REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

3,5 tys. szkół zgłosiło się do pilotażu programu "Cyfrowa szkoła"

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Do pilotażu programu "Cyfrowa szkoła" zgłosiło się 3,5 tys. szkół, z czego ponad 2,1 tys. z miejscowości do 5 tys. mieszkańców, czyli z terenów wiejskich. To ważne, bo tam przede wszystkim ta rewolucja cyfrowa jest potrzebna - mówi szefowa MEN Krystyna Szumilas.

30 kwietnia upłynął termin, w jakim gminy miały złożyć do wojewodów wnioski o udzielenie wsparcia finansowego na zakup stosownego sprzętu komputerowego dla szkół, ubiegających się o udział w pilotażu. Zgodnie z harmonogramem programu, do 18 kwietnia dyrektorzy szkół podstawowych chcący wziąć udział w pilotażu składali wnioski do swoich organów prowadzących.

REKLAMA

REKLAMA

Aby uzyskać wsparcie samorządy musiały zadeklarować wkład własny w wysokości co najmniej 20 proc. kwoty, o jaką się ubiegają. Wojewodowie, którzy mają dokonać dalszej kwalifikacji wniosków, mają na to czas do 15 maja.

"W dalszej kolejności kuratorzy oświaty przyglądają się ofertom złożonym przez samorządy. Najpierw sprawdzają je od strony formalnej i jeżeli oferty spełniają te wymogi i będzie ich więcej, to szkoły będę wybierane drogą losowania, bo taka metoda została zaproponowana w programie. Szczegóły dotyczące +Cyfrowej szkoły+ są dostępne na www.cyfrowaszkola.org.men.pl" - powiedziała minister edukacji podczas konferencji naukowej w Warszawie.

Jak zaznaczyła, ważnym komponentem programu jest wsparcie dla nauczycieli planowane w trzech obszarach. "Sprzętu - komputerów, tablic multimedialnych i pomocy w obsłudze sieci; wsparcia związanego z zasobami - możliwości korzystania z już istniejących i przygotowywanych; kompetencji - wspierania nauczycieli w wykorzystaniu sprzętu, by jak najefektywniej prowadzić zajęcia. Ten ostatni komponent rozpoczyna się od przygotowania trenerów i e-moderatorów, którzy na terenie powiatów będą wspierali nauczycieli we wprowadzaniu programu. Od września ruszy też organizacja sieci współpracy, gdzie nauczyciele będą się mogli dzielić doświadczeniami" - wyjaśniła Szumilas.

REKLAMA

Program pilotażowy w ramach którego można było składać wnioski o finansowe wsparcie, który ma być realizowany do końca sierpnia 2013 r., ma być wstępem do wieloletniego programu cyfryzacji polskiej szkoły "Cyfrowa szkoła", dzięki któremu uczniowie i nauczyciele - zgodnie z założeniami programu - nabędą niezbędnych kwalifikacji do funkcjonowania w społeczeństwie informacyjnym. Założeniem pilotażu jest umożliwienie udziału w programie różnych szkół: wiejskich, miejskich, dużych, małych, dobrze i słabo wdrożonych w posługiwanie się nowymi technologiami.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W budżecie państwa na 2012 r. na wyposażenie szkół w niezbędny sprzęt dla szkół biorących udział w pilotażu programu "Cyfrowa szkoła" przeznaczonych zostało 40 mln zł. Do tego ma dojść 11 mln zł wkładu własnego samorządów. W pilotażu ma wziąć udział ok. 380 szkół podstawowych w całym kraju.

Podczas konferencji przedstawiono także wyniki badania "Zalety i wady nauczyciela na starcie" przeprowadzonego wiosną i latem 2011 r. przez Instytut Badań Edukacyjnych. Do badania wybrano 45 szkół z trzech województw. Placówki były zróżnicowane pod względem typu, organu prowadzącego i lokalizacji. W ramach badania zrealizowano 76 indywidualnych wywiadów z nauczycielami pracującymi w zawodzie nie dłużej niż 5 lat oraz wywiady z 45 dyrektorami ich szkół.

"Wyniki są oczywiście ilustracją problemu, a nie prawdą o wszystkich początkujących nauczycielach. Pedagodzy w badaniu wskazali zarówno swoje zalety, jak i wady. Jako atuty wymieniali m.in. wiedzę merytoryczną, gotowość do doskonalenia zawodowego czy motywowania ucznia do nauki. Do swoich słabych stron zaliczyli m.in. problemy z utrzymaniem dyscypliny w klasie czy z czynnościami administracyjnymi i bezradność w zetknięciu z problemami uczniów" - mówiła Dominika Walczak z Instytutu Badań Edukacyjnych.

Jak podała, podobnie młodych nauczycieli oceniają dyrektorzy szkół. Według nich idealny nauczyciel to osoba świadoma specyfiki zawodu, o świetnej wiedzy merytorycznej i pedagogicznej, dbająca o samorozwój, chętna do współpracy z innymi nauczycielami, nawiązująca kontakt z uczniami i ich rodzicami. "Oczekiwania te są duże, jednak dyrektorzy są świadomi, że rozwój nauczyciela to proces" - zaznaczyła.

Jej zdaniem, dyrektorzy nie mają zastrzeżeń do wiedzy merytorycznej młodych nauczycieli, ale wskazują na problemy ze sprostaniem roli wychowawcy klasy czy z czynnościami administracyjnymi. "Zaletą młodych pedagogów jest zaś umiejętność wykorzystywania nowych technologii, znajomość języków obcych czy traktowanie trudności jako wyzwań. Sami nauczyciele do czynników, które mogą ułatwiać start w zawodzie wymieniają możliwość poznania środowiska przed rozpoczęciem pracy, wsparcie opiekuna i dyrekcji czy poczucie bezpieczeństwa finansowego" - podsumowała Walczak.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MSWiA: Schrony w Polsce. Stan na dziś (1000 obiektów) i plany na przyszłość wydania 5 mld zł na schrony

Polska przygotowuje się na ewentualny konflikt zbrojny tworząc sieć schronów. Środki przeznaczone na to wynoszą 5 mld zł.

Podlaski Bon Turystyczny. Czy w 2026 roku będzie kontynuacja popularnego programu?

Zarząd województwa podlaskiego chce, by w budżecie na 2026 rok znalazły się środku na kontynuację programu Podlaski Bon Turystyczny. W trzech turach popularnego programu turyści wygenerowali 13 tys. 921 bonów. Najchętniej korzystali z tego mieszkańcy województw: mazowieckiego, łódzkiego i śląskiego.

Samorządy zyskają więcej kompetencji. Są założenia nowej ustawy

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano informację o projekcie ustawy o likwidacji barier utrudniających funkcjonowanie jednostek samorządu terytorialnego. Nowe przepisy mają wdrożyć kompetencje, które w ostatnich latach zostały utracone przez samorządy i poprawić jakość usług publicznych.

Akademia Wsparcia: bezpłatne szkolenia dla samorządów o nowych standardach opieki nad dziećmi do lat 3

W ramach ogólnopolskiego programu „Akademia Wsparcia – krajowy system wspierania rozwoju opieki wczesnodziecięcej w Polsce 2024–2026” Ministerstwo Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej oraz partnerzy wojewódzcy zapraszają przedstawicieli gmin i powiatów na szkolenia dotyczące nadzoru i kontroli nad instytucjami opieki nad dziećmi do lat 3. Zajęcia odbywają się w całym kraju, a udział jest bezpłatny.

REKLAMA

MOPS i SKO muszą wyjaśnić, dlaczego dochód do zasiłku stałego jest za wysoki

Tak wynika z jednego z wyroków Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zdaniem sądu nie wystarczy samo podanie przepisów. Beneficjenci pomocy społecznej często nie wiedzą czym różni się dochód rodziny od dochodu własnego i jakie może to mieć praktyczne konsekwencje.

Naczelna Rada Lekarska krytykuje rządowe zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty

Naczelna Rada Lekarska sprzeciwia się propozycji rządu, by w ramach pilnej nowelizacji dotyczącej pomocy obywatelom Ukrainy wprowadzić także zmiany w ustawie o zawodach lekarza i lekarza dentysty. Samorząd lekarski ocenia, że „uproszczony” tryb uznawania kwalifikacji lekarzy spoza UE stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa pacjentów i omija właściwą ścieżkę legislacyjną.

Co powinien zawierać plecak ewakuacyjny?

Proponowaną listę najpotrzebniejszych rzeczy można znaleźć w Poradniku Bezpieczeństwa. W publikacji przygotowanej przez MSWiA, MOC i RCB znajdziemy ważne zasady postępowania podczas kryzysu.

Dochody jednostek samorządu terytorialnego [Projekt ustawy]

W wykazie prac legislacyjnych rządu pojawił się projekt nowelizacji ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Chodzi precyzyjniejsze dopasowanie dochodów osiąganych przez poszczególnych podatników do właściwej JST.

REKLAMA

Coraz mniej czasu na plany ewakuacyjne w samorządach

Gminy teoretycznie mają czas na sporządzenie planów ewakuacyjnych do końca 2025 roku. W praktyce jednak trzeba to zrobić wcześniej. Gminne plany stanowią bowiem wkład do planów wojewódzkich. Ustawowy termin dotyczy zaś wszystkich organów ludności i obrony cywilnej.

E-rejestracja do lekarza od 2026 roku. Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt ustawy

Sejmowa komisja zdrowia przyjęła projekt nowelizacji ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej, wprowadzający centralny system e-rejestracji na wizyty w ramach NFZ. Zmiany mają wejść w życie w 2026 roku i początkowo obejmą kardiologię, mammografię oraz cytologię. Nowe przepisy mają usprawnić dostęp do lekarzy i uporządkować kolejki pacjentów.

REKLAMA