REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Projekt e-podręcznik ma istotne znaczenie dla cyfryzacji szkół

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Realizacja projektu "E-podręcznik do kształcenia ogólnego" ma istotne znaczenie dla procesu cyfryzacji szkół - podkreśliła minister edukacji Krystyna Szumilas w specjalnym liście do rektorów szkół wyższych będących partnerami merytorycznymi projektu.

List do rektorów: Politechniki Łódzkiej, Uniwersytetu Przyrodniczego we Wrocławiu oraz Uniwersytetu Wrocławskiego opublikowano na stronie internetowej MEN.

REKLAMA

REKLAMA

Uniwersytet Wrocławski odpowiedzialny będzie za przygotowanie e-podręczników do języka polskiego, historii i wiedzy o społeczeństwie, Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu - za podręczniki do biologii, geografii, fizyki i chemii, a Politechnika Łódzka - za podręczniki do matematyki i przedmiotów informatycznych.

"Pragnę osobiście gorąco podziękować (...) za zaangażowanie się w projekt tworzenia darmowych dla uczniów elektronicznych podręczników. Efekt państwa pracy będzie stanowił ważny element cywilizacyjnej przemiany polskich szkół, która jest celem polskiego rządu realizowanym poprzez program +Cyfrowa szkoła+. Państwa zaangażowanie, wierzę w to głęboko, zapewni wysoką jakość treści dydaktycznych" - podkreśliła minister.

Szumilas przypomniała, że projekt "E-podręczniki do kształcenia ogólnego" jest przedsięwzięciem wpisanym w jeden z czterech głównych obszarów działań, przewidzianych w rządowym programie rozwijania kompetencji uczniów i nauczycieli w zakresie stosowania technologii informacyjno-komunikacyjnych "Cyfrowa Szkoła". Celem jego jest uzupełnienie oferty publicznych elektronicznych zasobów edukacyjnych, w tym zapewnienie dostępu do bezpłatnych e-podręczników.

REKLAMA

"Realizacja projektu ma istotne znaczenie dla procesu cyfryzacji szkół. Celem projektu jest opracowanie i upowszechnienie interaktywnych i multimedialnych e-podręczników do kształcenia ogólnego. Podręczniki będą zamieszczone na publicznym, otwartym portalu edukacyjnym, umożliwiającym każdemu swobodny i darmowy dostęp do nich w dowolnym miejscu i czasie" - napisała minister.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Na stronie internetowej resortu edukacji zamieszczono także najważniejsze informacje dotyczące programu "Cyfrowa szkoła", począwszy od tego, że składa się on z czterech zasadniczych komponentów: e-szkoła - wyposażenie szkół w nowoczesny sprzęt taki jak mobilne pracownie komputerowe, e-nauczyciel - szkolenia nauczycieli, e-zasoby edukacyjne - m.in. stworzenie e-podręczników, e-uczeń - zapewnienie uczniom dostępu do nowoczesnych pomocy dydaktycznych. "Wszystkie komponenty Cyfrowej szkoły są wyjątkowo ważne i istotne. Kluczowym jest, aby wprowadzane były razem i się uzupełniały" - zaznaczono w informacji.


W ramach komponentu e-szkoła wybrano szkoły, które będą uczestniczyły w pilotażu do sierpnia 2013 roku. O udział w nim ubiegało się aż 3513 szkół. Prawie połowa (46 proc.) samorządów zadeklarowała chęć udziału w pilotażu, mimo konieczności wniesienia wkładu własnego w wysokości 20 proc. wartości projektu.

W wyniku przeprowadzonego przez wojewodów losowania do programu zostały zakwalifikowane 402 szkoły podstawowe, w tym: 140 szkół małych (do 100 uczniów), 165 szkół średnich (od 101 do 300 uczniów) i 97 szkół dużych (powyżej 300 uczniów). Większość wybranych szkół (230 szkoły) leży na terenach wiejskich.

Program przewiduje dwa warianty wykorzystania komputerów w pilotażu. Wariant I, w którym przenośne komputery dla uczniów są wykorzystywane w szkole wybrało 312 szkół. Pozostałych 90 szkół wybrało II wariant, w którym przenośne komputery dla uczniów są udostępniane uczniom oddziałów klas IV do korzystania również w domu.

W ramach komponentu e-nauczyciel, zamiast jednorazowych szkoleń pojedynczych nauczycieli zaplanowano wspieranie nauczycielom w ramach sieci współpracy kierowanych przez przygotowanych moderatorów. W pierwszych tygodniach nowego roku szkolnego mają rozpocząć się szkolenia dla dyrektorów szkół i e-koordynatorów.

Z kolei w ramach komponentu e-zasoby edukacyjne w ciągu 3 lat mają powstać podręczniki do 14 przedmiotów, od szkoły podstawowej do ponadgimnazjalnej oraz 2,5 tys. zasobów edukacyjnych; jest to współfinansowane ze środków UE. Prace nad podręcznikami wraz z podległym MEN Ośrodkiem Rozwoju Edukacji ma prowadzić czterech partnerów merytorycznych - obok trzech uczelni jest to Grupa Edukacyjna S.A. odpowiedzialna ze podręczniki do edukacji wczesnoszkolnej. Partnerem technologicznym jest firma Progress Framework sp. z o.o

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Forum Rynku Zdrowia 2025: Prof. Czauderna apeluje o wzrost składki zdrowotnej. Minister zdrowia: tego się nie da już spiąć

Podczas XXI Forum Rynku Zdrowia w Warszawie doradca społeczny prezydenta, prof. Piotr Czauderna, wezwał do rozpoczęcia poważnej debaty o wzroście składki zdrowotnej. Minister zdrowia Jolanta Sobierańska-Grenda przyznała, że mimo rosnących kosztów ochrony zdrowia, rząd nie planuje podwyżki składki.

Rząd: w dwa lata na budowanie populacyjnej odporności wydamy prawie 34 mld zł

Łącznie przez dwa najbliższe lata wydanych zostanie prawie 34 mld zł, aby budować populacyjną odporność dla całej Polski na najbardziej trudne wydarzenia - poinformował w poniedziałek minister spraw wewnętrznych i administracji Marcin Kierwiński.

Czekał w SOR na lekarza 3 godziny i 5 minut. Był sam w poczekalni. Lekarz spał? Lekarz operował innego pacjenta? Lekarz był na innym oddziale?

Internauta opisał pobyt na SOR w Przemyślu. W poczekalni nie było nikogo. Pomimo to wyznaczono mu 3 h (i 5 minut) oczekiwania. W rozmowie o tym zdarzeniu inni internauci żartowali, aby autor historii okazał zrozumienie dla lekarzy pracujących na 4 etatach i nie mogących oderwać się dla niego od szczytnych obowiązków. Złośliwi pisali z sarkazmem: 1) "Nie wstyd Ci, myślisz, że dla Ciebie pielęgniarka zbudzi lekarza" 2. "w takim razie gdzie informacja że "pacjenci w stanie nie zagrażającym życiu nie będą przyjmowani w trakcie snu lekarza?" 3) "chłopie naprawdę myślisz że pielęgniarka przyjdzie i powie "lekarz śpi musi Pan czekać". Przecież to otwarta droga do złożenia skargi do rzecznika praw pacjenta".

Podwyżka zasiłku pielęgnacyjnego, ale tylko dla osób starszych i bez emerytury [Petycje]

Wiadomo, że zasiłek pielęgnacyjny (215,84 zł) nie będzie podwyższony do 2028 r. Pojawił się postulat podwyżki tylnymi drzwiami poprzez zrównanie wysokości tego zasiłku z dodatkiem pielęgnacyjnym (w 2025 r. 348,22 zł). Różnica między tymi zasiłkami wynosi 132,38 zł. I tyle zyskałyby osoby w wieku 75+, gdyby pomysł zrównania dwóch świadczeń został wprowadzony. Byłaby to podwyżka nie dla wszystkich beneficjentów zasiłku pielęgnacyjnego, a tylko bardzo wąskiego grona osób. No bo ile jest 75-latków bez prawa do emerytury i renty? To niszowe sytuacje. Zazwyczaj osoba w wieku 75+ ma emeryturę albo rentę. Otrzymuje wtedy dodatek pielęgnacyjny. Ale są osoby, które w wieku 75 lat nie mają prawa do emerytury i renty. Bardzo rzadko, ale są takie osoby. I dla nich jest adresowany pomysł, aby ich zasiłek pielęgnacyjny był podniesiony do dodatku pielęgnacyjnego.

REKLAMA

Rok 2026 jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy muszą wybierać i uważać na naruszenie dyscypliny finansów publicznych

Rok 2026 może być jednym z najtrudniejszych budżetowo od dekady. Samorządy czekają bardzo trudne wybory. Nawet działania podjęte w dobrej wierze mogą zostać uznane za naruszenie dyscypliny finansów publicznych. Jak JST mogą się zabezpieczyć?

Pomarańczowe worki na nową frakcję. Gdzie się pojawiają i co do nich wrzucać?

Niektóre gminy decydują się na wprowadzenie pomarańczowych worków na określone odpady. Czy pojawią się one wszędzie? Co powinno się w nich znaleźć? Rozwiewamy wątpliwości.

Tu rodzi się ekologiczna świadomość. "W Punkcie zwrotnym nie straszymy dzieci kryzysem klimatycznym" [WYWIAD]

O innowacyjnym centrum ekologii Punkt Zwrotnym, o tym, jak nauka dbania o środowisko może być zabawą i dlaczego edukacja ekologiczna najmłodszych jest kluczowa rozmawiamy z Małgorzatą Żmijską, Prezeską Fundacji Mamy Projekt.

WZON. To coś nie tak. Niewidoma nie dostała świadczenia wspierającego. Tylko 61 punkty

List czytelniczki - otrzymała tylko 61 punkty dla osoby niepełnosprawnej ze znacznym stopniem niepełnosprawności i stałym orzeczeniem (niewidoma). Efekt? Bez świadczeń pielęgnacyjnego i wspierającego.

REKLAMA

Luka w budżecie NFZ w 2025 r. wynosi 14 mld zł, wpływy ze składki zdrowotnej niższe o 3,5 mld. Luka w 2026 r. może sięgnąć 23 mld zł

NFZ odnotował niższe niż zakładano wpływy ze składki zdrowotnej – o 3,5 mld zł mniej w pierwszych ośmiu miesiącach 2025 roku. Eksperci alarmują, że problemy finansowe mogą zagrozić realizacji świadczeń medycznych w niektórych regionach, a w 2026 roku luka w budżecie Funduszu może wzrosnąć do 23 mld zł.

Jak polski model sztucznej inteligencji może wspierać samorządy?

Ministerstwo Cyfryzacji, wspólnie z partnerami z sektora nauki i technologii, opracowało PLLuM (Polish Large Language universal Model). To pierwszy zrealizowany na rządowe zlecenie duży, otwarty model językowy dopasowany do realiów języka polskiego. Jak jednostki samorządu terytorialnego (JST) mogą skorzystać z możliwości oferowanych przez ten model?

REKLAMA