REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Posłowie przeciwni łączeniu funkcji wójta z mandatem senatora

Subskrybuj nas na Youtube
Posłowie przeciwni łączeniu funkcji wójta z mandatem senatora/ Fot. Fotolia
Posłowie przeciwni łączeniu funkcji wójta z mandatem senatora/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z obecnymi przepisami wójt (burmistrz, prezydent miasta) nie może być posłem i senatorem. W uzasadnieniu do nowelizacji ustawy o samorządzie gminnym, czytamy, że łączenie funkcji wójta (burmistrza, prezydenta miasta) z mandatem senatora poszerzy reprezentację obywateli w Senacie o przedstawicieli samorządu terytorialnego oraz wzmocni pozycję polityczno-ustrojową Senatu.

Wniosek o odrzucenie w pierwszym czytaniu projektu SLD umożliwiającego łączenie funkcji wójta, burmistrza, prezydenta miasta z mandatem senatora złożył w środę w Sejmie PiS. Przeciwko proponowanemu rozwiązaniu są też PO i klub SP; za dalszymi pracami nad projektem jest PSL.

REKLAMA

REKLAMA

Chodzi o propozycję zmiany w ustawie o samorządzie gminnym, która obecnie określa, że wójt (burmistrz, prezydent miasta) nie może być równocześnie m.in. posłem i senatorem.

Sprawozdawca projektu poseł SLD Zbyszek Zaborowski argumentował w środę w Sejmie, że obecnie samorząd terytorialny nie ma bezpośredniej reprezentacji w parlamencie. Podkreślił, że dzięki "małemu wyłomowi" w kwestii zakazu łączenia mandatów, w procesie ustawodawczym w większym stopniu wyrażane byłyby interesy samorządu terytorialnego. Przypomniał, że w przeszłości pojawiały się postulaty, by Senat był izbą samorządową. Zaznaczył jednak, że wymagałoby to zmiany konstytucji. "To jest początek drogi" - powiedział.

Zobacz również: Wójt i senator - możliwe łączenie funkcji

REKLAMA

Poseł SLD odpierał zarzuty, iż projekt narusza konstytucyjną zasadę trójpodziału władzy. Podkreślał, że do 2002 r. - czyli także już pod rządami obecnej konstytucji - taki zakaz łączenia funkcji nie obowiązywał.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

O możliwości naruszenia konstytucji mówiła m.in. posłanka Katarzyna Matusik-Lipiec (PO). Według niej, propozycja SLD niesie ryzyko naruszenia zasady trójpodziału władzy. Zwróciła uwagę, że senator-wójt brałby udział jako senator w uchwalaniu ustawy budżetowej, a jako wójt w realizacji tego budżetu. Dodała, że w Senacie obecnie zasiadają byli samorządowcy, nie tylko ze szczebla gminnego.

Wniosek o odrzucenie projektu w pierwszym czytaniu złożył PiS. Posłanka Marzena Machałek (PiS) uznała projekt za "chybiony i absurdalny". Także ona oceniła, że funkcji wójta i mandatu senatora nie można łączyć, co wynika z zasady trójpodziału władzy. Podkreśliła, że okręgi wyborcze w wyborach samorządowych i wyborach do Senatu nie pokrywają się, co - jak mówiła - rodziłoby pytanie, czyje interesy reprezentowałby wójt-senator.

Przeciwny rozwiązaniu jest także klub Sprawiedliwa Polska. Poseł Jan Ziobro (KPSP) powiedział, że senator jak i wójt, burmistrz i prezydent miasta są wybierani w wyborach bezpośrednich, a więc łączenie tych funkcji mogłoby być niejasne dla wyborców.

Za dalszymi pracami opowiedział się klub PSL. Poseł Piotr Zgorzelski przypomniał, że jego klub w przeszłości proponował możliwość łączenia funkcji samorządowych z obejmowaniem mandatu w parlamencie. "Te propozycje został wtedy skrytykowane" - dodał. Ocenił, że propozycja SLD wymaga gruntownej analizy, dlatego PSL opowiada się za skierowaniem go do dalszych prac.

Koło Bezpieczeństwo i Gospodarka (BiG) ma podjąć decyzję ws. projektu podczas głosowania - zapowiedział Tomasz Makowski (BiG).

Przedstawiciel Twojego Ruchu nie wziął udziału w debacie.

Sekretarz stanu w Ministerstwie Administracji i Cyfryzacji Stanisław Huskowski poinformował, że rząd nie przygotował opinii ws. projektu, gdyż jako władza wykonawcza nie chce ingerować w prace dotyczące ustroju jednej z izb parlamentu.

Zgodnie z obecnymi przepisami wójt (burmistrz, prezydent miasta) nie może być posłem i senatorem. Ponadto nie może być jednocześnie wójtem lub jego zastępcą w innej gminie, zasiadać w organach jednostek samorządu terytorialnego (w tym w gminie, w której jest wójtem lub zastępcą wójta). Funkcji wójta nie można łączyć także z zatrudnieniem w administracji rządowej.

W uzasadnieniu do nowelizacji ustawy o samorządzie gminnym, czytamy, że łączenie funkcji wójta (burmistrza, prezydenta miasta) z mandatem senatora poszerzy reprezentację obywateli w Senacie o przedstawicieli samorządu terytorialnego oraz wzmocni pozycję polityczno-ustrojową Senatu. Według posłów SLD zakaz łączenia funkcji wójta (burmistrza, prezydenta miasta) z mandatem senatora jest zbyt rygorystyczny i nie znajduje oparcia w konstytucji.

Według autorów projektu, posłów SLD, proponowana nowela nie ingeruje w sposób wyłaniania reprezentantów obywateli w Senacie, ale umożliwia wybór osób z dużym doświadczeniem w rozwiązywaniu problemów lokalnych cieszących się dużym społecznym zaufaniem. (PAP)

Polecamy serwis: Pracownicy

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Rada Ministrów przyjęła zmiany w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej na lata 2025-2026

Do końca 2025 r. część środków planowanych na realizację inwestycji budowlanych będzie można przeznaczyć na zakup sprzętu lub wyposażenia – wynika z przyjętych przez rząd zmian w Programie Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej.

NIK: Samorządy przegrały walkę o poprawę jakości powietrza

Działania skontrolowanych przez NIK samorządów na rzecz wdrożenia uchwał antysmogowych, mających poprawić jakość powietrza, okazały się nieskuteczne - poinformowała NIK. Przy obecnym tempie wymiany kotłów ich likwidacja w gminach może zająć od 2 do 24 lat.

REKLAMA

MKiŚ: Nowelizacja ustawy o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach [Projekt]

Nowe regulacje poprawią jakość systemu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz będą wspierać mieszkańców w prawidłowej segregacji i ograniczaniu ilości wytwarzanych odpadów. Dzięki nim gminy zyskają więcej narzędzi do motywowania mieszkańców do segregacji, na przykład poprzez obniżanie opłat czy rozszerzenie katalogu ulg i zwolnień.

Wniosek od 3 listopada 2025 r. Kto dostanie nowe świadczenie z MOPS?

Od 3 listopada 2025 r. gminy przyjmują wnioski o bon ciepłowniczy. O nowe świadczenie można też ubiegać się w tradycyjnej papierowej formie, jak również drogą elektroniczną. Komu przysługuje takie wsparcie i ile wynosi? Czy w każdym ośrodku pomocy społecznej otrzymamy bon?

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Papier, plastik czy zmieszane - gdzie lądują kubki papierowe, jednorazowe, a gdzie kubek ceramiczny? Segregacja

Gdzie wyrzucić kubek z McDonald's? Czy to papierowy kubek jednorazowy, który powinien wylądować w pojemniku na papier? Gdzie zgodnie z prawidłową segregacją odpadów powinien znaleźć się kubek ceramiczny?

Wszystkich Świętych 2025: zmiany w ruchu i komunikacji miejskiej, zamknięte ulice, dojazd do cmentarzy

Zapowiadają się szerokie zmiany w funkcjonowaniu komunikacji miejskiej w okresie Wszystkich Świętych. W wielu miastach na ulice wyjadą linie cmentarne, a inne środki komunikacji miejskiej będą funkcjonować według zmienionych rozkładów.

REKLAMA

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? [WYWIAD]

Jak bezpiecznie przechowywać i przygotowywać żywność jesienią i zimą? W ramach kampanii EFSA Safe2Eat rozmawiamy z doktorem Jackiem Postupolskim ekspertem Narodowego Instytutu Zdrowia Publicznego PZH – Państwowego Instytutu Badawczego (NIZP PZH-PIB).

Gdzie wyrzucać styropian opakowaniowy po sprzętach agd? Nie każdy styropian nadaje się do recyklingu

Gdzie wyrzucać styropian po sprzętach agd? Do pojemnika żółtego, czarnego, a może bezpośrednio do PSZOK-u? Nie każdy nadaje się do recyklingu. Styropian opakowaniowy trafia do innego miejsca niż styropian po jedzeniu czy styropian budowlany.

REKLAMA