Umowa na brakujące fragmenty "średnicówki" w Zabrzu
REKLAMA
Trzypasmowa Drogowa Trasa Średnicowa to kluczowa arteria w aglomeracji katowickiej. Nosi oznaczenie drogi wojewódzkiej nr 902. Istnieje liczący ok. 20 km odcinek trasy - od węzła z drogą S86 w Katowicach do centrum Zabrza. Do zbudowania pozostaje jeszcze ok. 11,3 km "średnicówki" - przez Zabrze i Gliwice.
REKLAMA
REKLAMA
Umowa, której wykonawcą, obok firmy Eurovia Polska będzie Przedsiębiorstwo Remontów Ulic i Mostów z Gliwic, opiewa na niespełna 184,2 mln zł. Na jej podstawie zbudowane zostaną dwa tzw. projektowe odcinki Z3 i Z4 na terenie Zabrza. Sięgają one od istniejącego węzła trasy przy ul. De Gaulle'a w centrum miasta do granicy Gliwic. Ich łączna długość to 2950 m.
Prawie w całości trasa pobiegnie przez teren leśny - w obrębie zabrzańskiego Parku Powstańców. Zgodnie z projektem, będzie to trzypasmowa bezkolizyjna trasa o prędkości dopuszczalnej 80 km/h w części położonej bliżej centrum Zabrza oraz 100 km/h na niespełna kilometrowym odcinku bliżej granicy Gliwic.
Na tym fragmencie zaplanowano tylko jeden węzeł - łączący trasę poprzez mniej więcej 700-metrowy dwukierunkowy łącznik - z ul. Roosevelta w Zabrzu i będącą jej przedłużeniem ul. Sikorskiego w Gliwicach. W ramach tego kontraktu powstanie też jeden tunel drogowy (w ciągu ul. Jaskółczej), most nad potokiem Guido oraz wiadukt nad linią kolejową.
REKLAMA
Jak powiedział PAP we wtorek prezes spółki DTŚ SA Ireneusz Maszczyk, jeszcze w czerwcu powinien zostać podpisany kontrakt na budowę pierwszego odcinka trasy w Gliwicach, nazwanego G1 (2,8 km). Sięgnie on od granicy Zabrza do gliwickiej ulicy Kujawskiej - łącząc się węzłem m.in. z autostradą A1. Ta część przedsięwzięcia, podobnie jak zabrzańska, ma już wszystkie potrzebne decyzje administracyjne.
Przetarg na wyłonienie wykonawcy G1 ogłoszono w marcu. Najtańszą ofertę złożyła firma Skanska (244,6 mln zł brutto). Nie było odwołań innych oferentów. Dokumentacja we wtorek została wysłana do Urzędu Zamówień Publicznych. Tzw. kontrola uprzednia tego postępowania powinna potrwać trzy tygodnie. Potem będzie można podpisać umowę.
Maszczyk przypomniał we wtorek, że z kontraktów na odcinki Z3 i Z4 oraz G1 wyłączono wycinkę drzew, którą przeprowadzono już - zgodnie z przepisami - do końca lutego. Wykonawcy otrzymują tereny w całości przygotowany do budowy.
DTŚ SA ma już również pozwolenie na budowę części kolejnego odcinka G2, który w całości będzie liczył 5,6 km i wiodąc m.in. 500-metrowym tunelem przez śródmieście Gliwic, sięgnie od ul. Kujawskiej do skrzyżowania z DK-88 w rejonie ul. Portowej. Pozwolenie to obejmuje mniejszą część G2, od ul. Kujawskiej do ul Baildona. Zakończyła się już procedura środowiskowa pozostałej części G2; spółka spodziewa się zgody na budowę tego fragmentu ok. 20 czerwca.
Według Maszczyka postępowanie przetargowe na budowę G2 będzie mogło rozpocząć się na początku lipca. Jeśli przetarg ten udałoby się zakończyć w 2012 r., przy równoległym prowadzeniu prac na wszystkich odcinkach, trasa w Zabrzu i Gliwicach mogłaby być gotowa częściowo w 2014 r., a w całości - w pierwszej połowie 2015 r.
Wszystkie zabrzańskie i gliwickie odcinki DTŚ będą finansowane przede wszystkim z zaciągniętego przez budżet państwa kredytu z Europejskiego Banku Inwestycyjnego (160 mln euro). 75 mln euro ma pochodzić z Regionalnego Programu Operacyjnego Woj. Śląskiego 2007-2013. Pozostałe źródła to rezerwa subwencji ogólnej i budżety samorządów (w przypadku Z3 i Z4 z kasy Zabrza ma pochodzić ok. 3,7 mln zł).(PAP)
REKLAMA
REKLAMA