REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Prawo zamówień publicznych - postępowania będą prostsze

Prawo zamówień publicznych - zmiany/ Fot. Fotolia
Prawo zamówień publicznych - zmiany/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Jedną z głównych zmian proponowanych w projekcie nowej ustawy o PZP, jest uelastycznienie i uproszczenie postępowania formalnego. Zmniejszyć ma się liczba obciążeń na etapie ubiegania się o udzielenie zamówienia m.in. dzięki wprowadzeniu jednolitego europejskiego dokumentu zamówienia.

Projekt zmian w Prawie zamówień - uelastycznienie postępowania jednym z założeń

Uelastycznienie i uproszczenie postępowania, informatyzacja, większa wydajność i innowacyjność zamówień - to najważniejsze założenia projektowanych zmian w Prawie zamówień publicznych. Projekt nowelizacji leży w planach legislacyjnych rządu na 2015 r.

REKLAMA

REKLAMA

Departament Prawny Urzędu Zamówień Publicznych podkreśla, że większość przepisów nowych dyrektyw UE m"a charakter bezwzględnie obowiązujący i wymusza daleko idące zmiany w dotychczas obowiązującym systemie zamówień publicznych".

Zobacz również: Usługi niepriorytetowe - odwołanie po zmianach

"Wspólna, z Ministerstwem Gospodarki analiza ex-post obecnie obowiązującej ustawy, wykazała konieczność zmian również w ustroju organów kształtujących system instytucjonalny zamówień publicznych: Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych, Krajowej Izby Odwoławczej i sądów" - wyjaśnia PAP Departament Prawny UZP.

REKLAMA

Według informacji z Departamentu, jednoczesna implementacja unijnych dyrektyw i zmiana ustroju niektórych organów wymaga przyjęcia nowego, spójnego i w pełni kompletnego aktu normatywnego -uchwalenie nowej ustawy zamiast kolejnej nowelizacji miałoby umożliwić większą przejrzystość regulacji, ułatwić ich stosowanie, zapobiec powstaniu ewentualnych niespójności czy też sprzeczności wewnętrznych.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Pierwszym założeniem zmian proponowanych w projekcie nowej ustawy o PZP, jest uelastycznienie i uproszczenie postępowania formalnego. Zmniejszyć ma się liczba obciążeń na etapie ubiegania się o udzielenie zamówienia m.in. dzięki wprowadzeniu jednolitego europejskiego dokumentu zamówienia. Ma on stanowić dowód wstępny spełnienia warunków zamówienia i zastąpić wszystkie obecnie wymagane oświadczenia i dokumenty.

Ponadto, wykonawcy maja nie być zobowiązani do przedstawiania dokumentów potwierdzających, jeśli zamawiający będzie mógł je uzyskać za pomocą bezpłatnych baz danych (np. Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej, Krajowego Rejestru Sądowego lub Karnego). Kompletną dokumentację będzie musiał przedstawić jedynie podmiot, którego oferta zostanie uznana za najkorzystniejszą. Przepisy wykonawcze mają w przyszłości określić katalog koncesji czy zezwoleń, których zamawiający może zażądać od wykonawcy. Uproszczone mają zostać także procedury przy udzielaniu zamówień społecznych, kulturalnych, zdrowotnych i niektórych innych, m.in. przez podwyższenie progu kwotowego, od którego istnieje obowiązek przestrzegania przepisów ustawy oraz umożliwienie stosowania kryteriów jakościowych (np. dostępności, ciągłości i trwałości świadczenia usług).

Nowe unijne podejście do udzielania zamówień publicznych zakłada również informatyzację procesu ich udzielania. Cały obieg informacji pomiędzy zamawiającym a wykonawcą ma się odbywać drogą elektroniczną, z pomocą ogólnie dostępnych narzędzi informatycznych. W niektórych przypadkach, z uwagi na wyspecjalizowany charakter zamówienia, nowe prawo umożliwić ma zastosowanie narzędzi i urządzeń elektronicznych lub formatów plików, które nie są ogólnie dostępne, pod warunkiem, że zamawiający będzie miał do nich swobodny dostęp.

Nowe przepisy mają też wymagać wyboru oferty najkorzystniejszej ekonomicznie. Najkorzystniejszą ofertę zamawiający ma wybierać na podstawie kryteriów ceny, kosztów i innych - np. kryterium organizacji, kwalifikacji i doświadczenia personelu - w przypadku zamówienia, w którym istotna jest jakość. Kryteria oraz ich względną wagę, zamawiający będzie musiał wskazać w dokumentacji.

Unijne dyrektywy wprowadzają również procedurę tzw. partnerstwa innowacyjnego. Jej celem jest opracowanie innowacyjnego rozwiązania niedostępnego na rynku, tj. produktu, usługi lub robót budowlanych oraz ich późniejszy zakup przez zamawiającego. Procedura ma się opierać w dużej mierze na trybie negocjacji, jako procedurze ułatwiającej spełnienie wymagań zamawiającego. Partnerstwo innowacyjne ma też być elastyczne - instytucja zamawiająca będzie ustalać m.in. cele pośrednie, w oparciu o które może wcześniej zakończyć procedurę lub zerwać umowę.

Powodem opracowania projektu nowej ustawy regulującej udzielanie zamówień publicznych jest konieczność wdrożenia do polskiego porządku prawnego dwóch dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady Unii Europejskiej z 26 lutego 2014 r: w sprawie zamówień publicznych oraz w sprawie udzielania zamówień przez podmioty działające w sektorach gospodarki wodnej, energetyki, transportu i usług pocztowych. Polska jest zobowiązana wprowadzić do swego porządku prawnego te dyrektywy do 18 kwietnia 2016 r. (PAP)

Polecamy serwis: Zamówienia publiczne

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA