REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Białystok: podwyżki cen biletów komunikacji miejskiej

REKLAMA

W Białymstoku od kwietnia wzrosną ceny biletów komunikacji miejskiej, od czerwca natomiast także opłaty za parkowanie w strefie płatnego parkowania w centrum miasta - zdecydowali białostoccy radni.

Za podwyżkami cen biletów głosowało 14 radnych, przeciwko było 12. Podwyżki poparli radni PO, która ma większość w radzie. Przeciwko byli radni PiS i SLD.

REKLAMA

REKLAMA

Za wprowadzeniem podwyżek opłat w strefie płatnego parkowania głosowało 15 radnych, 11 było przeciw. Również radni PO popierali tę podwyżkę, przeciwko byli radni PiS i SLD.

Zamów książkę: Gospodarowanie odpadami komunalnymi >>

Teraz za jednorazowy bilet normalny w komunikacji miejskiej trzeba zapłacić 2,4 zł, a po podwyżce będzie to 2,8 zł. Bilet ulgowy kosztuje o połowę mniej. 2,7 zł ma kosztować bilet normalny kupiony za pośrednictwem elektronicznej karty miejskiej. Ta o 10 groszy niższa cena za bilet elektroniczny to nowa propozycja, która ma zachęcać do korzystania z elektronicznych biletów.

REKLAMA

Jak tłumaczy dyrektor Białostockiej Komunikacji Miejskiej Bogusław Prokop, niższa cena za bilet elektroniczny jest możliwa dzięki temu, że niższe są koszty dystrybucji biletu elektronicznego w porównaniu z papierowym. Bilet miesięczny imienny ma kosztować po podwyżce 80 zł, teraz jest to 72 zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

"Główny powód podwyżek cen biletów komunikacji miejskiej to rosnące ceny paliw" - mówił Prokop. Ostatnia podwyżka w Białymstoku miała miejsce w pierwszej połowie 2011 r.

Prokop powiedział radnym, że po to, by miejskie spółki komunikacyjne zrealizowały zaplanowane na ten rok przejazdy - około 16 mln km - brakuje 7,8 mln zł na pokrycie kosztów. Mówił też, że wpływy z biletów pokrywają 70 proc. kosztów całej komunikacji miejskiej, pozostałe środki pochodzą z budżetu miasta.

Planowane koszty komunikacji miejskiej w Białymstoku na 2012 r. to 100,9 mln zł. Wcześniej władze Białegostoku informowały, że podwyżka pozwoli uzyskać w skali roku około 6 mln zł. W 2011 r. koszty białostockiej komunikacji miejskiej wyniosły 87,6 mln zł (dochody z biletów 67,5 mln zł, dotacja samorządu 20,1 mln zł).

Zamów książkę: Dyscyplina finansów publicznych po zmianach >>

Od czerwca wzrosną opłaty za parkowanie w ścisłym centrum Białegostoku. Radni zdecydowali w poniedziałek o poszerzeniu strefy płatnego parkowania i podziale jej na dwie podstrefy. Dotychczasowa strefa w ścisłym centrum będzie podstrefą A, powstała też podstrefa B nieco dalej od centrum. Opłaty w strefie A wzrosną o 100 proc. Teraz pół godziny parkowania kosztuje 60 groszy, godzina 1,2 zł. Po podwyżce będzie to być 1,2 zł za pół godziny i 2,4 zł za godzinę. W strefie B opłaty pozostaną na dotychczasowym poziomie.

Dyrektor Biura Strefy Płatnego Parkowania w Białymstoku Joanna Czaczkowska podkreślała, że ceny za parkowanie nie były zmieniane od początku istnienia strefy, czyli od 1999 r. Podwyżka ma wymusić większą rotację samochodów parkujących w centrum. Nie podała konkretnych kosztów funkcjonowania strefy płatnego parkowania. Powiedziała jedynie, że są one "niskie" i obejmują głównie koszty zatrudnienia 20 pracowników strefy.

Radni podkreślali, że aby poprawić sytuację z parkowaniem, konieczne jest przede wszystkim tworzenie nowych miejsc parkingowych, nie poprawi tego rotacja aut na płatnych miejscach parkingowych. Już wcześniej władze miasta zapowiedziały budowę w najbliższych latach w centrum miasta wielopoziomowego parkingu na blisko 400 miejsc. W tegorocznym budżecie miasta są pieniądze na dokumentację tej inwestycji.

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Jak obliczyć dochody gmin i innych JST na 2026 rok. Ministerstwo Finansów publikuje algorytm

Ministerstwo Finansów przygotowało i opublikowało 19 listopada 2025 r. opracowanie „Objaśnienia dotyczące ustalenia dochodów JST na rok 2026”. W tym opracowaniu resort finansów prezentuje algorytm wyliczania dochodów przykładowej gminy. Mechanizmy wyliczenia są analogiczne dla samorządów ze wszystkich kategorii jednostek samorządu terytorialnego. Zdaniem MF, to opracowanie pozwoli każdej JST na samodzielną analizę procesu naliczenia dochodów danej jednostki.

MSiT: Opłata turystyczna w każdej gminie i Poland Travel - rządowa platforma rezerwacji usług turystycznych

Ministerstwo Sportu i Turystki pracuje nad wprowadzeniem opłaty turystycznej oraz nad stworzeniem rządowej platformy rezerwacji, która byłaby konkurencja dla komercyjnych platform - poinformował 19 listopada 2025 r. w Sejmie wiceminister sportu Ireneusz Raś. Jest już gotowy wstępny projekt przepisów dot. opłaty turystycznej, która byłaby możliwa do wprowadzenia w każdej gminie.

3,6 mld zł dla NFZ na nadwykonania – rząd zajmie się projektem. Co zmieni nowa ustawa?

Trwa Rada Ministrów. W porządku obrad jest projekt ws. przekazania ok. 3,6 mld zł z Funduszu Medycznego do Narodowego Funduszu Zdrowia na sfinansowanie tzw. nadwykonań. Ministrowie rozpatrzą też projekt ws. wytwarzania przez Polską Wytwórnię Papierów Wartościowych dokumentów publicznych.

Czy zadowalający jest uznaniowy nadzór wojewody nad zarządzeniami starosty?

Wojewoda sprawuje nadzór nad zarządzeniami starosty w zakresie ich legalności, czyli zgodności z prawem, a nie celowością. Przysługującym środkiem w postaci rozstrzygnięcia nadzorczego jest akt administracyjny, mocą którego wojewoda stwierdza nieważność w części lub w całości zarządzenia. Rozstrzygnięcie zawiera uzasadnienie faktyczne i prawne oraz pouczenie o prawie do złożenia skargi - w ciągu 30 dni - do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA).

REKLAMA

Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA