za podwyżkami cen biletów głosowało 14 radnych, przeciwko było 12. Podwyżki poparli radni PO, która ma większość w radzie. Przeciwko byli radni PiS i SLD.

REKLAMA

REKLAMA

Za wprowadzeniem podwyżek opłat w strefie płatnego parkowania głosowało 15 radnych, 11 było przeciw. Również radni PO popierali tę podwyżkę, przeciwko byli radni PiS i SLD.

Zamów książkę: Gospodarowanie odpadami komunalnymi >>

Teraz za jednorazowy bilet normalny w komunikacji miejskiej trzeba zapłacić 2,4 zł, a po podwyżce będzie to 2,8 zł. Bilet ulgowy kosztuje o połowę mniej. 2,7 zł ma kosztować bilet normalny kupiony za pośrednictwem elektronicznej karty miejskiej. Ta o 10 groszy niższa cena za bilet elektroniczny to nowa propozycja, która ma zachęcać do korzystania z elektronicznych biletów.

REKLAMA

Jak tłumaczy dyrektor Białostockiej Komunikacji Miejskiej Bogusław Prokop, niższa cena za bilet elektroniczny jest możliwa dzięki temu, że niższe są koszty dystrybucji biletu elektronicznego w porównaniu z papierowym. Bilet miesięczny imienny ma kosztować po podwyżce 80 zł, teraz jest to 72 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Główny powód podwyżek cen biletów komunikacji miejskiej to rosnące ceny paliw" - mówił Prokop. Ostatnia podwyżka w Białymstoku miała miejsce w pierwszej połowie 2011 r.

Prokop powiedział radnym, że po to, by miejskie spółki komunikacyjne zrealizowały zaplanowane na ten rok przejazdy - około 16 mln km - brakuje 7,8 mln zł na pokrycie kosztów. Mówił też, że wpływy z biletów pokrywają 70 proc. kosztów całej komunikacji miejskiej, pozostałe środki pochodzą z budżetu miasta.

Planowane koszty komunikacji miejskiej w Białymstoku na 2012 r. to 100,9 mln zł. Wcześniej władze Białegostoku informowały, że podwyżka pozwoli uzyskać w skali roku około 6 mln zł. W 2011 r. koszty białostockiej komunikacji miejskiej wyniosły 87,6 mln zł (dochody z biletów 67,5 mln zł, dotacja samorządu 20,1 mln zł).

Zamów książkę: Dyscyplina finansów publicznych po zmianach >>

Od czerwca wzrosną opłaty za parkowanie w ścisłym centrum Białegostoku. Radni zdecydowali w poniedziałek o poszerzeniu strefy płatnego parkowania i podziale jej na dwie podstrefy. Dotychczasowa strefa w ścisłym centrum będzie podstrefą A, powstała też podstrefa B nieco dalej od centrum. Opłaty w strefie A wzrosną o 100 proc. Teraz pół godziny parkowania kosztuje 60 groszy, godzina 1,2 zł. Po podwyżce będzie to być 1,2 zł za pół godziny i 2,4 zł za godzinę. W strefie B opłaty pozostaną na dotychczasowym poziomie.

Dyrektor Biura Strefy Płatnego Parkowania w Białymstoku Joanna Czaczkowska podkreślała, że ceny za parkowanie nie były zmieniane od początku istnienia strefy, czyli od 1999 r. Podwyżka ma wymusić większą rotację samochodów parkujących w centrum. Nie podała konkretnych kosztów funkcjonowania strefy płatnego parkowania. Powiedziała jedynie, że są one "niskie" i obejmują głównie koszty zatrudnienia 20 pracowników strefy.

Radni podkreślali, że aby poprawić sytuację z parkowaniem, konieczne jest przede wszystkim tworzenie nowych miejsc parkingowych, nie poprawi tego rotacja aut na płatnych miejscach parkingowych. Już wcześniej władze miasta zapowiedziały budowę w najbliższych latach w centrum miasta wielopoziomowego parkingu na blisko 400 miejsc. W tegorocznym budżecie miasta są pieniądze na dokumentację tej inwestycji.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

REKLAMA

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

REKLAMA

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

REKLAMA