REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Sędziowie PKW powoływani na 9-letnią kadencję

Wybory, głosowanie/ Fot. Fotolia
Wybory, głosowanie/ Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

W Sejmie trwa pierwsze czytanie prezydenckiego projektu zmian w Kodeksie wyborczym. Zgodnie z projektem dziewięciu sędziów Państwowej Komisji Wyborczej byłoby powoływanych na 9-letnią kadencję (obecnie sędziowie są powoływani na czas nieoznaczony). Akty powołania obecnych sędziów miałyby zostać zamienione na akty powołania na kadencję, która zaczęłaby biec z dniem wejścia w życie nowelizacji.

Wprowadzenie kadencyjności sędziów PKW, klasyfikowania głosów nieważnych oraz przezroczystych urn w lokalach wyborczych - to niektóre z rozwiązań prezydenckiego projektu zmian w Kodeksie wyborczym, którym w tym tygodniu zajmie się Sejm.

REKLAMA

REKLAMA

Kolejne rozwiązania dotyczą m.in. powiadamiania przez wójta każdego wyborcy o wyborach, wprowadzenia jednostronnej karty do głosowania oraz uprawnień mężów zaufania do rejestrowania członków komisji obwodowej podczas liczenia głosów.

Zgodnie z projektem dziewięciu sędziów Państwowej Komisji Wyborczej byłoby powoływanych na 9-letnią kadencję (obecnie sędziowie są powoływani na czas nieoznaczony). Akty powołania obecnych sędziów miałyby zostać zamienione na akty powołania na kadencję, która zaczęłaby biec z dniem wejścia w życie nowelizacji.

Ponadto zaproponowano, aby zadania i obowiązki przewodniczącego PKW zapisać w ustawie (obecnie określa je regulamin PKW). W projekcie określono, że przewodniczący PKW m.in. reprezentuje Komisję na zewnątrz, zwołuje co najmniej raz na dwa miesiące posiedzenia, nadzoruje wykonanie uchwał Komisji, a także zleca wykonanie określonych zadań Krajowemu Biuru Wyborczemu i nadzoruje ich wykonanie. Ponadto zapisano, że PKW miałaby podejmować decyzje poprzez uchwały przyjmowane większością głosów przy obecności co najmniej pięciu członków, w tym przewodniczącego komisji lub jednego z jego zastępców. W przypadku równej liczby głosów rozstrzyga głos przewodniczącego - zakłada projekt.

REKLAMA

Projekt przewiduje ponadto, że obwodowa komisja wyborcza oprócz obliczania liczby głosów nieważnych będzie podawać także przyczyny ich nieważności; te informacje znalazłyby się także w protokole PKW z głosowania w całym kraju. Głos może być uznany za nieważny m.in. gdy, wyborca nie odda głosu na żadnego z kandydatów, odda głos na więcej niż jednego kandydata lub w kratce przy nazwisku kandydata postawi znak inny niż "dwie przecinające się linie".

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W myśl projektu ściany urny wyborczej mają być wykonane z przezroczystego materiału. Aby zapewnić tajność głosowania, wyborca będzie mógł wrzucić głos do urny w kopercie; koperty miałaby zapewniać obwodowe komisje wyborcze. W uzasadnieniu projektu oszacowano koszt jednej urny na ok. 1 tys. zł, a szacunkowy koszt wymiany urn we wszystkich obwodach głosowania na ok. 28 mln zł.

Zobacz również: Kodeks wyborczy - prezydencki projekt zmian

Zgodnie z projektem karta do głosowania powinna być w formie jednej karty zadrukowanej jednostronnie; umieszczone byłyby na niej też informacje o sposobie głosowania i warunkach ważności głosu. W związku z tym projekt uchyla zapis, że wyborca niepełnosprawny może głosować przy użyciu nakładek w alfabecie Braille’a; chodzi o to, że w wyborach proporcjonalnych niemożliwe jest przygotowanie kart do głosowania o takich samych rozmiarach w całym kraju. Ponadto PKW ma określić zasady, kiedy od jednostronnej karty będzie można odstąpić np. gdy liczba kandydatów "uniemożliwi zastosowanie karty w racjonalnym wymiarze".

Kolejne rozwiązania projektu zobowiązują wójta, by najpóźniej na 10 dni przed dniem wyborów poinformował każdego wyborcę "w formie imiennego zawiadomienia" o wyborach m.in. siedzibie obwodowej komisji wyborczej, dacie i godzinach głosowania, a także o sposobie głosowania i warunkach ważności głosu. W 2010 r. koszt imiennego zawiadomienia każdego wyborcy o zbliżających się wyborach szacowany był na około 80 mln zł.

Ponadto w myśl prezydenckiej propozycji mężowie zaufania mogliby rejestrować pracę obwodowej komisji po zakończeniu głosowania, czyli np. podczas liczenia głosów a także dokumenty komisji. Obecnie mogą obserwować prace komisji obwodowych, zgłaszać przewodniczącemu komisji uwagi, a do protokołu głosowania zgłaszać konkretne zarzuty. Mężowie zaufania mogą też filmować i fotografować protokoły z głosowania podanych do publicznej wiadomości przez komisje obwodowe.

Zaproponowano także, by liczebność składu komisji obwodowej uzależnić od liczebności mieszkańców obwodu. Komisja utworzona dla obwodu obejmującego do 1000 mieszkańców liczyłaby 6 osób spośród kandydatów zgłoszonych przez pełnomocników wyborczych; w przypadku obwodu od 1001 do 2000 mieszkańców byłoby to od 6 do 8 takich osób, a w obwodach od 2001 do 3000 mieszkańców od 8 do 10 członków komisji zgłoszonych przez pełnomocników wyborczych. Dodatkowo w skład komisji powoływana byłaby osoba wskazana przez wójta. Obecnie w skład obwodowej komisji wyborczej powołuje się od 6 do 8 osób spośród kandydatów zgłoszonych przez pełnomocników wyborczych i jedną osobę wskazaną przez wójta.

Projekt zakłada, że jeśli zgodę na kandydowanie podpisze ktoś z rodziny członka komisji, jego członkostwo w komisji wygasa.

Projekt niweluje także lukę w Kodeksie wyborczym dotyczącą wnoszenia protestów wyborczych w wyborach wójta.

Projekt zakłada, że nowe przepisy wejdą w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. Wyjątkiem są artykuły mówiące m.in. o przezroczystych urnach, które miałyby wejść w życie 1 stycznia 2016 roku. Zdaniem ekspertów, jeśli prezydencka propozycja uzyska akceptację parlamentu, mogłaby obowiązywać już w tegorocznych wyborach parlamentarnych na jesieni.

Prezydent Bronisław Komorowski zapowiedział przygotowanie projektu zmian w Kodeksie wyborczym po kłopotach z systemem informatycznym, które opóźniły podanie do publicznej wiadomości wyników I tury wyborów samorządowych jesienią ub. roku. Wywołało to polityczną i medialną burzę wokół PKW, w efekcie której zmienił się skład Komisji. "Przebieg ostatnich listopadowych wyborów do organów jednostek samorządu terytorialnego potwierdza potrzebę doskonalenia procedury wyborczej, zwłaszcza w zakresie funkcjonowania organów wyborczych, usprawnienia technicznej strony głosowania oraz wzmocnienia przejrzystości ustalania wyników wyborów" - czytamy w uzasadnieniu do projektu.

Projekty zmian w kodeksie wyborczym złożyły w ub. roku w Sejmie SLD i SP. Pod koniec ub. roku Sejm odrzucił projekt nowelizacji Kodeksu wyborczego autorstwa PiS; PiS zamierza doprowadzić do zgłoszenia swych propozycji jako projektu obywatelskiego.(PAP)

:Polecamy serwis: Ustrój i jednostki

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Sektor publiczny
Decyzja, która zmieni Polskę. Dlaczego Szybka Kolej Miejska Wrocław jest dziś najrozsądniejszą inwestycją państwa

Polska nie potrzebuje kolejnych deklaracji o nowoczesności. Potrzebuje decyzji, które naprawdę zmieniają kraj. Szybka Kolej Miejska Wrocław (SKM Wrocław) jest jedną z nich – logiczną, policzalną i gotową do realizacji inwestycją, która może w ciągu dekady spiąć gospodarkę zachodniej Polski w jednolity organizm.

Czy organ może spóźnić się z rozstrzygnięciem sprawy?

Opóźnienia w postępowaniu administracyjnym nie zawsze muszą oznaczać naruszenie prawa. Niekiedy wynikają bowiem z realnych przeszkód, które trudno przewidzieć. Każde przekroczenie terminu wymaga jednak precyzyjnego uzasadnienia, inaczej może skutkować skargą na bezczynność lub przewlekłość organu.

Samorządy tracą wpływy z PIT i CIT. Gminy planują wspólnie wystąpić do MF o wprowadzenie korekt i wyrównania

Prezydent Jastrzębia-Zdroju Michał Urgoł poinformował, że gminy, które rok do roku stracą na zaproponowanym przez Ministerstwo Finansów sposobie obliczania udziałów w PIT i CIT oraz subwencji na 2026 r., zamierzają wspólnie wystąpić do resortu ws. korekt lub wyrównań.

E-Doręczenia wkraczają w nową fazę. Sprawdź, kiedy papierowe awiza przejdą do historii [Harmonogram]

Jak wynika z komunikatu Poczty Polskiej, już ponad dwa miliony Polaków, firm i instytucji korzysta z systemu e-Doręczeń. Z czego, aż 75 proc. z nich założyło swoje skrzynki w tym roku. Czym są e-Doręczenia i e-Polecone?

REKLAMA

Nowy system opłat za odpady: krok w stronę ekologii czy powrót do dawnych problemów?

Resort klimatu i środowiska zapowiada zmiany, które mają umożliwić gminom różnicowanie wysokości opłat za odpady w zależności od ich masy oraz jakości segregacji. Pomysł, choć zgodny z europejskim trendem "płać za to, co wyrzucasz", budzi jednak wątpliwości – zwłaszcza wśród samorządów, które obawiają się skutków ubocznych w postaci wzrostu kosztów i nielegalnego pozbywania się odpadów.

Wielki Wrocław. Decyzja państwowa, nie lokalna fanaberia. Kiedy nastąpi formalne rozszerzenie granic miasta?

Wrocław nie mieści się już w sobie. Oficjalnie żyje w nim 670 000 mieszkańców, ale w rzeczywistości – według badań miasta i uniwersytetu – blisko 900 000. To różnica, która decyduje o wszystkim: o liczbie szkół, o subwencjach, o liniach tramwajowych i o tym, ile karetek może ruszyć w drogę. Przez statystyczne złudzenie miasto wygląda na mniejsze, niż jest. A państwo udaje, że tego nie widzi.

Będą szkolenia dla samorządów dot. adaptacji do zmian klimatu. Ankieta do 14 listopada 2025 r.

Będą szkolenia dla samorządów dotyczące adaptacji do zmian klimatu. IOŚ-PIB rusza z konsultacjami szkoleń. Specjalna ankieta dostępna jest do 14 listopada 2025 r.

Program OLiOC w samorządach - zadania i finansowanie

Pierwszy Program Ochrony Ludności i Obrony Cywilnej jest wdrażany już w latach 2025–2026. Następne będą miały charakter planów czteroletnich. Co jest podstawą finansowania tych zadań?

REKLAMA

Łatwiejszy obieg dokumentów związanych z budowami

Czy to możliwe, by było mniej papierów, a więcej spraw online w administracji budowlanej? Okazuje się, że tak – urzędy w Polsce zyskają nowoczesne narzędzia, które to umożliwią. Zmienione usługi SOPAB i e-Budownictwo uproszczą obsługę spraw – od wniosków po decyzje i podgląd statusu sprawy. Projekt jest finansowany z Funduszy Europejskich i stanowi element cyfryzacji usług publicznych.

MSWiA: zmienimy przepisy o budżecie obywatelskim

Wprowadzenie obowiązku konsultowania z mieszkańcami uchwał określających tryb i zasady realizacji budżetu obywatelskiego oraz dopuszczenie realizacji zadań wieloletnich zapowiada Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji. Prace nad zmianami legislacyjnymi ma prowadzić Komitet do spraw Pożytku Publicznego.

Zapisz się na newsletter
Śledź na bieżąco nowe inicjatywy, projekty i ważne decyzje, które wpływają na Twoje życie codzienne. Zapisz się na nasz newsletter samorządowy.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA