REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Będzie zmiana zasad sporządzania sprawozdań budżetowych. Projekt rozporządzenia w sprawie sprawozdawczości budżetowej

teczki dokumenty papiery sprawozdania budżetowe samorząd jednostki samorządu terytorialnego JST rozporządzenie sprawozdawczość budżetowa
Będzie zmiana zasad sporządzania sprawozdań budżetowych. Projekt rozporządzenia w sprawie sprawozdawczości budżetowej
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Projektowane nowe rozporządzenie w sprawie sprawozdawczości budżetowej ma dostosować obecne zasady sporządzania sprawozdań do nowej ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego. Projekt zawiera m.in. nowe wzory i instrukcje sporządzania sprawozdań składanych przez JST.

Sprawozdawczość budżetowa – projekt nowego rozporządzenia

Projekt nowego rozporządzenia w sprawie sprawozdawczości budżetowej zawiera m.in. nowe wzory i instrukcje oraz zmienione zasady sporządzania szeregu sprawozdań budżetowych składanych przez samorządy. 

REKLAMA

REKLAMA

Nowe rozporządzenie ma dostosować obecne zasady sporządzania tych dokumentów do nowej ustawy z dnia 1 października 2024 r. o dochodach jednostek samorządu terytorialnego (Dz.U. z 2024 r. poz. 1572).  

Zmiany w zakresie sprawozdawczości JST

Przygotowywany projekt rozporządzenia w sprawie sprawozdawczości budżetowej zawiera przepisy, które są poprzedzone obecnie obowiązującym rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 11 stycznia 2022 r. w sprawie sprawozdawczości budżetowej (j.t. Dz.U. z 2024 r. poz. 454 ze zm.).

Zmiany w zakresie sprawozdawczości jednostek samorządu terytorialnego (JST) obejmują:

REKLAMA

  • zmianę załącznika nr 9 do rozporządzenia, tj. wzoru sprawozdania Rb-PDP z wykonania dochodów podatkowych gminy/miasta na prawach powiatu, polegającą na dostosowaniu wzoru sprawozdania do wykazu podstawowych dochodów podatkowych, o których mowa w art. 24 ust. 5 pkt 1 ww. ustawy oraz wynikających z decyzji wydawanych przez organ podatkowy  stosownie do treści art. 24 ust. 7 ww. ustawy, 
  • zmianę załącznika nr 31, tj. wzoru sprawozdania Rb-ST wynikającą z konieczności uwzględnienia art. 40 ust. 1 ww. ustawy, 
  • zmianę § 7 ust. 1 załącznika nr 38 „Instrukcja…” w zakresie sposobu sporządzania sprawozdania Rb-PDP polegającą na usunięciu przepisów dotyczących wykazywania udziałów we wpływach z podatku dochodowego od osób fizycznych (PIT) oraz udziałów we wpływach z podatku dochodowego od osób prawnych (CIT), 
  • zmianę załącznika nr 38 „Instrukcja…” w części dotyczącej zasad sporządzania sprawozdania Rb-27S w zakresie subwencji ogólnej związaną ze zmianą terminów przekazywania rat tej subwencji (§ 3 ust. 6 pkt 2 załącznika nr 38). 

Pozostałe rozwiązania przewidywane w projekcie rozporządzenia

W projektowanym rozporządzeniu znalazły się też rozwiązania, które wynikają z postulatów strony samorządowej oraz regionalnych izb obrachunkowych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Powyższe zmiany polegają na: 

  • dodaniu w załączniku nr 31 do rozporządzenia, tj. we wzorze sprawozdania Rb-ST o stanie środków na rachunkach bankowych jednostki samorządu terytorialnego, w części Informacja o stanie środków na rachunkach bankowych jednostki samorządu terytorialnego, wiersza umożliwiającego wykazywanie odsetek od środków zgromadzonych na rachunku wydatków niewygasających,  
  • przywróceniu – obowiązujących do końca 2021 r. – zasad sporządzania sprawozdań Rb-27S w zakresie danych ujmowanych w kolumnie „Dochody wykonane” tj. wyeliminowaniu obowiązku wykazywania w tej kolumnie środków w drodze, które nie wpłynęły na rachunek bieżący stanowiące wpłaty z tytułu dochodów dokonanych w placówce pocztowej w rozumieniu ustawy – Prawo pocztowe, w biurze usług płatniczych, w instytucji płatniczej lub w instytucji pieniądza elektronicznego (§ 3 ust. 1 pkt 4, ust. 3 i 7 załącznika nr 38), 
  • doprecyzowaniu sposobu sporządzania sprawozdania jednostkowego Rb-27S jednostki samorządu terytorialnego (w § 6 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia oraz w § 2 ust. 4 załącznika nr 38 „Instrukcja…”), 
  • objęciu sprawozdań jednostkowych sporządzanych przez kierowników jednostek albo kierowników jednostek obsługujących organizacyjnych przepisem umożliwiającym przedłużenie terminu na złożenie sprawozdania do zarządu w przypadku nieprawidłowego działania systemu informatycznego (§ 12 ust. 7 rozporządzenia). 

Jak zaznaczono w uzasadnieniu projektu, korekty rocznych sprawozdań  Rb-27S i Rb-PDP za rok 2023 i lata wcześniejsze sporządzane będą zgodnie z dotychczasowymi przepisami

Wejście w życie rozporządzenia

Projekt przewiduje, że nowe rozporządzenie w sprawie sprawozdawczości budżetowej wejdzie w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia w Dzienniku Ustaw. Rozporządzenie będzie miało zastosowanie po raz pierwszy do sprawozdań sporządzanych za okresy sprawozdawcze rozpoczynające się od dnia 1 stycznia 2025 r.

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA