REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Modlin dostał certyfikat lotniska użytku publicznego

REKLAMA

Lotnisko w Modlinie otrzymało od Urzędu Lotnictwa Cywilnego certyfikat lotniska użytku publicznego - poinformowała rzeczniczka ULC Katarzyna Krasnodębska. Aby port mógł przyjmować samoloty rejsowe, potrzebny jest jeszcze m.in. wpis do Rejestru Lotnisk.

Jak poinformowała w środę PAP Krasnodębska, z wnioskiem o wydanie certyfikatu zwrócił się wcześniej do Urzędu zarządzający lotniskiem, czyli Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin.

REKLAMA

REKLAMA

"Proces certyfikacji lotniska obejmował ocenę dostarczonych dokumentów, zatwierdzenie instrukcji wykonawczych, czyli +Instrukcji operacyjnej lotniska+ oraz +Planu działania w sytuacjach zagrożenia+. Urząd przeprowadził też audyt certyfikacyjny, którego celem było praktyczne sprawdzenie spełnienia przez zarządzającego krajowych i międzynarodowych przepisów i wymagań w zakresie eksploatacji lotniska oraz jego zdolności do bezpiecznego wykonywania operacji lotniczych" - powiedziała rzeczniczka ULC.

Wyjaśniła, że audyt składał się z 16 inspekcji, obejmujących główne obszary funkcjonalne działalności lotniska. W jego wyniku stwierdzono, że lotnisko posiada odpowiednią infrastrukturę, wyposażenie i procedury niezbędne, aby zapewnić bezpieczne wykonywanie operacji lotniczych.

"Aby lotnisko mogło rozpocząć funkcjonowanie, konieczne jest jeszcze wydanie przez Urząd Lotnictwa Cywilnego zezwolenia na zarządzanie lotniskiem użytku publicznego, wpis do Rejestru Lotnisk oraz zatwierdzenie opłat lotniskowych" - powiedziała rzeczniczka. Dodała, że jeszcze w środę może zostać wydane zezwolenie na zarządzanie lotniskiem użytku publicznego. "A jeżeli chodzi o wpis, to władze lotniska muszą złożyć odpowiedni wniosek".

REKLAMA

Edyta Mikołajczyk z portu w Modlinie powiedział PAP, że wniosek ten port może złożyć jeszcze w środę.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Z lotniska, jako pierwszy z pasażerami, ma wystartować samolot irlandzkiej linii Ryanair, która zapowiedziała uruchomienie swoich połączeń z Modlina 16 lipca. Drugą linią operującą z tego portu będzie Wizz Air - od 18 lipca. Władze lotniska rozmawiają z innymi przewoźnikami, w tym m.in. z liniami czarterowymi.

Lotnisko w Modlinie może przyjmować wszystkie samoloty z kodu C, czyli takie jak Airbus A320 lub Boeing 737, a także wszystkie mniejsze. Droga startowa ma 2500 m długości i 60 m szerokości i jest po gruntownej modernizacji. Remont przeszły także dwie drogi kołowania oraz płaszczyzny postojowe.

Terminal pasażerski został zaprojektowany przez biuro APA Kuryłowicz & Associates. Obiekt ma ponad 12 tys. m kw. powierzchni. Podzielony jest na dwie strefy: odlotów i przylotów. W porcie będzie 21 stanowisk odprawy biletowo-bagażowej, a także kontrola bezpieczeństwa, strefa komercyjna i 4 bramki. Po lewej stronie terminalu jest hala przylotów z taśmami odbioru bagażu i kontrolą celną. Terminal będzie mógł obsłużyć ok. 2 mln pasażerów rocznie.

Przez cały dzień na trasie Modlin - Warszawa podróżni mają do dyspozycji 42 połączenia (14 lotniskowych - oznaczonych piktogramem samolotu oraz 28 pociągów kursujących przez Modlin na linii w kierunku do Działdowa). Spośród 14 pociągów lotniskowych 11 łączy lotnisko w Modlinie oraz Lotnisko Chopina, a pozostałe trzy kursują na trasie Modlin - Warszawa Zachodnia.

Pierwszy pociąg lotniskowy ze stacji Modlin odjeżdża o godz. 3:30; ostatni - kwadrans po północy. Z Warszawy (z Dworca Warszawa Centralna) do stacji Modlin pierwszy pociąg wyrusza o godz. 2:30, ostatni (z Dworca Warszawa Gdańska) o godz. 1:00.

Pomiędzy stacją kolejową Modlin a terminalem lotniska od 16 lipca co 20 minut będą kursowały specjalne autobusy lotniskowe w barwach Kolei Mazowieckich. Mogą pomieścić do 70 pasażerów, są klimatyzowane i przystosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Przejazd pociągiem na stację Modlin ze stacji Warszawa Centralna trwa średnio 44 minuty. Autobusy pokonują trasę stacja Modlin - terminal lotniska w niecałe 10 minut.

Cena biletu (jednorazowy, normalny) na pociąg do stacji Modlin z Warszawy Centralnej (44 km) - to 12,50 zł. Taki sam bilet na przejazd ze stacji Warszawa Gdańska do stacji Modlin (37 km) kosztuje 10,60 zł. Cena przejazdu autobusem Kolei Mazowieckich do terminalu wynosi 4 zł. Bilety na autobus Kolei Mazowieckich będzie można kupić w każdej kasie, pociągu oraz u pracownika KM prowadzącego odprawę w autobusach.

Koszt całej inwestycji związanej z uruchomieniem Portu Lotniczego Warszawa-Modlin - to ok. 250 mln zł. 102 mln zł pochodzi z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Unia Europejska przyznała dofinansowanie w wysokości ok. 76 mln zł. Kolejne 168 mln zł unijnej dotacji zostanie przeznaczone na zakup 16 elektrycznych zespołów trakcyjnych, modernizację bocznicy i budowę stacji kolejowej na lotnisku w Modlinie.

Lotniskiem zarządza spółka Mazowiecki Port Lotniczy Warszawa-Modlin. Jej udziałowcami są: Agencja Mienia Wojskowego, województwo mazowieckie, Przedsiębiorstwo Państwowe Porty Lotnicze oraz miasto Nowy Dwór Mazowiecki.(PAP)

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA