Łódzkie: 17,6 mln zł kosztował remont dworca PKP w Piotrkowie Tryb.
REKLAMA
Jak poinformował rzecznik prasowy Grupy PKP Łukasz Kurpiewski, zabytkowy budynek dworca utrzymał swój historyczny charakter, ale stał się zarazem bardziej nowoczesny i funkcjonalny. Elewacja głównego budynku została gruntownie odnowiona, wyremontowano też dach.
REKLAMA
Oprócz kas biletowych (docelowo dwóch), mają się tu znaleźć także punkty usługowo - handlowe i pomieszczenia biurowe. Dworzec został przystosowany do potrzeb osób niepełnosprawnych i mających trudności z poruszaniem się. Jest też wyposażony w nowym system informacji dla podróżnych.
Nową aranżację zyskał plac przed dworcem. Powstał tam m.in. mini plac zabaw dla dzieci; ustawiono też fontannę.
Remont objął także trzy pozostałe dworcowe budynki. Ich powierzchnie zostaną wynajęte dla celów komercyjnych. W jednym z budynków powstanie np. restauracja.
REKLAMA
Główny budynek dworca w Piotrkowie Tryb. został wybudowany w 1846 roku, a w kolejnych latach był przebudowywany. W 1914 r. doszło do pożaru dworca, a po odbudowie, którą przeprowadzono w latach 1915-1922, budynek uzyskał aktualny kształt.
Remont dworca rozpoczął się w listopadzie 2010 roku. Kosztował ponad 17,6 mln zł i sfinansowany został ze środków budżetu państwa oraz własnych PKP. Wszystkie cztery budynki były remontowane we współpracy z konserwatorem zabytków.
Piotrkowski dworzec to nie jedyny obiekt wyremontowany przez PKP SA w regionie łódzkim. Wcześniej odnowione zostały także dworce: w Kutnie, Pabianicach, Zgierzu, Radomsku oraz dworzec Łódź-Widzew.
W Łodzi trwa budowa centrum komunikacyjnego, którego elementem będzie nowy, podziemny dworzec Łódź Fabryczna. Trzypoziomowy budynek nowego dworca będzie główną częścią tzw. węzła multimodalnego, w którym - oprócz peronów kolejowych - znajdą się również m.in. przystanki autobusów regionalnych i miejskich, tramwajów, a także parkingi dla pojazdów osobowych.
Jest to wspólna inwestycja PKP PLK, PKP SA i miasta Łódź. Otwarcie dworca i węzła multimodalnego zaplanowano na 2015 r. Inwestycja jest współfinansowana przez UE, a jej koszt przekracza 1,75 mld zł.
REKLAMA
REKLAMA